{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
420 visninger | Oprettet:

Frygt for at ponyen bliver forfangen. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg går med den ondeste mavepine, omkring hvorvidt min pony skulle gå hen at blive forfangen.
Jeg er som person en smule nervøs og frygter nogle gange det værste der kan ske.

Min pony er en værre ædedolk, og har fået anbefalet af dyrlæge at det er græs med mundkurv eller ingen græs.
Har så valgt at hun skal have mundkurv på, men hun har i dag smidt den på folden. Så har ikke kunne 'styre' græs indtaget, hun står og spiser som om hun aldrig kommer på græs igen. Selvom hun kommer ud igen dagen efter.

Jeg søger råd og vejledning omkring forfangenhed.
Omkring hvilke tegn der er på forfangenhed, ting man kan forbygge med, ja hvad som helst.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frygt for at ponyen bliver forfangen.
  • #1   19. maj 2016 Jeg går med lidt af det samme. Jeg bruger dog ikke mundkurv da han er ekspert i at pille dem af, samt at jeg har hørt at de ikke er så effektive som man skulle tro.

Jeg måler puls i benet på min hver dag (ikke efter træning), og hvis man kan mærke den, så bør man ikke smide på græs... det lærte jeg på min uddannelse som dyrepasser, men hvad skal man så regne med når man kan mærke puls i benet efter en uge på jordfold o.0 så jeg følger gerne med

• #2   19. maj 2016 Jeg tjekker puls i benene hver dag, tjekker for fedt depoter og tjekker om han går stift smiley

Og så får jeg altid min smed til at tjekke godt efter om der er tegn på noget smiley

• #3   19. maj 2016 Jeg var så, så uheldig at få en forfangen hest. Jeg, som aldrig troede min store hoppe blev forfangen. Men det er desværre sagen. Hun ligger ned hele tiden og er rigtig øm. Det kom meget pludseligt, og har aldrig oplevet det i de 5 år jeg har haft hende.
    Hun ryger på jordfold, får vandet wrap (hun tåler desværre ikke hø pga luftveje). Ellers er mundkurv, slowfeeder og at du holder øje, alt hvad du kan gøre smiley

Hun er selvfølgelig smertedækket, dyrlæge og smed har alle været indenfor den sidste uge.

profilbillede
  • #4   19. maj 2016 Brug pengene og invester i en Greenguard mundkurv..
    Det er pengene værd at bruge dem på den+ tilhørende grime, fremfor at stå med en forfangen hest..

• #6   19. maj 2016
    Jeg kan sagtens følge din frygt.
    Min har været indgræsset og nåede op til 2-3 timers græs, så sagde jeg stop da jeg synes hun blev for spændt i nakken og fedtdepotet ved halsen blev også spændt.

Så mulen er røget tilbage på hendes jordfold, hun er i boks om natten. Jordfolden indeholder dog nedbidt græs som jeg supplere med wrap, gad godt det var i net, men min far gider ikke slå pæle i, igen igen ;o)

Hellere en hest på jordfold, end en forfangen hest fordi andre synes det er synd at den ikke får noget græs ;o).

Også får hun et tilskud til forbyggende imod forfangenhed, æblecidereddike og foder med lav stivelse og sukker.

• #7   20. maj 2016 Min store mule, som jeg heller ikke troede sådan lige ville blive forfangen, og aldrig har været det i de 6 år jeg har haft hende, har her i foråret fået et sukkerchok. Jeg købte en greenguard mundkurv til hende - hun er ufattelig ked af den, og jeg vil ikke kunne forliges med at hun altid skal gå med mundkurv flere måneder om året fremover. Der hvor hun står nu, er der ikke mulighed for jordfolde, så jeg har kig på et nyt opstaldningssted, hvor der er begrænset græs på foldene, men til gengæld fri hø og wrap på foldene året rundt. Jeg har absolut intet problem med at min hest ikke går på sommergræs, så er man også fri for oppustede heste, når man skal ride.

• #8   20. maj 2016 Jeg var bekymret for den lille tykke og vi var kommet så langt i indgræsningen at hun gik hele natten og vi var påbegyndt den første hele dag. På eftermiddagen tjekket jeg hende og syntes jeg kunne mærke en svag puls. Så hun røg på boks. Heldigvis skulle smeden komme to dage senere så han fik tjekket hende. Han sagde at hun godt kunne gå ude om natten men ikke om dagen før hun havde tabt sig gevaldigt. Så vi skal i gang med seriøs motion så hun efterhånden kan gå i løsdriften smiley Ja jeg tjekker også for puls hver eneste aften og morgen ved alle tre smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Frygt for at ponyen bliver forfangen.

Annonce