{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

"Hører I til" i hesteverdenen? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Vidste ikke rigtig hvad jeg skulle kalde emnet så I må leve med den overskrift smiley
Jeg læste et indlæg og begyndte så at tænke på noget..
I hesteverdenen har man jo forskellige discipliner og tilhørsforhold. Man er f.eks dressur rytter og hører til i sin klub og deltager i det sociale samvær der er osv. Man har en plads i et fællesskab.
Jeg lurer på hvor mange af jer her inde der har dette.. Så hører I til et sted eller er I nogle eneboere (frivilligt/ufrivilligt)ligesom mig...

Så hvad er din plads?(disciplin)

Føler du dig som en del af fællesskabet?

Hvad gør du for at være en del af dette?

Hvis du ikke er i et fællesskab, hvorfor ikke?

Ønsker du/savner du et fællesskab?

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Hører I til" i hesteverdenen?
  • #1   16. dec 2016 Ja og nej.

    Altså, jo jeg er da en del af fællesskabet i den stald, hvor min hest står opstaldet. Vi rider sammen, snakker i stalden når hestene gøres klar, rider i skoven og deltager i de sociale ting der foregår på/omkring gården. Også er der her hvor vi står nu, et ret fedt fællesskab omkring, at følges til stævnerne hos nabo klubberne.
    Men jeg er ikke typen der bliver i stalden i flere timer, bare for 'at hænge ud' som man tit gjorde det på rideskolerne da man var lille. Og jeg er heller ikke typen der decideret har 'heste venner/veninder'. De folk jeg kender der tilfældigvis også har hest, har jeg lært at kende igennem studie eller lignende. Har ikke så meget privat, at gøre med dem fra stalden.

    På det punkt er jeg måske nok meget atypisk, til trods for at jeg jo lige netop står opstaldet ude og er så hamrende social som jeg er smiley

    Kender så godt som INGEN heste-mennesker, udover dem der står opstaldet hvor jeg gør/har gjort. (også lige dem der altid var gengangere til stævnerne hvor jeg stod i cafeen, på banen osv.)

    Mit heste liv og 'alm' liv er to meget adskilte ting, når det kommer til stykket smiley Og det har det vel egentligt været hele mit liv tror jeg smiley


    Jeg er dressur og springrytter (:
    Tror resten af tingene blev besvaret i teksten før smiley

    Men altså jeg er som sådan ikke en del af et decideret 'dressur' eller 'spring' fællesskab, det er mere hele gården der er et stort fællesskab smiley


  • #3   16. dec 2016 Da jeg red pony, havde vi ponyerne derhjemme i en "hjemmelavet stald" hvor der var en boks til 2 heste/ponyer. Og min søster havde så også en pony, altså vi havde 1 hver. Vi havde så flere naboer som også havde heste alt fra konkurrenceponyer til hygge islændere osv. Min søster og jeg red for rideklubben SKAAR. Men vi var aldrig derude. Vi red stort set altså kun os to, eller helt alene, så jeg har kun haft et fællesskab sammen med min søster inden for ridning. Det har været rigtig hyggeligt til tider, men vi har begge savnet et større fællesskab, som i en rideklub.

  • #4   16. dec 2016 Så hvad er din plads?(disciplin)
    - Altså... jeg synes ikke rigtig, at jeg hører til nogen steder. Så svaret er lidt både ja og nej.
    Skal jeg endelig sige en disciplin, som jeg syntes jeg hører til i, så bliver det altså western. Jeg er fan af lange tøjler, ingen tvungen holdning og lav hovedføring. Har tidligere identificeret mig som dressurrytter, men der føler jeg ikke rigtig, at jeg hører til længere.

    Føler du dig som en del af fællesskabet?
    - Ikke rigtig. Alle andre i stalden enten springer eller rider dressur, så jeg loner lidt. Kan huske, at folk flere gange har kommenteret på 'at mit pandebånd sidder forkert', hvor jeg så har måtte forklare dem, at det er en oneear, og skal sidde sådan, haha smiley

    Hvad gør du for at være en del af dette?
    - Det er ikke let at være en del af westernfællesskabet, når man ikke rigtig kender nogen og der ikke rigtig er nogen i nærheden, som rider det. Men jeg forsøger så vidt muligt at diskutere med andre ligesindede på nettet. Dog er jeg heller ikke helt enig med westernridemåden, så vil ikke rigtig identificere mig som westernrytter heller.

    Hvis du ikke er i et fællesskab, hvorfor ikke?
    - Fordi jeg ikke kan sige, at jeg hører til noget bestemt. For der er ret store dele af både dressur og western, som jeg ikke kan lide. Dertil også sagt, at jeg så bedre kan lide western end dressur.

    Ønsker du/savner du et fællesskab?
    - Jeg går nogen gange og savner det. Det har ikke været muligt for mig at finde en 'gruppe', som jeg var enig med. Desværre. Dog har jeg 2-3 mennesker, som jeg mere eller mindre deler holdninger med, så det er dem jeg diskuterer med om ride-/træningsmæssige ting med.
    Dog synes jeg, at jeg nogen gange savner 'professionelle' med samme holdninger som jeg, så jeg har noget at stikke i ansigtet på folk, når de ikke forstår min måde at ride på.


  • #5   16. dec 2016 Jeg har ikke rigtig en plads synes jeg smiley ville gerne være mere i "dressur segmentet" men det føler jeg alligevel ikke jeg "må" fordi jeg har en halv tyk pony jeg rider på og ikke en stor varmblods, selvom hun egentlig er ganske dygtig. Det kan fakrisk være lidt frustrerende.

  • #7   16. dec 2016 Nææ jeg hører til hos mine heste. Jeg har fællesskab i min stald.

    Men eftersom jeg kun er hyggerytter, der har dem for at hygge mig, og ikke konkurrere er jeg ikke medlem af nogen "klub", med seriøs springning, dressur eller andet.

    Om jeg gerne ville mere end det, njaa. Det tror jeg ikke. Kan ikke se hvad det skulle være i hvert fald smiley


  • #10   16. dec 2016 Så hvad er din plads?(disciplin)
    Jeg rider dresser, men laver da og så mange andre ting med min hest.

    Føler du dig som en del af fællesskabet?
    Jeg står i en lille bittestald, hvor vi er 3 heste, min og ejers 2, så det er begrænset hvad der er af fællesskab.
    Hvad gør du for at være en del af dette?


    Hvis du ikke er i et fællesskab, hvorfor ikke?
    Fordi at jeg nyder mit eget selskab, har folk om mig på arbejde og det er nok.
    Jep! Jeg er introvert og henter min energi når jeg er alene smiley
    Ønsker du/savner du et fællesskab?
    Næææ.....


  • #11   16. dec 2016 Så hvad er din plads?(disciplin)
    Jeg er dressurrytter, men ikke en dressurtante hvis man må bruge det udtryk smiley Jeg nyder også en tur i skoven, og hvis det er en hest, jeg stoler på, så siger jeg heller ikke nej til en galop.

    Føler du dig som en del af fællesskabet?
    Den stald hvor jeg har min hest stående, er vi meget få opstaldere. Vi er faktisk kun 3, og så har lejeren af stalden selv 2 (én til hver af sine døtre). Den ene af opstalderne har jeg let ved at snakke med, da hun er dressurrytter, så snakken falder hurtig hen på div. DV arrangementer, hingste, stævner, undervisere osv. Den anden opstalder rider akademisk, og vi har ikke rigtig noget at snakke om. De andre to piger snakker jeg heller ikke særlig godt med. Men jeg kan sagtens snakke med min underviser eller andre ridevenner, som også rider dressur. Så ja, jeg føler mig som en del af fællesskabet, når det kommer til dressur. Og så hjælper det jo helt sikkert også at have en nydelig RDH hoppe, som har været med til eliteskuet.

    Hvad gør du for at være en del af dette?
    Jeg synes ikke, at jeg gør noget aktivt for at være en del af dressur verdenen, andet end at jeg da følger lidt med til de internationale stævner, og fx. ved forbesigtigelsen og 35 dages testen. Så har man ofte noget at snakke om, for det er da lidt pinligt, hvis man betegner sig selv som dressurrytter, men er fuldstændig blank, når nogen begynder at nævne navne som Revolution og Donkey Boy smiley

    Hvis du ikke er i et fællesskab, hvorfor ikke?
    Som beskrevet tidligere er jeg en del af dressur fællesskabet, men ift. fællesskabet i stalden, som kun indeholder én decideret dressurrytter udover mig selv, så har jeg sværere ved at forstå dem og føre en samtale.

    Ønsker du/savner du et fællesskab?
    Jeg savner, at der ikke er et mere dressur præget miljø i stalden. Jeg kan godt lide at diskutere og drøfte forskellige ting, og så er det noget lettere og mere interessant, hvis man har de samme grund ideer. Der vil fx. ikke være særlig meget ved at diskutere, hvor stramt næsebåndet skal være, hvis man selv er dressurrytter, og den anden person er til bidløst, tricks osv. Så er det jo så godt som umuligt at komme til enighed, eller at forstå hinandens holdninger. Men også hvis man har haft en dårlig tur, så kunne det være rart at høre en anden dressurrytters syn på sagen.


  • #12   16. dec 2016
    Næ, jeg hører ikke til noget sted. Jeg har fællesskab med de andre opstaldere.
    Jeg har ikke noget fællesskab med folk, bare fordi de rider dressur og modsat har jeg ikke noget imod folk der kun rider tur. Stalden er en blanding af en masse folk, som alle kan snakke sammen uanset hvad vi rider.

    Selvom jeg ikke er enig i hvad andre gør træningsmæssigt, foder e.l betyder det jo ikke de er dumme mennesker som jeg ikke gider ses med privat. Jeg kan sagtens være uenig med folk om heste ting, men trives fint med dem personlighedsmæssigt.

    Så jeg kan ikke helt lure at " Man er f.eks dressur rytter og hører til i sin klub og deltager i det sociale samvær der er osv. Man har en plads i et fællesskab. "
    Jeg har ikke oplevet at en springrytter ikke kan være med i det selsskab, eller en tur rytter.

    Min oplevelse er også at hvis man ikke er med i "fællesskabet" i stalden man er i, så er det tit fordi man selv har meldt sig ud og synes de andre er nogle onde dumme nogen.


  • #13   16. dec 2016 Krikken - hvordan kom alt det negative ind? smiley selvfølgelig kan man vel være med i fællesskabet i en klub der primært er dressur rytter og en selv er til spring e.l.... Men man skal vel ikke tvinge sig selv til at være social osv. Med mennesker man ikke føler man er på bølgelængde med..? Så er man da ikke særlig autentisk og tro mod sig selv.. Så jeg kan da godt forstå at nogle her inde vælger at være sig selv..

    Mvh TT


  • #15   16. dec 2016 Ja min rigtig gode veninde har miniaturer, tager til skuer og shows osv. Og kører med vogn. Hun rider ikke.. Stadigvæk er vi rigtig gode venner og vi har det SÅ godt sammen smiley Jeg hjælper hende med hestene når hun spørger, og hun hjælper mig der hun kan smiley
    Jeg har også andre heste venner, nogle der har Islændere, og nogle der er mere som mig smiley til trods for dette tilbringer jeg nok mest tid med hende med miniaturene smiley

    Mvh TT


  • #16   16. dec 2016
    Selvfølgelig skal man ikke tvinges til at være social - det har jeg heller ikke skrevet nogen steder ;o). Men jeg oplever, at hvis man kan ligge sine meninger på hylden, så gør det tingene meget lettere - selvfølgelig kan man ha' sine meninger.

    Men jeg kan sagtens se at det kan blive svært med fællesskab hvis man kigger på en dressurrytter og kun ser måden hun rider hendes hest på ( som man er uenig i ) og ikke på personligheden.

    Jeg er ikke enig i alting de jeg deler stald med gør, rider eller holder hest - men de er nogle skide dejlige tøser der holder en god fest og er super herlige og snakke med :o). Men det havde jeg aldrig luret, hvis jeg bare havde set dem ride, dømt fra deres måde og holde hest på og tænkt fx " Hun er fandme en kælling og snobbet, hun rider hesten sådan og sådan, det er sgu da synd ".

    Det kan jeg ikke se hvordan er ikke og være tro mig sig selv og autentisk. Skulle jeg kun omgås folk jeg var 100% enig med, så havde jeg sgu problemer med at få venner smiley Jeg skal finde nogen der hælder mod Enhedslisten politisk, hverken rider BBH eller helt alm traditionel, ikke mener løsdrift er den evige løsning på alt og som rider lidt af det hele, hader kærlighedsfilm og elsker krigsfilm. Uhm, den kan være svær ;o).

    Så jeg er absolut på bølgelængde med mine staldbuddies, selvom jeg ikke er enig med dem i alt :o). Nogen trives man bedre med end andre, men derfor kan jeg godt sige hej til folk og have noget "snakken om vejret" selvom jeg ikke gider tage i byen med dem, som jeg gider med andre.


  • #18   16. dec 2016 Krikken - skulle vi være som du beskriver så havde nok ingen af os haft venner.. Det er de færreste der finder en der er fuldstændig som en selv ift. Hestene.. Det det handler om er om ens personlighed matcher.. Og her har altså ridemetoder lidt at sige.. Selvom jeg overhovedet ikke bryder mig om måden nogle rider på så er jeg da høflig og respektfuld alligevel.. Men jeg kommer aldrig til at blive personlig med mennesker der ikke er min kop te..

    Mvh TT


  • #19   16. dec 2016
    Selvfølgelig skal man ikke elske alle og sætte sig i en rundkreds med jesus sandaler og langt hår ;o).

    Jeg er bare glad for at jeg har oplevet, at det giver meget og se længere end folks måde og holde hest på. Jeg er ikke enig i alt staldejer gør, men han er simpelthen en skøn, dejlig, hjælpsom mand der er god og snakke med og skide hyggelig - havde jeg bare kigget ind i boksene da jeg kom i starten og vendt om på hælen, havde jeg aldrig fundet ud af det og fået mange fantastiske muligheder.

    Det er skønt og givende og en stor ting at jeg gider bruge mega lang tid i stalden på at være social, når jeg faktisk er meget introvert og elsker mit eget selskab ;o).

    Jeg taler kun for mig selv og forsøger ikke og prakke dig noget på Tindur, jeg deler mine oplevelser og tanker, som du efterspørger i start indlægget.


  • #20   16. dec 2016 Så hvad er din plads?(disciplin) Læse om heste dagligt og fodre ponyerne jeg træner dem desværre ikke mere

    Føler du dig som en del af fællesskabet? Ikke rigtig dog føler jeg mig stadig hjemme her på HG fordi der trodsalt er en del folk som jeg har skrevet med igennem flere år og har mødt en hel del af dem

    Hvad gør du for at være en del af dette?
    Er her

    Ønsker du/savner du et fællesskab?
    Jeg savner rigtig meget at være en del af et fællesskab men det er bare ikke muligt.


  • #21   16. dec 2016 Kailie - så er det godt du kan være her med os smiley vi er her i hvertfald smiley

    Mvh TT


  • #22   17. dec 2016 både nej , nej og ja

    Jeg har hestene i egen stald og ingen opstaldet.

    Jeg savner fællesskabet, da jeg til tider syntes det er mød træls at gå i stalden alene og manden her gider bestemt ikke lugten af hest - som jeg elsker.

    Jeg er ikke medlem af DRF - af mange grunde, men savner at kunne komme ud bland andre både med og uden hest - men det kan jeg ikke, pt -

    Jeg ville rigtig gerne have en ekstra hånd i stalden, da jeg syntes det er mega hyggeligt at gå sammen og ordne folde, stalde, ride ture sammen osv - men min stald er for lille til flere heste og jeg har desværre dårlige erfaringer med opstalderer.

    Jeg savner fællesskabet, hyggen, stemningen, stævnerne osv - dette er bare ikke muligt.

    DERFOR har jeg HG og jer herinde


  • #24   19. dec 2016 Så hvad er din plads?(disciplin)
    - Alt... haha undgår dog helst dressur smiley

    Føler du dig som en del af fællesskabet?
    Ja da

    Hvad gør du for at være en del af dette?
    Intet, Kiksen er bare.. ja kiksen.. smiley

    Hvis du ikke er i et fællesskab, hvorfor ikke?
    ...
    Ønsker du/savner du et fællesskab?
    Nope smiley


  • #25   19. dec 2016 ja Haffe - jeg har jer og det er jeg glad for - her er altid hjælp og råd at hente smiley


  • #26   19. dec 2016 Jeg er en del af fællesskabet ude i den løsdrift, hvor min hest står, på trods af, at de alle er Islænder ryttere og rider ofter og jeg har en haflinger og egentligt ikke rider særlig meget.

    Jeg hører ikke til i en bestemt disciplin. Jeg bevæger mig lidt rundt over det hele, dog ligger min interesse pt i at gå lange ture med hesten.


Kommentér på:
"Hører I til" i hesteverdenen?

Annonce