{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
468 visninger | Oprettet:

Hestens syn.. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Mit plag har utrolig svært ved at gå fra overgangen lys til mørke, og han stresser utrolig meget over dette og render rundt. Jeg kan ikke mindes at Tindur havde så svært ved det.. Han har ingen problemer nu i hvertfald.. Ej heller den lille tykke. Er dette noget som vil udvikle sig så han vil få nemmere ved det efterhånden?

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hestens syn..
  • #1   5. nov 2016 Heste har altid svært ved at gå fra lys til mørke og omvendt.

Mennesker pupiller er bygget til hurtigt at udvige sig og at trække sig sammen, dette gør hestes ikke på samme måde. Heste ser op til 5 gange bedre i mørke end mennesker gør, ser dårligt i høj solskin - og ser bedst på en gråvejs dag.

Det tager menneskers øjne 10-15 sekunder at vende sig til overgang i lys. F.eks hvis ud går fra et mørkt rum ind i et lyst rum, eller hvis du går fra et lyst rum til et mørkt rum.

Det tager hestes øjne op til 45 - 60 sekunder at lave denne overgang, fordi at deres pupiller trækker sig langsomt sammen. Der er ikke lavet nogen undersøgelser der viser at unge heste har større problemer end ældre heste, men som med mennesker har nogen sikkert en hurtigere reaktion end andre.

Hver aften jeg lukker mine heste ind her i mørket, bemærker jeg at de "lukker/misser" med øjnene når de kommer ind i stalden hvor der er lys.

• #2   6. nov 2016 Har haft natteblind hest. Problemet var størst ved vinterstævner. Fra at komme ude fra mørket og ind i ridehus tog det op til 25 minutter inden han så fornuftigt igen. Uheldigt i en springkonkurrence.
    Ingen problemer hjemme fra mark til stald eller fra stald med lys og ud at ride tur eller læsses.

• #3   6. nov 2016 Camilla - jeg er fuldstændig med ift. Overgangen lys/mørke og omvendt. Men han er nærmest bange for at gå ud i mørket og cirkulerer ind, ud i mellemzonen og ind i lyset igen.. Han tør ikke gå ud i mørket før jeg trækker ham eller slukker lyset i stalden, og så går der en stund før han bevæger sig. Selv om de andre går foran/med osv. Så vender han om i mellemzonen og går alene ind igen smiley så det er nok desværre ikke almindelig overgangs problemer... Jeg har ihvertfald aldrig oplevet en sådan en reaktion ved nogle heste før.. smiley

Mvh TT

• #4   6. nov 2016 Han kan sagtens have problemer med synet, f.eks at være natteblind, det kan hunde også være - selvom de jo er bygget til at se godt i mørket smiley

• #5   6. nov 2016 Ja, vi må se hvordan det udvikler sig, og så vil jeg snakke med min dyrlæge når hun kommer for at vaccinere ham igen smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Hestens syn..

Annonce