{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Spiser jeg for lidt? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er begyndt at gå en del op i hvad jeg spiser. Jeg er 15 år, og 174 Cm. Det skal siges at jeg på et tidspunkt var oppe og veje omkring 57 kg, men nu er røget ned på 50 kg.
Jeg dyrker ik specialt meget sport og derfor undrer det mig at jeg har tabt mig okay meget på rimelig kort tid?
Jeg kan godt se at hvis jeg regner BMI osv ud så ligger jeg i kategorien undervægtig, men kan man regne med den nu hvor jeg ikke er voksen?
Altså jeg spiser ofte en portion havregryn om morgen. Nogle gange spiser jeg frokost det kommer an på hvad jeg laver osv, men når jeg gør så er det måske lidt frugt eller en lille sandwich, og så en lille portion aftensmad ( det der svarer til et stykke kød, og ca 3 kartofler )
Det er sjælendt at jeg spiser snacks osv udover det, men selvfølgelig sker det Engang imellem.
Mit spørgsmål er om jeg spiser for lidt? Iforhold til hvad man har brug for osv i min alder..

Håber i har nogle svar


Kommentarer på:  Spiser jeg for lidt?
  • #1   11. aug 2019 Ja, du spiser for lidt... Det er jo ret simpelt,hvis man råber sig, så spiser man mindre end man forbruger, hvis man tager på, så spiser man mere end man forbruger.
    BMI er ikke et 100% facit, men med mindre man er ekstremt muskuløs (bodybuilder fx) eller på anden vis afviger kraftigt fra normen, så er det en ok rettesnor - husk at kigge på BMI for børn/unge.

    Men kort sagt - der skal mere end en portion havregryn og en lille bitte portion aftensmad til at holde sig sund og rask, særligt hvis man er bare en lille smule aktiv.... og det gætter jeg på du faktisk godt ved.


  • #2   11. aug 2019 Du kan ikke gå ud fra BMI. Kig dig i spejlet. Mærk efter i dig selv.
    Er du tilfreds med hvad du ser? Er du tilfreds med, hvordan du har det?

    Det er rigtig fint, du ikke "græsser" og små snacker lidt hele tiden. det er ret typisk det, der giver os andre for meget på sidebenene.

    Men hvis du er træt, har forstoppelse, hovedpine eller andre fysiske eller psykiske gener, så kan det være, det kan hjælpe at give kroppen lidt mere godt brændstof. Husk de gode fedtstoffer ; olivenolie, kokosolie og rigtig smør. Og så rigeligt vand.

    Der findes ikke et endeligt svar på, hvor meget mad, vi skal køre i hovedet. Men det lyder ikke af meget, hvis jeg sammenligner med mig selv. haha smiley


  • #3   11. aug 2019 Ja, det lyder som om, at du spiser for lidt. Når du har den alder du har, synes jeg egentlig ikke din vægt er bekymrende, men dine spisevaner er, hvis du aktivt prøver kun at spise så lidt.
    Du er så heldig, at du har en alder hvor du faktisk bare kan spise det din krop hungrer efter. Lad være med at tænke på kost i en alder af 15 år. Spis når du er sulten. Lad være med at spise når du ikke er sulten. Spis snacks når du har lyst. Både sunde og usunde. Hold dig normalt aktiv.

    Det du spiser eller det du vejer er ikke problemet. Det er det, at du tænker over disse ting, som er problemet. 50 kg er undervægtig, men ikke kritisk når man er 15 år. Kan huske da jeg gik på efterskole som 15-årig vejede jeg 48kg og var 170cm høj. Det samme med mange af de andre på efterskolen. Men så længe man spiser efter hvad kroppen trænger, så er det ikke bekymrende. Vi var trods alt meget aktive hver dag, så forståeligt at vi forbrændte alt vi indtog, på trods af store måltider 3 gange om dagen + snacks.

    Så ja.. det lyder som om du spiser for lidt. Løsning? Stop med at tænk over det, og spis alt det din krop føler for, uanset om det er grønsager eller chokolade. Du kommer til at savne at kunne spise alt uden din krop straffer dig, når du bliver ældre.


  • #4   11. aug 2019 Læs igen det, som du skrev.

    Det lyder som et rungende ja.

    Havde du været min hest, havde jeg både sat dig op i grovfoder og krybbefoder.
    Var du min niece, havde jeg insisteret på, at du spiste til alle tre hovedmåltider - og gerne 2-3 mellemmåltider.

    Kig dig i spejlet.
    Træk din hud ud på ribben og mave, du skal have en smule fedt i underhuden.

    Jeg er menneskelæge og får myrekryb af de fleste modeller - de ville se mere sunde ud, hvis de tog 10+ kg på!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   11. aug 2019 Det er ikke til at sige.
    Måske spiser du for lidt, måske ikke.

    Alle mennesker er forskellige og har forskellige behov.


  • #6   11. aug 2019 Hvis du taber dig, så er det fordi du forbrænder mere end du spiser, altså: at du spiser for lidt. Men jeg ville ikke være bekymret. Det er godt at have sunde vaner fra barns ben. Jeg foretrækker personligt at spise lige i underkanten, fremfor lige i overkanten smiley

  • #7   11. aug 2019 Altså jeg kan slet ikke følge den der "Det er svært at sige"... hvis man har tabt sig 7 kg, og dette ikke var planlagt, så spiser man for lidt (antaget at man ikke er syg). Så simpelt er det jo faktisk - håber man sig, spiser man for lidt, tager man på, spiser man for meget... igen, forudsat man ellers er sund og rask.

    Ift at BMI ikke er til at regne med - jo, det er det. Medmindre man er bodybuilder, har dværgvækst e.l. så man er helt uden for normen.
    Nej, den tager ikke højde for, om man er spinkelt eller kraftigt bygget, men den fungerer fint dom guideline - der er jo et ret stort interval for normalvægt, og man ryger altså ikke luge op på 30, blot fordi man er lidt kraftig af bygning, så BMI gør det den skal, for almindelige mennesker.

    Man skal så bare være obs på, at referenceramme for normalvægt er anderledes for børn og ældre


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   11. aug 2019 Michelle: nej, du kan ikke bruge bmi til noget som helst. Og slet ikke til at se om du er for tynd eller tyk, sund eller usund.

  • #9   11. aug 2019 Hvis man taber sig, er det nemme svar, at der er kalorieunderskud.
    Dvs færre kalorier ind end der forbrændes.

    Det kan skyldes øget forbrænding.
    Fx sport. Men kroppen øger appetitten. Normalt medfører sport at man spiser lidt mere, sætter muskler. Enten vejer man det samme men får en fastere krop - fordi man taber lidt fedt og får lidt muskler. Eller man tager på - samme mængder fedt, større muskler, knogler bliver på sigt mere solide, osv.
    Man er syg. Almindelig årsag ved 85 årige, heldigvis sjældent hos børn og unge.
    Hvis man vokser meget kan man blive slank - men det er sjældent at vokse sig til større vægttab.

    Mindre kalorieindtag ses ved fx
    Sygdom giver ofte madlede / nedsat appetit.
    Livsstilsændring.
    Anoreksi.

    Anyway, den beskrevne mængde mad passer ikke til at holde en ung krop forsynet.
    Og når man taber sig, er der kalorieunderskud.
    Dether lyder ikke godt. Det er ikke sund adfærd at spise så lidt, at man taber sig.
    Trådstarter skal være på vagt overfor hvad der sker. Hun har tabt ca 12% af sin kropsvægt! Det er ikke tilfældige udsving, det lyder skummelt.

    Overvægt er usundt.
    Undervægt er faktisk værre.


  • #10   11. aug 2019 Amt - om du er sund siger BMI intet om nej. Det siger kun noget om din vægt ift din højde, og jo, det kan dælme bruges til at give et fingerpeg om, om du er for tyk eller tynd, hvis du ellers tilhører normen og ikke er ekstremt muskuløs eller på anden vis afviger kraftigt fra normen.
    Du ryger ganske enkelt ikke op på BMI 30 eller ned på 12, hvis du er normalvægtig, heller ikke selvom du er kraftigt/spinkelt bygget (igen, bodybuildere o.l. undtaget)


  • #11   11. aug 2019 Som teenager åd jeg som ... jeg ved ikke hvad.

    Men jeg lignede et skelet alligevel og min mor var helt bange for at jeg fejlede noget - men jeg åd altså alting og hele tiden, ikke ligefrem sunde ting og i store mængder.

    Om du spiser for meget eller lidt, vil jeg ikke udtale mig om - eneste jeg tænker man kan sige noget om, at hvis du tænker over mad og har det svært med mad, tænker over at du ikke vil tage på mm. så kan det være det er en god idé at snakke med en.


  • #12   11. aug 2019 du spiser for lidt
    så nemt kan det siges.

    jeg bruger som udgangspunkt at jeg skal spise 5 gange om dagen.3 x hovedemåltider og 2 gange mellemmåltider

    jeg går i dialyse og må ikke veje for lidt. men hvis jeg ikke spiser de 5 gange om dagen så taber jeg mig
    1 dialyse af 4 timer svarer nemlig energimæssigt til at man køber en halvmarthon.


  • #13   11. aug 2019 Synes det ærgerligt folk skriver kig på din krop og at så længe du spiser sundt.

    Du skal ikke blot kigge på din krop for du ser måske noget andet i spejlet har jeg en ide om. Du ser muligvis at du tykkere end du er.

    Derudover om man så lever af grøntsager, som er sunde, hele dagen lang, så nej er det iike korrekt og sund kost ikke at få kalorier og fx fedt nok.

    Du skal spise flere måltider. Gerne 6 små måltider over hele dagen.
    De må jo gerne være sund mad, men det skal være varieret. Frugt til frokost er et nej. frugt er fint til mellem måltider. Fx. Frokost bør bestå af fibre, som giver energi til dagen.

    Kig lidt på dig selv, synes du selv du for tynd/tyk? Pas nu på dig selv.


  • #14   12. aug 2019 Det er ikke meningen, at din krop skal tabe sig, når du er i vækst. Så er du enten syg, eller også spiser du ikke nok.

    Det er et klart svar på dit spørgsmål.

    Hvis du går så meget op i din kost, som du siger, så kan jeg ikke forstå du ikke har styr på din vækst.


  • #15   12. aug 2019 Jeg må tilstå, at jeg høre alarmklokker, når jeg læser dit opslag.
    Som jeg læser det, kan det være et nødråb, om at du godt er klar over, at du er på vej ud i en spiseforstyrrelse og gerne vil ha hjælp til, at få styr på det igen.
    Hvor er dine forældre i dette?
    Du er 15 år og er stadig i dine forældres varetægt.
    Ja du spiser for lidt. Alt for lidt. Havregryn til morgenmad er en sund morgenmad, som gir en go mæthed og brændstof til hjerne og krop. Men du skal ha noget mere efter 2- 3 timer. Og ingen ved frokosttid, midt eftermiddag og så igen aftensmad. Om du vælger en smule inden sengetid, er en smagssag.
    Du går stadig i skole og har brug for brændstof til hjernen, for at kunne følge med i undervisningen. Er du sulten og ved at gå kold energimæssigt, så kan du ikke følge ordentligt med i undervisningen. Det vil hævne sig på karterene.
    Du skal finde en voksen, som du stoler på, hvis ikke du føler du kan betro dig til dine forældre og få en snak om, at du godt er klar over at du spiser for lidt og at du gerne vil gøre noget ved det.
    Måske du kan foreslå dine forældre at du laver mad nogle dage om ugen, så kan du lave lige det du bedst kan li og det hjælper gerne på evnen til, at sætte mere til livs.


  • #16   12. aug 2019 Sunshine: Hold da op. Selvfølgelig har hun ikke en spiseforstyrrelse, hun er bare optaget af kost og spiser MÅSKE ikke nok. Det betyder ikke nødvendigvis, at man har en spiseforstyrrelse smiley Spsieforstyrrelse er LANGT MERE end kost eller mangel på smiley

  • #17   12. aug 2019 altså i mine øjne så er det helt klar et problem

    TS spiser overhovedet ikke nok i forhold til at hun dyrker motion
    og det er et problem når hun så slet ikke spiser nok i forhold til at hun dyrker motion

    jeg kender flere som er endt med spiseforstyrelser i den alder. Og det er netop starter med at man da lige springer måltider over og så samtidigt dyrker motion

    Og nej det er ikke en god ting at kigge på sig selv. Nej lad ANDRE kigge på dig.
    for er man ude i et problem så ser man slet ikke sandheden.

    Sådan som jeg ser det så burde TS slet ikke dyrke motion med den mængde mad hun indtager.
    Der er jo ikke noget at sige til at hun taber sig


  • #18   12. aug 2019 Jeg må indrømme, at jeg ikke ser problemet. Selvfølgelig skal hun ændre sine madvaner og motionsvaner, hvis hun taber sig, men så behøver man ikke gøre et større nummer ud af det smiley

    Desuden så spørger hun jo netop, om hun spiser for lidt, hvilket betyder, at hun også selv synes det, måske. Derfor tænker jeg ikke, at det umiddelbart er alarmerende smiley


  • #20   12. aug 2019 #hippie.
    Hun burde være i midten af en vækstspurt og fysisk pubertet udvikling.
    Det giver ekstra kilo at vokse opad.
    Et almindeligt bryst i B skål størrelse vejer et halvt kilo.

    Det er ikke en livsfase, hvor det er fysiologisk forventet at tabe sig.
    Faktisk er kroppen god til at beskytte sig mod vægttab, så medmindre man ikke har adgang til mad, er syg, med vilje spiser for lidt - så burde man ikke tabe 12% af sin vægt på et par måneder.

    Det er da skummelt - medmindre badevægten er i stykker.


  • #21   12. aug 2019 Hippie
    Hvor læser du jeg skriver, at TS HAR en spiseforstyrrelse?
    jeg skriver , at mine alamklokker ringer og at, som jeg læser opslaget, så kan TS ha oprettet opslaget, fordi hun godt ved at hun MÅSKE er på vej ud i en spiseforstyrrelse. Jeg skriver IKKE, at hun HAR en.


  • #22   12. aug 2019 Sunshine: jeg tolker din besked sådan, men hvis den ikke skal læses sådan, så er det 'all on me'.

  • #24   13. aug 2019 Har ikke læst alle indlæg, alarm klokkerne hos mig ringer, ja du spiser for lidt. Spis morgenmad kl 7, mellem måltid (frugt/knækbrød) kl 9. Frokost kl 11-12. Mellemmåltid kl 14-15(frugt/knækbrød) også aftensmad. (Ca tider.) også når man vejer for lidt, så skal man sørge for at spise sig HELT mæt og gerne lidt til. Mavesækken utvider sig og vænner sig til mere/mindre mad efter hvor meget man fylder i den.. Så hvis man vejer for lidt, må man spise sig ordentligt mæt smiley

    Mvh TT


  • #25   13. aug 2019 At du ligefrem har tabt dig, er absolut ikke godt. Men er du stoppet med dårlige vaner som chips, chokolade, slik, kage eller lignende, så er det ikke så slemt, som det kan lyde (been there done that i din alder).

    Så kig godt på din kost, kan du se om du har ændret noget??

    At tvinge sig selv til at spise flere gange om dagen, er reelt kun godt, hvis du har et problem og ikke naturligt føler sult.

    Min den yngste på nu 14 følger sin vækstkurve (er i den lave ende) og der har været sundhedsplejesker på (deres valg, ikke mit) pga bekymring. Her er fakta bare at dels er faderen tynd og jeg var meget tynd som barn.

    Den yngste spiser nemlig efter sin appetit og ikke klokkeslæt (jo lidt i skolen, men det kan ikke være anderledes) og det er langt det sundeste. Når der vokses, skovles vilde mængder sund mad ind, når der er aktivitet øges indtaget af mad, men feks på en dovnedag, kan jeg se at der næsten ikke spises noget.

    Så nej jeg går ikke ind for at vi spiser 6 gange om dagen, med mindre din krop siger du har behov (og det er en krop, der har fået lov at føle sig selv, eller er trænet tilbage til det)

    Så ja er det hurtige svar, det lange er reelt hvor længe du har spist sådan, hvorfor du ændrede det og om du spiser når du er sulten, eller ignorerer sulten (dårlig ide) og om du spiser sundt fordi du ikke har lyst til andet, eller om du føler “skyld” ved lidt slik, kage osv.

    Så helt generelt vil jeg spørge om du reelt selv synes det er et problem? Et eller andet fik dig til at spørge herinde, så måske kig på det?


  • #26   14. aug 2019 Du skal som minimum spise dine 3 måltider, for at holde din krop nogenlunde sund. smiley

    - Det glæder mig du spiser en ordentlig morgenmad, du skal til en start få lavet dig en ordentlig frokost os.

    Der er massere af gode frokost ideer på nettet, hvis man hurtig render træt i rugbrød med leverpostej smiley

    Jeg spiser ofte æggemufins, rugbrød med lækkert pålæg (røget mørbrad, fiskefrikadeller, laks og æg), pastasalat, pizzasnegle eller pølsehorn (Her kan der tilsættes både gulerødder og grahamsmel til dejen), eller en lækker salat med fx. tun?

    Du er simpelthen nød til at lave dig en frokost, der giver dig lysten til at spise. Når din krop vender sig til at få et måltid til frokost, vil du ikke glemme det længere, lige nu har du ignorerede din sult, og derved begynder man langsomt ikke at kunne fornemme hvornår man er sulten. smiley


Kommentér på:
Spiser jeg for lidt?

Annonce