Erhvervsuddannelse - læreplads? {{forumTopicSubject}}
Hejsa derude.
Min kusine og jeg vil gerne ind på fotografuddannelsen i år 2018, når jeg er færdig på gymnasiet, og hun er færdig på efterskole. Men hvordan og hvorledes foregår det der med lærepladser?
Jeg vil, personligt, gerne så hurtigt som muligt have en læreplads inden jeg overhovedet starter på uddannelsen - men er det muligt? og hvis ja, så hvordan?
Vi havde studieoplæg i klassen idag, hvor jeg fik fortalt at jeg godt kan søge nu, selvom at der altså er 1½ år til. Er det rigtigt?
Og desuden, skal man helst møde op personligt med ansøgningen? Jeg vil gerne have læreplads i Viborg, men da jeg bor i Ribe på nuværende tidspunkt, kan jeg ikke liige tage ud og søge en dag efter skole.
Så alle jer der har været på erhvervsuddannelser - hvordan og hvorledes?
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Ring til Medieskolerne og tag en snak med en studievejleder, så får du det bedste overblik over dine muligheder.
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Det med at ringe til medieskolerne, er det noget man bare gør? eller?
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
De ved også hvilke fotografer der er godkendte til at have elever, og du kan ligeså godt være forberedt på, at der ikke er ret mange i Viborg.
Du kan se på deres hjemmeside, hvem du skal tale med, og hvornår de har træffetid.
feb 2009
Ligenu får jeg smidt denne her besked i hovedet
Din forbindelse er ikke privat
Angriberen prøver muligvis at stjæle dine oplysninger fra medieskolerne.dk (f.eks. adgangskoder, beskeder eller kreditkort). NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
Du kan begynde at søge nu. Jeg er også under Medieskolenerne, men dog som FTP'er i stedet. På mit grundforløb var der et par stykker som havde en læreplads, men det var de færreste. Langt de fleste læresteder ved os, ønsker at man har taget grundforløbet eller er i gang med det, når man sender en ansøgning. Jeg vil tro at det samme gælder for fotografer, så det er svært.
Selvfølgelig er personlig fremmøde bedst, men det er ikke altid muligt. Jeg sendte kun ud pr. mail/post, fordi det ikke altid er nemt at komme fra Viborg
Må jeg spørge hvorfor i alverden du ønsker læreplads i Viborg? Det er meget, meget snævert. Jeg fik at vide at jeg var vanvittig, fordi jeg kun søgte steder vest for Storebælt. Og umiddelbart er der altså intet specielt at komme efter i Viborg.
Edit: Jeg glemte lige: Det er spild af både din og studievejleders tid (jeg ved ikke engang hvem det er på foto) at få dem til at fortælle hvilke steder der er godkendte. Der er en fuld oversigt over alle godkendte læresteder til alle erhvervsuddannelser på praktikpladsen.dk
Og derudover kan man søge steder der ikke er godkendte, for så kan man bare få dem godkendt. Det er vidst ikke så krævende
jan 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 128 Svar: 620
Nu kender jeg ikke så meget til fotograf uddannelsen, men sidder selv administrativt på kontor på erhvervsskole, med blandt andet elektriker uddannelsen.
Det bedste er klart for dig/jer at få en læreplads inden i starter på grundforløbet.. derved er i også sikret løn på grundforløbet. For jeres ejer bedste find så vidt muligt en virksomhed som vil tegne en fuld uddannelsesaftale til jer og ikke kun en kort aftale
Håber selvfølgelig dig og din veninde får en uddannelsaftale og så i gang..
Men begynd bare at søg allerede nu, evt. Kom ned i en ferie og i praktik et sted
feb 2009
Det lyder da vidst bare til at jeg skal igang med at søge! Jeg ved bare ikke om det er nok kun at søge via. mail, men jeg kan jo ikke liiige komme ud og søge med det samme når jeg bor hvor jeg bor
Jacequeline; det med praktik et sted lyder faktisk meget godt ,det ville da være udemærket at have på CV'et! det må jeg lige undersøge.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.447
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 185 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.084
Da jeg gik på skolen var der vidst kun 1 ud af ca. 40 elever på foto, der havde elevplads da vi startede, resten var optaget på en kvoteplads.
Desuden er vi vanvittigt mange om buddet, og du er "oppe imod" os, der allerede har taget grundforløbet
Desuden skal du være forberedt på, at du sandsynligvis bliver nødt til at søge bredt - både mht. til "genre" og bopæl - der er ikke ret meget her i Jylland, desværre..
Jeg siger ikke at det er umuligt, og at du ikke kan prøve, men tror du har større chancer, hvis du bruger tid på at opbygge et godt portfolio, og venter med at søge ind. Evt. kan du undersøge muligheden for at være ved en lokal fotograf nær dig - ikke nødvendigvis som elev, men mere almindelig praktikant - på den måde får du noget mere erfaring, og kan bruge det i din ansøgning
Erhvervsuddannelse - læreplads?