{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.073 visninger | Oprettet:

Kogning af hestekranie {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et hestekranie. De er svære at få fat i, og de er ret dyre hvis jeg så endelig finder et. Derfor har jeg snakket med den lokale slagter, som gerne vil give mig et hoved - det kommer uden hud, men med alt det andet. Jeg ved bare ikke heeeelt hvordan jeg har det med selv at skulle koge og rense det.. smiley Er der nogen, som har prøvet at gøre det selv? Og hvad gjorde I helt præcist? Jeg synes heller ikke rigtig, jeg kan finde ud af, hvor længe det skal koge, og om det skal bleges bagefter, eller hvad man lige gør.

På forhånd tak for hjælpen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kogning af hestekranie
  • #1   3. nov 2020 1. Du skal have fat i en giga gryde, hvor du kan have hele hovdet.
    2. Det lugter af helve... til
    3. Det skal have en eller anden form for blegning.

Kogetiden er noget med at du skal kunne rense helt i bund.

Alternativt, kan du grave det ned i en myretue, en af de store som du ser i skoven, hvor længe det skal ligge ved jeg ikke, men det lugter ikke hjemme hos dig selv smiley

• #2   3. nov 2020 Jeg ville kontakte nogle jægere.

Evt, meld dig ind i Facebook gruppen "vi som går på jagt, ny".
    Du kan jo udmelde dig igen, når du har fået svar.

Hvis du gør det forkert, vil kraniet blive ved med at frigive "ligvæske", lugte råddent og blive gult.

Hvis du ikke er øm over kraniet, så spul det med højtryksrenser, kog, spul det igen og brug det til udendørs dekoration. Kraniet går måske lidt i stykker, du undgår ikke helt lugt - men det ser nogenlunde ud.

• #3   3. nov 2020 Gør som Dr Who skriver, Kontakt nogle jægere. De kender helt sikkert en, der laver rådyr / krondyr om til opsatser. De ved hvordan du skal gøre... eller vil påtage sig opgaven, når de er ved, at koge andre dyrehoveder. Hvis du får fat i hovedet inden, så kom det i en plastiksæk og frys det ned, indtil du får kontakt.
    Jeg ved at Hestefornuft.dk har vist et heste kranie frem, som hun selv har fået kogt / lavet. Tror det var sidste sommer... eller året før.

• #4   3. nov 2020 Nu har jeg renset en håndfuld kranier (ko og hest blandt andet) og jeg bruger den langsomme metode. Det stinker til gengæld ikke, ud over når du skifter vand. Det er så mest effektivt, når det er varmt, med mindre du har et varmelegeme til et akvarie.
    Jeg putter sædvanligvis hovedet i en murerbalje og fylder den med vand. Så dækker jeg det til med sort plastik og binder med en snor. Så står det der og hygger sig. Når vandet har en varmekilde går det ret hurtigt og du kan blive fri for at stinke det hele til ved at koge.
    Bare sørg for det står i nærheden af et buskads eller lignende, så du har et sted at hælde vandet ud.

• #5   3. nov 2020 Se det har jeg jo prøvet.
    Det er et pokkers arbejde og det tager laaaaang tid, derfor også prisen, på et færdig lavet.

Du skal have fat i en grukedel, og så skal det koge til kødet er nemt at fjerne, 6-8 timer.

Så renser du kraniet for alt og jeg mener alt, hjerne, hinder, alt!
    Jeg brugte en haveslange med et af de hoveder med forskellige dysser. Højtryksrenser er for voldsomt og svært når man skal ind i alle kroge.
    Det sviner og er klamt, men altså når du har tørret hjerne masse væk fra ansigtet en gang, så kan det også være det samme, gå i bad bagefter smiley

De hulrum hvor nervebanerne går renser du lettest med piberensere.

Så skal du til det kedelige, langvarige arbejde, det skal i Bio-tex opløsning, og her skal det ligge i 6-12 måneder. Der skal være bevægelse i vandet så brug evt. en akvariepumpe med en sok omkring, så den ikke stopper pga snask.
    opløsningen skal skiftes hver 14. dag.
    Denne proces er for at trække alt fedt ud af kraniet, hvilket tager tid, er man ikke tålmodig her, så får du et kranie som lugter og vil have gult fedtudtræk.

Jeg gav op efter 4 måneder og lod en konservator ordne resten.

efter Bio-tex behandling skal det ligge i brintoverilte opløsning i ca. 2 uger.

Ovenstående er den metode konservatorerne bruger.

Den metode jægerne bruger, er ikke altid lige god til hestekranier.

• #6   3. nov 2020 Nå ja, i øvrigt behøver du ikke rense kraniet mega grundigt, hvis du bruger min metode. Hud skal af (men det kan jeg læse du ikke behøver bøvle med), og jo mere kød du kan fjerne jo hurtigere går det, men det er ikke mega kritisk. Øjnene er lidt en smagssag, om du vil fjerne. Jeg kan ikke få mig selv til det.

• #7   3. nov 2020 Nårh ja, Louise, det er rigtigt, vandet skal være lunt. Nogen og 30 grader

• #8   3. nov 2020 Maria: Ja, altså det lykkedes mig at få renset et sidste kokranie her september, ved ikke hvad temperaturen bliver, men det står i solen så vidt muligt, i sort indpakning.

• #9   3. nov 2020 Jeg forhørte Mig ved en konservator, hvor jeg fik udførlig beskrivelse af den bedste metode.
    Der er jo andre måder som kan fungere fint nok.
    Hvor længe har du det liggende, Louise?

• #10   3. nov 2020 Ts
    hvis du vil have mere udførlig beskrivelse og opløsninger, så skriv pb. så finder jeg lige mine notater frem smiley

• #11   3. nov 2020 Maria: Tjah, mistænker også en konservator ikke gider bruge tid på at vente smiley . Men det var også mest som et alternativ, hvis man ikke gad koge.
    Jeg har faktisk ikke taget tid. Det sidste gik overraskende hurtigt. Om sommeren tager det vel et par uger eller 3, men til gengæld synes jeg ikke man bruger ret meget tid på det. Når jeg skifter vand, plejer jeg gerne tage de værste stykker af, der alligevel er ved at falde af. Handsker er dog meget vigtigt, da lugten sætter sig i huden ??
    Hvis man har en å eller bæk, kan man vist også lægge det der i og binde det fast. Så behøver man heller ikke skifte vand smiley (aner ikke om der er regler hvad det angår, bare at det kan gøres)

• #12   3. nov 2020 Maria: nå ja, læste lige resten af din kommentar. Mine kranier lugter ikke. Jeg har kigget lidt videoer hvor folk har eksperimenteret med sæbe og noget, efterfølgende. Jeg har dog ikke prøvet, da det ikke har været specielt nødvendigt.

• #13   3. nov 2020 Hun har kogt en hest!
    (De har kogt en kat !!!! )

Ej undskyld men jeg fik virkelig krumme senarie på hjernen.

• #14   3. nov 2020 Jeg har et kranie fra en hest der blev slagtet. Dog blev den skudt med boltpistol, så kraniet er (desværre) ikke helt. Jeg efterlog det i en balje med vand, der bare stod og stod på en gård i et rums tid, og puttede derefter hovedet ned i et hul i jorden, hvor det lå med plastik og sten ovenpå i et par uger. Det er helt rent, og lugter ikke. Desværre gik det i stykker da huden kom af, men det er jo desværre hvad der sker, når de bliver "skudt".
    Har også kranier fra vildsvin, hjorte mm. som jeg har snuppet(med lov) fra et hul hvor de lokale jægere lægger dyrerester. De havde ingen hud mm. da jeg tog dem, og efter en kogning, og et par timer i sollys, er de også flotte, hvide og lugter ikke smiley

• #15   3. nov 2020 du kan også ligge det i naturen også lad naturen gå sin gang

• #16   3. nov 2020 Bare en note til hvis du lægger det i naturen. Bind det fast eller put det i et bur. Havde kranie liggende jeg troede var forsvundet, fordi et dyr havde flyttet det.

• #17   3. nov 2020 Louise god pointe ?? og pas på sarte naboer

• #18   3. nov 2020 Hvad med en lokal vildtkoger?

• #19   4. nov 2020 Tak for gode tips! Jeg tænker videre over, om jeg kan få mig selv til at gå i kast med det smiley

Kommentér på:
Kogning af hestekranie

Annonce