1.793 visninger
|
Oprettet:
29. jan 2011 Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.272
Gaffelbåndsskade - erfaringer? {{forumTopicSubject}}
Hejsa. Jeg vil lige høre hvad i har af erfaringer med gaffelbåndsskader. Min hoppe har stået med en i 4 måneder nu, heldigvis opdagede vi det tidligt, og dyrlægen kaldte det derfor en lille gaffelbåndsskade, som forhåbentlig er ved at være nogenlunde igen. Jeg ville derfor høre hvor længe jeres stod(afhænger selvfølgelig også af omfanget af skaden), hvor lang tids genoptræning i var igennem, samt hvornår i begyndte at springe jeres igen(hvis i gør det).
dec 2005
Følger: 112 Følgere: 114 Heste: 3 Emner: 253 Svar: 1.963
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Efter weekenden blev han scannet,og havde en 10% skade af en af gaffelbåndsgrenene. Han fortsatte med is-/varmebehandling, og fik antiinflamatorisk i 10 dage for at modvirke hævelse.
Efter 3 dage var han ikke halt, men benet var hævet.
Han kom på 3x3 meter sygefold, da han var blevet scannet. I løbet af flere måneder blev sygefolden udvidet lige så småt, så han efter 2,5 måned gik på alm str fold, men alene.
Genoptræningen startede lige efter scanningen - i starten med 3 x 5 min skridt for hånd dagligt på grusvej.
Og efter en måneds tid begyndte vi at gå tur på 1/2 time, stigende overfyldte måneder til 90-120 min's daglig træktuer på hård bund ligeudrettet.
Efter ca 5 måneder fra skaden skete, begyndte jeg at skifte hver anden dags træktur ud med at jeg skridtede på ham - i starten 30 min, og i løbet af 1 måneds tid 90-120 min i skridt.
Ca 8 måneder fra skaden skete begyndte jeg at ride i ridehus ca 2 gange om ugen - ligeud, diagonal og 20 meter volter. Ingen sidebevægelser, da skaden sad i en afgaffelbåndsgrenene og skaden var kommet af et vrid.
10 måneder efter skaden begyndte jeg at ligge sidebevægelser på, og mere "alm dressurtræning".
Og knap 12 måneder efter skaden gik han sin andet mb til c-stævne, og blev b-hest.
Da det tager 6-9 måneder for en sene at hele mest muligt, og derefter 6-9 måneder før senen har nået sin maksimale styrke - så holdt jeg mig langt væk fra løsspring eller spring i 2 år.
Hesten er nu 4 år fra skaden skete, og er gående i dressur til landstævne. Og trænes på GP niveau uden problemer.
Jeg er meget opmærksom på smedens arbejde, og på at hesten aldrig bliver langtået og får lave dragter.
Han går aldrig i dyb eller glat bund - så der er baner og ridehuse vi ikke rider i mere, da bundforholdene ikke er i orden.
Og så trænes han på hård bund minimum 1 x ugentligt for at styrke senerne.
Mvh Charlotte
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Han havde det så skidt efter knap 3 måneder, at han blev mr scannet, hvor der viste sig, at gaffelbåndet, var vokset fast på griffelbenet og griffelbenet så småt var begyndt at vokse ud over det af gaffelbåndet der sad fast på det.
Det var en ret omfattende skade og vi hade dyrlæger fra USA og Tyskland ind over, da skaden (så vidt jeg forstod) ikke er set herhjemme før.
okt 2011
Følger: 27 Følgere: 9 Heste: 2 Svar: 3
Jeg er ikke spring rytter, men rider dressur og tur. Hun stod dernæst 6 måneder, hvor 2 af månederne var i boks og resten på en lille fold. Jeg måtte gå med hende fra jorden. Vi startede derefter genoptræning, hvor jeg gav hende 2 måneders ekstra skridt på hårdt underlag. Efter vi var kommet fint igang med at trave og galopere og genoptræningen næsten var slut, så blev hun halt igen på samme ben. Det var brudt op igen, samme sted. Bare værre denne gang og dyrlægen mente også der måske var en revne i knoglen i knæet. Han sagde at man kunne prøve at give hende et år i boks, men der var 15-20% chance for, at hun ville blive ridehest igen. Og hvis der var revne i knoglen, hvilket en speciel scanning kunne vise, så var der ikke noget at gøre, så blev hun ikke ridehest igen. Hun blev kun 5 år. Jeg valgte at hun skulle til de evige græsmarker. Synes ikke det er et hesteliv at stå i en boks. Hun ændrede sig meget og var rigtig sur, det gjorde ondt at se.
Så jeg har desværre en dårlig oplevelse med sådanne skader
jan 2011
Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.272
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
jan 2011
Følger: 152 Følgere: 147 Heste: 2 Emner: 244 Svar: 7.272
Gaffelbåndsskade - erfaringer?