{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Hunde - carnivore eller omnivore? {{forumTopicSubject}}

Jeg oprettede en forum emne på Facebook ang min hund der kaster om når hun får frugt og grønt. Det er kommet efter hun har fået fjerne tænder så jeg tænker det er fordi hun sluger maden i stedet for at tygge den.

Det til kommer en kommentar fra en kvinde der skriver jeg skal stoppe med at fodre min hun som om den er en kanin noget meget de ikke kan nedbryde grønt hvis ikke det er tilberedt og der for kaster min hund op.

jeg har jo altid tænkt at de var primært kød spiser men sagtens kunne nedbryde frugt og grønt? Jeg er opmærksom på at der er ting de ikke må få.

Hvad tænker I? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde - carnivore eller omnivore?
  • #1   23. apr 2018 Hunde er omnivorer.
    Katte er carnivorer.

    Hunde kan f.eks. leve fint på en vegansk kost, det kan katte på ingen måde.


  • #2   23. apr 2018 Hunde kan sagtens tåle frugt og grønt. De er lavet til primært at spise kød, men ser man på ulve, vilde hunde osv. så supplerer de kosten med hvad de kan finde i knappe tider, herunder bær, frugt mm. Så selvom det ikke er alt frugt hunde kan tåle, så er det altså ikke manglende evne til at omsætte det (omend deres fordøjelsessystem ikke er så god til at udnytte den slags som f.eks. vores).

    En overgang var der en masse hype omkring blendede grøntsager (når man råfodrede) og at en almindelig blender slet ikke kunne blende det godt nok til at hunden kunne udnytte det osv. Jeg har aldrig købt det og det lader da også til, at hunde der får grøntsager der ikke har set "super-blenderen" klarer sig ganske glimrende. Jeg ville, helt som du selv er inde på, gå ud fra, at det skyldes, at hunden simpelthen sluger maden for hurtigt - det resulterer ved min egen (i øvrigt også snart tandløse smiley ) hund også i, at maden af og til ryger retur - og det er i øvrigt ikke kun grøntsager, men alt der er småt nok til at kunne inhaleres lynhurtigt.


  • #3   23. apr 2018 Det er en kæmpe diskussion der nok aldrig bliver færdig :p.
    Altså katte er strikte carnivorer, hvilket betyder de overhovedet ikke kan overleve på grøn kost. Hunde er også carnivorer, men en anden slags. Jeg kan simpelthen ikke huske ordet, men på engelsk hedder det scavenging carnivore (det bliver, så vidt jeg husker, ikke direkte oversat), som kan overleve meget bedre på grønt. Det er selvfølgelig ikke optimalt.
    Blandt folk der fodrer barf, bliver der diskuteret rigtig meget om man bør give grønt ved siden af og mange forskellige meninger og forsøg.


  • #4   23. apr 2018 helt enig i at katte er rene kød spiser. Og jeg ville ikke byde en hund at leve på kød fri kost.

    hun får også primært gulerødder ds det skulle være godt mod tandsten. Og så fik hun melon i dag som så røg retur.. smiley


  • #5   23. apr 2018 Hunde er i øvrigt lidt skraldespandsagtige (omend ikke i samme grad som grisen) - de kan overleve på næsten hvad som helst de kan få en smule næring ud af... inkl. en 100% vegetarisk kost. Men det er ikke det, deres fordøjelsessystem er lavet til

  • #6   23. apr 2018 Var den carnivor så kunne den ikke leve af grønt.
    Hunde er omnivorer. Der er ikke noget at diskutere for det er fakta smiley
    Jeg har et år i baggagen på en faglig dyreuddannelse, og man er ikke engang 6 måneder inde i husdyrvidenskab på KU før det er slået fast smiley


  • #7   23. apr 2018 Det er jeg glad for du siger Mette. smiley for jeg var ikke sikker. smiley

  • #8   23. apr 2018 Altså hvis dyret godt kan lide gulerødder, ser jeg absolut ikke noget problem med det :).
    Mine gider ikke rigtig spise noget grønt. De lever så af råt.

    Nu fandt jeg ordet. Facultative carnivore hedder det smiley


  • #9   23. apr 2018 Det kan jeg også godt forstå, jeg har ikke hund men mit indtryk er at der er rigeligt at blive forvirret af når der kommer til hundefoder smiley Der er vidst mange stærke holdninger der smiley

  • #10   23. apr 2018 hun spiser alt så længe det ikke kræver for meget arbejde, - Alt... smiley

  • #11   23. apr 2018 Jeg har lært, at hunde ikke må få citrus frugte, ikke vindruer, jordbær og rodfrugter, nødder, chokolade og mælkeprodukter da de ikke kan tåle dette.
    De må gerne få æbler, pærer, bananer, kogte kartofler, ris og kød/fisk smiley

    Mvh TT


  • #12   23. apr 2018 Det er også det jeg har hørt tindur. Og så noget med at natskyggefsmilien også er nogo. smiley

  • #13   23. apr 2018 A hvad for noget?? smiley aner ikke hvad du taler om smiley
    Ovenstående har jeg fået at vide fra dyrlægen.

    Mvh TT


  • #14   23. apr 2018 I små mængder kan de godt klare f.eks. ost. Det er mine i hvert fald ikke døde af ;).
    Men nej chokolade og vindruer er f.eks. forbudt. Min har så spist en del mælkechokolade (han hapsede det fra et bord), men da det var mærkechokolade, var dyrlægen ikke synderligt bekymret. De skal selvfølgelig ikke fodres med det smiley


  • #15   23. apr 2018 Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvor mange ting der høre til i natskygge familien. Men det er i hvert fald rodfrugte,r kartoffel, radiser og grøn/gul peberfrugt. smiley

  • #16   23. apr 2018 Nå okay smiley peberfrugt vidste jeg ikke de ikke måtte få.. Ellers er jeg med tror jeg smiley
    Men generelt får vores hund sit hundefoder, og evt kød/fiske ræster hvis der er noget tilbage der ikke indeholder løg/de andre grøntsager sammen med kartofler eller ris smiley

    Mvh TT


  • #17   23. apr 2018 tomat og abugine siger Google også er en del af den familie. smiley

  • #18   23. apr 2018 Ja tomat får han ikke! Aubergine vidste jeg ikke smiley men han har aldrig fået aubergine da vi aldrig laver kun det. Det er altid sammen med de andre ting han ikke må få smiley

    Mvh TT


  • #19   23. apr 2018 Jeg ved så at min kærestes gamle hund spiser alt. kartofler, fløde tomat osv. Og han er 15 år. så jeg tænker også det kommer an på hunden. vindruer var ny for mig. smiley

  • #20   23. apr 2018 Fandt også ud af avocado er det rene gift. Efter jeg havde givet mine.. Dog en meget lille smule, så det var heldigvis ikke kritisk

  • #21   23. apr 2018 Jep Avocado er farlig smiley det vidste jeg også smiley burde lave en liste da det er rigtig meget de ikke må få.. smiley

    Mvh TT


  • #22   23. apr 2018 Der skulle gerne ligge en del på nettet. Det er bare at finde dem

  • #23   24. apr 2018 Hunde kan nu fint tåle rodfrugter - de tåler ikke grønne kartofler f.eks. men kartofler generelt er ikke farligt ligesom de jo også gerne må få f.eks. gulerødder (Som er en rodfrugt). Tomater tåler de også fint ( skulle være godt forebyggende mod forhudsbetændelse) også jordbær skulle være et problem vil jeg gerne se noget dokumentation på. En del hunde, mine egne inkl., spiser gerne bær og har aldrig oplevet eller hørt om problemer i den forbindelse.

  • #24   24. apr 2018 En hund kan spise grønt, men det er langt fra optimalt. En hund skal have lidt grønt i deres diæt.. men meget, meget lidt - stort set ingenting. De er primært kødædere.

  • #26   25. apr 2018 Jeg er enig i at en hund er carnivore men at de sagtens kan overleve på andet end kød.

    De kan altså godt tåle gulerødder, det bliver anbefalet af alle dyrlæger, som tandrensende.

    De kan ikke tåle jordbær, da de små kerner på jordbærrene faktisk er nødder, hvilket de heller ikke kan tåle! (en nødde allergiker kan heller ikke tåle jordbær)

    Mælkeprodukter har jeg ikke hørt skulle være farligt?!

    Jeg fandt en gang en artikel med 10 ting hunde ikke kan tåle, det er ikke helt den samme, men se her smiley
    www.jubii.dk/nyheder/dyr/pas-paa-disse-10-helt-almindelige-foedevarer-kan-tage-livet-af-din-hund/5b83412d1f6148c187111521ad0bc0ca


  • #27   28. apr 2018 Nå jeg fik lige en øjenåbner. Fandt denne video på Facebook hvor de afliver myten om avocado. Mange kommenterer deres hunde har spist masser af avocado uden problemer.
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156435396957028&id=509362027
    (de forklarer også hvor myten stammer fra)
    (håber linket virker)


  • #28   28. apr 2018 Ej Maria E hvor har du hørt det med jordbær? Min tante er voldsom allergisk overfor nødder, i sådan en grad at hun engang blev indlagt fordi hun kyssede med hendes kæreste, der en time forinden havde spist et stykke chokolade med nødder, vi snakker altså dødelig allergi og hun spiser jordbær i spandevis, samme gør hendes børn, der så er lidt mildere ramt af allergien smiley Derimod så kender jeg en pollenallergiker der krydsreagerer med jordbær i mild grad. Så vidt jeg kan se på officielle sider, så er det kerner, der er på jordbærrene, ikke nødder.

    Og så til hele tråden, min hund spiser alt, undtagen oliven og løg, og trives, det samme gør andre hunde vi kender, som får alt det der nævnes i tråden UNDTAGEN forarbejdede fødevarer, som chokolade, sukker, slik osv.

    Jeg tror ikke på at noget frugt og grønt er farligt i små mængder, og så længe man ikke lader det udgøre hovedbestandelen af kosten, så tror jeg ikke der er noget der skader. Ofte så er de officielle undersøgelser og deraf konklusioner (oftest konkluderet af pressen) lidt sensations-prægede, ment på den måde at man måske (uden lige at kende den undersøgelse) har fundet ud af at et stof i avocadoen kan være giftigt, ved et forbrug på tja lad os sige 1 kg om dagen. Her vil pressen ofte råbe “AVOCADO ER GIFTIGT FOR HUNDE” mens sandheden i virkeligheden er at ingen giver deres hunde 1 kg om dagen. Sådan er mange myter opstået og vi ser dem gang på gang. (lidt som med de udskældte parabener der indeholdte hormoner, hvor den mest forbudte parabene ved et overforbrug 6 gange om dagen i 13 år (tilgiv mig hvis tallene er ukorrekte, men ca man kan tjekke astma og allergiforbundet) svarede til samme hormoneffekt som 1 p-pille, her gik pressen også amok, men ikke med de rigtig oplysninger, for det er jo ikke spændende).

    Jeg tror på at ALT er giftigt i et overforbrug, selv vand kan blive til en dødelig gift hvis du bæller for meget, men alt er naturligt forkert at indtage ensidigt og i store mængder (raffinering og forarbejdning kan gøre det værre), det tror jeg gælder for dyr også.

    Vi har en hund der er meget nøjsom, så vi bruger frugt og grønt som godbidder og oplever ingen maveproblemer eller andet bøvl.

    Så kan der være hunde der reagerer anderledes, ligesom mennsker, men fordi nogle ikke kan tåle en ting, betyder det ikke at det er generelt for alle hunde...

    Men ja hunden er primært kødæder, der foretrækker lidt grønt og bær “on the side”


  • #29   2. maj 2018 Karen H: Det kan jeg ikke huske, så er det ærligt sagt! smiley

    Jeg har en veninde som er multiallergiker som ikke kan tåle nødder hun kan heller ikke tåle jordbær, men måske du har fat i noget for hun har også en del høfeber det kan være Det er der det hænger sammen, selvom hun selv også har fået at vide det er pga nøddeallergien af lægen... ??
    Vi må lade det stå i det uvisse ind til videre smiley


Kommentér på:
Hunde - carnivore eller omnivore?

Annonce