1.074 visninger
|
Oprettet:
Valg af uddannelse? {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg jo ved at komme der til, hvor jeg gerne vil søge ind på en uddannelse, og ligesom så mange andre, har jeg utrolig svært ved at vælge, den helt rette uddannelse for mig. Hvad burde man se på, inden valg af uddannelse? jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre.. Tiden går og går, og det gør det ikke nemmere for mig. Jeg tænker jeg gerne vil arbejde med mennesker, men jeg vil ikke arbejde med personlig pleje?
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Du skal bruge 40 timer om ugen på det, så det må godt være meningsfyldt.
Er det at bruge hænderne, at kunne røre ved resultater? Er det at bruge hovedet, følelsen af at lære noget hver dag? Er det faste rutiner, genkendelighed, forudsigelighed, eller er det variation, mange bolde i luften, at holde styr på kaos?
Når du vil arbejde med mennesker, hvad betyder det? Er det glæden ved at indgå i et team, så har alle fra håndværkere på byggepladsen til ingeniør det... Er det at tale med folk, er det alt fra tjener til sælger.
Er det indsigten i andre liv, er det alle fra læge, pædagog til bogholder og ejendomsmægler og især boligadministrator i boligforeninger, lejemål, andelsforeninger. (Jeps. Du kan ikke tage stilling til folks hjem eller økonomi, uden at lære om mennesket bag, hvis du vil åbne øjnene.)
Vil du arbejde bogligt, akademisk eller er din identitet eller evner til håndværk?
Og så lad være med at se kun på lyst, mode osv, men også på læreplads muligheder, jobmuligheder og løn.
Fx er ingeniør universitet uddannelse, dvs minimale problemer med læreplads (kun ved trainee forløb), traditionelt gode jobmuligheder, og du kan forme din uddannelse efter egne interesser og god løn. Jeg er selv læge, men har tre brødre, der er ingeniører og lønmæssigt kan jeg ikke følge med.
Jeg er læge. Glad arbejdsnarkoman, nørd, læser meget, lærer hurtigt, kan lide at finde problemer, vil arbejde i team, ikke isoleret, vil bruge hænder og hoved og elsker at se resultatet af arbejde og elsker mødet med nye mennesker.
Jeg kunne også have været god dyrlæge, ingeniør, håndværksmester, tjener, butiksejer, haft cafe.
Men aldrig jurist, bogholder, social rådgiver eller andet der kræver man gennemskuer regler og danser mellem paragraffer.
Aldrig sproglærer, musiker eller andet der kræver gehør.
Aldrig noget monotont, jeg bliver langsom, uopmærksom og ked.
Jeg håber, at det gav inspiration, selvom ingen svar.
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Vil du have meget eller lidt tid hjemme (jeg personligt ønsker kun at arbejde 30 timer)
Hvor meget betyder mængden af penge for dig?
- Har du brug for at tjene så der er til mange heste, gård, ny bil, udlandsrejser osv. Eller er du mere til lykken ved dem man er sammen med?
Er du til faste rutiner på dit job, eller skal det du helst møde ind og ikke vide hvad der kommer til at ske?
Hvordan vil du gerne arbejde med mennesker?
- Et samarbejde?
- En betjening?
- At udvikle mennesker?
- At hjælpe mennesker?
Er du okay med at arbejde nytårsaften, 1 januar og juleaften?
Hvor meget må der kræves på studiet for at du kan komme igennem det? (Hvor lektietungt f.eks)
Det er nogen af de ting jeg syntes er rigtig vigtig at have for øje.
Men her er et par uddannelser du kan overveje:
Læge (nok ikke sygeplejerske, for der er også noget personlig pleje)
Radiograf (dem der tager røgten og scannings billeder)
pædagog (3 linjer: SS (handikappede og udsatte borgere, som misbrug, børnehjem osv)
SF (skole fritid - Støtte i skolen, og pædagog i SFOen)
DT (børnehavepædagog - Meget livsbekræftende - Det er det jeg er igang med) )
Lærer (folkeskole/privatskole, eller til at kunne undervise på STX og den slags.
Fysioterapeut
Ergoterapeut
Bandagist (skal dog tages i Sverige - Dem der laver proteser)
Portør (dem der fragter syge mennesker fra A til B på hospitalerne)
Politi
Ambulance-reder
Brandmand
Stewardesse
Det er sådan lige dem jeg har der har med mennesker at gøre. Jeg var nemlig samme sted som du er. Jeg anede ikke hvad jeg ville andet end at arbejde med mennesker. Idag er jeg igang med pædagog DT, men ved stadigvæk ikke om det er det jeg vil når jeg er færdig eller om jeg skal bygge oven på den i en eller anden form
Ellers brug jobkompasset. Det er virkelig godt
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Hvad menes med "ingen personlig pleje?" versus at foreslå læge?
Uanset speciale skal du som læge have det godt med den menneskelige krop. Læge jobbet er nok den værste branche, hvis du ikke kan lide at overskride intimitetsgrænser.
Både når man som rutine stetoskoperer. Men også holde poker ansigtet, når det er den flotteste overkrop du har set, eller værste hudorm...
Uanset speciale skal du være forberedt på, at patienten siger "forresten doktor, der er noget med min tå" , og finde betændte sår.
Og man skal altid være klar til at kunne være team leder på et hjertestop hold. Også når du elsker og beundrer det menneske, din patient er.
Hvis man ikke kan håndtere kroppen ved personlig pleje, så har du også problemer når du bruger egne hænder til at rette et brud!
Nej, selvfølgelig skal man ikke kunne dette fra dag et på universitetet. Men man skal være villig til at lære at kunne gøre hvad der er nødvendig.
Og det er meningsfyldt, fordi man gør gavn. Hvis jeg ikke havde talt med min patient om det fodsår, ville såret stadig være der, men når jeg ved det kan vi starte behandling op.
Men hvis man læser om et job, finder det grundlæggende spændende fagligt, så skal man nok være klar efter endt uddannelse, man har jo lært meget undervejs.
Men vi ved ikke, hvad Trådstarter mener med ingen plejeopgaver. Men jeg var sygehjælper som studiejob, og lægebranchen er langt værre.
Og så er psykiater et læge speciale. Og her skal der også gøres objektiv undersøgelse...
Og leder er en opgave, ikke et fag.
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
Jeg er rigtigt glad for det i hvert fald.!!
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Men derudover er der jo MANGE fag, der berører "menneske"-kategorien. Jeg har aldrig været den der sagde "wow jeg skal bare arbejde i tæt kontakt med mennesker", men jeg er meget interesseret i psykologi, pædagogik, børns udvikling osv, og fandt efter omveje frem til ergoterapeutuddannelsen. Her er der nemlig ret brede muligheder - børn, unge, voksne, ældre, du kan arbejde inden for det somatiske område, i psykiatrien, med arbejdsmiljø og meget mere. Du kan endda arbejde som rådgiver uden decideret tæt fysisk kontakt. Alt der har med aktivitet at gøre. Vigtigt for mig er mulighed for efteruddannelse, kandidat i pædagogisk psykologi fx.
Men det hele kommer jo igen an på, hvad du interesserer dig for mht. mennesker. Jeg har læst religionsvidenskab, der også har en del med mennesker og kultur at gøre; men man arbejder med mennesker på en helt anden måde. Og så er det en anden slags uddannelse.
Så måske du skulle sætte dig ned og overveje, om det er en 5-årig (muligvis længere) akademisk uddannelse du vil tage, en professionsbachelor hvor du er færdiguddannet efter 3 år, en erhvervsuddannelse eller noget helt andet?
Der er rigtig mange måder du kan arbejde med mennesker på
maj 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.474
Jeg selv har helt overbevist om, at jeg ikke kunne hjælpe voksne mennesker på wc, eller skifte en ble på en voksen. Efter 3 dage i min første praktik, var dette ikke længere et problem. Jeg ønskede at gøre det som et led i en bedre relation og af omsorg, da de mennesker der skal have personlig pleje ikke kan selv.
Der er mange retninger inden for pædagog, og nogen man ikke behøver at komme i nærheden af personlig pleje. Men jeg ville foreslå at udfordre dig selv en smule.
Jeg læser til social/special pædagog med profilen i socialt arbejde. Min plan er at være misbrugsbehandler, men vejen dertil er lang, og jeg er åben for andre jobs på vejen dertil.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Jeg skal selv begynde på socialrådgiveruddannelsen til februar, fordi sådan som markedet ser ud nu, så er der rigtig gode muligheder for et job bagefter (og så den detalje at det var en af de få ting der levede op til mine skånebehov).
aug 2008
Følger: 77 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 98 Svar: 1.883
Udannelsen tager 3,5 år og det skifter hele tiden mellem teori og praksis. Man har praktik på ca. halvdelen af uddannelsen, som er aftalt vha. skolerne, så du skal ikke selv ud at lede.
Det jeg max har været med til af personlig pleje har været at følge patienter ud til toilettet og så har de klaret resten selv. Så ikke noget med at vaske folk og hjælpe dem med personlig hygiejne.
Radiograf er også et meget bredt fag i sig selv. På uddannelsen kan du allerede der vælge mellem 3 retninger: Almindelig, nuklearmedicin eller strålebehandling
Det jeg synes er det fede er, at der er rigtig meget "hands on" i uddannelsen og man kommer ud og ser hva' der rør sig på sygehusene inden, at man er færdig
feb 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 607
Inde på ug.dk kan du tage forskellige test og se hvad der evt passer til dig og finde inspiration. Det vil jeg helt klart anbefale!
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
jeg havde ingen mening om det da jeg begyndte på uddannelsen som SOSU hjælper og tænkte, at det måtte jeg tage som det kommer - enten så kunne jeg eller også så kunne jeg ikke.
At være SOSU hjælper er meget mere end bare og tørre røv på folk. Man er ved dem imens de er døende, når deres pårørende måske hverken kan eller vil være ved dem. Man er ved dem når de griner og smiler, man er ved dem når de siger de sjoveste ting. Man er ved dem når de er triste og ingen andre ved hvorfor.
Man oplever nye ting hver dag og bliver glad hver dag for ting man oplever - måske en dement pludselig siger eller gør noget, de ikke har gjort længe. Måske man får af vide at man er den dejligste i hele verden. Måske man får et kram og en sang.
Ja, folk skal også af med noget ind imellem - men det rør mig ikke det fjerneste. Det kan vaskes af, pakkes væk og smides ud. Og de fleste er meget taknemmelige for ens hjælp - der er selvfølgelig de der fx er demente og ikke forstår man vil hjælpe.
Jeg har så fundet ud af at jeg ikke kan med opkast, det har jeg meget svært ved - jeg kan hvis jeg skal, men det er ikke lige min stærke side. Andre har det fx sådan med blod.
Jeg elsker i hvert fald mit arbejde og havde ikke forestillet mig at jeg skulle ende i den branche. Det er skønt at opleve glade mennesker, der kan genkende en og kende folk nærmest bedre end deres pårørende ind imellem :o)
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.346
nov 2003
Følger: 18 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 20 Svar: 126
Naturligvis skal man ikke uddanne sig til arbejdsløshed (som især de humanistiske uddannelser desværre kan have lidt en tendens til, f.eks sprog, oldtidsstudier osv medmindre man vil forske eller være selvstændig) og der kan generelt være forskel på fagene i forhold til hvor mange jobs der rent faktisk findes indenfor faggruppen.. Nogle fag er der næsten altid gode jobmuligheder indenfor, f.eks læge.
Men se nu f.eks. alle de sindssygt mange nyuddannede ingeniører, marketingsøkonomer osv der bliver spyttet ud af uddannelsesstederne. Da de startede i sin tid var der stor mangel på ingeniører, men nu er det betydeligt sværere at finde job medmindre man har gode kontakter eller evt læser videre.
Til TS:
Du skal passe lidt på med at uddanne dig til noget 'der er mangel på', særligt hvis det er en uddannelse der tager 3-5 år. Der kan ske rigtig meget på kort tid og markedet forandrer sig hele tiden.
Og det er ofte svært at rådgive om den rigtige uddannelse for dig, for mange mennesker er det ikke engang den første uddannelse man ender med at færdiggøre og gøre karriere i. Nogle starter på flere uddannelser før de finder 'deres hylde'. Jeg har f.eks læst både italiensk sprog/kultur/litteratur, ernæring og sundhed (klinisk diætist), salgsassistent, dyrepasser og sygeplejerske. Jeg har ikke færdiggjort nogen af dem især grundet min kroniske blæresygdom men også fordi jeg fandt ud af at det ikke var den vej jeg skulle gå.
Derfor bør du ikke se det som et nederlag eller noget 'forkert' hvis du finder ud af at den uddannelse du har påbegyndt ikke var noget for dig alligevel. Det er en vigtig erfaring at gøre sig!
Held og lykke med at finde lige netop DIN 'hylde'!
Mvh Mathilde
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Psykologi valgt fra pga. arbejdet efter studiet, (sindssyge synes jeg er spændende, ikke så meget normale mennesker
Tilbage til 2 store og meget spændende fag, som blev de to, valget kom til at stå mellem: Dyrlægestudiet med speciale i heste og Jura - advokat. Var i praktik med min meget ærlige dyrlæge, der er så god til at fortælle om det hele, både jobbet, fordele, ulemper og studiet. Jeg valgte det fra, fordi det er hårdt for kroppen og med stor risiko for skader, (får du et bagben i hovedet, så er det sur røv og spildte år), og så fordi jeg ikke vil egne mig til folk, der ikke tager dyrene seriøst, hjælper hvor de kan og ofre det på dem, der er nødvendigt
DERFOR faldt valget på jura. Mulighederne var gode, interessen derfor var der, studiet interesserede mig og samtidigt så var der ikke nogen ulemper?
Så ja - håber måske min tankegang, dengang jeg skulle vælge, kan inspirere
Man skal selvfølgelig også tænke på sine evner og interesser - kan man lide at læse? Skrive? Og er man god til det? Vi læser nok ikke ualmindeligt 200-300 sider om ugen af virkeligt tungt stof, så læser man dårligt i forvejen, så skal man i hvert fald være god til at hanke op i sig selv. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre alligevel! Bare man vil
Tror på, alle folk kan komme igennem alle studier - man skal bare have lysten, gå-på-mod og viljen
Held og lykke!
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Rigtig mange vrænger på næsen, når man siger det, men jeg er helt enig med TS. Fantastiske mennesker, der er ansat dertil og tager sig af så mange forskellige ting - hvoraf personlig pleje fylder en lille del, men bestemt ikke det hele. Men man skal også acceptere, at nogle ikke er til det - at det enten overskrider en grænse, eller at det bare af anden grund ikke er noget, man vil
Jeg har ikke problemer med blod, afrevne tunger, der skal sys, øjenlåg, der er revet op, sår på kroppen osv. osv. på heste, men jeg er ikke til personlig pleje og omgang med mennesker på den måde
Ikke at jeg ser ned på det eller ikke kan forstå, dem der godt kan lide det, men det har bare aldrig været mig. Og det synes jeg, man skal acceptere
Valg af uddannelse?