Frygt for at ponyen bliver forfangen. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg går med den ondeste mavepine, omkring hvorvidt min pony skulle gå hen at blive forfangen.
Jeg er som person en smule nervøs og frygter nogle gange det værste der kan ske.
Min pony er en værre ædedolk, og har fået anbefalet af dyrlæge at det er græs med mundkurv eller ingen græs.
Har så valgt at hun skal have mundkurv på, men hun har i dag smidt den på folden. Så har ikke kunne 'styre' græs indtaget, hun står og spiser som om hun aldrig kommer på græs igen. Selvom hun kommer ud igen dagen efter.
Jeg søger råd og vejledning omkring forfangenhed.
Omkring hvilke tegn der er på forfangenhed, ting man kan forbygge med, ja hvad som helst.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Jeg måler puls i benet på min hver dag (ikke efter træning), og hvis man kan mærke den, så bør man ikke smide på græs... det lærte jeg på min uddannelse som dyrepasser, men hvad skal man så regne med når man kan mærke puls i benet efter en uge på jordfold o.0 så jeg følger gerne med
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Og så får jeg altid min smed til at tjekke godt efter om der er tegn på noget
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 227 Svar: 2.197
Hun ryger på jordfold, får vandet wrap (hun tåler desværre ikke hø pga luftveje). Ellers er mundkurv, slowfeeder og at du holder øje, alt hvad du kan gøre
Hun er selvfølgelig smertedækket, dyrlæge og smed har alle været indenfor den sidste uge.
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Det er pengene værd at bruge dem på den+ tilhørende grime, fremfor at stå med en forfangen hest..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg kan sagtens følge din frygt.
Min har været indgræsset og nåede op til 2-3 timers græs, så sagde jeg stop da jeg synes hun blev for spændt i nakken og fedtdepotet ved halsen blev også spændt.
Så mulen er røget tilbage på hendes jordfold, hun er i boks om natten. Jordfolden indeholder dog nedbidt græs som jeg supplere med wrap, gad godt det var i net, men min far gider ikke slå pæle i, igen igen ;o)
Hellere en hest på jordfold, end en forfangen hest fordi andre synes det er synd at den ikke får noget græs ;o).
Også får hun et tilskud til forbyggende imod forfangenhed, æblecidereddike og foder med lav stivelse og sukker.
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
Frygt for at ponyen bliver forfangen.