{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
673 visninger | Oprettet:

HJÆLP! spåner/træpiller. {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg står i det problem med at min hest virkelig er et svin på boks! Han har stået på halm, men dette kan han slet ikke styre - han æder det resterende tørre halm selvom han har 15 kg wrap i småmaskede hønet fra 17-06 om morgenen, så der hver morgen kun er tis og lort tilbage som er lige til mødingen og så kan jeg jo starte forfra...

På spåner går det bedre MEN... Selvom jeg omhyggeligt fjerner lort hver dag og jævner bunden rigtig godt kan jeg hver 2-3 dag fjerne næsten alt derinde som er rødt - og bunden er altså lavet på 4x20kg og suppeleres med ca. 20-30kg om ugen..

Så nu er mit spørgsmål: Vil det hjælpe at komme træpiller i bunden af boksen altså en god lag og så spåner ovenpå?

Hilsen en fortvivlet heste ejer til en enorm bokssvin smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP! spåner/træpiller.
  • #1   4. nov 2014 hej
    ja træpiller vil helt sikre hjælpe min er også bare det største sv jeg nogen sinde har oplevet jeg er nogen gange grædefærdig har muget ud og næste morgen så ser det bare ud som jeg ved ikke hvad. jeg er bare super glad for træpiller smiley

• #3   4. nov 2014
    Jeg har observeret at heste sviner mere hvis boksen kun lige passer end hvis den er stor. Min sviner knap så meget i en strl. hesteboks som hun gør i en strl. ponyboks.

Også hjælper det at hesten har hø ud imod staldgangen fordi de ellers vaaader rundt hver gang de har ædt en tot hø/wrap fordi de skal følge med på staldgangen. Og dermed tisser de heller ikke samme sted.

Mht. strøelse synes jeg ikke om spåner alene - suger for dårligt og er irriterende og muge i. Så det skal blandes med enten tørv eller træpiller.

Bruger pt. træpiller alene, men overvejer at supplere med noget andet da bunden bliver ret hårdt :o)

• #4   4. nov 2014 Jeg har helt samme type hest som dig. Træpiller er min redning smiley Kun træpiller!

• #5   4. nov 2014 Jeg ønsker stadig at bruge spåner, da jeg tit høre at en træpillebund ren godt kan blive for hård - men sammen med spåner går godt i spænd. smiley Så det tror jeg at jeg vil prøve.

Er der nogle forskel på træpiller?

• #6   4. nov 2014
    Synes jeg ikke, andet end prisen ;o)

• #7   4. nov 2014 Hvor køber i jeres piller fra?

• #8   4. nov 2014
    Der hvor de er billige. Bilka har haft dem til 30 kr for 16 kg, men Harald Nyborg har også til 33 kr.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #10   5. nov 2014 En træpille/smuld bund der er tyk nok bliver ikke hård smiley

De fleste begår den fejl at de starter op med for lidt og så går det galt, vi starter en boks op med 200 kg smuld, du skal påregne en bund på ca, 20 cm det samme gælder tørv og spåner, til økonomisk sammenligning koster

Træpillesmuld 31 kr for 20 kg
    Træpiller ca. 35 kr. For 16 kg
    Spåner ca 75 kr for en pakke
    Tørv ca 85 Per Balle

Dvs vi starter en hesteboks op for 310 kr, og skal herefter ikke fylde nyt på i 3-5 uger alt efter hvor stor en gris vi taler om smiley

Ved mega gris så bliver forbruget højt i sagens natur, men igen man skal bruge det der skal til ellers er der intet der virker, har været alle modeller igennem og det er hvad jeg har gjort mig af erfaringer smiley

• #11   5. nov 2014 Pillesmuld har været løsningen hos mig. Det er billigere end piller og synes ikke der går så meget til spilde. Jeg oplevede til med pillerne, at de blev skubbet ud i hjørnerne og der gør de jo ikke megen gavn.
    Det er nemt at muge i og synes bestemt ikke mine bokse bliver hårde.
    Jeg bruger 250 kg. til en opstart og når så det er tid, får de en pose om ugen, afhængig af hesten.
    Det fungere fint på alle hesten...har en ponyhoppe, en vallak, en avlshoppe og et hingsteføl.
    Jeg giver 1300,- for en palle pillesmuld.

• #12   6. nov 2014 hej cindy
    hvor køber du henne jeg gav 1900 sidste år for en palle plus lev
    så dit er da noget billigere jeg har 3 der står på piller den ene som sviner så vildt, men er bare så glad for det smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#13   6. nov 2014 De billigste smuld kan bestilles hos bioeksperten.dk de tager ca. 2150kr for 2 paller frit lev til alle brofaste øer, fri lev er ved mindst 2 paller

Det er 36 poser af 20 kg posepris ca 31 kr

Vi har selv lige fået lev. Første gang i mandags smiley

• #15   6. nov 2014 hej
    ja der var også kun 1440 kg på min fra hc sidste år

• #16   6. nov 2014 Jeg køber hos Danish Agro.

• #18   6. nov 2014 jeg er også begyndt at købe alm træpiller og de fungere fint smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#20   6. nov 2014 Man er jo nødt til at kigge på kilo prisen så er det fuldstændig underordnet hvor mange kilo der er på pallen smiley

Prisen på 20 kilo er 31 kr. Kilopris = 1,50 kr
    Prisen på 15 kilo piller er ca 35 kr kilopris = 2,33

Det vil sige i alm. Hovedregning at du får 5 kilo mere for 4 kr mindre Per pose.

Nu sammenligner jeg priser på vare købt i DK, vil da ikke afvise at det kan gøres billigere hvis man køber stort ind syd for grænsen.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#22   6. nov 2014 Nope det er ikke rigtig hoppedullen, 20 kilo smuld er fuldstændig samme ydeevne som 20 kilo piller, jeg havde også fejlagtig den holdning indtil jeg prøvede det og jeg måtte æde mine ord, smuld er overskudsdelen fra presning af piller så der er ingen forskel udover at det er markant nemmere at muge i smiley og så er det billigere.

Jeg giver ikke mere for sengetøj til hesten end nødvendigt og har slæbt det l... Og t.. Jeg skal i mit liv så dette er en vidunderlig løsning for mig smiley

Vi fyrer også med piller i pillefyret, men de er stadig dyrere selvom der bruges 25 paller + og har en særdeles god kontrakt smiley

Men det er jo godt at der er så mange muligheder og hver sin smag smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#24   6. nov 2014 Sådan fungere det ikke hos os, den eneste forskel jeg oplever er at du ikke skal vande eller andet boksen er klar fra start, du muger ikke bund ud som man godt kan komme til ved nye piller, og så er der minimalt rysten hvilket er det der jeg kan mærke den store forskel. Desuden sætter bunden sig langt hurtigere idet den ikke først trædes til, det var en dejlig dag da vi skiftede kommer aldrig tilbage smiley

• #26   6. nov 2014 jeg har samme erfaring som hoppedullen, syntes slet ikke smuld suger så godt som træpiller.

• #27   6. nov 2014 jeg vander heller ikke allerede næste dag er det fint strøelse smiley

Kommentér på:
HJÆLP! spåner/træpiller.

Annonce