{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
759 visninger | Oprettet:

Boks.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt splittet mht at jeg skal have lavet boks.. Den er primært tiltænkt som foleboks. Jeg har jo løsdrift hvor mine heste går i, og når hoppen har folet, ønsker jeg at føllet hurtigere bliver kændt med resten af flokken smiley så derfor ønsker jeg at den kan tale med de andre.

Men igen, det er jo også smart at have en isolerings boks, hvis nu en hest bliver syg og skal
Isoleres fra de andre.. Men da de jo går sammen 24/7 så er vel de andre alligevel smittet.. Hmm smiley

Hvad ville I have valgt? smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boks..
  • #1   14. okt 2018 Jeg ville lave en. Man kan godt ende i at have en hest der skal have boksro og så er det bare rart at have. Hvis muligt så ville jeg så lave den lige ved siden af indendørsarealet i løsdriften. Så er en eventuelt skadet hest ikke alene og et føl kan også rimeligt hurtigt blive bekendt med de andre heste smiley

  • #2   14. okt 2018 Du skal i følge loven ha' en boks i tilfælde af sygdom i følge loven. Kan også være fx forfangenhed.

    Om den er lige så stor så den kan bruges som foleboks også, gør jo ikke noget. Men har du en hest der står med føl, kan det jo ske at en anden hest i mellem tiden bliver syg og skal ha' boks ro... Så ville to bokse være praktisk.

    Det er ret sjældent heste skal isoleres fra andres - så det kunne bare laves så man kan lukke en side helt af, hvis det er nødvendigt/kan sætte en side på.


  • #3   14. okt 2018 Mette - Jeg skal lave boks, spørgsmålet var bare om jeg skulle lukke af ind til løsdriften eller ikke.. smiley

    Mvh TT


  • #4   14. okt 2018 Jeg ville lave en foleboks - hvis een af de andre bliver syge efter følle er født - så bytter du bare om på hestene - følle dør ikke af at komme i stald med de andre efter fødslen - hoppen skal nok beskytte den mod de andre - naturens gang

  • #5   14. okt 2018 Hvis du ikke kommer i andre stalde eller har andre på besøg særlig ofte, så havde jeg nok valgt boks tæt på.

    hvis du derimod ofte har besøg og kommer i andre stalde en del så ville jeg vælge isolering. smiley

    er boksen tæt på og du står med en skadet hest eller andet, så er det nok rart at hesten stadig kan være tæt på de andre. og det er ikke super mange sygdomme der kræver isolering smiley


  • #6   14. okt 2018 Krikken - Ikke plads til to bokse da jeg ikke får lov til at få det halve af mandens værksted smiley

    Mvh TT


  • #7   14. okt 2018 Nåååh på den måde. Jeg ville ikke lukke af. Isolering i så lille en stald er jo så godt som umuligt, så skal man jo nok alligevel behandle dem alle. Derudover er det federe for den hest der står alene at kunne følge med hos de andre smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   14. okt 2018 En boks er et krav, og om den er det ene eller det andet er vel ligemeget, bare den er der.

    det vigtigste er vel at dine heste kan isoleres hvis nødvendigt, ved skader, sygdom mm og ikke om en hoppe kan fole i den, som du ikke har. smiley


  • #9   14. okt 2018 Jeg havde valgt en boks der ikke ligger klods op og ned ad løsdriften. Hopperne bryder sig ikke om at fole hvor de andre kan stikke hovedet ind. Jeg flyttede min hoppe over hvor hun stod "alene" da hun skulle fole. Hun står kun lige på den anden side af staldgangen, men kunne mærke på hende, at der var rart at kunne komme lidt væk smiley

  • #10   14. okt 2018 Spyt partikler kan bevæge sig under halvanden meter, hvis jeg husker rigtigt.

    Med andre ord :
    Er der en staldgang eller boks nr 2 imellem løsdrift og sygeboks, kan du for praktiske formål undgå videre smitte, trods luftbåren sygdom, hvis du er omhyggelig med hygiejne.

    Jeg havde haft en boks med en smule afstand til fælles løsdrift.

    Det vil også være rart, hvis fx en fremmed hest er på besøg med sin ejer, og hestene kan se og ikke nå hinanden.


  • #11   14. okt 2018 Har ikke mulighed for at lægge boksen anderledes end lige ved siden af løsdriften, men jeg kunne sætte en væg op således at hestene ikke kunne berøre hinanden.. Men det bare ikke praktisk ift at føllet og de andre skal lære hinanden at kende på føllets premisser...
    Og jeg bygger primært boksen så hoppen kan fole uden at have de andre hængende over sig...

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   14. okt 2018 Med mindre at du står med en hoppe som skal fole lige nu - som om få dage, så ville jeg koncentrere mig om at få bygget en lovpligtig boks, så du kan adskille dine heste, i tilfælde af at behovet skulle være der.

    Hvis du mener at det er nødvendigt at fuldt isolere en hoppe og dens føl (som jeg ikke helt forstår), så er det at smække nogle plader op, det tager 1 time, så har du udvidet mellemrum mellem hoppe-føl og de andre heste. smiley


  • #13   14. okt 2018 AMT - Jeg har da ikke skrevet noget om at jeg vil isolere hoppe og føl.. Tror du har læst forkert smiley
    Der er ikke plads til at bygge en boks væk fra løsdriften. Men boksen jeg bygger vil overholde str kravene smiley

    Mvh TT


  • #14   15. okt 2018 Har du købt ny hest? smiley

  • #15   15. okt 2018 Ikke endnu... smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Boks..

Annonce