{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.328 visninger | Oprettet:

Soyaskrå/sojaskrå {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Jeg sad lige igår, og havde en diskussion om fodring med sojaskrå.

Det er sådan, at hende jeg diskuterede med, har haft en araber hoppe med føl, som var blevet meget tynd. Hun blev fodret med müesli, og hø.
Jeg fortalte så dengang, at det ikke var tilstrækkeligt, at fodre hende sådan. Vi beregnede, at hun skulle have en stor mængde protein, da hun var diegivende. Jeg foeslog at hun skulle give sojaskrå, 1kg om dagen.
Ejer ig mand, påstår hårdnakket at man ikke må tildele mere end en håndfuld om dagen.
Nu kan jeg ikke huske det præcise tal der stod i den foderplan vi lavede, men hvis vi siger hun fik 500g protein i müesli, og at foderplanen sagde at hun skulle have 2000g, fordi hun er diegivende. Kunne man så ikke tildele soja, som protein kilde?
Så vidt jeg fandt ud af, er for meget orotein kun skadeligt, hvis det overskrider det anbefalede? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Soyaskrå/sojaskrå
  • #1   12. nov 2017 Jeg har aldrig set en foderplan hvor det var nødvendigt at tildele så meget sojaskrå. Hvis foderplanen mangler så meget protein ville jeg kiggge på stråfoderet og forsøge at finde noget med mere protein i.

Sojaskrå har et skævt calcium/fosfor forhold, så jeg ville være bekymret for at rykke balancen, hvis jeg skulle tildele så meget soja.

• #2   12. nov 2017 Ja, problemet var, at hun selv synes at indhold i müesli og stråfoderet var nok, så hesten fik kun 1/3 af det protein, hun skulle have. Og hun ønskede ikke at skifte ud.
    Men spørgsmålet er egentlig, om man må tildele så meget? Der blev i foderplanen taget højde for div. Mineraler, sporstoffer og vitaminer, så der via tildeling af foderkridt og tilskud var balance i de ting.

• #3   12. nov 2017 Jeg ved ikke om der sker noget, men jeg har aldrig oplevet at det var nødvendigt. Så jeg hælder mest til at der er noget galt med foderplanen, for det er virkelig meget soja.

• #4   12. nov 2017 Sojaskrå må ikke gives i så store mængder. Da vores heste (stutteriet) manglede protein og vi brugte sojaskrå så fik de Max en dl pr måltid (altså to gange dagligt) Protein forgiftning er farligt og overdosering af protein ses som knopper i blandt andet sadel leje, hals og bringe.. Kommer dette frem skal man stoppe tildelingen af den protein kilde man fodrer med!

Mvh TT

• #5   12. nov 2017 TT: hesten havde stort protein mangel, og ved tildeling af 1 kg, ved siden af hø og müesli, var hun stadigvæk ikke oppe på den mængde hun skulle have. Men jeg kan ikke se nogen steder, hvor der står hvad maks tildeling er. Ved at hvedeklid er maks 1 kg

• #6   12. nov 2017 Vel nu indeholder sojaskrå 45g protein pr. 100g sojaskrå. Og protein behovet for en drægtig hoppe ligger på 14-16% af den daglige foder ration. Så kan du se at der ikke skal så meget sojaskrå til som 1kg. smiley

Mvh TT

• #7   12. nov 2017 I følge min foderbog, er behovet for protein således:
    Vedligehold 75g fordøjeligt protein pr FE
    Arbejde/træning: 95g f. Råprotein/FE
    Diegivning: 100g f. Råprotein/FE

Antal af FE
    Vedliehold: 4,3FE
    Diegivning: 8,0 FE
    Arbejde: 0,8 FE
    I alt skal hesten have 13,1 FE

Hvad bliver proteinbehovet?

• #8   12. nov 2017 Ifølge sundhest skal en 600 kg varmblod med et føl på 4 mdr ved siden have 9,4 fe og 1440 g råprotein.

Ved 12 kg wrap alene tildeles 1296 g råprotein, så der er man allerede ret langt. Tildeles der 350 g soja er proteinbehovet dækket og det er uden at tildele anden form for kraftfoder.

• #9   12. nov 2017 Therese - hvordan får du det til at blive 13,1 FE?
    Der står jo sort på hvidt at en der dier (nok af din str) skal have 8 FE. Du skal jo ikke lægge det andet oveni. Tindur skulle have ift træning osv 5,4 FE (mener jeg det var) men igen skal man huske om der er tale om nøjsomme heste osv. Da det er en almindelig type af racen der bliver taget højde for smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Soyaskrå/sojaskrå

Annonce