{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.309 visninger | Oprettet:

Bobmis
Bobmis
Følger: 12 Emner: 7 Svar: 12

Holocaust {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
det er mig igen med mine spørgsmål og problemer.. smiley
Jeg har trukket Holocaust som min overmene i historie, og har valgt Auschwitz-Birkenau og Theresienstadt, som min underemne/delemne.
Jeg ved bare ikke hvad min problemstilling kan være, samt min kreative produkt. Jeg tænkte lidt på en tidslinje, men jeg føler ikke, det passer til min underemne...
Er der nogle der har nogle gode ideer?? :))

Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holocaust
  • Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#1   20. maj 2016 jeg har virkelig brug for hjælp, da jeg skal aflevere min synopse mandag..

• #2   20. maj 2016 Jeg synes bestemt, du skulle trække parallelle med dyrene i industrien. Holocausten i dag med landbrugsdyrene er langt større, men alligevel lukker folk øjenene for den. Som produkt kunne du evt. tage Animas kortfilm "Mød dit Kød", hvor gasning af dyrene også forklares smiley

• Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#3   20. maj 2016 #3
    Det skal helst være noget med jøderne, da jeg skal op i Historie :))

• #4   20. maj 2016 Tror vist heller ikke lige det hører hjemme i en historie eksamen smiley
    Og samtidig heller ikke sammenlignes da kødet anvendes til føde (ja til os andre der spiser kød selvfølgelig).

Har desværre ikke nogle gode bud på hvad du kan trække frem i din eksamen men held og lykke smiley

• Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#5   20. maj 2016 #4
    Mange tak :))

• Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#6   20. maj 2016 Er der andre der kan hjælpe...?? Har virkelig brug for det!!

• #7   20. maj 2016 Tænk.. Og lav din synopse selv smiley

• #9   20. maj 2016 Jeg tror ikke hun får en særligt prangende karakter hvis hun pludselig begynder at snakke om dyrevelfærd og viser en Anima kortfilm til sin historieeksamen smiley

Hvis det er din problemstilling du har svært ved at finde, så ville jeg stille mig selv følgende spørgsmål:
    - Hvorfor valgte du emnet?
    - Hvad er spændende ved emnet?
    - Hvad har i haft omkring emnet?

Jeg tænker der er tale om folkeskoleeksamen.. der skal i vel ikke analyse en historisk kilde? Eller?
    Hvad med Holocaust-benægtelse, det er vel også oplagt at komme ind på?

• #10   20. maj 2016 Fünke: Jeg havde 3 eksamener i gymnasiet, jeg fik drejet ind på dyreret med materiale fra Anima. Jeg fik 12 alle tre gange smiley - Og det var i filosofi, biologi og en dansk/historie.

• #11   20. maj 2016 Men at sidde til en historieeksamen og skulle fremlægge om koncentrationslejre, og så komme med en disposition der handler om dyrevelfærd og vise en Anima-video om kød...... det har jo intet med hinanden at gøre.

Det kan godt være at du har kunne dreje det hen på emnet i gymnasiet især i fx. filosofi og biologi, men det her er folkeskolen og hun skal vise at hun har en historisk viden; tror lærer og censor bliver lidt overraskede hvis hun så kommer med en disposition om dyreindustrien..

Jeg respekterer at det er dit råd til TS. Men jeg ville meget meget nødig kaste mig ud i at snakke om kødindustri til min historieeksamen, med mindre jeg havde FULDKOMMEN styr på mit pensum og vidste præcis hvad jeg lavede smiley

• Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#12   20. maj 2016 Jeg havde faktisk tænkt mig at tage Holocaust - benægtelsen, men jeg tænkte at det ikke var helt det rigtige valg at tage, da det ikke beskriver helt præcist om jødeudrydelsen, men bare kommer med beviser om, at der var nogle der mente noget andet.
    Tilsidst valgte jeg at tage noget med koncentrationslejrene. som blev Auschwitz, da det er en af de mest berømte og Theresienstadt, fordi jeg har været der med klassen, plus; de danske jøder blev sendt derhen.
    Men min store problem er at jeg ikke kan tage beslutningen i, hvad jeg kan tage, som min problemstilling.
    jeg tænkte lidt på; "På hvilke områder var forholdende forskellige mellem koncentrationslejrene" eller noget i den stil, men da jeg skal fremlægge det i 10 min, synes jeg det er kedeligt at høre på (forskellen) i 10 min...

• #13   20. maj 2016 Måske du kan komme ind på forskellen mellem arbejdslejr og udryddelseslejr. og hierarkiet blandt fangerne. og at det jo ikke kun var jøder der blev indsat, men også psykisk syge, hippier, og andre folk som ikke passede ind.

• #15   20. maj 2016 Måske du kan tænke lidt i politiske baner og trække paralleller til vores samfund i dag..
    Der er findes jo ny-nazister i DK i dag, og der er vist også kommet et nyt parti der har mange af de samme holdninger.
    Så kunne du jo se på hvordan holdningerne er til de flygtninge vi får i dag og holdningerne til jøderne under krigen..

• #16   20. maj 2016 Jeg tænker måske noget med at gøre koncentrationslejrene visuelle (jeg aner ikke hvor meget tid du har)

Måske noget ala det Heidi kommer ind på. Jeg synes det lyder som en rigtig god ide smiley

• #17   20. maj 2016 Ideer kunne være:

- Hvorfor blev danskere sendt til Auschwitz og hvilke faktorer var medvirkende til dette?

- Hvilke konsekvenser har det haft for danskere, som har været i koncentrationslejre under 2. verdens krig, som efterfølgende er blevet befriet?

- Hvem benægter Holocaust, og hvilke belæg er der for dette?

Er det noget i den retning du tænker? smiley

• Bobmis
    Bobmis Tilmeldt:
    apr 2016

#18   20. maj 2016 #17
    Tak for dine ideer!
    Jeg tænker dog mere på jøderne end danskerne under holocaust (det er dem jeg har tænkt at fortælle om)

Hvad jeg ellers fortælle om Auschwitz og Theresienstadt. Jeg har tænkt på de forskellige forholde jøderne var i. Hvad kan jeg ellers fortælle om?? smiley

(Jeg ved godt, jeg bliver for meget)

• #19   20. maj 2016 Den med dyrene synes jeg nok også er ret langt ude i forhold til det, som du arbejder med her.
    Derudover tror jeg muligvis, at når nu du ønsker at se på de forhold, som jøderne levede under, så kan du eventuelt også se på de processer, som de gennemgik. Dertil kan du både se på processen for jøderne i lejren, men også før de havnede i lejren samt selvfølgelig forskellen på de to lejre, som du finder relevant. Du kan egentligt drage dette helt tilbage til starten, hvor der blev lavet love vedrørende jøder, hvis du kan bruge dette.
    Derudover så vil det være bedre at forsøge at omformulere din problemformulering, tror jeg.

• #20   21. maj 2016 Du er nødt til at finde din problemstilling før du kan udarbejde er produkt. Produktet bør jo understøtte eller være en forklarende faktor for problemet.
    Et eksempel;
    Du har valgt at ville kigge nærmere på 3 forskellige lejre. Du kunne vælge at spørge dig selv hvad forskellen var på dem og herefter lave nogle store skitser hvor man kan se hvordan de forskellige lejre var opbygget.
    Gennemgå skitserne og drag parraller ift hver given lejrs funktion.
    Giver indretningen mening ift reel udryddelse? Er beliggenheden aktuelt ift om det er en arbejdslejr? Er indretningen optimal ift funktion? Er der taget hensyn til praktiske ting? Hvad med de "ansatte" vs de indsatte?

• #21   21. maj 2016 Jeg synes det er en rigtig god idé som Tine foreslår!
    Hvis du vil kigge på forskellene mellem Auschwitz og Theresienstadt, så ville det da være oplagt HVIS man kunne lave en skitse over begge, som man hurtigt gennemgår og derefter kigger på hvilke ligheder de rent faktisk havde i opbygningen og hvad det egentlig siger om koncentrationslejrene generelt - kan man konkludere at bestemte indretninger var mest effektive? Var lejrene opbygger forskelligt og hvordan? Tror du, ud fra din viden om kz-lejre, at den ene opbygning var mere effektiv end den anden? Osv osv..
    Ja jeg kom jo så ikke med en idé men jeg synes det Tine foreslår lyder godt smiley

Kommentér på:
Holocaust

Annonce