Ildelugtende mennesker {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Ja, det lyder måske som et lidt mærkeligt emne, og det er det måske også. Måske er jeg bare sart - men har snakket lidt med min kæreste og min familie om det, og de er alle enige med mig.
Synes lige jeg ville høre, om der er nogle af jer, der har et andet syn på det, og specielt hvordan I reagerer i sådanne situationer.
Lad mig stille et eksempel op:
Du sætter dig ind i bussen, er på vej hjem fra en lang dag. Du sætter dig ind mod vinduet, og da bussen snart er fyldt op, sætter der sig én ved siden af dig. Vedkommende lugter langt væk af alkohol og værtshus (kunne også være røg, sved, etc.).
Hvordan bør man ifølge din mening reagere? Er det forkert at sidde og snuse mod vinduet, for at undgå lugten? Er det okay at flytte sig? Skal man bare lade som ingenting, og glæde sig til at komme ud i den fri luft?
Hvad med f.eks. i en kø ved kassen, når man skal betale? Eller hvis man står på en perron, og nogle tænder en smøg - det er så godt nok ulovligt nu, men folk gør det stadigvæk. Eller hvis man skal gå igennem en menneskemængde af folk der står og ryger. Må man da holde sig for næsen, eller er det provokerende og uhøfligt, bare fordi man gerne vil undgå at inhalere andre menneskers cigaretrøg?
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 6 Svar: 688
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Eksemplet med perronen er mere fordi det lugter. Nu er jeg så særligt sensitiv, og specielt lugte kan jeg blive helt skidt af.
Jeg kigger også væk, Fie, men øøøøjh, hvor kan det være forfærdeligt nogle gange! Jeg kan blive helt køresyg, men jeg har det simpelthen så dårligt med at give udtryk for lugten med mit kropssprog. :b
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Jeg sidder til daglig i kassen i et supermarked, og hver eneste dag kommer der en der virkelig stinker grimt af spiritus og cigaretter. Han lugter - pænt sagt - ad helvede til, og som om hverken han eller hans tøj har været vasket i måneder.
Der bliver jeg nødt til at trække vejret gennem munden, mens jeg betjener ham, for ellers kaster jeg helt enkelt op. Jeg kan ikke døje lugten af gammel spiritus, det er det værste jeg ved. Dog siger jeg intet. (og så skynder jeg mig at blive færdig med hans varer så han hurtigt kan komme ud af klappen igen)
En flok mennesker der står og ryger, som jeg skal igennem, ville jeg vælge at gå en bue udenom. Evt. over på modsatte fortov. På en perron ville jeg bare gå lidt væk.
Jeg er også særligt sensitiv, men det er mere overfor lyde. Men er der en lugt jeg ikke kan klare, så skal jeg også bare væk.
apr 2010
maj 2009
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 74 Svar: 796
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
apr 2010
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Jeg er enormt sensitiv overfor lugte, og jeg bliver meget hurtig dårlig. Så medmindre at der også skal lugte af kast op i bussen, så tror jeg egentlig at alle hellere vil have, at jeg bare flytter mig
Da jeg sidste år tog bus frem og tilbage til min hest, tog jeg da også nogle forholdsregler for ikke at genere andre unødigt. Ingen staldsko/mudrede sko i bussen, kun ridejakke når den var ren, og aldrig ridebukser.
Det er forskelligt hvor sarte folk er. Men særligt rygning kan få mig til at brænde helt sammen. Ikke fordi at folk lugter af røg, men de der enten står (eller stod....) på perronen og røg, eller de som stadig gør det i busskurerne.
Min skole er også lige flyttet til nye lokaler, og de første uger kunne man nærmest ikke se frem for sig (overdrivelse fremmer forståelsen), når man skulle til indgangen, fordi at alle rygerne skulle stå lige foran dørene. Nu er der heldigvis kommet afmærkede områder op. Jeg synes slet ikke det er i orden at pådutte andre mennesker, at stå i den røg. Jeg skal måske tilføje, at jeg kommer fra en familie hvor størsedelen ryger. Jeg er altså vokset op med det, så jeg er ikke bare oversart for at være på tværs.
Folk der lugter af alkohol, sved eller lignende, er bare nemmere at flytte sig fra. For det første, skal man sjældent på ligeså stor afstand før man ikke længere kan lugte dem, og dernæst er det ikke direkte sundhedskadeligt.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Misforstå mig ikke, jeg ELSKER når folk kører god personlig hygiejne og lige smider et pift parfume på som jeg kan dufte hvis jeg sidder ved siden af dem i toget eller lignende, men der er bare så mange, som mener de skal tage et bad i parfumen.
Så vidt jeg ved, er jeg ikke allergisk, men store mængder af parfumeret lugt får mig ganske enkelt til at nyse som en reaktion, ellers kan jeg reagerer med kraftig hovedpine.
Ildelugtende mennesker har jeg oplevet så få gange at det ikke genere mig, og rygere irriterer mig heller ikke det fjerneste.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
hvis folks lugt genere dig så flyt dig.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men oftest flytter jeg mig som sagt bare
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 71
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg har brugt offentlig transport i mange år og lugtet til en masse sjove lugte, men på den anden side så har jeg selv siddet og lugtet i mit ridetøj - det glemmer folk bare de gør.
Så jeg bliver sidddende og trækker vejret igennem munden og ser frem til og stå af :o) Der skal være plads til alle - også alkoholikere eller den gamle dame der har overproppet sig selv med parfume eller den unge knægt der lugter af sved fordi han har løbet efter bussen.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
maj 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.474
okt 2004
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
aug 2011
Følger: 26 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 292
Ifht. røg er jeg efterhånden blevet vant til det, da mange fra min klasse ryger, og nogle ryger også e-cig i klassen... Men ja, sådan generelt med lugte prøver jeg virkelig bare at vende hovedet den anden vej og indsnuse det friske luft jeg nu kan komme til
okt 2004
maj 2007
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 144
dec 2006
maj 2007
dec 2006
Jeg undre mig bare over din udtalelse, fordi det virker til at du mener, at hensynstagen kun går én vej.
maj 2009
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg ryger og har skam også mit ridetøj på i bussen, for jeg gider simpelthen ikke bøvle med at skifte når jeg skal ud og hjem igen.. Så jeg lugter måske lidt af hest og lidt af askebæger.
Nej, det er ikke så fedt at lugte til andres sure armsved, men jeg synes det er værre med folk der har taget bad i DKNY's nyeste krads og kan lugtes på 30 km afstand. Jeg er ikke allergisk, men synes da godt jeg kan blive en smule rundtosset af sådan en omgang.
Mht. at ryge, så ryger jeg ikke når der er mange på perronen, men hvis der ikke er ret mange, så ryger jeg altså. Jeg går ned i den anden ende, hvor der ingen mennesker er. Jeg synes det er en åndssvag lov. På hovedbanen kan jeg godt se det, da man jo egentlig er indenfor, ligeså med nørreport. Men udenfor synes jeg godt jeg kan ryge. Jeg sætter mig heller ikke ved siden af nogen ved et stoppested og oser dem op i æsken, men kommer du som ikke-ryger og beder mig som ryger at flytte mig, selvom jeg var der først, så bliver du bedt om selv at fise af. Simpelt.
Jeg synes dog ikke jeg møder folk der lugter dårligt ret ofte. I køer synes jeg ikke det er folks lugt, men mere folks tendens til at kravle op i røvhullet på personen foran, bare for at komme tættere på kassen, der er ualmindeligt irriterende og personligt rum-invaderende. Gå ud af min sfære.
maj 2007
Jeg ville fandme blive ked af at nogen flyttede sig fordi jeg satte mig ned ved siden af dem. Og det tror jeg egentlig også i selv ville i sidste ende
maj 2009
maj 2009
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Emner: 22 Svar: 501
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
Jeg som servicemedarbejder oplever tit folk der lugter langt væk af sved, gris, ko eller det helt fjerde. griselugten er for mig den værste
men men men men!! Nu vi jo hestefolk. har i nogensinde tænkt på hvad folk tænker når i kommer direkte for hestene af? vi har jo vænt os til lugten. de har ikke.. Tænker også altid "stakkels mennesker" når jeg står i kø eller sidder i toget
btw. jeg giver dig ret i af folk ikke skal stå og øse folk i hovedet når de ryger, man ved aldrig om personen måske har røg-allergi eller noget
mar 2011
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
Det er jo en anden sag, hvis jeg rent faktisk havde været klar over, at personen synes, jeg stinker.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
okt 2004
Angående hestetøj, så tager jeg ikke offentlig trafik ud til mine heste. Men gjorde jeg, så ville jeg ikke sætte mig ved siden af andre - nærmere holde lidt afstand.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Synes ærlig talt det er utroligt sjældent, at folk lugter så grimt som du beskriver det. Eller også er jeg måske bare ikke særlig sart
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.112
Jeg tror faktisk aldrig at jeg har oplevet at folk lugter så uudholdeligt grimt som der bliver beskrevet her i tråden. Måske har jeg dårlig lugtesans eller måske er jeg bare ikke så sart.
Hverdagen dufter ikke kun af rosenblade og hyacinter, den dufter også af gamle alkoholikere, ridepiger, folk med dårlig ånde og alverdens andre almindeligheder.
Og med dette sagt: så ja, jeg synes det er ualmindeligt uhøfligt at rejse sig fra sin plads i bussen fordi ens sidemand ikke lige dufter som man ville ønske.
okt 2004
feb 2004
Følger: 188 Følgere: 192 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.554
Personer der har "badet i parfume" bliver jeg nød til at gå væk fra, da jeg er allergisk og min astma bliver bla. udløst af parfume, så der er da ingen grund til, at jeg skal få et astma anfald og blive dårlig, i stedet for at gå væk fra personen, så der igen ikke opstår problemer.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
jeg kan bare ikke klare lugten af sved fra morgenstunden
men hvis det er hen på eftermiddagen så er jeg lidt mere overbærene for så har folk knoklet i løbet af dagen så derfor er det ok at lugte
bryder mig ikke om det om eftermiddagen men der er forståelse i problemet
folk i landmandstøj der stinker af ko lort er ok
folk i mekaniker tøj som stinker af olie er ok
folk som går bager tøj på og stinker af brød er ok
folk i heste tøj og stinker af hest er ok
og så elsker jeg en god parfume (selvom den er overdrevet så giver det lidt et blik på renlighed og det er lidt mere til trækkende end en landmand i ko lortstøj) (sorry)
dog kan det jo være totalt omvendt ved en som har meget parfume på og en som går i ko lortstøj
(lyder lidt som en der modsiger mig selv i hele tiden )
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 74 Svar: 1.285
Hvis der kommer en der lugter af alkohol, går jeg en bue uden om, eller hvis de stiller sig ved siden af mig, træder jeg et skridt væk.
Jeg gør intet for at være ond, simpelt hen bare fordi at jeg ikke kan klare det. Jeg bliver simpelt hen utryg. Og folk plejer også at være meget forstående over for det. Men det er nok også fordi jeg aldrig selv har drukket eller røget (da jeg kun er 13-14 xD)
Ildelugtende mennesker