{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.341 visninger | Oprettet:

Hvad koster det at have hesten hjemme?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Min hest står pt. opstaldet hos en veninde. Men mig og hendes mor er meget uenige om det med at holde hest og det synes jeg ikke er fedt da vi skændes hele tiden. Og det gider jeg egentlig ikke, for jeg holder utrolig meget af dem.
Derfor har jeg valgt at " holde ud" indtil næste sommer hvor min hest forhåbentlig er tilredet i skridt i hvert fald, og så flytte hende hjem. Så kan jeg nemlig skridte til ridehallen som ligger 4 kilometer væk fra mit hus.
Nu er sagen den, at jeg kun har 1 hest og derfor er jeg nok nød til at anskaffe mig en shetter til selskab. ( shetter fordi hun ELSKER de små, det kunne ligeså godt have været en gammel traver eller noget) men hvad koster det egentlig at have dem hjemme?? Hvad giver i for at have hestene hjemme?? Altså med foder, strøelse osv.? Ormekure og vaccinationer har jeg styr på, men den lille behøver vel egentlig ikke vaccinationer hvis den ikke bliver brugt til andet end at hygge med og holde min dame med selskab vel?
Og hvad spiser en shetter normalt? Jeg ville bare give den hø ad libitum, de kommer til at gå på en hektar græsmark og så tænkte jeg at give den en håndfuld lucerne med lidt hvidløg og så nogen vitaminer?? Er det helt forkert?
Min hoppe hun skal så have lucerne, majs, vitaminer, og så noget foder der feder lidt godt da hun er ret så svær at fodre på ( nogen foreslag til foder der feder UDEN korn?) og så hø ad libitum.
Og hvor meget hø burde en hest egentlig have om dagen? Jeg tænker at købe en bigballe og smide ud på folden og så give et stort hønet fuld med hø? Er det nok??
Ja, undskyld men jeg har ikke den store erfaring med foder og jeg vil gerne gøre det så godt som muligt.
Når jeg får hende hjem er hun jo også i arbejde, da hun jo er tilridning. smiley

Håber at nogen vil hjælpe!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det at have hesten hjemme??
  • #1   27. apr 2014 Vi er selvforsynende på det meste, så har faktisk ingen anelse om hvad det ville koste hvis man nu skulle ud at købe det hele... Men held og lykke smiley

  • #2   27. apr 2014 Tak smiley

  • #3   27. apr 2014 hmm nu har jeg jo islændere. men den billigeste koster 200 kr om mdr og den dyreste koster 800 om mdr i foder

  • #4   27. apr 2014 I foder, er det så med hø osv??

  • #5   27. apr 2014 mine heste står hjemme og her er ca hvad du kan gå ud fra (selvf meget forskelligt fra hest til hest):

    Hest vinter:
    3,5 kg foder om dagen = 560 kr om måneden
    Fri hø (ca. 12 kg. om dagen) = 300 kr om måneden
    Vand = 100 kr om måneden

    I alt = 960 kr

    Hest sommer:
    2 kg foder om dagen = 320 kr om måneden
    Græs = Gratis (evt. gødning)
    Vand = 100 kr.

    I alt = 420 kr.

    Pony vinter:
    2,5 kg foder om dagen = 400 kr om måneden
    Fri hø (ca. 8 kg om dagen) = 280 kr om måneden
    Vand = 100 kr

    i alt = 780 kr

    Pony sommer:
    Foder 1,2 kg = 190 kr om måneden
    Græs (evt gødning) = gratis
    Vand = 100 kr

    i alt = 290 kr


  • #6   27. apr 2014 det kommer jo an på hvad de har brug for

    men du skal huske at en ekstra hest (også shetlænder) = risiko for uventede dyrlægeregninger

    fri hø: ca 300kr pr hest om måneden
    vitaminer: pris alt efter hvilke du vælger, men husk at de skal være organiske (fx horselux eller st hippolyt)
    vand = ?
    strøm = ?

    vaccination 1 gang om året (ja en shetlænder skal også vaccineres)
    og ormetjek + kur 2 gange om året
    smed (hver 8.uge) - nogle kan gå længere, men hellere regne med lidt kortere tid end lidt længere tid




  • #7   27. apr 2014 Hvorfor skal den vaccineres hvis den ikke skal nogen steder hen andet end på fold??

  • #8   27. apr 2014 Det er bedre at få den opstaldet ude, der kan du også gøre som du vil, men er ik afhængig af at skaffe foder, overholde lovgivning, skaffe mødding af vejen osv osv osv

    Og jeg ville blive mega træt af at sku ride 4 km for at komme i hal - især om vinteren hvor det er mørkt koldt og altid har sent fri.


  • #9   27. apr 2014
    Det koster sådan cirka det samme minus opstaldnings udgiften.
    Også bare plus udgiften til grovfoder på folden.


  • #10   27. apr 2014 Der skal også sørges for strøelse i boksen.

    Ofte er det fint også ude, for det er tit en færdig pakke løsning man køber.
    Der er halm, wrap, foder i prisen, og nogen fodrer og lukker ud og ind.
    Der blir sørget for at købe alt ind, og skaffe mødding væk.

    Og så er der faciliteter på stedet.

    Hjemme skal du sørge for alting selv...


  • #11   27. apr 2014 Jeg ved godt jeg skal sørge for alt selv, har haft hest hjemme før, men det er 4 år siden. Der var jeg 12 og havde ikke indblik i hvad de forskellige ting kostede. Strøelse ved jeg godt -.-
    Men jeg skal have hende hjem smiley


  • #12   28. apr 2014 ja mine priser er incl wrap

  • #13   7. maj 2014 Føler lige med her da jeg selv er igang med at få min hjem.
    Gør det da jeg ikke kan styre hvor meget mad han får ude og vil ikke have en forgangen hest.
    Folk forstår ikke at han ikke lige må få græs og gulerødder konstant ??


  • #14   7. maj 2014 Nu har jeg flyttet hesten, da jeg har fået nogen meget voldsomme beskeder fra der hvor hun stod.
    Hun bliver så ikke flyttet hjem, men har regnet på det, og for mig, inkl. foder ( horsepro classic, majs, lucerne og lidt vitaminer samt hø), halm og vand, ville det koste mellem 800 og 950 at have hesten hjemme. Men det er billigere at få hesten vaccineret, skoet og få taget ormeprøver når der er flere heste i én stald, derfor opstaldning. Hun er kommet er luksus sted hen, så hun kunne ikke trives bedre! Så hvis ikke du kan finde det perfekte sted, så er det prisen smiley


Kommentér på:
Hvad koster det at have hesten hjemme??

Annonce