{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.191 visninger | Oprettet:

Hjernerystelse - hvornår red I igen? {{forumTopicSubject}}

Tja, for første gang i 9 år måtte jeg en tur i jorden i mandags, da hesten blev bange, haha.. sad ret løst på hende, da hun springer til siden - jeg ryger ud på siden, hvilket hun bliver mere bange for - det resulterer i at hun løber frem, bukker to gange og bum, så lå jeg der med en ordentlig grov hjernerystelse, hvor jeg har været i CT, men det var heldigvis ikke være end hjernerystelse og en godt mørbanket krop...

Mit spørgsmål er så - hvor lang tid gik der før I sad på hest igen? Var det mild/slem hjernerystelse, og startede I op med nogle skridtture, eller kørte I bare på? smiley jeg duer slet ikke til bare at ligge herhjemme og slappe af, haha


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjernerystelse - hvornår red I igen?
  • #2   14. mar 2018 Det havde jeg da også tænkt mig smiley men vil gerne høre hvor lang tid det har taget for andre smiley

  • #4   14. mar 2018 Hold da op, det var længe. Nu har jeg jo "bare" fået en lille folder, hvor der står som udgangspunkt 2 uger, eller hvad lægen har sagt - men fik faktisk ikke noget konkret svar derfra smiley

  • #5   14. mar 2018 Hjernerystelse er SÅ individuelt! Mit bedste svar er: MÆRK EFTER, vær FORSIGTIG og PAS FUCKING GODT PÅ smiley

    Jeg fik et ordentlig knald efter styrt på min ridelæres unghest, der gik amok - men var hverken på sygehuset el. andet. Vi troede ikke, der var noget. Havde det lidt underligt m. syn (følte ikke, jeg kunne se noget / se skarpt /skelne farver/lys). Men ellers Ok... lidt hovedpine.
    Jeg var oppe igen bagefter at ride rundt - det var OK, dog træt, da jeg kom hjem... Red igen få dage efter.

    ... og SÅ fik jeg det dårligt. Jeg kastede op om natten og var rigtig skidt. Hele verden drejede rundt.

    Så afsted til læge osv. En OK mild hjernerystelse.

    Jeg ventede nogle uger med mørke, ingen telefon osv. Havde hovedpine stortset on/off uafbrudt. Treo virkede som det eneste bare lidt. Hovedpinen kom helt inde fra "hjernen" af. Altså kunne pege med to fingre, en der viste den vandrette streg og en, der viste den lodrette... derinde et sted, hvor de ramte hinanden, havde jeg ondt. Avs.

    Jeg red lidt af og til, men fik det dårligt hver gang. Jeg var blev grå, enormt træt, konstant hovedpine. Mega lysfølsom, og mit syn virkede slørret. Så efter noget tid opgav jeg at ride - fysisk aktivitet var en dårlig idé. Blev også så syg efter en tur i biograf... undrede mig over, hvorfor den var så dårligt filmet (en ny James Bond) - min kæreste kunne så oplyse mig om, at filmen altså havde stået helt skarpt... fedt. Jeg troede, den var filmet sløret, fordi jeg ikke kunne se en skid!

    SÅ: Pas på forhelvede smiley . Jeg havde senfølger over 1 år efter, og den dag i dag kan jeg stadig få mine dårlige dage, hvis der er meget kraftigt lys. Jeg er evigt følsom overfor mit hoved - tåler ingen former for slag/andet. Det gør så ondt, bare jeg ligger på en forkert pude. Heldigvis er den daglige hovedpine forsvundet.

    Så for søren tag det alvorligt. Jeg var af min unghest i sommers = mild hjernerystelse igen. Så mit hoved er blevet meget sart.

    Havde jeg vidst, det var hjernerystelse fra start af og taget den alvorlig, så var det ikke blevet så slemt. Det er jeg ret overbevist om. Man er NØDT til at blive hjemme og lave ingenting. Ikke læse, ikke skrive, ikke se tv, ikke telefon. Både i sommers og dengang med den "store" hjernerystelse, tog jeg de dér natbriller på fra Tiger, når vi så fjernsyn. Så kunne jeg lytte, men blev ikke fristet til at kigge hele tiden. Åndssvagt, men det virker så godt smiley

    Det kan være en KAMP! Kan anbefale kranio sakral terapi. Det virkede rigtig godt på mig - blev så dårlig den første gang, og hun kunne faktisk mærke, hvad side af hovedet, jeg havde slået.

    Man siger faktisk, senfølgerne kan være værst efter en mild hjernerystelse... hmm, min var ikke så slem, men har edermame bøvlet med det efterfølgende! I dag kan jeg heldigvis ride uden problemer. Lyt til dig selv, lad være med at presse. Har du presset og bliver dårlig - så er skaden sket. Stop INDEN smiley Min smed fik et ben i hovedet og fik kraniebrud for år tilbage, han siger den dag i dag, at han faktisk næsten hellere tog et kraniebrud mere end en hjernerystelse... så ondt havde han haft af den udefinerbare smerte, man ikke kan lindre i lang tid efter. Han bøvler meget med det stadig den dag i dag. Især med lyde.

    Jeg gik ture med min hest, og det fungerede fint. Men hammerhård periode smiley Så rigtig, rigtig god bedring smiley Tror det er et meget individuelt forløb - men her var lidt om mit smiley


  • #6   14. mar 2018 Min var middel, da jeg i januar 2017 fløj med hovedet først i jorden, fra 2,5-3 meters højde.

    Jeg red ca. 2,5 uge efter. Jeg lavede INTET i den tid jeg havde hjernerystelse. Jeg sov enormt meget, læste ikke, så ikke tv eller noget. Meget kedeligt, men har heldigvis ingen mén fra det overhoved i dag.


  • #7   14. mar 2018 ejeren af en hest jeg tidligere red, var så uheldig og styrte med en hendes andre heste, hun blev slået bevistløs og lå en uge på sygehuset med hjernerystelse, selv efter en uge kunne hun endnu ikke gå og stå uden støtte.. efter halvanden måned (hvor vi ryttere havde passet stalden og hestene), begyndte hun selv og ordne stalden igen. tror der gik 2-3 måneder før hun begyndte og ride, og ikke før hendes læge havde sagt ok først..
    snak med din læge og vent til at han/hun siger god for at du må ride igen


  • #8   14. mar 2018 Anna: det lyder som en træls omgang du har været igennem!
    Mandag havde jeg den sygeste hovedpine, men var desværre nødsaget til at køre hjem (30 min) og til/fra hest i går også.
    Mærker rigtig meget efter og holder vildt mange pauser - men bliver så irritabel af ikke at lave noget (jeg er typen som konstant laver noget).
    Tog et kvarters pause da jeg var kommet ned til hesten i går - og brugte en time på at fodre og ordne ben, hvor jeg normalt bruger 20 minutter, så tog mig goooood tid og stod/sad ofte bare og stirrede ud i den blå luft, haha. Heldigvis er min hest MEGET forsigtig, når hun kan mærke at jeg ikke er på toppen. Hun er 5, og har derfor ikke prøvet at nogen er faldet af på den måde. Hun har jo altid passet rimeligt godt på mig - i hvert fald, så jeg ikke er faldet af (andre siger at jeg bare er født med lim i røven, haha).
    Måtte også lige holde en god pause inden hjemturen.
    I dag ligger jeg så bare på sofaen og røv keder mig (har fået hesten passet i dag) og resten af ugen er min kæreste hjemme og hjælper med at køre og hjælper til i stalden smiley


  • #9   14. mar 2018 Dolly: der var noget af en omgang smiley

    Lægen jeg var inde ved (forstod ikke alt 100%, da han er svensker, og jeg forstår ikke svensk haha), sagde ikke noget om hvor længe jeg skulle vente med at ride - han sagde bare at jeg kunne læse lidt på den folder han gav mig smiley så han må ikke mene det har været SÅ alvorligt at jeg ikke kan ride efter den anbefalede tid? smiley sætter mig selvfølgelig ikke op, før jeg mener det er holdbart, og jeg ikke længere har problemer fra jorden - regner også med at den første uges tid kun bliver i skridt smiley


  • #10   14. mar 2018 Sidst jeg røg af og fik en slem hjernerystelse, lå jeg i sengen i 14 dage og der gik i hvert fald 1,5 måned før jeg sad på en hest igen.

  • #12   14. mar 2018 Hold dig fra skærm. Hold dig fra læsning. Ingen bil. Jo mørkere jo bedre. Sov så meget du kan for at få tiden til at gå.

    Jeg havde en LILLE hjernerystelse. Men tog på arbejde fordi jeg ikke vidste det. Efter 6 timer med skærm og køretur 30 km. var jeg virkelig dårlig. Sov i 2 uger i streg næsten og var optimistisk nok til at tage på arbejde igen. Holdte hele 7 timer, næsten hele dagen og blev så dårlig igen på fuld smadder! Endte med at ligge derhjemme, uden bilkørsel, ingen læsning, ingen mobil, computer eller tv (SKÆRME!) og det tog 2 ½ måned før det gik over 100%. Derefter startede op på deltid på arbejdede og trappede op gradvist.

    Det er meeeget alvorligt og du skal tage det seriøst.

    Kort sagt, er sagen den med hjernerystelse at hjernen får et slag og hæver op. Hver gang du aktivere den, fortsætter den med at forblive hævet. Smerten i hovedet, er dine plader i kraniet, hævelsen trykker på. Hvis du ikke slapper af men fortsætter og ignorere smerten, kan hævelsen trykke så længe, at når hævelsen endeligt falder, er dine plader i kraniet trykket skævt og derved kommer kroniske lidelser og smerter resten af livet ovenpå en hjernerystelse.

    Så please, log af, gå i seng. Hør musik eller lydbøger. Tag det nu alvorligt i stedet for at skrive herinde... smiley


  • #13   14. mar 2018 Camilla: jeg kan under ingen omstændigheder sove, mega træls!
    Men har fået af vide at det med skærme er individuelt. Lægen sagde også, at kunne jeg mærke at jeg blev bare en smule træt, eller fik tendens til ondt i hovedet/tinitus skulle jeg slukke for det, men når jeg ellers er vant til at se på skærme så at sige hele tiden pga arbejde osv, så er det lige så sygeligt st holde sig helt fra det, fremfor så at nøjes med 2-3 timer eller noget, fordelt over hele dagen.
    Rent videnskabeligt er der intet belæg for, at man ikke må se på skærme, og at man skal holde sig i et helt mørkt og lydløst rum er en skrøne. Det eneste der kan siges med sikkerhed er, at det er meget individuelt, og at man skal lytte til sin krop og selvfølgelig stoppe op FØR man får symptomer på noget som helst smiley så jeg tager der bare stille og roligt... videnskaben viser faktisk, at er man vant til eksempelvis at være meget aktiv og bruge meget smartphone eller andet, så stresser det hjernen, hvis man fjerner det helt - og det er netop stress, som hjernen IKKE skal opleve smiley

    Men jeg tager da det du siger til mig smiley


  • #14   14. mar 2018 Jeg kan også kun tale af egen erfaring. Inklusiv den erfaring jeg fik af min kollega som havde hjerterystelse i 1½ år, fordi han ikke lyttede. Han har i dag kronisk hovedpine. Gik med solbriller og hat konstant i et år og sad i mørkerum i 2 måneder fordi det var det eneste som gav ro.

    Min læge sagde disse kloge ord "Tricket med at se på skærm, køre bil, læse mm. er at stoppe INDEN du får symptomerne". For ellers bliver du ved med at presse hjernerystelsen. Jeg kunne ikke selv mærke hvornår det var lige op over, kun hvornår det VAR for sent.
    Dog kan jeg anbefale Kranio Sekral Terapi. Det hjalp mig rigtig meget!

    Men rigtig god bedring til dig. Et sidste råd er, når alt føles håbløst og du har ligget i flere uger uden at det virker bedre, så bare hæng i. Det skal nok gå over selvom det føles håbløst smiley (Taget fra en der fik flere mentale sammenbrud over at det føltes som om der ikke skete en skid haha!)


  • #15   14. mar 2018 Påskønner din erfaring! smiley

    Er heldigvis god til efter 20 minutters tid, hvis jeg ikke mærker noget, så lige at tage en pause og sådan smiley

    Tak! Det er intet mindre end forfærdeligt! Er allerede ved at gå til af ikke at kunne noget, og synes bare det hele virker håbløst smiley øv øv...


  • #16   14. mar 2018 jeg har her på det seneste haft 2 på 3 måneder og jeg ventede cirka 3-5 dage smiley

  • #17   14. mar 2018 Freja: lyder til du har været heldig smiley

    Håber jeg kan gå en tur med hende for hånd her sidst i weekenden, og måske starte op med en stille skridttur i næste uge, hvis jeg har fået det meget bedre end nu smiley


  • #18   14. mar 2018 Jeg fik en forholdsvis mild hjernerystelse for et års tid siden, men stadig sådan så jeg havde lidt problemer med svimmelhed under læsning, brug af telefon osv. i en uges tid, og der holdte jeg ca. 3 måneders pause fra hesteryg. Det havde jeg det bedst med smiley

  • #19   14. mar 2018 Da jeg blev sparket og dernæst blev væltet ind i en betonmur med hovedet først, der var jeg sygemeldt i 1 måned. Var svimmel, havde ondt i hovedet og var hele tiden træt. Udover hjernerystelse, så havde jeg fået kraftige muskelspændinger i nakken, ryggen og specielt lænden. Havde det SÅ skidt. Kunne knap nok stå op uden at være svimmel og få ondt.
    Da jeg var nogenlunde klar igen, startede jeg med bare at skridte lidt på min egen, dernæst begyndte jeg på de andre heste i stalden.
    I dag kan jeg stadig blive svimmel og have ondt i nakken samt lænd trods fys 2 gange om ugen i 4 uger.

    Så selvom du føler dig frisk igen, så giv den lige lidt ekstra.. Det er bestemt ikke for sjov. smiley


  • #20   14. mar 2018 Hende med koen: av, for den da! Godt det ikke gik værre da smiley

    Har det også on/off at jeg bliver svimmel af at stå/gå smiley har sovet på sofaen i nat, for at kunne ligge højt med hovedet, da jeg i sengen ikke kunne dreje mig uden at næsten besvime af svimmelhed og havde SÅ ondt i særligt den halsmuskel, som jeg forstrak, da jeg bankede baghovedet i jorden - men også generelt nakke smiley det er heldigvis blevet MEGET bedre, efter jeg har sovet på sofaen - mindre ømhed i musklerne, og bliver ikke længere svimmel af at vende mig. Men tager det så roligt som jeg overhovedet kan - bliver også nemmere, når manden kommer hjem i morgen eftermiddag smiley (han arbejder som rejsemontør i KBH, mens vi bor i Nyborg, så han er ikke hjemme mandag-torsdag)

    Havde ellers regnet med at jeg godt kunne trække en tur med hende i dag (er ret stædig), men måtte overgive mig, og derfor har min mor passet hende i dag. Ser tiden an til søndag og håber vi kan gå en lille tur der - ellers må jeg jo trække den, hvis ikke jeg er frisk smiley


  • #21   14. mar 2018 Det er bare røvkedeligt smiley Tro mig, jeg plejer også at fare rundt - med jurastudie, hest, kæreste og mange andre ting at passe smiley

    God bedring. Pauser er vigtige smiley


  • #22   14. mar 2018 Jeg har ikke læst de andres indlæg.

    Men se det som en investering, at du holder dig i ro nu.
    Jeg er også typen, som har svært ved at holde sig i ro.

    Du må ikke læse, se fjernsyn, ikke sport. Bliv dog hjemme fra job og hestepasning de par dage det nok tager. Fred være med det.

    Men - normalt kan man høre lydbøger uden uheldige konsekvenser.
    Gå på nettet, lån krimier eller lignende via biblioteket.


  • #23   14. mar 2018 nu ved jeg ikke om det var en vagtlæge du var inde ved, eller om det var din egen læge, men hvis jeg var dig og der er mulighed for det, havde jeg prøvet og spørge en anden læge, en man kan forstå.. jeg forstår heller ikke svensk og har også prøvet det der med en svensk læge jeg ikke kunne forstå, og som brugte google til at søge hvad der var galt med mig, og tjekkede beskeder på facebook. prøv evt og se om du ikke kan få fat i en anden læge og lad ham/hende vejlede dig...
    men uanset hvad god bedring


  • #24   14. mar 2018 Der var skadestuen. Jeg forstod meningen, og havde min mor med, som forstod resten smiley

  • #25   14. mar 2018 Og tak smiley

  • #27   15. mar 2018 Jeg fik en lille hjerne rystelse, men red dagen efter smiley

  • #28   15. mar 2018 Sidst jeg fik en mild hjernerystelse holdt jeg mig fra alt som computere, TV, musik og indkøb fuldkommen en uge. Jeg kørte heller ikke bil. Den ene tur jeg havde som passager havde jeg det ret skidt.

    Jeg vil helt ærligt anbefale at vente til alle symptomer er helt væk. Permanente skader er ikke noget at lave sjov med, og for de rigtig grimme hjernerystelser kan vi altså snakke flere måneders total ro indtil hjernen er klar og selv der risikerer man mén.

    Jeg brugte tid på at høre podcasts (manden fandt dem til mig) og male de første par dage og så kunne jeg stille og roligt sætte mine aktiviteter op.
    Det tog flere uger før jeg var tilbage til fuld funktion og ikke blev svimmel ved f.eks. bevægelse for tæt på mig (arbejder i butik så man har jo mennesker gående omkring og en masse farver og lyde, det havde jeg godt nok svært ved at kapere)


    Lad være med at gøre noget der er anstrengende for din hjerne, aka skærmtid og læsning og lydt til hvad din krop siger. Hvis du bliver svimmel af at gå rundt, så skal du lade være. Hvis du bliver svimmel af at stå, så skal du ligge ned.
    Det tager den tid det tager, og det stinker af helvede til, men det er trods alt bedre end at symptomerne bliver permanente.


  • #29   16. mar 2018 Da jeg fik en hjernerystelse, sagde de at jeg måtte ride når jeg ikke havde hovedpine, når jeg var fysisk aktiv. Min hjernerystelse var ikke voldsom smiley

Kommentér på:
Hjernerystelse - hvornår red I igen?

Annonce