{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.875 visninger | Oprettet:

Line Sandgrav
Line Sandgrav
Tilmeldt:
19. jul 2015
Følger: 3 Emner: 2 Svar: 12

Min hest hoster, hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg har tre heste, hvoraf de to er islændere. For en månedstid siden begyndte den ene at hoste kraftigt, hvorefter vi fik en dyrlæge til at tjekke ham. Han fik konstateret lungebetændelse, hvorefter han fik noget medicin. Der er nu gået 2 uger siden dyrlægen har været her og hesten hoster stadig en smulge, desuden er de to andre hest også begyndt med at hoste. De er ude hele dagen og skiftes til at være inde hver anden nat, da vi ikke har stald plads til dem alle. De får wrap på marken. Kan vejret være årsagen? Eller er der andre ideer til, hvorfor mine heste hoster?

Mvh Line Sandgrav.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest hoster, hvorfor?
  • #1   5. mar 2018 kan være vejret. men kan os være hestene har fået en forkølelse (:
    http://www.din-hest-i-fokus.dk/hojgaard-hestehospital/klinik/medicinske-lidelser/luftveje-hoste/


  • #2   5. mar 2018 Hoster hesten under arbejde eller også på fold/stald? smiley

  • #3   5. mar 2018
    Dårligt grovfoder, omskiftelig og fugtigt vejr, kold hest osv.


  • #4   5. mar 2018 De hoster kun, når de ikke arbejder

  • #5   5. mar 2018
    Så kunne det fx tyde på at det er klimaet i stalden, at de fryser/har det koldt, at grovfoderet er dårligt osv.


  • #6   5. mar 2018 jeg syntes at du bør kontakte dyrlægen igen
    for det lyder til at smitte
    og så er det ikke smart at man ikke har mulighed for at lukke alle heste ind på samme tid.


  • #7   5. mar 2018 Nej, det er selvfølgelig rigtig. Jeg bliver bare så forvirret over alt det der står på nettet. Mange mener islandske heste slet ikke skal ind, når de har mulighed for tørvejr og læ. Jeg er rimlig sikker på, at det ikke er grovfodderet. De får en købt islænder blanding fra DLG, som de altid har fået. Desuden er jeg også meget i tvivl om, hvorvidt de skal have dækken på eller ej, da de burde at kunne klare det kolde miljø. Kan staldens miljø godt have en betydning, når de kun er inde 8 timer hvertandet døgn?

  • #8   5. mar 2018 Ja, staldens miljø kan sagtens have betydning. Jeg mener at have læst en videnskabelig artikel i hestemagasinet, hvor der skrives, at når hesten har stået i et dårligt miljø i 4 timer, kan en negativ reaktion (f. eks hoste) atter fremprovokeres, selvom hesten eksempelvis har gået på døgnfold i 14 dage, og ikke har været udsat for noget, der kan genere.

  • #9   5. mar 2018 Vil det sige at selvom de alle tre hoster lige nu, og der er 5-10 cm sne, så skal de alle bare forblive ude døgnet rundt?

  • #10   5. mar 2018 Igen, det kommer jo an på årsagen til hosten.. Heste kan hoste fordi de er forkølede, allergiske, har en infektion, you name it smiley
    Jeg ville nok kontakte dyrlægen igen, så kan du få det mest kvalificerede bud på, hvad der kan være galt smiley
    God bedring med dem.


  • #11   5. mar 2018 Mange tak for de gode bud. Jeg er ikke ny i hesteverdenen, men det er først nu jeg begynder at sætte mig ind i selve hesten, altså dens velfærd, dressur osv. Mange tak igen!

  • #12   5. mar 2018 Tjekker du altid dit wrap igennem før du giver det til dem? Dit wrap kan indeholde svampespore og især da vi havde det værste møgvejr med meget regn sidste år. Bare en tanke smiley

  • #13   5. mar 2018 tror ikke at det er omgivelserne
    ikke når du lige har haft en med infektion. oftes så smitter det jo.
    så snak med dyrlægen.


  • #14   5. mar 2018 Det kan være vejret, jeg vil få de andre tjekket om de også har fået lungbetændelse. god bedring til dine heste smiley

  • #15   5. mar 2018 Lungebetændelse kan jo smitte ( i hvert fald hos mennesker) så det kan sagtens være det.

    Dog tænker jeg, at det måske heller ikke er super smart, at de hele tiden skiftes til at stå inde og jeg ville nok personligt gøre sådan, at enten kommer de på boks hver nat, eller slet ikke.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #16   6. mar 2018 hvis du er i tvivl om, hvorfor at dine heste hoster, så kontakt dyrlægen. smiley

  • #17   6. mar 2018 Jeg ville klart kontakte dyrlægen! Mest fordi jeg for 3,5 måned siden, var ved at miste min hest til en lungebetændelse. Han havde hostet on/off i et par uger, og absolut intet slemt, han havde ikke snottet osv, jeg havde redet undervisning og stævner som jeg plejer, og intet var at mærke. Og en aften bliver jeg så ringet op af min veninde, at den er helt galt, jeg skynder mig ud til hesten, måler en temperatur til 38,7 og tilkalder dyrlægen, som kommer en halv time senere og der måles temperaturen til 39,5. Han var lige ved at kradse af. Fik tre antibiotikakure og en masse andet.
    Han har været på Prednisolon de sidste to måneder, fordi den lungebetændelse tog så hårdt på ham - og først nu 3,5 måned senere, er han fuldstændig ude af medicin og fit for fight igen.
    Så fremover tilkalder jeg altid dyrlægen ved den mindste hoste, hvis der ingen snot er og det ikke går i sig selv efter en måneds fri. Desuden har jeg nu ALTID et termometer i lommen, så jeg er klar til at måle temperatur smiley


  • #18   6. mar 2018 Det var det samme med den første hest. Dog nåede vi at fange det inden det gik helt galt, så han fik slet ikke så meget medicin. Jeg har målt deres temperatur i går, hvor alle tre havde under 38,5. Men mener i at hestene godt kan holde til at så ude, for det ville jo være klart nemmere?

  • #19   7. mar 2018 Jeg fik at vide af min dyrlæge, at oversteg temperaturen 38,2 under hoste, skulle jeg kontakte hende - hvad målte du deres temperatur til?

    Jeg ville ikke ændre på hvad de er vant til, medmindre de virkelig er syge. Min fik ej hellere yderligere dækken eller noget på, da han var syg. Han fik dog mindre foldtid, men han havde også problemer med vejrtrækningen, og i starten kom han kun ud et par timer, hvis vejret var meget mildt smiley


  • #20   7. mar 2018 Så længe der er et læ skur på folden, burde de sagtens kunne gå ude smiley

  • #21   15. mar 2018 Hej igen alle. Jeg har nu haft besøg af dyrlægen. Han konstaterede lungesyge(lungebetændelse) ved alle tre heste, dog mente han også at de to islændere havde noget allergi. Han mente det ville være bedst for dem at gå ude hele tiden, ingen dækken og de skulle helst bruges, altså ridetur eller lignende. Deres hoste er allerede blevet meget bedre, så håber på at de forsvinder denne gang. Han mente ikke det smittede overhovedet, det var kun pga. vejret. Han fortalte at så længe de fik vand, wrap og frisk luft, så skulle de nok få det bedre.

    Tak for alle jeres fine henvendelser.


  • #22   16. mar 2018 Altså er det lungebetændelse, så kan det smitte, da det er en bakterie. Og er det lungebetændelse skal de have antibiotika- igen er det en infektion forsaget af bakterie - og lungerne skal have fri til at komme sig (så det vil sige ingen motion), så lungebetændelse håber jeg da ikke det er smiley


  • #23   16. mar 2018 Lungebetændelse kan også komme af svampespore i hø/wrap. Havde oplevet med mine tre gamle heste som fik det af mit hø engang som havde for meget støv/svampespore da hø er tørt. Da de kom i behandling og jeg vædede høet ned i stor balje med vand inden jeg gav det, var der ik problemer efterfølgende. God bedring med prullerne

Kommentér på:
Min hest hoster, hvorfor?

Annonce