{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Afsked med jeres heste {{forumTopicSubject}}

Hej HG´ere

Jeg står i den sørgelige situation at min smukke bedste ven gennem 3½ år, drager til de evige græsmarker, her den 8 Juil..
Jeg har tænkt over at jeg gerne vil have en speciel ting til minde om hende.
Hvad har i fået lavet af specielle ting til minde om jeres heste? Og hvordan foregik aflivningen, og hvor? Hvad gjorde i jer af tanker omkring det?

Glæder mig til at i deler jeres smukke heste minder med mig<3

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afsked med jeres heste
  • #1   29. jun 2015 Gjorde mig ingen tanker, andet end at nu var det tid, mine heste bliver aflivet med boltpistol, og opskæring af hals så de kan afbløde. Efter det klipper jeg en tot man eller hale af dem, de bliver aflivet ligeuden for folden, så de er nemme at få fat for daka

• #2   29. jun 2015 de sidste par heste jeg har måtte tage afsked med har jeg klippet et tåt af hallen som jeg senere kan få lavet til et smykke

• #3   29. jun 2015 Vi har afleveret vores i hhv. Odense Zoo og Blåvand Zoo. Her er de blevet skudt med boltpistol og efterfølgende har de fået skåret halsen over.
    Denne metode har vi valgt, fordi min datter ønskede de skulle bruges som en del af den naturlige fødekæde - og ikke bare ende i en lastbil og derefter køres til DAKA. Vi har super gode oplevelser med det, især ved Blåvand Zoo, som tilbød os at komme ind i ZOO og gå en runde før åbningstid. De tilbød også kaffe, som vi dog takkede nej til.

Min datter har beholdt forskoene og pandelokken.

• #4   29. jun 2015 Min blev aflivet hjemme på folden, han fik sprøjten og jeg sad med ham til det sidste. jeg klippede en tot af halen og hans man af smiley

Aflivningen forgik stille og roligt, hele dagen havde han fået lov til at hygge sig ude på græsset og med en masse gulerødder. Han fik ekstra smertestillende så han kunne løbe rundt uden de helt store smerter ( han havde en alvorlig benskade) kl. 18 kom dyrlægen og så trak vi ham op til hvor han skulle aflives.
    Han blev aflivet midt i alle mælkebøtte blomsterne og solen var så småt ved at gå ned bag træerne, det var så perfekt som det nu kunne være. Jeg sad med ham til det sidste.

billedet er taget få timer inden han blev aflivet smiley

profilbillede
  • #5   29. jun 2015 Jeg har fået sådan et i gave, og kan kun sige, at det er en af de mest betydningsfulde ting jeg ejer smiley

profilbillede
  • #6   29. jun 2015 Jeg brugte mange timer på Valle de sidste dage inden han blev aflivet. På selve dagen tog jeg hen til ham om formiddagen, hvor han gik og græssede, mens jeg nussede om ham. Striglede ham, mens han fik en masse godbidder. Da dyrlægen kom, fik han først en beroligende sprøjte. Jeg trak ham der om,hvor han skulle have den sidste sprøjte, og dyrlægen holdte ham kun i det øjeblik, han væltede. Han tog sit sidste åndedrat med hovedet i mit skød, mens jeg nussede ham. Jeg var rigtig ked af det, så jeg sad faktisk bare og græd i en halv time, ned i hans hoved. Et par uger senere fik jeg en rigtig stor overraskelse - et armbånd lavet af hans hale. Jeg havde "kun" part på ham, men ejeren var rigtig glad for, at jeg var der for Valle til det sidste. Det er 2 år siden den 17.. Jeg savner ham stadig, men har stille og roligt accepteret, at det var det bedste for ham smiley

• #7   29. jun 2015 Jeg har 7-9-13 ikke oplevet at skulle aflive endnu - men det kommer da en dag desværre...

Min "plan" er at hun skal aflives her hjemme i vante rammer... og er pengene til det, vil jeg have hende kremeret og så skal hun "hjem igen"...

Slagt har jeg valgt at udtage hende fra - da min hest ikke skal spises... og at skyde hende med en bolt pistol, er for MIG for voldsomt at skulle overvære... Jeg vil være der til det sidste - det skylder jeg hende.. og derfor er jeg også nød til at tænke på hvad der vil være mindst chokerende for mig...

puha - får det så skidt bare ved tanken smiley

• #8   29. jun 2015 Sandie L: Hvad betyder kremeret? smiley

• #9   29. jun 2015 Jeg har en tot med min gamle ponys hale.

Måden min pony døde på var ret usædvanlig og forfærdelig ..
    Han var løbet ud af folden. Vi tror, der har været noget hesteslagsmål, da rigtig meget af hegnet var gået i stykker.
    Men han var så løbet og var faldet ned i en mose, hvor han ikke kunne komme op. Vi ved ikke hvor lang tid, han havde ligget der, da vi kom. Efter mange timer hvor han havde kæmpet for at komme op med falck og dyrelægens hjælp, var vi nødt til at få en traktor ind i skoven, hvor vi så fik ham trukket op, og det var ikke ligefrem nemt at få traktoeren derind.

Han kunne bare ikke komme op og stå, så efter et par timer, hvor min mor og min parts mor havde ligget ude i skoven med ham om natten og ventet på, at han ville få kræfter til at komme op og stå, blev hans vejrtrækning dårligere, så dyrlægen kom ud og sagde, at han ikke ville kunne klare det, så hun kunne enten aflive ham nu, eller også kunne vi vente ca. 3 timer, hvor han selv sov ind, så dyrlægen gav ham en sprøjte, hvor han så sov stille og roligt ind.

Jeg har det forfærdeligt med det, og lige indtil nu har jeg følt, at vi ikke har gjort nok for, at han skulle overleve. Og jeg har ofte tænkt, at hvis vi bare var kommet ud lidt tidligere, eller hvis han var kommet på en anden fold, ville han have været her i dag..
    Men han har det forhåbentlig godt, hvor han er nu. ://

profilbillede
  • #10   29. jun 2015 Kremeret betyder at hesten bliver brændt og man får asken med hjem i en urne.. Lige som med mennesker.
    Men det er vildt dyrt.. Mener jeg læste omring 25.000 et sted..

• #12   30. jun 2015 Vi har kun fået aflivet 3 heste i løbet af mine 18 år i heste verdenen.. kun den ene var min og de to andre var min mors, som hun havde haft i ca. 20 år.
    Alle blev de aflivet et sted hvor daka havde nemt ved at hente dem, men hvor der samtidig var rart for dem at være. et sted som de var vandt til og hvor der var græs smiley

jeg er så "heldig" at jeg kan finde ud af at lave smykker af hestehår selv og derfor har jeg et armbånd lavet af alle mine heste.. derudover har jeg det privilegie at kunne tilbyde min mor det samme. hun blev rørt begge gange hun fik et armbånd af sine heste og eftersom jeg stadig har en tot fra hver af de to hun fik aflivet, så regner jeg da med hun får nogle flere smiley

profilbillede
  • #13   30. jun 2015 Jeg er så ked af det på dine vegne.. hvor må det være forfærdeligt at miste sin hest på den måde! og så så pludseligt!
    I kunne ikke have gjort mere for ham og jeg tror han er glad for i tog det svære valg om at få ham aflivet, selvom det var svært smiley

• #14   30. jun 2015 Det her var dog ikke min egen hest, men den blev solgt, og så fik jeg lavet et armbånd af nogle af dens hale hår smiley

• #15   30. jun 2015 Har har en halskæde med min afdøde ponys tand i smiley
    Tanden blev trukket ud, efter døden, og så blev der skåret en lille skive af, som er slebet så den kan sidde i en halskæde. smiley
    Og så har jeg gemt hendes skilt fra bokslågen, hvor i den ene side har jeg sømmet hendes sko fast, og i den anden siden, hænger en fletning af hendes hale smiley
    Savner sgu den lille fis

• #16   30. jun 2015 Kris & pigen - aaaargh 25.000 er lige overdrevet nok smiley priserne er:

Til 200 kg 7.000,00 kr
    200 – 500 kg 9.000,00 kr
    over 500 kg 11.000,00 kr

Dertil kommer jo så selvfølgelig det som dyrlægen skal have for at aflive hesten, og så transporten til selve krematoriet...

Men når man sammenligner med at det koster knap 1800 kr for at daka henter din hest og bruger den til hvad de nu gør - så synes jeg pludselig at prisen for kremering ikke er så voldsom... selvom det selvfølgelig er mange penge! For med daka, der skal man jo stadig have dyrlægen ud og aflive...

• #17   30. jun 2015 Min måtte skæres på halsen for at finde en åre. Hun havde netop været igennem kværke og tabt sig uhyrligt meget, og sad derefter fast bag et kaninbur, gik i schok og kastede sig mod gulvet og fik hjernerystelse samt blodprop. Men på trods af at hun var nogenlunde godt stabil under aflivningen så foregik det meget roligt. Hun lagde sig stille ned - der var slet ikke noget panik fra hendes side.

Jeg har beholdt hendes grime, hår og så skal jeg få lavet en scrapbook og armbånd. En gang når jeg er klar så skal grimen vaskes og bruges til noget pynt. Havde ofså beholdt et dækken, men brugte det til hendes storebror da han også kom igennem en sygeperiode. Det var nemt for mig, for jeg tænker at jeg følte den ville hjælpe, som den gjorde med hende under kværken. smiley

• #18   30. jun 2015 Jeg så forresten ikke selve hvor han skar og gav sprøjten. Det var for mig for hårdt. Jeg kom ind til hendes sidste åndedræt, og så måtte min mor tage mig væk til sidst. Det hele var ekstremt hårdt for mig og har efterladt spor, men det bedste jeg kan give af råd er : bliv der under det hele. Det gjorde jeg med min hund jeg har haft gennem 16 år - og det var absolut det bedste, at kunne hjælpe til med at berolige og synge en lille sang.

• #19   30. jun 2015 Min blev aflivet oppe hos dyrlægen, da DAKA ikke kan komme ned til os. Min hest kunne godt lide at kører og et besøg hos dyrlægen betød at man kunne få wrap.
    Så hun var stille og rolig hele vejen.
    Jeg valgte så ikke at være tilstede, da det i forvejen var/ er meget hårdt for mig.
    Hesten blev aflivet i fredags - så jeg ved desværre alt for godt hvad der venter dig.

Jeg har gemt et tot af hendes hale, så når jeg er klar får jeg lavet et eller andet af den.

PS mine tidliger heste er blevet slagtet, netop for ikke at gå til "spilde", men den valgmulighed havde jeg ikke denne gang.

Et stort trøstekram til dig.

Kommentér på:
Afsked med jeres heste

Annonce