{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
842 visninger | Oprettet:

Islandsk hest, erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har altid redet dressur, men er blevet lidt forelsket i de islandske heste. Jeg har fået tilbudt at købe en vallak på 3 år, som jo så skal tilrides næste år. Han kan ikke noget- har aldrig haft grime på, så han er helt nybegynder.

Han er super flot, blodrød med tynd blis og lidt lysere kraftig man/hale. Hans far er Snöggur fra Skovgården, kåret med 8.44.

Prisen for ham er pt 23.000 kr.

Hvad tænker I, er en fair pris for en islandsk om ham?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islandsk hest, erfaringer?
  • #1   8. sep 2015 Prøv at finde grupper på facebook med islænder smiley de kan sikkert hjælpe

  • #2   8. sep 2015 Synes det er dyrt for en pony der intet kan!

  • #3   8. sep 2015 Det er jo dig der skal vurdere om han er dét værd smiley Umiddelbart lyder det dyrt for en fuldstændig rå hest. Afhængig af forældre (gang, sind, evt stævneresultater), og om han har vist tölt, og gennerel fremtoning ligger prisen derefter. Som med alle andre heste smiley
    Så er der selvfølgelig temperament... Hvilket ikke er til at vurdere hvis hesten ikke er i hænder smiley


  • #4   8. sep 2015 Hm, det kommer an på hvem han er efter, hvordan han ser ud, om han er 4 eller 5 gænger, naturtølter eller ej, hvor høj han er, hvilket sind, hvor gode gangarter smiley

  • #5   8. sep 2015 Hvis han har meget gode gangarter, så er prisen nok nogenlunde fair. Men jeg vil dertil sige, at jeg har købte min vallak da han var 6, tilredet, trafiksikker og naturtølter, med gode gangarter, som jeg dog stadig finjusterer til 20.000 kr..
    Markedet er godt for køber pt, så du vil klart kunne finde en billigere hest, som kan mere end den du har fået tilbudt.


  • #6   8. sep 2015 Uden at vide noget om det, så tror jeg det er ret dyrt. Altså vi købte min for små 30 og hun var næsten 4 og helt rå. Hun har gode gangarter, en rigtig god stamtavle og så er hun kæmpe høj smiley
    Og hun er 5 gænger (hvilket også tæller ret meget) og har nemt ved tølt.


  • #7   8. sep 2015 Jeg synes det er en udemærket pris for en 3-års.
    Priserne på islandske heste varierer meget, alt efter deres baggrund og dermed forventede niveau af gangarter, og selvfølgelig vilje og sind.
    Du kan få en fuldt tilredet hest til 20.000 som er middel, og du kan få et føl til 50.000 som er god. Kvaliteten er som regel i samme niveau som prisen, men du kan også være både heldig at give meget lidt for en rigtig god hest, men også uheldig at give meget for en knap så god hest.
    Det, der er med ungheste/utilredne heste er, at man egentlig køber et håb. Uanset hvordan den går og er i nuet, kan det være det stik modsatte når man kommer op på den. Det er svært at sige.

    Hvis du giver mig hans fulde navn eller id nr, kan jeg slå ham op på worldfengur, så skal jeg hjælpe dig med at se hvad han har af kvalitet i sit blod smiley - du bør ikke kun se på faren, moren har mindst ligeså meget at skulle have sagt. Du kan have en god far, men stadig en elendig hest fordi moren måske er skør eller dårlig.

    Det er ikke anderledes selve at tilride en islænder, men det er meget anderledes, at gangsætte. Og til at det er din første islænder vil jeg kraftigt bede dig overveje, at komme lidt penge i at sende den i gangsætning ved en professionel, eller få en hel masse undervisning i det, da du hurtigt kan forvirre hesten i dens gangarter.

    Og husk, at sælger altid sætter prisen lidt højere, end hvad deres grænse er, sådan at køber kan gå ned i pris og det kan føles som et win-win. smiley


  • #8   9. sep 2015 Han hedder Tvistur fra Thorsvighus. DK2013100662.
    Hans far er som nævnt Snôggur fra Skovgården, kåret med 8.44.
    Hans mor er Hástika fra Tunggaarden.

    Tak for alle jeres svar. Selvfølgelig er der mange faktorer der spiller ind, men jeg ved ikke så meget om avl inden for islandske, så håbede I kunne fortælle mig lidt :-).
    Jeg har ikke set hans gang endnu, men han har det bedste sind af hvad jeg har oplevet indtil videre.


  • #9   9. sep 2015 Jeg tror nu det er en meget fair pris uden at have super meget forstand på det.

    Jeg gav 38.000kr for min hoppe. Hun var 8år, og kunne ikke rigtig galoppere. Hun var mest bare brugt som begynderpony.
    Men hun er hentet hjem fra island som 2 års, udelukkende på hendes papire. Hvilket og er årsagen til prisen.


  • #10   13. sep 2015 Der er mange, der tænker på BLUP-evalueringen når de kigger islandsk hest. En kort forklaring er, at BLUP tallene er evalueret ud af hestens stamtavle, hvor tallet 100 er middel. Mange tror, at det giver en ret præcis idé om, hvordan hesten er gangmæssigt og bygningsmæssigt, men min erfaring er, at man overhovedet ikke skal kigge på disse. Jeg har redet en hel fantastisk vallak på Island, der havde potentiale til at gå Landsmót, og den fandt jeg ud af havde en blup på 79..! Og så har jeg redet en, med BLUP 119 men den var ikke ret meget værd.

    Alligevel benyttes det af mange, som en guide-line, når man køber utilredne heste. For hovedreglen er, at det burde gælde. Og din hest har en BLUP på lækre 110! smiley Hvor Byg er 113 og Rid er 107.
    Morfar blev i 1988 kåret med hele 9 for tölt og 8.26 total, hvilket for mig tyder på, at Mor også er ganske udemærket.

    Jeg har en god fornemmelse mht. Tvistur, hans papirer ser flotte ud.
    Men det er svært at sige med sikkerhed, når ikke du har set hans gang endnu, så tag at bed om at se ham løbe rundt. Du kan evt. filme det og sende det til mig, så skal jeg sige hvad jeg synes, om det ser lovende ud smiley Man skal ALDRIG købe en hest bare på papirene, og uden af have set den live i aktion! smiley


  • #11   14. sep 2015 Tusind tak for svar! smiley

  • #12   14. sep 2015 Jeg fik tilbudt en Islænder for 13.000.kr. Den havde været i hænder, haft rytter på og havde en rigtig fin højde, gode gangarter og smuk palomino farvet. Den var fem år. Den havde ingen problemer udover at den var ekstremt følsom så når man red den skulle der intet til før den satte farten op smiley
    Selv Islændere er forholdsvis billige for tiden. Så jeg synes du skal være sikker på at det virkelig er hesten for dig hvis du skal give så meget for den smiley

    Mvh TT


  • #13   14. sep 2015 Team Tindur - jeg vil være enig med dig i, at nogle islændere er billige, men ligesom det er med alle andre hesteracer, så følger pris og kvalitet.
    Nogle gange kan man være heldig, at finde en islænder, hvor ejeren bare skal have den solgt, og er gået langt ned i pris. Min mor har fx lige solgt en meget smuk og sød 10-års hoppe til kun 10.000, fordi hun bare skulle af med hende, og køber var henrykt. Hvorimod jeg har en 2-års plag til salg for 25.000, som vil stige til minimum 50.000 efter tilridning, fordi han er god kvalitet og har vist sit værd til shows, og fordi jeg ikke har travlt med at komme af med ham.
    Dertil vil jeg sige, at jeg har købt min vallak Absalon til bare 25.000 som 2½ års, fordi ejeren havde vundet en donation til en hingst til et show, brugte sin kårede hoppe og fik dette afkom som ikke havde kostet dem noget, og så bare blev solgt billigt. Han er mindst det dobbelte værd, og det ved jeg fordi jeg bruger meget tid på at vurdere priser på kommende salgsheste for en bekendt, der har et stort stutteri, og så bruger lang tid på at sætte mig ind i det aktuelle marked, og dermed hvad den forskellige type islænder er værd.

    - Du kan godt finde gode heste til billige penge, men det er mere reglen end undtagelsen, at kvalitet og pris hører sammen smiley Og det er ikke så ofte man støder på de rigtig gode heste til små penge.


Kommentér på:
Islandsk hest, erfaringer?

Annonce