{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.181 visninger | Oprettet:

Kreative ideer til at binde/sætte fast sække. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg søger en kreativ, holdbar og nem løsning til at få sat nogle sække fast på sadlen,så de bliver liggende.. Lige nu går min mand og støtter op om sækken som vi har bundet fast med snore.. Men dette holder ikke hvis jeg skal kunne longere ham med sække på..
Så gode ideer modtages med kyshånd smiley

Jeg har selv tænkt på om man kan tage to x 25kg cement sække og lægge i nogle større og holdbare sække, og binde disse sammen, og lægge disse over sadlen så de hænger lidt ned på hver sin side, og binde de fast til ringene på sadlen...
Men jeg ved ikke hvor og hvilken type sække dette skal være da de jo skulle kunne holde til en 25kg sæk i bevægelse..
Nogle forslag? smiley

Mvh TT


Kommentarer på:  Kreative ideer til at binde/sætte fast sække.
  • #1   11. jul 2018 Nu er jeg jo blondine. Og nysgerrig...

    Hvad er formålet?

    Hvis det er tilridning, var det så ikke mere logisk med en rytter, der bare blev bedt om ikke at interagere? Han skal jo lære mennesker på ryggen at kende. Hvorfor mellemstadiet?

    Hvis han skal være håndhest, der bærer bagage på langtur, og du vil vænne ham til det, så skal du alligevel have en egnet sadel = ikke engelsk sadel.


  • #2   11. jul 2018 Who - Fordi han sendte mig på sygehuset da jeg kom op på ham sidst til trods for en masse træning. Så jeg tager ikke flere chancer med mit liv, så der skal en del vægt på ham før jeg igen sætter mig op. smiley

    Mvh TT


  • #3   11. jul 2018 Kunne en sadeltaske ikke være det du søger?
    F.eks. noget som dette: https://happy-horse.dk/shop/36-sadeltilbehoer/16692-sadeltasker-premium/

    Jeg ved ikke hvor meget den kan bære, men tænker umiddelbart det ligger mere rigtigt, kontra nogle sække smiley


  • #4   11. jul 2018 Man kan være heldig at leje de der dummie dukker, som skal fungere som en 1. gangs rytter. Var det ikke en mulighed? Så er du sikker på at der ikke sker en "dummefejl" og sækken falder af så han bliver bange smiley

  • #5   11. jul 2018 #3 Det har du nok ret i, men de kan nok ikke rumme 2x25 kg.. smiley Ift sækkene så er det ikke noget der skal benyttes ret mange gange. Det er kun så jeg kan se hans reaktion igen på at få så meget vægt på ryggen, også for at udelukke at det er noget fysisk der er i vejen. For hvis han flejner ud gentagne gange ved den vægt på ryggen så skal han i røntgen.. smiley

    Mvh TT


  • #6   11. jul 2018 Ballonfisken - Hvad vejer de dukker? Og hvor kan jeg leje sådan en?
    Jeg har nemlig tænkt på de..

    Mvh TT


  • #7   11. jul 2018 Du kan jo sy en sæk med stropper, der kan bindes på de ringe, der er indbygget i en engelsk sadel.
    Det ved jeg bare ikke, om kan blive helt stabilt?

    Cykeltasker kunne måske også være noget?
    Eller ridetasker?


    Hvis du ikke kan skaffe en first rider dummy, så overvej om du kan låne en western sadel. De er bygget med store D ringe, så man virkelig kan få noget bagage med.
    En western sadel vejer også let 25 kg plus, men fordeler vægten over et meget større areal. Det ved jeg ikke, om du anser for en fordel eller ulempe?

    Var det Fyn du boede på?
    Jeg arbejder i Odense, så send en pb, hvis du skal låne min.
    Men jeg forventer betaling i ad libitum kaffe og hjemmebagt kage!


  • #8   11. jul 2018 Dr Who - Rigtig mange tak for tilbuddet smiley men det bliver ikke nødvendigt smiley men du skal da være velkommen til en kop kaffe alligevel hvis du har tid og lyst en dag smiley

    Mvh TT


  • #10   11. jul 2018 Sanne - Mange tak, men det bliver alt for dyrt med penge til bro osv.. smiley

    Mvh TT


  • #11   11. jul 2018
    En First Rider dukke er absolut mere sikker, især for hesten. Den er lavet til det og kan spændes godt fast. Jeg har set en i brug og den agerede ganske glimerende trods buk, flyve rundt i galop mm.

    Den røg dog af til sidst - men jeg har så heller aldrig set en fjordhest, der opholdt sig så meget mere over jorden, end på jorden som den. Pænt meget hektisk.


  • #12   11. jul 2018
    Hvis du er nervøs for hans reaktion, så send ham til Stormont eller Hestefornuft i en måned så ryttertilvænningen bliver klaret og du kan arbejde videre med resten smiley


  • #13   11. jul 2018 Jeg har arbejdet med sådanne heste før, så det er intet nyt i dette. Jeg står bare denne gang og mangler de ting jeg før har brugt med succes. Men jeg arbejder på sagen med at få fat på de remedier jeg brugte før. Og det skal overhovedet ikke være noget der kan falde af, for så dugger det ikke.. Så meget godt at du fortalt om at dukken er røget af.. smiley
    Og jeg vil overhovedet ikke at nogle skal op på ham før jeg har afkræftet at der er noget galt fysisk.

    Mvh TT


  • #14   11. jul 2018 Få fat i nogle kornsække af en art, enten de gammeldags i stof eller nogle af vævet nylon, de kan rumme noget mere, så kan du fylde noget i dem af en art.

    Bind to sammen i toppen, og så sæt dem fast i stigebøjleophænget... Det ville være mit bud. Så har du også noget at bygge ovenpå, hvis der skal mere vægt på smiley

    https://www.google.dk/search?q=korns%C3%A6kke&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiC65qIlpfcAhXFKVAKHa_-ANIQ_AUICigB&biw=1920&bih=925#imgrc=RJPLJnWrvCxHMM:


  • #16   11. jul 2018 2 x 25 kg.... hvordan vil du løfte dem op på hesten?

    Jeg har godt nok været med til at tilride en del heste gennem tiden, men har dog aldrig brugt dummy eller vægtposer.

    Send den dog i ridning, inden at der kommer for mange dårlige oplevelser.


  • #17   11. jul 2018 Jeg ville aldrig binde sådan noget fast til en hest der måske i forvejen har tendens til at finde det ubehageligt, for det kan meget sandsynligt ende i dårlige oplevelser. I stedet ville jeg enten få ham undersøgt hvis du er bange for der er noget med ham, eller spørge en hestekyndig ven om hjælp, så vedkommende kan hjælpe med at gøre ham ryttervant. Det skal gerne være en der er lidt fix, så hun hurtigt kan hoppe ned mens hun lægger over ham, hvis i kan mærke eller se at han skal til at lave løjer.

    Jeg har gjort en del heste ryttervant, og har aldrig brugt sådan en. Tror også det er bedre at få ham undersøgt så, hvis du tror der er noget. Eller få ham gjort lidt træt inden nogen lægger sig over ham eller sætter sig op, hvis det blot er fordi han er frisk.

    Men hvis du er der hvor du ikke føler du vil tage flere chancer med dit liv, så vil jeg slet ikke anbefale at det er dig der rytteevænner eller tilrider, for alt kan ske med unge heste der er ved at lære og ikke helt forstår hvad der sker smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   11. jul 2018 Jeg ved ikke om du ved hvorfor at hesten reagerede som den gjorde - og det er ret relevant i det videre forløb. Men det er du med sikkerhed også klar over.

    Det er sjældent vægten heste reagere på, men der imod det at der pludselig er noget bevægeligt på dens ryg, som den kan fornemme, men ikke rigtigt se. (derfor at man lader hestens stå og undersøge rytteren på ryggen de første mange gange.

    At spænde sandsække på ryggen, vil med stor sandsynlighed ikke have nogen effekt - og chancerne for at hesten får en dårlig oplevelse, hvis den reagere på samme måde igen, er meget stor. For, hvordan mon det føltes for en hest, som reagere pga. ubehag (hvorfor skulle den ellers reagere), også ubehaget bare klasker ind mod siden på en, og ikke forsvinder, det vil med stor garanti forstærke dens ubehag rigtig meget.

    Men ja, det klogeste er klart at sende den i tilridning, og rytter-tilvending ved en som virkelig ved hvad denne foretager sig, og som kan reagere prompte, hvis hesten skulle lægge an til det mindste.


  • #19   11. jul 2018 Nu har jeg gjort mange heste ryttervandte, så selvfølgelig gør jeg også det denne gang! Andet er spild af penge. Jeg sparer heller mine penge til videreuddannelse af hestene.
    Jeg fik fat i nogle kornsække og vi havde en meget vellykket træning i både skridt og trav med 2x 25kg sække smiley
    Så jeg fandt mine remedier smiley

    Mvh TT



    profilbillede
  • #20   11. jul 2018 Jeg tænker på, om du mon ikke kan lave en hjemnelavet dukke? Altså, hvis du har nogle sække, som du kan sy sammen med forskellige "led" sådan at den faktisk ligner et menneske? Så kan du gøre den tungere i fødderne/benene, og sy stopper på, som du kan sætte fast i sadlen. Jeg tror ikke, at det ert noget dyrt projekt. Et par kornsække, en masse sand, en symaskine og noget opbindingssnor/-reb, så er den der vel? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   11. jul 2018 Men problemet er jo sjældent vægten (med mindre at der er noget fysisk galt), men det at der stikker noget op fra hestens ryg, som den kan fornemme, men ikke se.

  • #22   11. jul 2018 Tænker også at det du har gjort der, nok ikke vil gøre den store forskel for hesten. For det er jo netop som AMT siger, ofte det at hesten kan se noget der bevæger sig ovenpå dem smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   11. jul 2018 Det er en af de ting der er så lort ved tilridning, for man kan træne SÅ mange ting, og gøre hesten sikker i SÅ mange ting, men man kan ikke træne hesten til at have en rytter siddende på dens ryg, uden at der sidder en rytter på dens ryg.

    Der skal så lidt til før at det bliver ukomfortabelt for hesten, både fordi at rytteren bevæger sig, men også fordi at rytteren udskiller så mange signaler, som hesten pludselig skal forholde til til på en hel anden måde.


  • #24   11. jul 2018 Der er der I to tager fejl! For jeg har trænet ham i løbet af vinteren i at se mig "der oppe" ved at stå på skammelen og være der oppe både bagved og fra begge sider, samt at smide mine ben over ham, så han er vant til det. Det er sådan jeg altid har startet træningen op til rytter tilvænningen. Så det var vægten og ubalancen(det skabte i hans krop) da jeg satte mig op der gjorde at han flejnet ud dengang. Jeg var bange for at det var smerter, men heldigvis ser det ud til at det ikke er da han ikke flejnet ud denne gang smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #25   11. jul 2018 Nu kan jeg se du har fundet en løsning, men ellers har Georgia Timmermann en dummy. Jeg ved ikke om hun lejer den ud smiley

  • #26   12. jul 2018 Team Tindur
    Det ser ud til du fandt en god, kreativ løsning. Det kan jo ikke undgås, at hesten bliver forskrækket, når der kommer en rytter op at sidde, det er alt andet end lige noget andet end dødvægt i form af sandsække eller en dummy.

    Men hvis det er det der skal til, for at gøre dig 'tryg' ved at sætte dig op, så styrker det måske mere din selvtillid og mod, og det mener jeg har en stor værdi, for det bemærker hesten med det samme.

    Og så tror jeg ikke man skal være så bange for at hesten får en dårlig oplevelse. Prøv at komme lidt væk fra den holdning, for en grim oplevelse hos hesten ved f.eks at bukke rundt med en sæk, kan måske afholde den fra at udsætte en rytter for den opførsel. En sådan hest vil have bedre forudsætning for at få en masse gode oplevelser efterfølgende, end den hest, der aldrig får chancen for at lære det, fordi dens ejer er for blød.


  • #27   12. jul 2018 Ann - Før i tiden lagde vi sadlen på hestene (da de var blevet vænnet til den) også slap vi de løs på en fold med stigbøjler hængende hvor de løb rundt og forsøgte at bukke sadlen af..
    I dag forsøger jeg at gøre det lidt mindre stress fyldt og til en mere god oplevelse. smiley
    Men hestene dengang blev også nogle gode rideheste uden at forsøge at smide af smiley
    Og ift at sætte mig op, så var det meget voldsomt for min familie at se.. Så jeg lovet de at jeg ikke ville sætte mig op på ham før han var mere tryg smiley og jeg holder altid hvad jeg lover smiley Jeg er jo ikke så ung i kroppen længere (selvom min veninde mener jeg er lavet af gummi pga alle mine "vellykkede" styrt smiley )
    Så jeg må huske at passe på mig selv smiley

    Mvh TT


  • #28   12. jul 2018 TT
    Man skal huske at tage hensyn til sin familie, for de skal jo også leve med konsekvenserne. Respekt for at du tør, jeg skulle ikke nyde noget smiley

    Så omformulere jeg lige - Hvis det er det, der skal til for at gøre din familie tryg smiley


Kommentér på:
Kreative ideer til at binde/sætte fast sække.

Annonce