{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

Kan man analysere forkert? {{forumTopicSubject}}

Nu må jeg altså ud med min undren ...

Det skal ikke være en hemmelighed, at min dansklærer og jeg har haft vores ture. Vi er uenige på mange punkter, men nok om det.
Jeg har gået i skole i 13 år med den opfattelse, at når man analyserer en tekst, kan man ikke analysere forkert***, da man individuelt vil få forskellige ting ud af teksten.
I min seneste danskstil får jeg så en kommentar: "Forkert analyse. Jeg får dette ud af den ......"

Øhhhh .... Kan man analysere forkert?

*** Medmindre det selvfølgelig er helt ude i hampen, hvilket ikke er tilfældet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan man analysere forkert?
  • #1   3. mar 2015 Der er forskel på analyse og fortolkning smiley En fortolkning er individuel, men en analyse kan altså godt være mere eller mindre god. Ved ikke om jeg ville bruge ordet "forkert", men den kan i hvert fald være ubegrundet/uskarp smiley

Hvis du fortæller lidt nærmere om, hvad du skulle analysere og hvordan du gjorde, bliver det nok nemmere at svare.

Jeg ved ikke meget om sådan noget, dette er bare mine tanker.

• #2   3. mar 2015 Det kommer lidt an på konteksten. Generelt vil jeg sige at man ikke kan FORTOLKE forkert, så længe man kan underbygge sine påstande med eksempler i teksten smiley
    Men derfor kan man stadig lave fejl!
    I min første litterære artikel i 1.g skrev jeg, at Herman Bangs formål med Den Sidste Balkjole var, at hovedpersonen skulle tage skæbnen i egne hænder, og gøre noget ud af sit eget liv. Samtidig havde han ingen sympati for hendes manglende handlekraft.
    Det er én måde at se Den Sidste Balkjole på, men den er forkert, idet Bang netop var sympatisør med kvinderne og deres "låste" skæbner, hvis de ikke var i stand til at få en mand.
    Blot for at give et eksempel smiley

• #3   3. mar 2015 Men hvis man har sine argumenter i orden .... Så kan det vel ikke være mere korrekt?

• #4   3. mar 2015 Jeg analyserede en barok tekst til min dansk eksamen på A-niveau i gymnasiet som en romantisk tekst. Big mistake - men fik et 10 tal da min argumentation var i top.

Så ja men kan analysere en tekst forkert - men man kan også altid argumentere sig ud af den, vil jeg mene.

Tænker det er klart at jeg ikke kunne få 12 på nogle måder når jeg analyserede en tekst i forkert tidsalder - men mine argumenter var holdbare så jeg kunne godt få en høj karakter alligevel.

• #5   3. mar 2015 Vi kan ikke svare dig, uden at vide hvad du har analyseret, og hvilke fejl din lærer mener, at du har lavet.

• #6   3. mar 2015 Johanne, jeg efterspørger ikke en vurdering af mit skrevne, men hvorvidt man faktisk kan analysere forkert. smiley

• #7   3. mar 2015 I mit hoved kan man analysere upræcist og "svagt" da argumenterne således ikke er i orden. Men i netop mit tilfælde, var mine argumenter faktisk OK (efter samtale med min lærer), men hun vælger alligevel at trække den ned fordi jeg har fået et andet facit end hende ... Det hænger bare ikke helt sammen i mit hoved :s

• #8   3. mar 2015 Holleander: Nå, på den måde! Nej, det synes jeg heller ikke hænger sammen smiley Din lærer lyder meget ensporet,,

• #9   3. mar 2015 Det er mildt sagt smiley
    Spøg til side ... Jeg finder det bare rigtig mærkeligt, så jeg ville lige høre, om det var en ting, jeg var gået glip af

• #10   3. mar 2015 Hmm, hvis du har dine argumenter i orden, så burde du vel ikke som sådan kunne analysere "forkert" - hvis vi snakker om selve analysen. Hvis lærerens argumenter holder bedre end dine, så kan det måske være at hun mener, at din analyse er for "svag" - det er svært at sige, når vi ikke rigtig sidder med din analyse.

Apropos at snakke om en forkert periode, så kom jeg da også i min seneste dansk-stil til at perspektivere til realisme, da det skulle have været modernisme (eller omvendt - deromkring), men fik da alligevel 10 smiley
    Men hvis du argumenterer ordentligt for din analyse, og det jo ikke er noget helt ude i skoven hvor du tolker nogle handlinger fuldkommen ulogisk, så kan jeg da ikke se at det skulle kunne være "forkert" på den måde.

• #11   3. mar 2015 har hun rent faktisk skrevet: "Forkert analyse. Jeg får dette ud af den ......"?

For så mener jeg da hun selv lige har modsagt sig selv, i og med at "rettelsen" er så subjektiv som den sætning er

• #12   3. mar 2015 Nikita, ja, hun skriver: "Forkert analyse. Jeg får det ud af den, at ... (Efterfulgt af en længere sætning)"

• #13   3. mar 2015 ja så er der jo ikke så meget andet at sige end det... Aldrig har jeg hørt om en dansklærer med så dårlig en formulering xD

• #14   3. mar 2015 Alene i det at din lærer skriver "forkert analyse. Jeg får dette ud af den..."
    Allerede der skriver hun jo lidt at man kan have individuelle svar "Jeg får.." som i jeg, hverken dig eller mig.
    En analyse kan vel godt være mere eller mindre korrekt, men har svært ved at forstille mig en forkert analyse, hvis man har forstået de ord der står, i teksten. smiley

• #15   3. mar 2015 Altså jeg ved at der er objektiv og subjektiv analyse/beskrivelse når man analysere, og de to ting må man ikke blande sammen..

og så er der selvfølgelig din egen fortolkning

Kommentér på:
Kan man analysere forkert?

Annonce