{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
706 visninger | Oprettet:

Kan sadel skabe svajrygget hest? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg..
Jeg skal have min sadelmager på besøg i løbet af den nærmeste fremtid men ville høre med Jer om I har oplevet lignende/har erfaring på området smiley
Tindur var jo syg i mange måneder der gjorde at han tabte muskler. Samtidig syntes jeg han blev svajrygget. Vi red primært i dressur sadlen. Vi fandt ud af at han var syg så han fik ferie. Ryggen blev meget bedre at se på i løbet af pausen. Jeg startede op igen her nu, og valgte at bruge spring sadlen med lammeskind under den første tid. Og hans ryg så fin ud. Så ville jeg bruge dressur sadlen igen og smed den på. Da jeg tog den af ham syntes jeg hans ryg var blevet meget mere svaj igen smiley er det overhovedet muligt? Kan en sadel gøre en hest svajrygget? Den er jo dybere end spring sadlen men de er begge to tilpasset så det burde da ikke kunne ske vel? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan sadel skabe svajrygget hest?
  • #1   4. maj 2018 Okay.
    Svajrygget patologisk tilstand er ikke noget man er, on off.
    Svajrygget er et ord, for noget varigt.
    - Men dit udgangspunkt er "gode muskler for kort tid siden", ikke?

    Hvis hesten var fin, da du sadlede op, så er det ikke Svajrygget i den forstand.
    Så nej.
    Men hvis du har redet ham anderledes, han skulle lige holde øje med en landsvale, der er mange grunde til at han kan stå akavet. Og så står muskler mere/mindre tydeligt frem.

    Hvis mennesker er kritisk syge, lægger ned uden at bruge kroppen og ikke får næring, så rasler musklerne af dem. (Læs - som de sygeste hospital patienter) Under sådanne maximalt katabolske forhold kan man tabe 1% af sin muskelmasse pr dag.
    Det er slet ikke muligt at tabe muskler så hurtigt, som jeg forstår, at du spekulerer i. Ergo kan det kun være en optisk illusion.


  • #2   4. maj 2018 Dr Who - Nej ikke gode muskler da vi ikke har redet længe nok til at få rigtig gode muskler. Men jeg synes bestemt den så mere svaj ud da jeg tog dressur sadlen af kontra spring sadlen.. smiley

    Mvh TT


  • #3   4. maj 2018 hvis dressur sadlen af en eller anden grund trykker ham, vi han smide ryggen og forsøge at undgå trykket eller smerterne og det giver en trist holdning. det tager tid at fjerne den trælse holdning

  • #4   4. maj 2018 Som Rikke nævner, så vil tryk fra sadlen da højst sandsynligt kunne afføde en sænkning af ryggen for at afhjælpe ubehag.. Og hvis sadlen blev tilpasset da der var muskler til stede, vil den jo heller ikke passe så godt, hvis musklerne er væk nu. smiley

  • #5   4. maj 2018 Den trykker ham formentlig i ryggen. Trykker den forkert, kan man "presse" rygmusklerne væk. Det er i bund og grund at hesten sænker ryggen, spænder og forsøger ikke at bære ordenligt med ryggen. Den skal helt sikkert ændres, så den kommer til at passe bedre. Indtil da bør du ride i din springsadel

  • #6   4. maj 2018 Som Michael nævner, så har ryggen jo ændret facon, hvis han har "tabt" sine muskler. Du kan jo, som et forsøg, prøve at bruge lammeskindet under din dressursadel, og se om det ændrer noget smiley


  • #7   4. maj 2018 Mimre - Det ændrer intet. Jeg går med tanken om at sælge dressur sadlen og kun have spring sadlen til ham da jeg alligevel ikke kommer til at ride så meget undervisning og dressur på ham fremover. Jeg skal til at tilride Rocky sidst på sommeren, så kan jeg bytte min dressur sadel med en anden dressur sadel der passer Rocky når han skal/kommer tilbage fra videreuddannelse næste år. smiley
    Jeg synes jeg har lagt så meget krudt i Tindur og jo han har rykket sig, men han formår aldrig at blive den hest jeg havde håbet på. Så jeg må acceptere at han ikke formår at opfylde mine drømme ridemæssigt og så må han heller give det han kan formå smiley

    Mvh TT


  • #8   4. maj 2018 "Så jeg må acceptere at han ikke formår at opfylde mine drømme ridemæssigt og så må han heller give det han kan formå"

    - helt ærligt, det tror jeg også at I begge to bliver gladest ved smiley


  • #9   4. maj 2018 Mimre - Jep, jeg har jo en til der er mere egnet i sindet som kan tage mig ud på vilde eventyr smiley

    Mvh TT


  • #11   5. maj 2018 jeg kender godt det der med at man kommer frem til, at en hest ikke passer til en, man prøver i lang tid, men så må man erkende, at det ikke går.
    Min gamle hest fik jeg sadelmager til, og så gik det helt galt, hun blev helt skæv i ryggen, den ene skulder var højere end den anden. Jeg havde sadelmageren til at være der tre gange, hun så ikke godt hun, hun så også svejrygget ud, fordi hun ikke fik opbygget muskler. Hun fik kiropraktor og stod stille lidt og blev redet med en anden sadel, som jeg syntes lå meget bedre og så rettede hun sig stille og roligt op igen.
    Held og lykke med den nye


  • #12   5. maj 2018 Jeg tror det er en RIGTIG god beslutning, at lade Tindur være Tindur med det han kan og allerede har givet af glæder og fornøjelser, af undring og læring smiley

    Det er ingen skam “at give op” - det er en skam at blive ved i samme rille og med samme resultatet !
    Og du giver jo ikke op, du omprioriterer hvad du og Tindur vil have af fornøjelse sammen - og rent faktisk med Tindurs bedste for øje.

    Min berider bad jo også mig om “ at starte op med Pinot som nytilredet”, hvis jeg ville lærer at ride.
    Da havde jeg redet undervisning ved lene i 1 års tid på min gamle hest Medoc, og selvom vi da startede LA1-2 på klubplan, ja så kunne jeg ikke ride, og havde aldrig kunnet lærer Medoc grundsignalerne. Så jeg ville ikke komme videre på ham, for han kunne ikke give mig det rigtige svar, selv hvis jeg lært at spørge på den rigtige måde smiley

    Det der til gengæld er superduper vigtig er, at hvis du på nogensomhelst måde oplever din unghest reagerer på samme måde som Tindur - så stop !
    Du skal have fat i en god underviser, som kan hjælpe dig - og ikke mindst have et mind-set der hele tiden gør, at du er bevidst om ikke at falde tilbage i gamle vaner smiley
    Det er s....hårdt men super lærerigt smiley

    Mvh Charlotte


  • #13   5. maj 2018 Charlotte - Jeg gør en del anderledes med Rocky end med Tindur, pga at Rocky kan kapere mere, han er en helt anden hest. Nu har jeg jo haft begge to fra føl af, og de har altid været meget forskellige. Så derfor gør jeg også forskelligt. Jeg behøver overhovedet ikke at arbejde SÅ meget med Rocky (miljø træning osv osv) som jeg måtte med Tindur (og stadig gør) for at få et fornuftigt resultat. Men hvis det begynder at gå skævt så beder jeg om undervisning. Jeg har altid haft undervisning hvis der har opstået et problem jeg ikke selv kan løse. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Kan sadel skabe svajrygget hest?

Annonce