{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

Gode råd til at stoppe med at bide negle? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har i de sidste mange år (så længe jeg kan huske egentlig) bidt negle, men jeg kunne godt tænke mig at stoppe, og få nogle negle der er lidt længere.
Har forsøgt at stoppe af flere omgange, og i den forbindelse blandt andet brugt et produkt der fik neglene til at smage grimt, men jeg blev ved med at bide på trods af det.
Så har jeg prøvet at tage en kold tyrker, og stoppe med at bide i alle negle, fra en dag til en anden, men det er ikke lykkedes. Det var så med straf via elastik om håndleddet.
Derudover har jeg prøvet at tage en finger ad gangen som jeg ikke måtte bide i, og det virker heller ikke rigtig.. eller, det gjorde det egentlig, og min højre pegefingernegl var blevet nogenlunde pæn indtil for 10 minutter siden da jeg var distraheret i et par sekunder for meget, og bed den.

Er der nogen der kender nogle gode tricks?
Jeg er villig til at lægge arbejdet i som skal til, for det er ikke holdbart. Jeg vil af med denne dårlige vane!

Jeg tænker at jeg fortsætter med at vælge en finger ad gangen, med mindre jeg får et bedre råd som jeg tænker der er større mulighed for at jeg kan holde!

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til at stoppe med at bide negle?
  • #1   21. apr 2018 Jeg har absolut ingen erfaring på området, men når du skriver at du blev distraheret og derfor kom til at bide negle, tænkte jeg umiddelbart om det kunne hjælpe at du havde noget i hænderne i de situationer hvor du normalt bider negle? Eksempelvis en ''stressbold'' eller andet der kan holde dine hænder beskæftiget? smiley

  • #2   21. apr 2018 Jeg er holdt op med det efter jeg begyndte at lave nailart. Når man har brugt 1 time på at lægge neglelak, så bider man ikke mere i det smiley
    Ved ikke om det hjælper for dig, men jeg er personligt meget kreativ, og elsker sådan noget smiley


  • #3   21. apr 2018 Find årsagen til det smiley Jeg gør det når jeg bliver usikker eller stresset, eller hvis jeg "ikke rigtigt laver noget", fx sidder og læser eller noget. For mig har det hjulpet at tygge tyggegummi smiley Jeg er dog ikke holdt op, men det er nu mere eller mindre en aktiv beslutning da jeg også arbejder med læder og det altså er ret usmart at have lange negle som kan lave mærker i læderet, fandt jeg ud af efter at have fået nogle stykker som var blevet lange smiley Men indtil da hjalp tyggegummi, og så det du selv gør, med at tage en finger ad gangen smiley

  • #4   22. apr 2018 1) Du skal vælge at lægge vanen fra dig.
    Hvad enten du har en vane, der bare er kikset og umoderne (bide negle), eller hvis du sammenligner med folk, der har dybt farlige vaner (fx at drikke et par flasker vin om ugen, selvom man har skrumpelever), så har folk deres vaner, fordi vanen gør noget godt for dem.
    Jeg bider personligt også
    negle, typisk når jeg er træt, men skal forblive vågen og lytte. Jeg kan ikke falde i søvn og bide negle samtidig...

    Du har din vane, fordi den gør noget godt for dig.
    Hvis du kan finde ud af, hvad det gode er, og erstatte det med en mere uskyldig vane, bliver det meget nemmere at stoppe neglebid.
    Hvis det gode (som du måske ikke selv har sagt ord på) er værdifuld, vil en del af dig slet ikke stoppe.
    Og det er meget svært at stoppe en vane, man ikke har lyst til at stoppe...

    Du kan stoppe med din vane +stoppe det gode vanen gør - på en gang.
    Eller du kan gøre det nemmere ved at dele det op i to.
    Hvis du finder en anden ting, der kan erstatte det som meglebidning gør for dig, så kan du ændre vane først, men lade den nye vane levere det gode til dig - og senere fjerne en ny uskyldig vane. Ligesom folk der først holder op med at ryge, men tygger nikotin tyggegummi og senere bruger almindelig tyggegummi og så holder op med det.

    Du kan bruge diverse aversive midler på dine negle.
    Men det virker ikke, hvis neglebid dækker et behov hos dig.
    - og hvis du ender med at du vil have det gode ved neglebid - og derfor åben vælger at blive ved, kan det være ok.




  • #6   22. apr 2018 En vane kan starte af een grund og fortsætte af en anden. Jeg har bidt negle i 20 år, og startede pga stress, og fortsatte pga vane (tænkte slet ikke over det, da situatinen "sidde uden noget at bruge hænderne til" og neglebidning var blevet linket i min hjerne.
    Du skal bryde den forbindelse. For mig var det en aktiv beslutning om, at jeg gjorde noget andet hver gang jeg opdagede at jeg sad i en neglebider-udløsende situation. I skolen/til møde/på arbejde; jeg lagde fingrene på tastaturet/løftede bogen så den skulle holdes med begge hænder/satte mig på hænderne. Derhjemme/hos venner når man sad stille: rejs dig eventuelt, gå lidt rundt, hold om glasset med begge hænder e.l. Jeg har idag så lange negle som jeg ønsker på alle fingre og har haft det i årevis smiley Som du kan se drejede det sig for mig om at bryde vanen, og det virkede (og jeg har ALTID!! en neglefil på mig, for en bare lidt flosset negl virker som kryptonit på mig smiley ).
    Held og lykke smiley


  • #7   22. apr 2018 jeg har selv været stoppet og startet over flere gange. Det der har virket bedst ( i stressfrie perioder) har været almindelig neglelak. Og ofte i et tykt lag, for så bliver neglenes "konstistens" ikke rar hehe. Men som sagt har jeg været begyndt igen efter lange perioder uden at bide negle, pga stress. Der er en grund til jeg bider negle, og det er helt sikkert stress og nervøsitet i mit tilfælde. Så hvis jeg var dig ville jeg også tænke over årsagen til det smiley

  • #8   23. apr 2018 Jeg har desværre også haft samme problem som dig, og bidt negle i mange mange år. Det er desværre resulterer i de er vokset ud hvor man havde bidt dem til. Det hvide af neglen starter derfor højere oppe end på andre, i de knækker og kan ikke holde til noget overhoved. Har prøver alt for at få dem til at holde, men har måtte indse de nok bare aldrig bliver lange og flotte. Jeg har været stoppet i cirka 3 år. Som de andre siger, så tænk over årsdagen bag og hvornår du gør det. Tag evt noget i hænderne i stedet eller out dem under lårene eller i lommen. Neglelak hjalp også mig lidt eller kunstige plastik negle. Her kom man ikke til st bide dem, fordi man i et øjeblik var ukoncentreret. Tænker også nogen gange hvor mange bakterier der egentlig er i og under negle... Håber du får bugt med det

  • #9   24. apr 2018 Jeg bed negle i 22 år indtil jeg sidste år igen igen bestemte mig for at forsøge at stoppe.

    Jeg mødte en ny veninde som lavede nailart. Så en gang om ugen lakerede hun mine negle med flotte motiver efter mit eget valg.
    Jeg begyndte derfor at være meget bevidst om ikke at bide i dem da hun godt kunne bruge en time på at lave dem. Så ville jeg ikke komme dagen efter og have ødelagt dem.

    Desuden sørger jeg for at holde mine hænder beskræftiget - Jeg har f.eks haft stor gavn af en fidget-spinner at dimse med smiley

    Hvis du bider ubevidst så tilføj også smagen så du bliver bevidst om det når du putter dem i munden. Så kommer du ikke til at bide ved et uheld smiley

    Jeg var bidefri i omkring et halvt år. Desværre har det sidste halve år været lidt Downhill. Jeg bider dem ikke ned længere men jeg skrammer de yderste lag og dimser med dem så de knækker osv. Så jeg har netop fundet min fidgetspinner frem igen, og så skal jeg snart tilbage på skolebænken med min veninde så hun kan lave dem pæne igen (har været i praktik i et halvt år)

    Jeg er også selv begyndt at lave nailart, hvilket også motivere mig til at holde dem lange, men pga praktikken bliver overskuddet ikke til så meget.

    Men det har været den eneste løsning ud af det for mig, og jeg har ellers prøvet nærmest alt, både gelenegle, grim smag, belønning hvis jeg ikke bider osv. Dette er det første der har haft synlig effekt smiley


  • #10   24. apr 2018 Med hensyn til bløde negle så har jeg aldrig haft det problem.
    Men jeg holdt så også mine lakeret hvilket gør neglen mere holdbar. Så mine har været beskyttet da de begyndte at vokse ud smiley


  • #11   24. apr 2018 Min absolut ynglings fra den første periode. Her har de dog allerede fået lidt længde på smiley

    profilbillede
  • #12   24. apr 2018 Og dem her lavede jeg selv selv sidst jeg havde det svært med at lade dem være smiley

    profilbillede
  • #13   24. apr 2018 Dog er jeg bagefter med længde lige for tiden da de flækker for mig pga praktikken.

    Men dette er ca min normale længde når tingene går godt smiley


    profilbillede
  • #14   27. apr 2018 Pt er min venstre hånd så dårlig at jeg knap kan ramme neglene på min højre hånd med nail hardener smiley

Kommentér på:
Gode råd til at stoppe med at bide negle?

Annonce