20. sep 2009 Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Kontrakt - regler {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Da jeg skal ud og have fundet en part til min vallak, vil jeg gerne vide, hvilke regler der gør sig gældende for en kontrakt.
Jeg tænker at tage udgangspunkt i den fra hestenettet, men der er bare en sjat ting, jeg gerne vil have tilføjet og ændret.
Er det muligt selv at hjemmestrikke sådan en kontrakt og den så stadig er gældende, eller skal jeg have en advokat til at læse det igennem først? Og hvad ville det i givet fald koste?
Det er ikke fordi jeg tænker noget som helst urimeligt, mere sådan at jeg sætter krav om at der rides med hjelm og at springning ikke foregår uden vest - det vil jeg virkelig gerne have i kontrakten!
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
Er der ikke noget som hedder særlige vilkår?
Ellers laver du bare selv punktet, så længe folk skriver under på det, så er det lige så gældende som alt muligt andet
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.498
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Men ved salg eller andet så jah burde man så en advokat til det da der man være mange ting man faktisk ikke kan kræve i en kontrakt.. bare fordi man skriver det gør det, det jo ikke rigtig eller lovligt.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Jeg synes ikke selv at det er urimelige krav, men for eksempel vil jeg gerne have et punkt der hedder øjeblikkelig opsigelse, hvis parten ikke overholder de simple regler jeg kommer til at sætte. Jeg vil simpelthen ikke stå med en part en måned efter at aftaler er misligeholdt, hvis jeg kan undgå det.
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.498
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
sep 2009
Jeg har med svigerfamiliens hjælp forfattet en kontrakt med udgangspunkt i den fra hestenettet og så tilføjet og ændret rundt omkring som jeg følte det var passende. For eksempel har jeg skrevet at det er krav at ride med hjelm og at evt sprigning er med vest, for de to ting er meget vigtigt for mig
aug 2008
sep 2009
aug 2008
sep 2009
aug 2008
jeg vil heller ikke se at man giver godbidder med hånden, hestene må forkæles med alle de gode sager parten lyster, men de skal serveres i krybben.
de må ride lige den diciplin de ønsker, bare de tænker på hestens form.
de må starte stævner, men skal selv stå for økonomi i den forbindelse, og jeg skal godkende transport og hvem der køre mine heste, hvis jeg ikke selv kan køre dem.
mine heste må man ikke slå på, man må kun bruge pisk eller spore hvis det er et krav til et stævne, selvfølgelig må der trænes med hjælpemidlet op til stævnet så hesten vender sig til det.
man longere ikke mine heste.
vælger parten at ride så meget tur at det slider på hovene er det partens ansvar at betale for sko.
så er der de almindelige regler som gælder alle i stalden, hvis man giver en hest godbid eller foder, giver man alle (med mindre end man kun har en hest inde)
man rydder op efter sig selv, fejer hvis stalden er tom for heste.
og selvfølgelig passer man på mine ting og heste, og man kontakter mig hvis man oplever hesten syg eller skadet, eller hvis man er i tvivl, og det samme gælder hvis man kommer til at ødelægge noget af udstyret....
jeg har mange regler og krav til parter, og har sikkert glemt nogle af dem her. men jeg har aldrig haft problemer med parter der har nægtet at følge reglerne.
sep 2009
aug 2008
sep 2009
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Laver I også kontrakter med jeres veninder, før de får lov til at komme på besøg hjemme hos jer. For man må formentlig ikke hoppe i møblerne, brække sig i rosenbusken, eller ødelægge potteplanter - men åbenbart må man så ikke sige til vedkommende, at man ikke gider være ven, hvis ikke de har skrevet under på en kontrakt først ???!!!
Jeg har slet slet ikke noget "imod" jeres ganske fornuftige regler om, at man skal ride med hjelm eller ikke må lærer hesten at stejle.
Men hvad med hvis I ikke får ALT med i kontrakten ? Hvad hvis I ikke skriver - der må ikke galopperes 5 km på asfalt ...... Må man så gører det, fordi det ikke er forbudt ?
Mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige - og sund fornuft kan I ikke skrive jer ud af med kontrakter. Hvis I er ved at få en part, som ikke kan holde en aftale, og som er tiltal uviden om al omgang med heste, og som I kun tør "stole på" ved at få underskrevet en kontrakt - så har I virkelig et problem med jeres part.
Nu er parter normalt heller ikke det største økonomiske del af det at have hest. Dvs skulle I opsige en part "midt i måneden" pga "utilbørlig optræden" så stik vedkommende den halv af "månedsbetaling" og sig "smut pomfrit".
Jeg har endnu til gode at se en part klamre sig til en partshest, efter at ejeren har sagt, at de ikke er ønsket på ejendommen. Endnu til gode at se dem gå i retten, for at få lov til at være sammen med partshesten de sidste 8 dage i den måned, hvor de er blevet opsagt med umiddelbar virkning.
Vælg en sund psykisk rask partsrytter, hvor I enten kender vedkommende, kender nogle som kender vedkommende, og hvor I kan hører at jeres ideer om ridning og heste pasning harmonerer.
Hvis parten er under 18 år, så bed partens forældre komme forbi, fordi du gerne vil se forældrene og I kan aftale hvilke regler som gælder. Det er også en tryghed for forældrene, at du viser dig som ansvarlig, I kan få snakket om forsikring af hesten og partsrytteren ect.
Mvh Charlotte
sep 2009
Jeg vil ikke risikere at stå med en problematisk part og så ikke have papirerne i orden - især fordi pony og jeg primært henvender os til teenageryttere, så her er kontrakten også for at forældre ved hvad der gås ind til.
Jeg har ikke haft part før, og jeg vil så nødigt stå med at det er noget juks og lort første gang jeg gør det, når det nu kan være en succes.
I kontrakten er mine forventninger, hestens brug og så videre også skrevet ind, ligesom at parten til enhver tid bare tilkalder dyrlægen, hvis hesten virker skidt og at det er mig som hænger på regningen medmindre det skyldes at parten har hæld giftige stoffer ned i halsen på den. Kunne forestille mig at en teenager kunne tøve med at ringe hvis der er tvivl om hvis regningen er.
Men tak for dit input ikke desto mindre, jeg har dog ikke intentioner om at lade være med at have en solid kontrakt - som parten får tilsendt til gennemlæsning inden de skriver under. Tingene er ikke mere faste end at jeg gerne forhandler lidt frem og tilbage hvis der er punkter de ikke synes om
aug 2008
de har haft hesten x antal gange om ugen. og betalt smeden, ved behov for sko har de måtte betale det, så er det jo op til dem selv hvor meget de rider steder, der slider hestens hove ekstra.
når hesten har været lånt ud, har reglerne været de samme, betalingen anderledes.
pt har jeg kun 2 af mine heste hjemme, den sidste er "lånt" ud, eller har fuldpart.
hendes regler er de samme, hun har hesten fuld tid. opstaldet på mit gamle opstaldningssted, og jeg betaler opstaldning, dyrlæge og foder, hun betaler hø og smed.
jeg kun oplevet parter eller forældre til parter som har været glade for kontrakter.
Kontrakt - regler