{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Katte sammenføresle HJÆLP ! {{forumTopicSubject}}

Hej alle, jeg virkelig brug for jeres hjælp..

Min kæreste og jeg har store problemer med sammenførelsen af vores to katte, og jeg må indrømme at det går over min forstand.

Vores første kat er Nita på 5 år, hun er steriliseret og en meget sensitiv kat.

Vores nye kat er Aslan på 9 mdr , han er ny kastreret og er så rolig som en ung hankat nu kan være.

vi har i den sidste måneds tid haft dem adskilt af en glasdør, de har derigennem kunnet se hinanden og lugte til hinanden. Vi har byttet rundt på deres kattebakker og har sørget for at de har fået hinandens tæpper at lugte til.

Vi prøvede så at sætte dem sammen, da det virkede til at de begge var ret ligeglade med hinanden. Det gik også fint de første 30 min, men så blev han for nærgående og Nita sagde fra. Vi valgte at skille dem ad igen og give dem lidt længere tid fra hinanden.

Det var måske dumt gjort, for nu løber Aslan på ruden så snart han ser Nita og hvis vi lukker dem sammen så springer han lige i hovedet på hende.

Hun bliver utrolig bange og han jagter hende derefter igennem hele huset.

Jeg ved godt de skal have lov til at sætte hinanden på plads. Men det er Kun Aslan der går efter Nita og hun bliver simpelthen så bange.
Han kan nogle gange finde på at ligge og virke ligeglad med hende, men så ligepludselig springer han på hende, helt uden varsel. Han væser heller ikke af hende, så hans angreb virker helt umotiverede...

Er det normalt ? skal vi bare lade ham kanøfle Nita, og hvor skal man sætte grænsen ?

Venligst en ny katte ejer


Jeg har spurgt på kattegalleri også, men de er ikke lige så hurtige til at svare som jer heste mennesker smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte sammenføresle HJÆLP !
  • #2   20. apr 2017 han er slet ikke til at komme i kontakt med smiley vi har prøvet at sidde og give dem noget lækkert mad, Nita tør dog ikke at spise når han er der, og så snart han er færdig med at spise, så hopper han på hende.

    Tror du det ville hjælpe hvis vi distraherede ham hele tiden ? jeg ved dog ikke om legetøjet kan distraherer ham nok


  • #4   20. apr 2017 nej jeg har også hørt man bare skal lade dem slås, men hvor går grænsen smiley

    feliway er det, det der bedøvende medicin ?


  • #6   20. apr 2017 hun stikker bare af, så jeg er bange for hun flytter ud, hvis vi bare lader det stå på smiley

    okay, det lyder lidt specielt, men måske kunne det gøre ham mere medgørlig


  • #8   20. apr 2017 Feliway er katte pheromoner, som virker beroligende.
    Min mand har brugt dem til vores katte, da de to gamle damer havde ser sig sure på hinanden - og det har taget toppen af stridighederne mellem gamle gnavne hunkatte og en hvalp...

    Jeg kan ikke se kattenes adfærd, men jeg kan forestille mig at hvis hankatten virker glad og ivrig, så vil han bare lege. Og at en forsigtig hunkat ikke giver ham svar på tiltale, men bliver mere og mere forskrækket.


    Jeg havde sat Feliway op.
    Holdt dem adskilt af et gitter.
    Og så købt en sprayflaske til vand, og afbrudt hankatten med et pift vand i nakken, når han gik efter hun katten. Logikken er ikke straf. Logikken er at afbryde hans voldsomme leg.

    God fornøjelse


  • #9   20. apr 2017 doktor who

    tak, kan forstå på det hele at Feliway, måske er godt at bruge i denne sammenhæng.

    du beskriver det meget godt, det er måske bare voldsom leg.
    Han reagerer næsten ikke på vandsprayen.
    Hvordan er et gitter anderledes end døren ? smiley


  • #10   20. apr 2017 De kan ikke snuse, høre eller andet gennem en glasdør. Og jeg har ikke en glasdør, den kan jeg ikke bruge.
    Et tørrestativ der lægger ned, der kan de høre, se, måske snuse.


  • #11   20. apr 2017 Jeg har faktisk stået i nøjagtig samme situation som TS. En meget mild ældre hunkat, som blev meget bange i stedet for at sige fra og give den yngre hankat en på kassen, så han fattede det. Vi forsøgte alt inkl. Feliway, Bachs nødhjælpsdråber, aktivering af hankatten, distrahering, skældud, clairvoyant, kattetræner, osv osv. Det blev kun værre og værre. Han blev mere og mere aggressiv og angreb for at gøre skade. Til sidst måtte vi skille dem fuldstændig ad, da hunkatten tissede af skræk bare hun så et glimt af ham gennem ruden. Vi var tæt på at miste hende, så hun blev ren indekat og han blev ude/indekat uden at have kontakt til hende. Det fungerede og hun begyndte at slappe af igen, men uanset hvor mange år vi forsøgte, så lykkedes det os aldrig at sammenføre dem. Vi har ikke længere hankatten. Nu har vi så fået en meget mild hunkilling, som den gamle hunkat var enormt bange for i starten. Hun fik dog hurtigt lært at sige fra overfor sådan en lille fis og de blev gode venner. Den lille havde dog brug for meget mere aktivitet end den gamle kunne holde til, så vi anskaffede os en et år ældre hankat, sådan at de to yngste kunne tumle sammen. Han er en mild hankat men trods det, så leger han sommetider lidt for vildt for de to pigers vedkommende. Hankatte er bare lidt mere voldsomme i deres leg, og det er ikke alle hunkatte som kan klare det.
    Summasummarum: Din hankat skal køres godt træt af Jer hver dag flere gange om dagen for at du skal kunne gøre dig forhåbninger om, at sammenføringen bliver en realitet. Alternativt så anskaf dig en legekammerat til ham, som kan tåle at blive tumlet med. Så får din hunkat fred. Det er bare ikke alle katte, som kan sammenføres. Det skal du holde dig for øje. Duer det ikke og stresser din hunkat, så hun bliver sky, så skal du skille dem ad permanent. Ellers løber hun væk. Held og lykke med projektet.


  • #12   20. apr 2017
    Katte er ikke flokdyr. De kan tolere hinanden ind imellem, men de er ikke flokdyr - så hvis de ikke kan sammen, så drop idéen om at fremtvinge det.

    Mine forældre havde en kat der fik killinger, den ene kom de ikke af med, så den blev boende. Men den blev ved med at tisse over alt i huset. Årsag? Den følte sig højest sandsynligt domineret af dens mor, selvom de så ud til at kunne holde hinanden ud.
    Den bor ved mig nu og den tisser ikke nogen steder andet end kattebakken.

    Især hvis man har indekatte, så er det der med to katte noget svært - fordi der ikke er meget plads og de ikke kan komme væk.


  • #13   20. apr 2017 Øh, katte er ikke obligat flokdyr.
    Dvs de er ikke afhængige af en flok.

    Men jeg vil kalde dem fakultativ flokdyr, både tamme og halvvilde katte lever gerne i flokke, hvor kerne territoriet er neutral fællesområde, og udenom kommer de private områder.
    Det kunne være stald kattene, som har fælles område i kostalden hvor foderskålen er - mens marken mod skoven måske tilhører den gamle hankat, høloftet er hunkattens område, osv...

    Men ja, der er nogle som ikke lærer at kunne sammen. Men normalt kan man godt.


  • #14   20. apr 2017 Nej, de skal IKKE "have lov til at sætte hinanden på plads" sådan som det fungerer nu. Og du skal ikke bare lade dem slås. Det ville slet ikke være fair over for dem. Jeg har det på samme måde med katte, hunde, heste... de skal ikke bare "klare tingene selv". Det er en meget meget sejlivet myte.

    Ærlig talt, har i prøvet hvad i kan uden de slår hinanden til plukfisk så ville jeg skille mig af med den ene. I hverdagen er en passende "skrid"-reaktion fint; selvfølgelig er det i orden at sige fra. Men hvis sammenføring ender med at den ene part kommer til skade, så burde ens sunde fornuft altså sætte en stopper for de planer smiley
    Hvis i meget gerne vil beholde begge katte så kan i jo evt. få fat i en træner som Ann nævner (ja, de findes til katte, der er bare ikke mange) og se om i kan få hjælp derigennem.
    Men at skille jer af med den ene vil nok være min konklusion, selvom jeg selvfølgelig ikke har set dine katte.


  • #15   20. apr 2017 Du skal prøve med feliway Friends - den er bedre til sammenførelser end den alm feliway smiley

    Og ellers er det nu meget naturligt med magtkampe når man sammenfører to katte. Jeg har også fået ny kat i sidste måned, og min den anden har det også med at "overfalde" hende. Hun sprutter, knurre og hvæser voldsomt når han gør det - men de kan altså også ligge og putte sammen smiley


  • #16   20. apr 2017 Der ryger bare en masse totter når vi lukker dem sammen, så det er ikke kun markeringer smiley

  • #17   20. apr 2017 Nu har I jo ligesom fået jeres ungkat - men helt generelt så er det ikke en god ide, at have en flere år gammel kat, og så lige pludselig introducerer en ny ungkat.
    Den gamle kat er jo selvfølgelig vant til "ro, renlighed og migalenebestemme", og så kommer der ovenikøbet en hankat ung og med spillopper i sig.

    Jeg har selv to unghankatte - kastrater begge to - på 9 måneder, og har haft dem fra de var 3 måneder, selvom de ikke kommer fra samme sted.
    Og de er nogen "kamphaner" forstået på den måde, at de leger ret voldsomt - overfalder hinanden, og drøner rundt.
    Og jeg kan godt forstå, hvis der er lige så meget krudt i jeres ungkat, som i mine, at en ældre forsigtig hunkat er ved at få et nervesammenbrud.

    Jeg synes det lyder til, at I er gået fornuftigt frem - så ud over i kan prøve med Feliway/-friend, så ville jeg nok begynde at overveje, om det var bedre at forsøge at finde et nyt hjem til den unge. Og så beholde den gamle kat, alene, ind til hun skal herfra til de evige græsmarker.

    Mvh Charlotte


  • #18   29. apr 2017 Hvordan er det gået og hvad er det blevet til? smiley

Kommentér på:
Katte sammenføresle HJÆLP !

Annonce