{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
742 visninger | Oprettet:

hest med seneskade i den overfladskebøjesene {{forumTopicSubject}}

hej alle.

min pony er fik konstateret en skade i den overfladeske bøjesene her får en måneds tid siden.
muligheden for hun bliver ridehest igen, hedder 50/50 siger de, hvor de har sagt jeg skal give hende back on track på samt køle hendes ben. samt gå med hende i 30 min.

jeg har så søgt hele nettet rundt om der er mere jeg kan gøre for hende, om jeg kan give hende noget tilskud eller?

håber der nogen der kan hjælpe...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hest med seneskade i den overfladskebøjesene
  • #1   11. jun 2018 Vi har selv stået med sådan en skade her i december! smiley Suk, det er super træls og tager enormt lang tid. Vores var dog ikke en ret voldsom skade, men blot en overbelastning/lille slag, hvor senen kun havde en mindre blodansamling og han var meget lidt hævet.

Anyways, så er den ikke 100% i ridning endnu - og han holdt laaaang pause. Men er fuldstændigt rengående, og jeg satser 7-9-13 ikke på, vi får mere bøvl med den. Selvom man jo altid skal huske, senen aldrig bliver 100% lige så stærk igen, så jeg vil altid tage hensyn til det ben fremover.

Min stod i boksro i akutfasen (med bold, hønet, slikkesten, suk), derefter på fold, da han var klar. Her fik han gamacher på, jeg brugte dem fra Premiere Equine beregnet til foldbrug op til 12 timer dagligt for at undgå nyt slag oveni - de kan anbefales! smiley Går ud fra du også skal gå på hårdt underlag - vi skulle trække 30-60 min på hårdt underlag smiley Da vi måtte ride igen var det 6 uger med 30-60 minutters skridt hver dag på hårdt underlag (skønt med en unghest om vinteren med begrænset foldtid). Frost var no-go på folden, men det problem har du jo heldigvis ikke nu smiley Jeg lavede en lidt mindre fold til ham, heldigvis fin plan græsfold og nok på størrelse med en god stor almindelig jordfold, og så fik han hø derud - men nu er der jo græs i stedet smiley

Derudover er mit bedste råd: LASER smiley Min fik laser 2 gange om ugen. Det er SÅ godt, øger helingen og sætter gang i det hele. Er VIRKELIGT en god ide - så få fat i en behandler og snak om laserbehandlingerne. Det er lidt dyrt, men virkeligt det hele værd. Jeg kunne se forskel, når de havde været der! smiley Har også hørt Lifewave plastrene skulle være gode til seneskader, men har ikke selv benyttet dem - kun til sår, hvor de har OK virkning.

Ellers BOT på om natten ja - min æder velcroen, så jeg tog deres yderside af og viklede en alm. staldbandage rundt om, så sad de meget bedre. Horze har fået en ret lækkert udseende kølebandage, der ikke er ret dyr - den var måske noget? smiley

Der er garanteret nogle tilskud, men det har jeg aldrig været så god til eller brugt så meget. Det er der sikkert andre, der ved mere om smiley

• #2   11. jun 2018 bot har hun på hver dag, samt den køle gamacher har jeg købt også.
    ja vi går på hårdt underlag hver dag, samt går på en syge fold som er 10X10 meter (anbefalet af dyrlæge).

måske skulle jeg se på de gamacher der.

• #3   11. jun 2018 Jeg brugte laminforte og movicur fra st.hippolyt til min hest da hun fik en slag på kode/senehæftningen. Du kan også bruge den der hedder Lamin som er stærkere men vær obs på hvad den må udfodres med. Ellers ring til st.hippolyt.
    Jeg brugte BOT på min 24/7 dog med pauser som jeg var i stalden. Jeg smurte senen med voltaren gel 1-2 gange dagligt samtidig med kølegel efter vi havde gået en tur og har idag en rengående hest. Voltaren gel virker let smertestillende samt er antiflamatorisk.

• #4   11. jun 2018 Umildbart tænker jeg der ikke er meget mere at gøre, min pony havde godt nok lavet en skade på indre bøjesene. Har gåturen være 30 min hele tiden? eller har du trænet op til det? Udover dette kan jeg anbefale en køle gel, den giver lige køl 10-20 mere.

• #5   11. jun 2018 Hvis du overvejer laser, så synes jeg at du lige skal vende det med din dyrlæge.

Min dyrlæge anbefalede det IKKE til min hest, som dog stod med en alvorlige gaffelsbåndsskade, på trods af at han selv tilbyder laser behandling.

Og det samme for Chok-wave behandling (altså spørg dyrlægen)

Det der har aller størst effekt er tålmodighed og atter tålmodighed. smiley smiley smiley

• #6   11. jun 2018 Laser! Igen laser - et sindssygt vigtigt aspekt med seneskader, hvis du spørger mig smiley spørg din dyrlæge - det virkede så godt her + kender mange med STORE seneskader, der har haft enormt god effekt.

Jub, meget anbefalelsesværdigt med PE's foldgamacher - og så er de ikke så dyre+med indbygget klokke. Min har dem på her.

Husk BOT må ikke bruges hele dagen:)

Og tålmodighed??

profilbillede
  • #7   11. jun 2018 Rettelse til min tekst - BOT, jeg brugte Catago fir tech (som er ligesom BOT) og snakkede med Catago om brug på en dag, opstart et par timer de første dage og ellers hold øje med at der ik sker hævelse og gør der ik det, så kan tiden forøges mere og mere. Tilrådeligt med pauser uden dem på, når man er i stalden.

Her et link på lamin som anbefales til bla seneskade
    http://hippolyt.dk/DK/Produkter/Foder/Tilskud/Lamin.aspx

Kommentér på:
hest med seneskade i den overfladskebøjesene

Annonce