{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.254 visninger | Oprettet:

Cecilia H
Cecilia H
Følger: 2 Emner: 6 Svar: 10

Hvad koster det at have en pony/hest? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg vil meget gerne vide hvad det ca koster at have hest for har forsøgt at finde ud af det men der er "mange" ting jeg ikke kan finde da det ikke står på div hjemmesider, så hvad bruger i ca på et år og en måned.
Og det er bare så mig og mine forældre har et overblik på hvad det kommer til at koste.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad koster det at have en pony/hest?
  • #1   1. jan 2016 Det er meget forskelligt. Nu bor jeg på en stor gård, hvor vi har plads til hestene/hesten. Vi laver selv hø og halm, så der er heller ikke de store omkostninger. Men hvis du skal have den opstaldet skal du tænke på mange af disse ting smiley

• #2   1. jan 2016 Det kommer an på hvor i landet du bor med hensyn til opstaldningsprisen + hvad det inkluderer.

Jeg giver 1600kr for opstaldning pr måned. I prisen får jeg
    - halm efter behov
    - wrap efter behov
    - foder 2 gange dagligt
    - ind/udlukning.
    På stedet er der ridehus, ridebane, spring mm.

Min hest går uden sko, så jeg giver kun 350 kr hver anden måned for smed.

Så er der udstyr til dig og hesten.

Så er der forsikring, uventet dyrelæge og normale dyrelæge besøg som tandlæge, vaccine mm.

Alt i alt om året bruger jeg nok omkring 30-40 tusinde. smiley

• #7   1. jan 2016 Mellem 4-5000kr men han mangler heller ikke noget smiley og været uden dyrlæge regninger i de sidste 3 år. Så kan jo hurtigt blive dyrer hvis han går hen og blir syg.

• #8   1. jan 2016 jeg har brugt 55000 kr. om året på hest eller ca. 4600 kr. om måneden

• #9   1. jan 2016 Opstaldning inkl. wrap, foder, træpiller : 1800kr
    Udlukning/indlukning : mellem 100 og 200kr om måneden alt efter om de går formiddag eller eftermiddag
    Facilitetskort : 325kr

Det er de månedlige udgifter der hvor jeg står dog har jeg en aftale som gør at jeg ikke betaler opstaldning så koster mig faktisk kun 325kr om måneden smiley
    Men hvis jeg betalte det hele ville det koste 2225-2325kr om måneden
    det giver 26700-27900kr om året på opstaldning/månedlige udgifter

Derudover er der :
    medlemskab : 160kr hvert halve år
    Smed : 200kr pr gang
    Vaccination og tandraspning : 1500kr 1 gang om året
    Forsikring : 3000kr om året

Det giver 5820kr om året

Derudover kommer udstyr, og uforudset dyrelæge, alene på det sidste år har jeg brugt ca. 50.000kr på dyrelæge til ham jeg har nu og den jeg fik aflivet i november, og ca. fået 20.000kr tilbage igennem min forsikring heldigvis da smiley
    Og udstyr har jeg nok også brugt små 5000kr på det sidste år.. så det er dyrt at have hest især hvis man er uheldig som jeg har været det sidste år

• #11   1. jan 2016 Som sagt kommer det an på hvor i landet smiley

Jeg bor i nordjylland, og vi har et budget på mellem 5500-6000 alt efter hvor mange stævner jeg starter eller om jeg skal have ekstra undervisning.

Jeg giver 3050,- for en boks om måneden.
    I prisen får jeg:
    - udmugning. (står på halm, og får strøget over en gang om dagen, og så kommer det hele ud en gang om ugen)
    - foder og wrap 3 gange om dagen
    - springundervisning 1 gang om ugen
    - to haller
    - to udendørs springbaner med materiale
    - to udendørs dressurbaner
    - skov 100 meter væk

så giver jeg 550,- for ud - og indlukning i hverdagene, hvor de skifter dækken og tager klokker på og af.

800,- om måneden for dressurundervisning en gang om ugen

500,- afsat til stævner

200,- bliver lagt til siden til dyrlæge

500,- bliver lagt til siden til smed

det er sådan et basis budget vi kører ud fra, men så er der nogle måneder hvor der er flere stævner, eller hvor jeg skal have noget ekstra undervisning og hvert halve år skal jeg betale 300,- for medlemskab, så derfor bliver jeg nødt til at ligge noget mere i smiley

• #12   1. jan 2016 Kommer an på hvilken del af landet, men jeg har min opstaldet i Vestsjælland.

Her koster det om måneden:
    2300,- for opstaldning.
    300,- for ekstra wrap.
    259,- for ekstra foder.
    650,- for ekstra foder.
    900,- for smed hver 8. Uge.

Så i alt: 4.009 når der er smed.
    Og: 3.509 når der ikke er smed.

Ca. 50.000-60.000 om året, hvis ikke der kommer uforudsete dyrlæge regninger.

• #13   1. jan 2016 Har to ponyer, de står ikke samme sted, men kan da lige liste det op, som jeg giver om måneden for dem hver især smiley

Frida, 4 år, Pinto, 146 cm.
    Opstaldning, fuldpas alt incl. undtaget foder: 700 kr./måned
    Foder, Horselux Easy (15 kg, 500g dagligt): 129 kr./måned
    Smed, barfodstrimmer: 410 incl. kørsel/2. måned (210 kr./måned)
    Udstyr: Kan ikke siges, det kommer an på så meget smiley
    I alt pr. måned: 1039 kr.

Kurt, 11 år, Shetlænder, 105 cm.
    Selvpas (står i løsdrift), alt incl. undtaget foder og strøelse (da vi har valgt at vi gerne vil have tørv i løsdriften, det er dog ikke mig som betaler det): 150 kr./måned
    Foder, Spillers Happy Hoof (20 kg, 200g dagligt), Horselux FiberPellets (20 kg, 200g dagligt), Equsana MiniVit Allround (4 kg, 20g dagligt): For foder er det ca. 334 kr./3. måned (111,50 kr./måned), for vitaminer er det ca. 139,95 kr./6. måned (ca. 23,50 kr./måned)
    Smed, barfodstrimmer: 350 ekskl. kørsel/2. måned (175 kr./måned)
    Udstyr: Stort set ingen udgifter, men det kommer an på hvad han mangler.
    Medicin, Prascend (Kurt har PPID/Cushing): ca. 1150 kr./4. måned (287,50 kr./måned)
    I alt pr. måned: 747,50 kr.

Jeg sætter penge ind på en konto hver måned, og mener nok det er 500 kr. som kommer ind på kontoen hver måned, men er lidt i tvivl smiley Det er til hvis jeg skal have smed, dyrlæge, udstyr osv.

Alt i alt koster mine to ponyer 1786,50 kr. om måneden i udgifter, og så er der jo det på opsparingen, som jeg som sagt ikke helt kan huske hvad er helt præcis smiley

Synes det er GANSKE billigt for to ponyer - og der er endda ledige pladser, der hvor min pinto står med fuldpas til 700 kr. (utrolig nok, for det er et rigtig fint sted!)

• Laura
    Laura Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62
    #14   1. jan 2016 Mellem 2500-3000kr pr. måned. smiley

• #16   1. jan 2016 Jeg har en pony på 144
    Vi betaler 1000 kr om måneden ca. Boks koster 650. Der er det selvpas smiley
    træpiller 32 pr sæk (vi tager 4-5 ind)
    Hø 350 kr for 350 kg
    119 kr for foder.

• Cecilia H
    Cecilia H Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 2 Emner: 6 Svar: 10
    #18   1. jan 2016 Tak for alle jeres svar det har givet mig og mine forældre et laaaang større overblik smiley

• #19   1. jan 2016 3500-4500 om måneden, undervisning er ikke regnet med. Derudover er der meget stor prisforskel på hvor i landet du bor. smiley
    Derudover er der dyrlægeregninger, sadeltjek, skift og tilpasning der ikke er regnet med i ovenstående. smiley

• #20   1. jan 2016 Camilla 5000kr om måneden smiley men du troede måske det var om året... Hehe så beklager jeg forvirringen du skal lige gange med 12 så passer pengene bedre. Men har ikke lavet et budget, derfor svinger det måned for måned. Så der udgift til sadel, smed tandlæge vaccine mere foder vinter end sommer. Osv smiley men vil mene omkring 5000 kan faktisk ikke udelukke det højere. Omvendt er jeg gravid og rider pt ikke rigtig, og derved sparet penge på undervisning smiley

• #21   1. jan 2016 Prøver lige at regne ud hvad jeg har af faste udgifter om året på mine to smiley

Frida, 4 år, Pinto, 146 cm.
    Opstaldning, fuldpas alt incl. undtaget foder: 700 kr./måned = 700x12 = 8400 kr.
    Foder, Horselux Easy (15 kg, 500g dagligt): 129 kr./måned, bliver fodret 9 måneder om året = 129x9 = 1161 kr.
    Smed, barfodstrimmer: 410 incl. kørsel/2. måned, smed 6 gange om året = 410x6 = 2460 kr.
    I alt om året: 12021 kr.

Kurt, 11 år, Shetlænder, 105 cm.
    Selvpas (står i løsdrift), alt incl. undtaget foder og strøelse (da vi har valgt at vi gerne vil have tørv i løsdriften, det er dog ikke mig som betaler det): 150 kr./måned = 150x12 = 1800 kr.
    Foder, Spillers Happy Hoof (20 kg, 200g dagligt), Horselux FiberPellets (20 kg, 200g dagligt), Equsana MiniVit Allround (4 kg, 20g dagligt): For foder er det ca. 334 kr./3. måned (111,50 kr./måned), for vitaminer er det ca. 139,95 kr./6. måned (ca. 23,50 kr./måned), får foder 9 måneder om året = 209,93 kr. for vitaminer, 1002 for foder = 1002 + 209,93 = 1211,93 kr.
    Smed, barfodstrimmer: 350 ekskl. kørsel/2. måned (175 kr./måned), smed 6 gange om året = 350x6 = 2100 kr.
    Udstyr: Stort set ingen udgifter, men det kommer an på hvad han mangler.
    Medicin, Prascend (Kurt har PPID/Cushing): ca. 1150 kr./4. måned (287,50 kr./måned) = 1150x3 = 3450
    I alt om året: 8561,93 kr.

Så for to ponyer bruger jeg om året i faste udgifter 20582,93 kr. ca smiley

• #22   1. jan 2016 Mmmmm... Alså da jeg havde min unghest, skulle vi betale for hegn. Det kostede 5.000,- (for pæle og tråd). Ponyerne kostede 6.500,- til sammen (moren 500,- den unge 6.000). Udstyr, vi startede med at købe 4 trækketove og 2 grimer (omkring 400,-) en vinterpels strigle (ca. 50,-)og en hård strigle (30,-), og foder (ca. 200,-).Så kom hovedtøj m. Bid på 11 cm + kombi sadel (tilsammen 500,-), så longe tov og pisk ( ca. 900,-).Hestene stod gratis opstaldet. Nu har vi næsten lige købt ny hest (efter vi solgte unghesten) den kostede 34.000,-. Så købte vi en sadel til ca. 2.000,- som var for lille, så skulle vi købe en ny, men denne gang prøvede vi først. For at prøve kostede ca. 500,-. Så købte vi den for den passede, den kostede meget (aner ikke pris). Så købte vi nyt bid på 12 cm (ca. 50,-). Så var den for stor så lidt efter købte vi en 11,5 tror jeg, den var for lille. Så en dag købte vi en 12,5, som passede tror kostede 60,-. Så havde vi købt en masse hovedtøjer (han kunne ikke bruge islænder hovedtøjer, istedet købte vi Full hovedtøjer), og de kostede nok tilsammen ca. 1.500,-. Så skal vi til at købe passoa, som vi ikke har fået svar på om vi må købe... Opstaldning et andet sted, koster ca. 1.000,-. Og så køber vi foder for ca. 2.000,- (pr. Foder opfyldning af det hele ca.)

• #24   2. jan 2016 Det kommer for det første rigtig meget an på, hvor i landet du bor!
    Dernæst, hvor meget du selv er villig til at lave, og hvad du vil have/kan undvære af faciliteter. smiley

For at give en idé om hvad det kan koste, da det er meget forskelligt, vil jeg nævne 5 forskellige steder jeg har stået, med forskellige faciliteter og forskellige ordninger.

1. Rideskole i Jelling.
    Fuldpas (altså jeg skulle ikke selv løfte en finger).
    Fine faciliteter med ridehal, bane osv.
    Gav omkring 2000 i måneden for opstaldning, ridehuskort osv (kan ikke huske det præcise beløb), altså ca 24.000 om året, plus ca 100 om måneden for foder (1200 om året).
    Så 25.200 i alt.

2. Stutteri i Givskud.
    Fuldpas inkl foder.
    Utrolig lækker ny renoveret stald.
    Lækker ridebane og ca 15*20 hal.
    1500 pr måned, altså 18.000 om året

3. Privat stald i Grindsted.
    Delvis fuldpas.
    Lækker stald, mange lækre faciliteter (også ridehal), og store folde.
    Skulle selv købe og blande foder.
    Selv give aften hø og strø boksen.
    En ugentlig indluknings dag, samt weekend vagt (ud og indluk) ca hver 5-6 uge.
    Gav 1500 om måneden + ca 150 i foder.
    Altså 19.800 om året.

4. Privat stald lidt uden for Grindsted.
    Fuldpas.
    Ok stald og fine folde.
    Dårlig ridebane, dog fine turmuligheder (ingen hal).
    Gav 725 om måneden, + ca 200 kr om måneden til foder.
    Så 11.100 om året.

5. Privat stald i Grindsted.
    Selvpas.
    Super lækker lys stald, kæmpe store folde, fine ridebaner (ingen hal, der er dog i nærheden).
    Skal selv købe hø, halm og foder.
    Skal selv ordne boksen, blande foder, tage min hest ind, og er jeg den sidste i stalden, skal jeg også fodre.
    Turnus ordning med udluk.
    Opstaldning koster 425, og så bruger jeg ca 500 på hø, halm og foder.
    Ca rundt regnet 1000 i måneden, altså 12.000 om året.

Og så kommer sådan noget som smed, dyrlæge og evt forsikring jo oveni.
    Det er meget forskelligt og rigtig svært at sætte et præcist beløb på, da det kommer an på hvilken smed du bruger, hvor ofte hesten har behov for det, om hesten bliver syg (uforudset dyrlæge regning), om man vælger at have forsikring og hvilken. smiley

• #25   2. jan 2016 Vi giver ca 5000kr om måneden inkl undervisning for 1 pony. Derud over rider jeg stævner, men det er forskelligt hvor mange og hvad det koster at starte smiley Oven i det skal du jo regne med smed, evt dyrlæge, udstyr osv.

• #26   2. jan 2016 Jeg har mine hjemme,
    Skal indkøbe både foder og strøelse.

Det koster ca. 1500 kr. om måneden bare i vedligehold.

Lad være at spare på indkøbet af hesten. En hest til 10.000 koster ca. det samme som en til 50.000 at vedligeholde smiley

• #27   2. jan 2016 Det kommer meget an på hvor i landet du bor smiley
    Jeg betaler:
    8 kg hø om måneden ca 300kr
    Opstaldning 1500kr (der er kun udendørs bane)
    Mad 700kr
    Træpiller 40-80kr (der er 4 sække inkl i opstaldnings prisen, men det er bareikke nok)
    Smed vær 6-7 uge ca 2000kr vis ikke mere (Hun går med helt normale forsko men hun skal bedøves af dyrelægen hver gang smiley
    Stævner ca 1500kr pr gang (inkl trailer leje, benzin, startgebyr osv)
    Undervisning ca 250kr pr gang (jeg for ikke nogle lige pt men skal snart begynde igen)
    Udstyr ca 750 kr om måneden (der er altid noget der bliver slidt op, eller ikke passere mere)

Der er helt sikkert nogle ting jeg har glemt smiley

• #28   2. jan 2016 Der er også forsikringer, både livs forsikring og dyrlæge forsikring er en rigtig god ide at have! Også skal man også altid ligge penge til siden vis man nu en dag har brug for et uventet dyrelæge besøg smiley

• #29   1. feb 2016 Jeg har regnet sammen sådan ca hvad det koster. Det kommer jo an på hvor du står:)
    Jeg fandt et sted 1200kr for pony ( boks ) incl hø, halm, træpiller og så noget havre.
    Så pr måned ca 1200kr
    Hver 3 måned skal en jo have smed, det er jo også meget forskelligt men fik det " normale " til ca 400kr = 1600kr
    Og 1 gang om året skal ponyen/hesten jo have dyrlæge, tandraspning osv. Det bliver i alt ca 3600kr ( dyrelæge, tandraspning, opstaldning og evt smed:)

Kommentér på:
Hvad koster det at have en pony/hest?

Annonce