2.309 visninger
|
Oprettet:
Holocaust {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen!
det er mig igen med mine spørgsmål og problemer..
Jeg har trukket Holocaust som min overmene i historie, og har valgt Auschwitz-Birkenau og Theresienstadt, som min underemne/delemne.
Jeg ved bare ikke hvad min problemstilling kan være, samt min kreative produkt. Jeg tænkte lidt på en tidslinje, men jeg føler ikke, det passer til min underemne...
Er der nogle der har nogle gode ideer?? :))
Tak på forhånd!
apr 2016
Følger: 12 Emner: 7 Svar: 12
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
apr 2016
Det skal helst være noget med jøderne, da jeg skal op i Historie :))
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 31 Heste: 3 Emner: 46 Svar: 299
Og samtidig heller ikke sammenlignes da kødet anvendes til føde (ja til os andre der spiser kød selvfølgelig).
Har desværre ikke nogle gode bud på hvad du kan trække frem i din eksamen men held og lykke
apr 2016
Mange tak :))
apr 2016
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.925
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Hvis det er din problemstilling du har svært ved at finde, så ville jeg stille mig selv følgende spørgsmål:
- Hvorfor valgte du emnet?
- Hvad er spændende ved emnet?
- Hvad har i haft omkring emnet?
Jeg tænker der er tale om folkeskoleeksamen.. der skal i vel ikke analyse en historisk kilde? Eller?
Hvad med Holocaust-benægtelse, det er vel også oplagt at komme ind på?
jul 2005
Følger: 34 Følgere: 97 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.140
jan 2008
Det kan godt være at du har kunne dreje det hen på emnet i gymnasiet især i fx. filosofi og biologi, men det her er folkeskolen og hun skal vise at hun har en historisk viden; tror lærer og censor bliver lidt overraskede hvis hun så kommer med en disposition om dyreindustrien..
Jeg respekterer at det er dit råd til TS. Men jeg ville meget meget nødig kaste mig ud i at snakke om kødindustri til min historieeksamen, med mindre jeg havde FULDKOMMEN styr på mit pensum og vidste præcis hvad jeg lavede
apr 2016
Tilsidst valgte jeg at tage noget med koncentrationslejrene. som blev Auschwitz, da det er en af de mest berømte og Theresienstadt, fordi jeg har været der med klassen, plus; de danske jøder blev sendt derhen.
Men min store problem er at jeg ikke kan tage beslutningen i, hvad jeg kan tage, som min problemstilling.
jeg tænkte lidt på; "På hvilke områder var forholdende forskellige mellem koncentrationslejrene" eller noget i den stil, men da jeg skal fremlægge det i 10 min, synes jeg det er kedeligt at høre på (forskellen) i 10 min...
maj 2015
Følger: 34 Følgere: 28 Emner: 21 Svar: 208
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Der er findes jo ny-nazister i DK i dag, og der er vist også kommet et nyt parti der har mange af de samme holdninger.
Så kunne du jo se på hvordan holdningerne er til de flygtninge vi får i dag og holdningerne til jøderne under krigen..
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
Måske noget ala det Heidi kommer ind på. Jeg synes det lyder som en rigtig god ide
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
- Hvorfor blev danskere sendt til Auschwitz og hvilke faktorer var medvirkende til dette?
- Hvilke konsekvenser har det haft for danskere, som har været i koncentrationslejre under 2. verdens krig, som efterfølgende er blevet befriet?
- Hvem benægter Holocaust, og hvilke belæg er der for dette?
Er det noget i den retning du tænker?
apr 2016
Tak for dine ideer!
Jeg tænker dog mere på jøderne end danskerne under holocaust (det er dem jeg har tænkt at fortælle om)
Hvad jeg ellers fortælle om Auschwitz og Theresienstadt. Jeg har tænkt på de forskellige forholde jøderne var i. Hvad kan jeg ellers fortælle om??
(Jeg ved godt, jeg bliver for meget)
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 75 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 225
Derudover tror jeg muligvis, at når nu du ønsker at se på de forhold, som jøderne levede under, så kan du eventuelt også se på de processer, som de gennemgik. Dertil kan du både se på processen for jøderne i lejren, men også før de havnede i lejren samt selvfølgelig forskellen på de to lejre, som du finder relevant. Du kan egentligt drage dette helt tilbage til starten, hvor der blev lavet love vedrørende jøder, hvis du kan bruge dette.
Derudover så vil det være bedre at forsøge at omformulere din problemformulering, tror jeg.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
Et eksempel;
Du har valgt at ville kigge nærmere på 3 forskellige lejre. Du kunne vælge at spørge dig selv hvad forskellen var på dem og herefter lave nogle store skitser hvor man kan se hvordan de forskellige lejre var opbygget.
Gennemgå skitserne og drag parraller ift hver given lejrs funktion.
Giver indretningen mening ift reel udryddelse? Er beliggenheden aktuelt ift om det er en arbejdslejr? Er indretningen optimal ift funktion? Er der taget hensyn til praktiske ting? Hvad med de "ansatte" vs de indsatte?
jan 2008
Hvis du vil kigge på forskellene mellem Auschwitz og Theresienstadt, så ville det da være oplagt HVIS man kunne lave en skitse over begge, som man hurtigt gennemgår og derefter kigger på hvilke ligheder de rent faktisk havde i opbygningen og hvad det egentlig siger om koncentrationslejrene generelt - kan man konkludere at bestemte indretninger var mest effektive? Var lejrene opbygger forskelligt og hvordan? Tror du, ud fra din viden om kz-lejre, at den ene opbygning var mere effektiv end den anden? Osv osv..
Ja jeg kom jo så ikke med en idé men jeg synes det Tine foreslår lyder godt
Holocaust