{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
529 visninger | Oprettet:

Valg af uddannelse! {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.. smiley
Jeg står i den situation, at jeg inden for det nærmeste år skal til at vælge hvad jeg gerne vil uddanne mig som, men jeg er meget i tvivl! For det første skal det jo interessere mig, men for det andet får jeg også stærkt anbefalet at jeg skal sikre mig at jeg kan få et job efterfølgende.

Så derfor vil jeg bare høre jer ad, hvad der fik jer til at vælge netop jeres uddannelse. Tog det lang tids overvejelse, eller havde det været en fast beslutning længe? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Valg af uddannelse!
  • #1   26. jul 2013
    Lad være med og have travlt - der er intet værre end at sidde midt en uddannelse man ikke vil.

Tog først 1½ år på STX fordi det syntes alle folk at man skal, men droppede ud da det på ingen måde er mig.

Herefter tog jeg så en HG hvor jeg på andet år havde blomster. Vil super gerne være blomsterdekoratør men det kræver en læreplads og gøre uddannelsen færdig.

Jeg hader og gå i skole, så egentligt ville jeg allerhelst hvis jeg kunne arbejde ufaglært :o). Ikke fordi jeg er dårligt begavet, kan man ikke med skole.

• #3   26. jul 2013 Hvis du uddanner dig inden for noget som overhovedet ikke interesserer dig, så bliver du jo aldrig glad.
    Hvad interesserer du dig for? Hvad kunne være spændende at arbejde med? Hvilket miljø vil du gerne arbejde i?

Jeg selv går på HTX, det tog da lidt overvejelse. Men alligevel ikke, for jeg var slet ikke til stx, hhx eller hf. Og jeg var lidt i tvivl om hvad jeg ville. htx matcher mig meget godt.
    Bagefter vil jeg være film- og tv-produktionstekniker og arbejde som TV-fotograf. Det er en branche der tiltaler mig, mine interesser og mine ønsker om miljø at arbejde i. Det eneste jeg har i mod den, er at jeg nødig vil til KBH eller Aarhus. Den kamel skal sluges hvis jeg får en drømmeelevplads ved DR.
    Jeg har snust lidt til det i løbet af det sidste halvanden år, og blevet mere, og mere sporet ind på det.

Skulle det glippe, så kunne jeg godt finde på at blive lærer. Men uddannet på Den Frie Lærerskole i Ollerup.

• #4   26. jul 2013 Læg i øvrigt mærke til min plan om at gå fra en gymnasial uddannelse til en erhvervsuddannelse. Det er til at få pip af alt det vejledning vi får, for det er minded på videregående uddannelse.

• #5   26. jul 2013 Næste år afslutter jeg STX og skal selv ud og have en uddannelse. Har i flere år tænkt på kiropraktor-, fysioterapeut- og dyrlægeuddannelsen, men går p.t. efter medicinstudiet, da jeg i løbet af gymnasietiden har fundet ud af, at det er noget, som jeg interesserer mig for samtidig med, at jeg kan lide at studere og p.t. har karaktererne til det. For mig skal selve uddannelsen og det efterfølgende job interessere én, men synes også, det er vigtigt at tænke realistisk. Men hvis du idag får at vide, at der er stor mangel på eksempelvis akademikere inden for et bestemt område, betyder det ikke, at situationen er den samme om 5-6 år smiley

• #6   26. jul 2013 Jeg har aldrig været rigtig være fan af stillesiddende arbejde, så en studenterhue syntes jeg godt jeg kunne undvære smiley Jeg prøvede at være i praktik som mekaniker i 9. klasse, og faldt meget for det. Havde aldrig skruet på en bil før, og vidste ikke hvad de forskelige værktøjer hed, men tog kampen op og er idag uddannet mekaniker indenfor Mercedes smiley
    Jeg vil så gerne læse videre, ikke fordi det er kedeligt nu, men fordi jeg er sikker på det er kedeligt for mig om 20 år. Så nu vil jeg gerne ud og arbejde med mennesker, for senere at søge ind på redderuddannelsen (ambulance)

• #8   26. jul 2013 Som *månehestene* siger :
    ja husk at tænk realistisk ! Jeg ville også være dyrlæge da jeg var yngre, og selvom jeg faktisk klarede mig godt i skolen, så vidste jeg, at jeg ville køre træt i så lang og boglig uddannelse.

• #9   26. jul 2013 Jeg står også i samme situation som dig! jeg har tænkt mig at være "studerende for en dag" på de uddannelser som jeg synes lyder spændene (: tror det er rigtig givende og giver en god indsigt i uddannelsen (:

• #10   26. jul 2013 Du får lige et link: https://www.facebook.com/eVejledning?fref=ts
    Det er en meget inspirerende side, men mest i løbet af skoleåret. Der kommer virkelig nogle nicher frem inden for uddannelse en gang i mellem.

• #11   26. jul 2013
    Folk bliver desværre pumpet og er blevet det sidste lange tid med at man skal have en gymniasial uddannelse først. Derfor kommer der nok mangel på folk med en erhvervsuddannelse.

På min fars arbejdsplads står de og mangler to rørlæggere, men de er ikke til at få fat i og generelt mangler der bare folk på det område der er unge og kan bruge den øverste etage. Samt har noget erfaring med at stå ude i mudderet og tør tage fat.

• #12   26. jul 2013 Krikken
    Helt enig! Følte mig helt udenfor, da jeg nærmest var den eneste der ikke tog på gym. smiley

• #13   26. jul 2013 Jeg synes også at alt for mange bliver presset på en gymnasial uddannelse. Min bliver dog kun en fordel, da det er meget nemmere at få en praktikplads som FTP med engelsk på et højere niveau.

• #16   26. jul 2013 Jeg har uddannet mig som farmaceut.
    Har altid vidst at jeg skulle på gymnasiet, så det var aldrig nået at jeg tænkte over.
    Lige fra jeg var helt lille har jeg altid gerne ville være læge, og jo ældre jeg blev, blev jeg mere bevidst over hvad det var jeg syntes var spændende ved den profession og det var selve lægemidlerne, og så var farmaceut jo nærliggende smiley
    Det har været 5 hårde år på uni men det er det helt rigtige valg for mig

• #17   26. jul 2013 Jeg har bestemt mig for IKKE at tage en gymnasial uddannelse da jeg ikke kan finde roen til at sidde og kigger bøger igennem ligesom i folkeskolen så jeg vælger en uddannelse jeg kan begynde på lige efter 9. klasse, så nu står valget bare mellem fotograf eller mediegrafiker, da de begge kun kræver at man har hvad der svare til en "folkeskole uddannelse" (ved ikke lige hvad det hedder) smiley

• #18   26. jul 2013 Tusind tak for alle jeres svar!
    Selvfølgelig søger jeg kun på uddannelser, som indretter sig på de fagområder jeg føler mig stærkest i, men derfor synes jeg altså stadig at det er svært at finde ud af hvordan en uddannelse er i praksis hvilket man IKKE kommer til at opleve før man står med uddannelsen.
    Jeg valgte udelukkende STX, fordi jeg fik at vide at jeg kunne vælge 'frit på hylderne', men hvis man ikke er til det boglige, så skal man jo vælge noget andet hvilket man har vejledere til at hjælpe med (Som ikke altid er så nyttige)

Jeg har kun haft dårlige oplevelser med min vejleder på min gymnasiale uddannelse, og derfor må jeg selv finde hjælp.

Som nogle har nævnt, så vil jeg også stærkt prøve på at komme hen til nogle uddannelsessteder hvor man kan besøge studerende, for egentligt at få et indblik i hvordan uddannelsen reelt er. smiley

• #20   26. jul 2013 Jeg har altid gerne vil være sygeplejerske, da faget altid har interesseret mig. Så valg af uddannelse var ikke så svært for mig smiley

• #21   26. jul 2013 Studievalg og eVejledning giver generelt god hjælp smiley

• #22   26. jul 2013 Sabina
    Tak skal du have, jeg er dog bekendt med den smiley

Kommentér på:
Valg af uddannelse!

Annonce