{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

For hesten eller rytteren.... Opstaldning. {{forumTopicSubject}}

I går var vi i Billund Sports rideklub da vi havde opvisning til ISES konferencens deltagere i hvordan man lærer ryttere til at fokusere på hestens biomekanik og indlæring her i Danmark. smiley

Så begyndte vi jo at snakke om stedets faciliteter hvor nogle mente at nøj hvor var det et fantastisk sted at have hesten...

http://www.bisrideklub.dk/index.php/bis-2/bis-faciliteter
Der står store lyse bokse. De bokse vi så var 3x4 m, de var dog lyse.

Hvad mener I??
Er dette sted for hesten eller rytteren??
Ville I have Jeres hest her? smiley

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For hesten eller rytteren.... Opstaldning.
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   9. aug 2014 Sådanne steder er udelukkende for rytteren.

Tænker man på hesten er det en lille stald med store bokse og kæmpe folde (eller løsdrift.) - ridehus og ridebane ville være totalt ligegyldig.

• #2   9. aug 2014 Helt klart mest for rytteren.

• #3   9. aug 2014 Det er for rytterens skyld, og nej jeg ville ikke have mine heste sådan et sted.

• #4   9. aug 2014 Nu er jeg jo nok ret ekstrem med hensyn til hestens velfærd - meen ingen tvivl om at det er opstaldning der er designet efter rytterens behov. Omvendt er opstaldning jo generelt designet efter rytterens behov.. jeg har endnu ikke mødt en hest der havde et reelt behov for at stå i en boks med begrænset mulighed for bevægelse.. Jeg selv har skabt et "paddock paradise" for min (og et par veninders) heste. Det er et stort, bakket tærren med både åbne områder og masser af stier, skov og træer og forskelligt underlag. Her motiveres hestene til at bevæge sig for at spise, drikke, få mineraler og ly og læ. De har konstant adgang til rent drikkevand, godt hø, græs, planter, blade og grene, og de har et godt læskur med blødt halm. Det har betydet at min hoppe er blevet roligere, mere afbalanceret, langt gladere, mindre (eller faktisk slet ikke) stresset og sundere - hendes hævede ben, luftvejsproblemer, hovproblemer og overvægt er fortid! Hun skal aldrig mere lukkes inde i en boks en hel nat (ja, altså medmindre der kommer en orkan el.lign.. så kommer hun ind), hun får lov til at leve så frit som det nu er muligt i fangenskab smiley Det er min overbevisning at det er det bedste for hesten - men til gengæld ikke altid særligt rart for mig som rytter smiley

• #5   9. aug 2014 Det er for rytteren.
    Nej jeg ville ikke selv have hest på sådan et stort sted, da der ofte ikke er rat meget foldtid og ikke meget social kontakt med artsfæller for hesten.
    End videre står der ikke noget om hvor mange kg hø/wrap der er med i prisen. Jeg har kun dårlige erfaringer med at hesten ikke fik det hø der blev betalt for på en rideskole.

• #6   9. aug 2014 ja sådanne steder er mest for rytteren.

så er jeg glad for hvor jeg står smiley kæmpe folde hvor heste har mulighed for at danne rigtige flokke som de ville det i naturen, på fold 24*7 om sommeren og kun inde om natten om vinteren, det er dét hestene vil ha! alt andet er kun for rytterne...

• #7   9. aug 2014 Hvor/hvordan står Jeres heste? Gerne billede eller link smiley

• #8   9. aug 2014 Sådan et sted er helt klart kun for rytteren. Jeg ville aldrig stille min hest sådan et sted, ALDRIG.

Min hest står på et lille privat sted, med meget lang foldtid (mere ude ind inde), på store folde og med strøfoder ad libitum.
    Af faciliteter for rytteren er: Ridebane og indendørs vandspiltov med varmt vand. Derudover kan vi ride på markerne når de er høstet og vi kan ride en tur i byen (og så lejer jeg mig ind i et ridehus, som ligger længere oppe ad vejen, om vinteren).

• #9   9. aug 2014 min står i Holmdrup huse Nordbaggen (HHN) mellem Skårup og Svendborg smiley foldene er som jeg skrev. og så er der 20*60 ridehus og 20*40 udendørs bane. og virkelig gode tur mugligheder smiley

• #10   9. aug 2014 Christina - Så ved jeg hvor du holder til ca. smiley Har kørt meget forbi på landevejen da jeg har arbejdet på Broholm slot. smiley

• #11   9. aug 2014 Mine står her smiley
    http://www.stutterigroenvang.dk/
    Top lækkert privat sted smiley og det er både for Rytteren og hesten smiley
    Mine heste har aldrig været mere tilpasse ved at stå et sted før smiley

Billund bliver alt for stort, syntes jeg. Så ville jeg heller så et lille sted hvor der er mere ro på og ingen stævner smiley det er også lidt bedre for mine heste smiley

• #12   9. aug 2014 Lullermus - I har/har haft Hjort`s Signarie og Hjort`s Zorba opstaldet ikke?? smiley

• #13   9. aug 2014 Puha pas måske før jeg kom smiley men de har de nok smiley

• #14   9. aug 2014 TT: Min står i en selvpasser stald hvor der i alt er plads til 17 heste som går sammen på store folde.
    De går på døgnfold her om sommeren. om vinteren er de min. ude i 8 timer hvor de har adgang til enten hø eller frøgræs alt efter hvad staldejer lige har hjemme.
    Der er stor ridebane og et ridehus på 20x40 (hvilket er luksus da jeg ellers ikke har haft adgang til det længe) samt gode turmuligheder.
    Hø købes på stedet så man selv giver sin hest, så man ved hvad hesten får samt foder køber man selv.
    Det er det bedste sted jeg har haft opstaldet hest end til videre smiley

• #15   9. aug 2014 Jeg vil også sige, at sådan et sted er til for rytteren og ikke for hesten. Og det er da også lækre faciliteter der er der, men til gengæld ikke meget foldtid til hestene.
    Selv har jeg min hest opstaldet på et privat sted, hvor hestene går længe på fold (døgnfold om sommeren), der er store bokse, hvor hestene har mulighed for at røre hinanden og stalden er delt op i flere små afdelinger, hvilket giver en dejlig ro. Derudover er det også et dejligt sted for rytteren, da der er en rigtig god stemning i stalden, og desuden ridehus og udendørs bane. Virkelig et lækkert sted at være smiley

• #16   9. aug 2014 Det ER et lækkert sted, bor 10 min derfra og kender flere som har deres heste derude som er rigtig glade for det og har heste der trives.

• #17   9. aug 2014 CM: hvor meget foldtid får hestene? samt hvor meget hø er med i opstaldningsprisen?

• #18   9. aug 2014 Må du ikke spørge mig om, spørger jeg ikke til. smiley
    Er ikke det store rideskole menneske igen.

• #19   9. aug 2014 Nu spørger jeg måske lidt dumt... Men er det ikke meget rart for rytteren/ den som skal passe hestene, hvis de går i løsdrift og har meget foldtid? smiley

Udover det, må det vel til hver en tid være at fortrække for rytteren, at hesten står opstaldet et sted som tilgodeser hestens behov?:)

• #20   9. aug 2014 Men nu ved jeg ikke lige hvordan det er at have heste opstaldet i bokse. Min mor og jeg har altid haft vores hjemme, og vi har en løsdriftstald hvor de selv bestemmer om de vil være ude eller inde smiley

• #21   9. aug 2014 RDR når jeg skriver at det ikke altid er en fordel at de går ude, er det fordi at i en paddock paradise er tingene placeret således at hestene skal bevæge sig for at spise, drikke, rulle sig, komme i ly/læ osv.. så når jeg skal ud med hø og fylde slowfeeders op er det ikke altid rart hvis vejret er træls (når man ikke har maskiner til at hjælpe) samt fjerne klatter og strø i hytten. Men ingen tvivl om at det er ALT værd, når man ser hvor sunde og glade hestene bliver af at leve så naturligt et liv, som muligt smiley Og jo, du har ret.. det ER da nemmere.. de skal jo ikke lukkes ud og ind, der skal ikke muges bokse ud på samme måde osv. smiley

• #22   9. aug 2014 Lisette B: okay , tak for svar smiley selvom det var mest rettet til TS's spørgsmål. Men det fik du også svaret på smiley

• #23   9. aug 2014
    Det kommer vel an på den enkelte hest?

Hvis ellers hesten trives med et stort set, så er det vel intet problem at der også er luksus til rytteren hvis man har råd til det. Men tilfældet med store steder er ofte bare at foldtid er ikke eksisterende og kommer de på fold er det ikke de meste fantastiske folde.

• #24   9. aug 2014 Team tindur, ej hvor sjovt smiley

• #25   9. aug 2014 Jeg savner foldtid på disse steder, og en fold hvor hestene kan udfolde sig naturligt.

Kommentér på:
For hesten eller rytteren.... Opstaldning.

Annonce