{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

graviditet? {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen

jeg er nu gravid i 13 uge og rider ikke ret meget, da jeg ikke ved hvor meget jeg må ride,? håber lidt i kan hjælpe mig og give mig nogen råd til hvad jeg kan eller måske skal, mange siger godt nok til mig jeg kan blive ved bare jeg lytter til min krop? men ved stadig ikke rigtig hvad jeg skal forholde mig, og er bange for jeg skader noget,

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  graviditet?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   12. mar 2015 Jeg forstår slet ikke folk der rider når de er gravide..

Men du må lave alt så længe du lytter til kroppen..

• #2   12. mar 2015 altså jeg kender en der red stævne i 7 måned(dog kunne hun ikke spænde sine ridebukser)

• #3   12. mar 2015 Kroppen har godt af at blive holdt i gang

• #4   12. mar 2015 Det du nok skal tænke på er at hvis du falder af så kan du risikere at miste barnet. Men så længe du lytter til din krop, så burde der ikke være noget i vejen for at ride. smiley

• #5   12. mar 2015 Du må ride alt et du vil... Det er primært de første tolv uger det er kritisk hvis du falder af.

Altså første gang red jeg til nogen uger før fødslen, anden gang slet ikke pga. Bækkenløsning..

Man skal bare huske på der er en risiko ved det, og passe godt på.

• #6   12. mar 2015 Graviditet er ikke en sygdom, så du kan lave alt det du plejer, så længe du lytter til den krop og stopper hvis du får gener.

Det sagt, så skal man self tænke sig om, når det er levende dyr man har med at gøre -ungheste/heste med et knapt så sikkert temperament osv ville jeg ikke sætte mig på.

• #7   12. mar 2015 Jeg tror simpelthen ikke jeg ville turde gøre det, af frygt for at falde af. Og så er det jo også noget af en vægtforøgning for hesten, ihvertfald i de sidste måneder, så det kommer også meget an på hesten - og hvor meget man tager på :o)

Men i princippet må du ride ligeså meget du vil. Det er godt for kroppen at blive holdt i gang og blive holdt smidig, det skulle efter sigende gøre fødslen nemmere. Jeg ville nok vælge noget mindre risikabelt - fx svømning - i stedet for. :o)

• #8   12. mar 2015 super jeg passer også på mig selv og rider nok kun en gang om ugen lige fortiden, men er heller aldrig faldet af min hest og har kun tænkt mig at ride et par uger mere hvis jeg føler for det smiley for havde ikke tænkt mig og ride som høj gravid smiley bare her hvor barnet ikke er så stort endnu

• #9   12. mar 2015 jeg har i begge mine graviditeter reet til jeg ikke kunne mere den først red jeg til dagen inden jeg fødte;) og med nummer to til en mdr. inden termin.

det er sundt at holde sig i gang med de ting man plejer at lave... dvs du skal ikke begynde at lave alt muligt andet, og ja lyt til din krop den skal altså nok fortælle dig hvornår nok er nok.

grunden til nogle læger fraråder ridning er at der jo er en risiko for at falde af! men der er større chancer for at blive for "slap" i dine muskler samt de led der blødgøres under graviditeten hvis ikke man holder sig i gang!

men du skal naturligvis gøre det du er mest tryg ved...

• #10   12. mar 2015 Man siger det godt at ride når man er gravid. Du må ride til før fødsel, og det er endda meget sund at ride når man er gravid. Jeg stoppede dog selv da jeg var 5 mdr henne, men kun fordi det gav problmer med ryggen smiley

• #11   12. mar 2015 okaay smiley altså nu har jeg også en sød part der rider min 6 års hoppe og jeg kan mærke en stor forskel efter vi er gået fra nomalt bid til tredelt trerings-bid, og det hjælper mig også en del på at jeg ridder meget bedre på hesten fordi den har fået en helt anden holdning,

• #12   12. mar 2015 Jeg red næsten alle månedere:) dog stille til sidst

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   12. mar 2015 Sandra: det er vigtigt at holde sig igang og være i god form, men ridning gør bare ikke noget godt for kroppen i den forstand, samt der er en stor risiko hvis man falder af smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   12. mar 2015 Anna: men nu er det jo bevist at rygning faktisk lan være skadeligt for fosteret.

Og hvis man allerede i en graviditet gør ting bevidst som man ved kan skade fosteret/babyen, så er det altså en dårlig indstilling at have

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#17   12. mar 2015 Anna: det er da klart at man er overbeskyttende, man har ansvaret for det foster, det er ens barn, et levende væsen, man skal da gøre alt hvad man kan for at undgå farlige ting, især når man på forhånd ved at det kan være skadeligt smiley

• #18   12. mar 2015 Der er da noget galt med en, hvis ikke man ønsker at beskytte sit foster/barn mest muligt - fx ved at undgå ting, man ved er skadelig eller ting, med høj risiko. Det handler ikke om at være overbeskyttende, men bare en instinktiv trang, til at passe på sine børn. Jeg vil sige, at det er unormalt, hvis man ikke har det sådan.

• #19   12. mar 2015 Kan kun sige..tænk dig om med hvad du laver i en graviditet...har selv født meget tidligt pga vandafgang og det er sgu ikke særlig fedt ..mit barn er heldigvis velskabt, men det er ingen selvfølge at de er det...så gør hvad DU kan for at det ikke går galt. Ridningen kan du altid tage op igen...held og lykke med graviditeten smiley

• #20   12. mar 2015 Du må godt ride imens du er gravid - du må bare ikke falde af smiley . Så bliv hængene!!

Jeg vil så lige tilføje til den med rygning, at folk er MEGET over en mår man er gravid og ryger. (Har aldrig selv været gravid, men har fulgt flere gravide rygere.) de har alle sagt at hvis folk nu havde ladet dem ryge i fred, så havde de ikke gået og haft det skidt med at de røg - det er jo bevist at man ikke kan stoppe med at ryge hvis der er noget stort der nager en! - også havde de lettere ved at stoppe med rygning.
    - Ja jeg er selv ryger, men er i gang med at trappe ned. Når dem ude i stalden/ eller andre steder, begynder på små forlæsninger, så kan jeg bare mærke at jeg får lyst til at ryge endnu mere.

• #21   12. mar 2015 Jeg er heller ikke rygere slet ikke

• #22   12. mar 2015 Jeg er også gravid 13+1 og vil sige du kan ride så længe din krop kan "holde" til det. Personligt vil jeg dog IKKE ride under graviditeten, den risiko et styrt kan koste vil jeg ikke tage smiley

• #23   12. mar 2015 Rikke - Hvis man stoppede af sig selv under/inden graviditeten, ville der jo ikke være nogen, der var 'over en', pga. det. Læger, sygeplejersker, jordemødre osv. er jo nødt til at fortælle, at man bør stoppe med at ryge under graviditeten, for der findes jo rent faktisk stadig folk, der ikke er klar over, hvor stor skade det kan gøre på barnet. Hvis de bare lod folk ryge i fred, kunne de risikere, at barnet tog skade af det.

Min mor røg meget, inden de fik mig, men hun røg ikke under graviditeten. Min far stoppede da jeg blev født. Simpelthen fordi ønsket om at beskytte barnet, var større end behovet for at ryge.

• #24   12. mar 2015 "det er jo bevist at man ikke kan stoppe med at ryge hvis der er noget stort der nager en!"

Er det? Nogle gange handler det også bare om, at man virkelig vil det, og forbereder sig ordentligt på det.

• #25   12. mar 2015 Men nu er det ikke alle der bliver gravide, der faktisk planlægger at blive gravide. Det er heller ikke fagfolk jeg taler om, men familie, venner osv.

Det mener jeg det er. Hvis min familie ikke havde givet mig så mange forlæsninger om rygning, hver eneste måned, så var jeg stoppet.
    Det er rigtigt at man skal være 100% klar, og derfor er det stort set umuligt at stoppe hvis det ikke lige kører på skinner.

Jeg var 6 smøger fra at være stoppet, indtil min hoppe skulle aflives, også er det bare gået ned af Bakke derfra. Det er først nu, et år senere, keg er klar på at prøve igen.

• #26   12. mar 2015 Jeg har alligevel aldrig hørt, at man ikke kan, hvis der er noget stort der nager en. Mon ikke det er forskelligt fra person til person. For nogen kan den dårlige samvittighed også være med til at skabe motivation.
    Planlagt eller ej, hvis man vælger at beholde barnet, så burde ønsket om at beskytte det, være større end rygetrangen.

Der er jo alligevel også en rimelig forskel på at miste nogen - dyr eller mennesker - og at blive 'presset' af sine omgivelser. Hvis man kan mærke, at man ikke kan stoppe, fordi folk presser på, KAN man jo sige til dem, at man rigtig gerne vil stoppe, men at man bliver stresset over at blive presset, og så kan man ikke stoppe. Det burde de fleste da kunne forstå. :o)

• #27   12. mar 2015 Det er da osse noget sludder at det er umuligt -det handler jo om hvorvidt man selv er indstillet på at kvitte smøgerne og holde ved det.
    Jo jo, det er da ganske sikkert nemmere hvis man har masser af overskud, men de færeste går altså gennem livet uden problemer eller ting der fylder, og self er det da muligt at stoppe alligevel.
    -tænk bare på den ikke helt lille gruppe der stopper fordi et familiemedlem dør af noget rygerelatere, fordi de selv bliver syge osv... mon ikke noget fylder? Og de bruger det så istedet som motivation til at ændre nogen ting.

Jeg er selv ryger, så intet helligt herfra... men at det skulle være umuligt når noget nager, er noget sludder. Og bevist er det da godt nok heller ikke

• #28   12. mar 2015 Jeg er ked af at sige det, men ligemeget hvad grunden er bag, at man vælger at ryge når man er gravid, så er den simpelthen ikke god nok til at retfærdiggøre de skader det kan medfølge på barnet både under graviditeten og følgerne der kan komme senere i livet.

• #29   12. mar 2015 Hvis ens barns sundhed ikke er vigtigere end smøgerne ( hvilket burde være motivation nok i sig selv) skulle man måske overveje om man er klar nok, til at få børn - tage de ofringer og ansvar der følger at sætte et barn til verden.

• #30   13. mar 2015 Jeg har i sinde at ride lige så længe jeg kan, når jeg først er gravid.
    Ved mindre jeg direkte for af vide af lægen, at det ikke går her.

• #31   13. mar 2015 Jeg kender en som red indtil 1uge før hun fødte, hun var heller ikke så stor smiley men alle de læger hun var igennem sagde har du en hest Du stoler på så rid, det er farligere at køre bil end at ride.

• #32   13. mar 2015 Angående rygning og graviditet, så kender jeg da en del som stoppede mef at ryge så snart de fandt ud af de var gravide. Ja nikotinen fik de stadig gennem andre midler, men smøgerne blev smidt ud.
    En ting er man selv vil udsætte sin krop for sådanne sundhedsskadelige stoffer, men der er ingen grund til at give et barn en svær start på livet. Rigtig mange børn fødes med rygerlunger pga deres mødre røg under graviditeten og barnet derfor blev udsat for alle de skadelige stoffer.

• #33   13. mar 2015 Jeg tror godt nok ikke jeg ville turde at ride - jeg ville holde min krop igang på andre måder, simpelthen fordi jeg ville være for bange for konsekvenserne af et fald.
    Mht. rygning under graviditet (hvordan blev emnet drejet hen på det? smiley ), så er der vel kun én ting at sige, og det er, at det er tæskedumt. Som Calla siger, så er man nok ikke klar til at få børn, hvis man bevidst ryger gennem graviditeten. Det er noget af det mest egoistiske jeg kan komme i tanke om smiley

• #34   13. mar 2015 Der er jo lige så stor chance for at snuble når man løber, som der er at falde af på en hest man føler sig sikker på og kender godt.

Din krop ville have det MEGET bedre af at blive brugt, så fødslen kan blive meget nemmere. Under ridning laver du nemlig også bækkenbundsøvelser, hvilket er rigtig godt, for enten at formindske eller undgå bækkenløsninger.. Det gør du ikke helt når du løber eller cykler smiley

Så bliv du bare op på hesten. Drop springningen og den helt seriøse træning hvis du ikke er helt tryg ved det - men bliv i det mindste ved med små træninger og skovture.

• #35   13. mar 2015 Jeg vil vove den påstand, at det er værre for barnet, at moderen falder fra hest, end at hun snubler. Der er trods alt relativt langt ned til jorden, fra hesteryg - nok også længere, end hvis man snubler. :o) De fleste når også at tage fra med hænderne, hvis de snubler, så de ikke lander direkte på maven. Det er sværere, ved fald fra hesteryg.

Men ja, man skal gøre hvad man har det bedst med. :o)

• #36   13. mar 2015 Det kommer virkelig an på synes jeg.. Jeg ville absolut føle mig tryggere med at falde på sand end på asfalt eller grussti med stikkende sten, men nu har jeg også altid været bange for at falde på asfalt, så det smiley

Men ja - gør det der er bedst, men synes nu alligevel ikke hun skal stoppe fordi hun er alt for nervøs. Jeg synes hun skal prøve og fortsætte indtil hendes krop ikke kan mere, eller til hun absolut ikke føler sig tryg mere, fremfor at hun bare vil være på den helt sikre side.

• #37   13. mar 2015 I sådan en sag her ville jeg sgu nok sige better safe than sorry. Og det er helt individuelt hvordan man føler sig tryggest, men må istemme mig CTS og sige, at det vel oftest skader mere at falde ned fra en hest end at snuble over en kantsten - og så kan man sige ja, du kan komme til skade i alt i livet, og måske er man også bare overbeskyttende, men tur ville jeg nok droppe helt smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#38   13. mar 2015 Munk: ridning er med til at øge chancen for bækkenløsning, grundet din ben stilling over hesten smiley

• #39   14. mar 2015 Jeg vil bestemt ikke råde nogen gravid til at ride, hvis man er nervøs ved det. Heller ikke selvom man kun er lidt nervøs. Vi ved jo alle, at vores nervøsitet afspejles i hesten, og man risikerer derfor, at hesten også bliver nervøs. Den ved jo ikke, at man er nervøs pga. graviditeten, og ikke pga. noget, der kan være farligt for hesten. Tit sker der ikke noget, bare fordi man er nervøs, men jeg ville slet ikke turde løbe risikoen.

Jeg tror der ligger dybt i de fleste gravide, at man skal gøre alt hvad man kan, for at sikre barnet. Og dermed også undgå ting, der kan skade det unødigt. Her må ridningen jo så gå ind under. Er man den mindste smule nervøs over det, synes jeg ikke man skal tage risikoen. Det er alligevel det (forhåbentlig) allermest dyrebare man har, man udsætter for en potentielt livsfarlig risiko, helt uden grund.

Kommentér på:
graviditet?

Annonce