{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
813 visninger | Oprettet:

Hove {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen
Jeg har en hest der er begyndt at have rigtig trælse hove de sprækker ved siden af sålen altså op mod ballen (ved ikke om det giver mening ) han gjorde det første gang inden sidste smed besøg men nu er det blevet meget værre og han er helt øm nu, jeg er meget i tvivl om jeg skal snakke med min smed om at få forsko på ham hvad er jeres erfaringer ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hove
  • #1   18. jan 2020 Giv ham Olie i foderet, fedtsyrerne i olien hjælper med at holde en smidig hov, hvorved hoven ikke sprækker så let.

    Men det tager lige nogle måneder inden du kan begynde og fornemme forbedringer.


  • #2   19. jan 2020 Har også døjet med flere slags problemer med hove, og det eneste der har fungeret rigtig godt her, er Biotin i foderet.. Bruger Amequ´s biotin, og har gjort det fast i godt 1 år nu, og hovene har aldrig haft det bedre..

  • #4   19. jan 2020 Man kan købe sig fattig i alle mulige tilskud, som ikke virker. Derfor plejer jeg ærlig talt selv at gå udenom tilskud, som ikke direkte er anbefalet af min dyrlæge eller min smed. Så derfor kan jeg godt forstå, hvis du ikke umiddelbart hopper med på en anbefaling - men jeg vil nu komme med en alligevel. smiley

    For et par år siden begyndte min islænders hove også at flække og blive rigtig trælse, faktisk blev det svært for smeden at sko hende. Han anbefalede at give et biotintilskud og helt konkret havde han gode erfaringer med Salvana (Salvana biotin dragees). Det har hun fået fast siden og jeg er dybt, dybt imponeret over virkningen. Det er halv-dyrt, men tilgengæld har hesten bare skide gode hove. Man kan sagtens købe billig biotintilskud - men min erfaring er, at virkningen er derefter. De er simpelthen ikke gode nok.

    Det kunne også sagtens tænkes, at der er behov for sko. Men hvis hovene bliver ved med at flække bliver skoningen også et problem. Så et eller andet skal der nok gøres for at forbedre hovene. Men ja, en snak med din smed lyder som en rigtig god idé.


  • #5   19. jan 2020 hoofmaker er sindsyg godt, kender rigtig mange som har heste med dårlige hove, altså som i at de har haft mistet hovene og de siger det er uundværlig til en hest med dårlige hove
    men ja kvalitet koster, mener det koster 900 kr for 60 dages tilskud.
    min egen flækkede hoven og jeg købte også tilskud, en hovolie til dårlige hove og et par sko og 2 måneder senere er den næsten helt helet


  • #6   19. jan 2020 Det er ikke fordi hoven flækker uden på det er kun inden i, jeg har lige lånt det her billede på nette det er det mærkede område der flækker helt op i ballen han er på biotin og har været det omkring 1 år, det skal lige siges han går i løsdrift

    profilbillede
  • #8   19. jan 2020 jeg vil prøve hoofmaker og eventuelt en sko bare en enkelt periode så det kan få ro til at vokse og sørger for den har tørt område at stå på

  • #9   19. jan 2020 Der er en god madras af hø rundt om deres hø stationer også kan han jo bare gå ind

  • #10   19. jan 2020 snak med smeden, men igen hoofmaker

  • #11   20. jan 2020 Uden at have set det kunne det godt lyde som sur stråle. Uanset om det er rent faktisk er det, så tror jeg også problemet ligger i for meget fugt. smiley
    Jeg ville købe noget https://www.horze.dk/salver/kevin-bacons-hoof-solution/25391.html eller https://gaerum-dyreklinik.dk/butik/hest/hovprodukter/hoof-master-violet/ - den sidste er lidt mere krads men jeg foretrækker den når først uheldet er ude og den anden mere til forebyggende smiley


  • #12   21. jan 2020 De tre første, og vigtigste ting:
    Omgivelser - fold og stald. Er det tørt? Hvad kan du gøre, for at holde hestens ben, hove og omgivelser tørre?

    Smed - regelmæssige beskæringer, og tilsyn.
    - men det lyder det til at der er styr på.

    Fodring - får hesten tilstrækkeligt grovfoder, er den dækket ind med vitaminer og mineraler?
    Gode proteiner - vigtige aminosyrer, det er dem, de svovlholdige, der især er med til at danne keratin, som er byggesten i Hov, horn og pels.
    (Især methionin, threonin, cystein, og lysin)
    Vitaminer og mineraler gør en stor del, fordi de indgår i hele kroppens funktion: fordøjelsen, opbygning, og omsætning.
    Herunder at nævne zink og kobber, og deres forhold. - jeg ville tjekke op på, om fodringen er optimal, med forsyning af de vigtigste ting, og herefter ville jeg vurdere om der er et behov for tilskud. Fx. Er Biotin er altid ikke nok i sig selv.

    Læs evt blogindlægget her: https://foderhandlen.dk/blog/-no-hoof-no-horse-


Kommentér på:
Hove

Annonce