{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
240 visninger | Oprettet:

Erhvervsuddannelse - læreplads? {{forumTopicSubject}}

Hejsa derude.
Min kusine og jeg vil gerne ind på fotografuddannelsen i år 2018, når jeg er færdig på gymnasiet, og hun er færdig på efterskole. Men hvordan og hvorledes foregår det der med lærepladser?

Jeg vil, personligt, gerne så hurtigt som muligt have en læreplads inden jeg overhovedet starter på uddannelsen - men er det muligt? og hvis ja, så hvordan?
Vi havde studieoplæg i klassen idag, hvor jeg fik fortalt at jeg godt kan søge nu, selvom at der altså er 1½ år til. Er det rigtigt?
Og desuden, skal man helst møde op personligt med ansøgningen? Jeg vil gerne have læreplads i Viborg, men da jeg bor i Ribe på nuværende tidspunkt, kan jeg ikke liige tage ud og søge en dag efter skole. smiley

Så alle jer der har været på erhvervsuddannelser - hvordan og hvorledes?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erhvervsuddannelse - læreplads?
  • #1   8. mar 2017 Det er en rigtig god ide at gafle dig en læreplads, før du starter uddannelsen - men du skal være forberedt på, at det er svært. Der er ikke ret mange pladser, og der er mange om buddet, så du skal være lidt mere end bare "god til at tage billeder" smiley
    Ring til Medieskolerne og tag en snak med en studievejleder, så får du det bedste overblik over dine muligheder.

• #2   8. mar 2017 Mimre; Tak for svar! Ja jeg vil nemlig også gafle en læreplads før at andre rigtig kommer ud af starthullerne. Jeg skal selvfølgelig også reflektere over hvad jeg har at byde på, udover "bare" at være god til at tage billeder!
    Det med at ringe til medieskolerne, er det noget man bare gør? eller?

• #3   8. mar 2017 Ja da, det er jo bare en skole smiley Der er studievejledere, som faktisk får løn format svare på dine spørgsmål smiley
    De ved også hvilke fotografer der er godkendte til at have elever, og du kan ligeså godt være forberedt på, at der ikke er ret mange i Viborg.
    Du kan se på deres hjemmeside, hvem du skal tale med, og hvornår de har træffetid.

• #4   8. mar 2017 Haha ja okay, det må jeg forsøge. Når jeg altså engang må komme ind på deres hjemmeside igen...
    Ligenu får jeg smidt denne her besked i hovedet smiley

Din forbindelse er ikke privat

Angriberen prøver muligvis at stjæle dine oplysninger fra medieskolerne.dk (f.eks. adgangskoder, beskeder eller kreditkort). NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID

• #5   8. mar 2017 Medieskolernes hjemmeside er altså nogle gange helt hen i skoven...

Du kan begynde at søge nu. Jeg er også under Medieskolenerne, men dog som FTP'er i stedet. På mit grundforløb var der et par stykker som havde en læreplads, men det var de færreste. Langt de fleste læresteder ved os, ønsker at man har taget grundforløbet eller er i gang med det, når man sender en ansøgning. Jeg vil tro at det samme gælder for fotografer, så det er svært.
    Selvfølgelig er personlig fremmøde bedst, men det er ikke altid muligt. Jeg sendte kun ud pr. mail/post, fordi det ikke altid er nemt at komme fra Viborg smiley

Må jeg spørge hvorfor i alverden du ønsker læreplads i Viborg? Det er meget, meget snævert. Jeg fik at vide at jeg var vanvittig, fordi jeg kun søgte steder vest for Storebælt. Og umiddelbart er der altså intet specielt at komme efter i Viborg.

Edit: Jeg glemte lige: Det er spild af både din og studievejleders tid (jeg ved ikke engang hvem det er på foto) at få dem til at fortælle hvilke steder der er godkendte. Der er en fuld oversigt over alle godkendte læresteder til alle erhvervsuddannelser på praktikpladsen.dk
    Og derudover kan man søge steder der ikke er godkendte, for så kan man bare få dem godkendt. Det er vidst ikke så krævende smiley

• #6   8. mar 2017 Du kan godt begynde at udse dig nogle steder allerede nu, bedste er selvfølgelig at møde personligt op, så husker virksomheden en bedre smiley
    Nu kender jeg ikke så meget til fotograf uddannelsen, men sidder selv administrativt på kontor på erhvervsskole, med blandt andet elektriker uddannelsen.
    Det bedste er klart for dig/jer at få en læreplads inden i starter på grundforløbet.. derved er i også sikret løn på grundforløbet. For jeres ejer bedste find så vidt muligt en virksomhed som vil tegne en fuld uddannelsesaftale til jer og ikke kun en kort aftale smiley

Håber selvfølgelig dig og din veninde får en uddannelsaftale og så i gang.. smiley

Men begynd bare at søg allerede nu, evt. Kom ned i en ferie og i praktik et sted smiley

• #7   8. mar 2017 Hønen; det må du gerne. Fordi at 5 år er lang tid, og jeg ikke har lyst til at "pendle" rundt mellem at være på skole og være i praktik. Det har noget med mine personlige omstændigheder at gøre - jeg er skam villig til at flytte mig rundt efter det, men jeg vil gerne kunne "nøjes" med at bo ét sted. Også fordi at jeg vil have hestene med og de heller ikke skal flyttes frem og tilbage konstant. smiley

Det lyder da vidst bare til at jeg skal igang med at søge! Jeg ved bare ikke om det er nok kun at søge via. mail, men jeg kan jo ikke liiige komme ud og søge med det samme når jeg bor hvor jeg bor smiley

Jacequeline; det med praktik et sted lyder faktisk meget godt ,det ville da være udemærket at have på CV'et! det må jeg lige undersøge. smiley

• #8   8. mar 2017 Jeg synes du skal være ligeglad med flytteproblemet. Skoleforløbene for fotograf og FTP er ikke helt ens, men mine er på 15 - 10 - 10 - 10 - 5 uger. Det er ikke lang tid (men det føles som meget lang tid...), og der er mulighed for skolehjem. Der er også meget socialt i at bo på skolehjemmet. Så jeg vil sige: Bo hvor du får en læreplads, flyt på skolehjem under skolen og lad dine heste stå.

• #9   9. apr 2017 Ved godt det er et ældre indlæg, og det er bestemt ikke for at være lyseslukker, men som Hønen siger foretrækker de fleste at man enten er igang med grundforløbet eller har taget grundforløbet, når man søger elevplads smiley
    Da jeg gik på skolen var der vidst kun 1 ud af ca. 40 elever på foto, der havde elevplads da vi startede, resten var optaget på en kvoteplads.
    Desuden er vi vanvittigt mange om buddet, og du er "oppe imod" os, der allerede har taget grundforløbet smiley
    Desuden skal du være forberedt på, at du sandsynligvis bliver nødt til at søge bredt - både mht. til "genre" og bopæl - der er ikke ret meget her i Jylland, desværre..

Jeg siger ikke at det er umuligt, og at du ikke kan prøve, men tror du har større chancer, hvis du bruger tid på at opbygge et godt portfolio, og venter med at søge ind. Evt. kan du undersøge muligheden for at være ved en lokal fotograf nær dig - ikke nødvendigvis som elev, men mere almindelig praktikant - på den måde får du noget mere erfaring, og kan bruge det i din ansøgning smiley

Kommentér på:
Erhvervsuddannelse - læreplads?

Annonce