742 visninger
|
Oprettet:
hest med seneskade i den overfladskebøjesene {{forumTopicSubject}}
hej alle.
min pony er fik konstateret en skade i den overfladeske bøjesene her får en måneds tid siden.
muligheden for hun bliver ridehest igen, hedder 50/50 siger de, hvor de har sagt jeg skal give hende back on track på samt køle hendes ben. samt gå med hende i 30 min.
jeg har så søgt hele nettet rundt om der er mere jeg kan gøre for hende, om jeg kan give hende noget tilskud eller?
håber der nogen der kan hjælpe...
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Anyways, så er den ikke 100% i ridning endnu - og han holdt laaaang pause. Men er fuldstændigt rengående, og jeg satser 7-9-13 ikke på, vi får mere bøvl med den. Selvom man jo altid skal huske, senen aldrig bliver 100% lige så stærk igen, så jeg vil altid tage hensyn til det ben fremover.
Min stod i boksro i akutfasen (med bold, hønet, slikkesten, suk), derefter på fold, da han var klar. Her fik han gamacher på, jeg brugte dem fra Premiere Equine beregnet til foldbrug op til 12 timer dagligt for at undgå nyt slag oveni - de kan anbefales!
Derudover er mit bedste råd: LASER
Ellers BOT på om natten ja - min æder velcroen, så jeg tog deres yderside af og viklede en alm. staldbandage rundt om, så sad de meget bedre. Horze har fået en ret lækkert udseende kølebandage, der ikke er ret dyr - den var måske noget?
Der er garanteret nogle tilskud, men det har jeg aldrig været så god til eller brugt så meget. Det er der sikkert andre, der ved mere om
nov 2009
Følger: 95 Følgere: 88 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 97
ja vi går på hårdt underlag hver dag, samt går på en syge fold som er 10X10 meter (anbefalet af dyrlæge).
måske skulle jeg se på de gamacher der.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Jeg brugte BOT på min 24/7 dog med pauser som jeg var i stalden. Jeg smurte senen med voltaren gel 1-2 gange dagligt samtidig med kølegel efter vi havde gået en tur og har idag en rengående hest. Voltaren gel virker let smertestillende samt er antiflamatorisk.
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Min dyrlæge anbefalede det IKKE til min hest, som dog stod med en alvorlige gaffelsbåndsskade, på trods af at han selv tilbyder laser behandling.
Og det samme for Chok-wave behandling (altså spørg dyrlægen)
Det der har aller størst effekt er tålmodighed og atter tålmodighed.
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Jub, meget anbefalelsesværdigt med PE's foldgamacher - og så er de ikke så dyre+med indbygget klokke. Min har dem på her.
Husk BOT må ikke bruges hele dagen:)
Og tålmodighed??
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Her et link på lamin som anbefales til bla seneskade
http://hippolyt.dk/DK/Produkter/Foder/Tilskud/Lamin.aspx
hest med seneskade i den overfladskebøjesene