{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Heste etik
  • #1   12. jan Selvom hesten måske måtte være veltrænet, ville jeg stadig ikke have god samvittighed med at sætte mig op på den, hvis jeg var den størrelse.

• #2   12. jan mig bekendt er der ingen lov om vægtgrænse?
    Men jeg er selv samme str, som rytter på billedet og ville aldrig sætte mig op på en islænder eller ponyer eller spinkel hest
    rider af samme grund en bred varmblod

• #3   12. jan Personligt ville jeg heller ikke ride en hest i den størrelse, da jeg selv høre til i den tunge ende. ( rider slet ikke )
    Dog mangler jeg fornuftige vægt forsøg, der tæller mere end 10-20 heste, der er redet med for lille sadel med vilje. De fleste overvægtige er selv opmærksomme på sadel passe hest og rytter.
    Når det så er sagt, så syntes jeg det er usmageligt, at hænge en overvægtig person ud, højest sandsynligt en, der ikke ved du har taget billedet.
    Håber dog jeg tager fejl.

• #4   12. jan Det er taget ud af en youtube video, der er ikke for at hænge nogen ud, men det er da en utrolig vigtig debat, når nogen promovere at det som foregår på videoen her er i orden.

• #5   12. jan Jeg vejer selv 95 kg(og på vej længere ned), og rider en fjordhest på 148 cm. Hun er meget bred, og rides ikke hårdt. Hun tjekkes regelmæssigt af behandler uden de store anmærkninger.
    Jeg ville aldrig sætte mig på mindre - og islænder er for mig helt udelukket.
    Jeg har det meget svært med folk der rider islændere, som er min størrelse eller endda større. For jeg nægter at tro, at de kan bære det smiley

• #6   12. jan Hvis der var en lov, der kunne tages i brug, hvem skal så håndhæve den?
    Dyrlæge? Ridelære / underviser? Og hvis en hest er privat ejet og ejer ikke modtager undervisning, hvem skal så gøre ejer opmærksom på h#n overtræder en vægtlov?
    Det er en rigtig svær lov, at håndhæve.

• #7   12. jan Sunshine, hvorfor mener du det ville være svært at overholde sådan en lov, hvis den blev lavet? smiley

• Gingerella
    Gingerella Online Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 377
    #8   12. jan Nicoline Hjorth: Sunshine skriver ikke, at loven vil være svær at overholde. Hun skriver, at den vil være svær at håndhæve. Det er to forskellige ting. Og jeg er enig med hende mht. problematikken.

• #9   12. jan Det på billedet er i hvert fald overhovedet ikke i orden! Gid der kunne gøres noget ved det. Der er godt nok for mange, der ikke burde ride, før de har været på løbebåndet smiley Forstår virkelig ikke, at nogle vil retfærdiggøre eller undskyld det. Det er sgu synd for hestene og dybt egoistisk at sådanne ryttere! Så kan de i det mindste finde noget langt større og stærkere - og samtidig arbejde på sig selv. Bliver sgu ked af at se sådan noget. Stakkels heste.

• #10   12. jan Hvad mener jeg?
    Det er umulig at sige noget rigtig fornuftigt ud fra billedet.
    Det ligner umiddelbart et fornuftigt lag vintertøj, og i så fald ser de fleste ryttere ud som michelinmænd...
    Det er godt nok øv at blive fordømt, hvis man ifører sig fluffy og varmt vintertøj...

Jeg er en kortbenet, mørk muchellinmand om vinteren, når jeg er ude... Gerne 1-2 lag bukser, to lag tynde bluser (fx en langærmet uld undertrøje og tshirt, en enkelt fleecejakke og så en almindelig vinterjakke yderst. Til gengæld kan jeg færdes i en snestorm uden at fryse. Jeg har lige gået halvanden time med hunden, i vintermørke, blæst og let snevejr og haft det fabelagtig komfortabelt...

Bortset fra det - hvis nogen synes, at de har rigtig god viden om, hvor grænsen for vægt/højde går, så vedhæft gerne jeres kilder og original artikler.

Indtil videre kan jeg ikke se, at vi har rigtig præcis viden?
    Hvis hesten er glad, veloplagt og ubesværet.
    Jeg bruger selv den tommelfingerregel, at sadlen skal passe hesten.
    Og rytteren skal passe i sadlen.
    Kan hest og rytter ikke passe samme sadel, så skal man nok genoverveje om man passer sammen.
    I 1930erne frem til 1960erne anbefalede man at se på hestens pibemål for at vurdere, hvad meget heste kunne holde til at bære - den ide havde man ikke fortalt araberheste, som i hundredevis af år har båret mænd i ørkenkrig, eller trakenere, som oprindelig er opdrættet til at være, jeg mener at det var Østrigs kavallerihest, med en del araberblod i for at få noget der kunne holde...

Vi har ikke præcis, faktuel viden om hvad der afgør - men vintertøj er ikke det afgørende.

• #11   12. jan Havde jeg den størrelse, som det syner at rytteren har på billedet, havde jeg aldrig valgt at ride på så lille en hest. Dog har jeg jo self ikke set hele videoen og kan derfor ikke vurdere den konkrete situation, men som det ser ud der, så synes jeg hun ser stor ud til den. Generelt plejer jeg at sige at jeg hellere vil se en hest gå med en lidt tungere rytter, der er i balance, end en meget tynd rytter, der bumler rundt. Dog skal det stadig være indenfor rimelighedens grænser og er man meget overvægtig mener jeg at man bør være opmærksom på at det begrænser én i hvad type hest man ønsker. Heldigvis synes jeg dog at langt de fleste ryttere i den tungere ende er rigtig opmærksomme på deres egne begrænsninger og på at vælge en passende størrelse hest og sadel derefter. Det er yderst få tilfælde jeg har set i mine mange år som rytter(også stævnerytter), hvor jeg synes at jeg har set en equipage, der var meget uharmonisk pga. rytters vægt.

At lave en lovgivning omkring det ville være enormt svært, da ingen studier endnu har fastlagt præcist hvordan hesten belastes af vores vægt og derudover ville den også, som andre siger, være tæt på umulig at håndhæve. Ligesom at man heller ikke ved lov kan bestemme at alle skal ride med ridehjelm alle steder, da ingen har kontrol over hvad der foregår på privat ejendom.

• #12   13. jan Rosa.
    Man kan sagtens lave en lov, der er nem at bryde.
    Tænk fx fartgrænserne..

Love har to formål.
    1) Besværliggøre det, som er dumt og uhensigtsmæssigt. Fx indkøb og brug af narkotika.
    2) Signalværdi. Er det man gør lovligt, er det sandsynligvis ok og ikke voldsomt dumt. Er det ulovligt, så er det jo noget, nogen har læst op på for dig, og bevæger man sig ud i det, som er ulovligt, så er vi derude, hvor det er dumt. 170 km/t på motorvejen er dumt, og kroppen holder ikke til at man kører galt med den fart.

Man kunne sagtens lave lovgivning med eksakte grænser.
    Men, når reglerne laves sorthvide, så risikerer man, at nogen tænker "men dether er lovligt så det er fint" i stedet for at stoppe op, og tage ansvar for egne tanker.
    Eksempel.
    Man laver en regel om, at en hest må max bære 20% af egen vægt.
    En hesteglad person køber en hest, der er bygget til at trække (og derfor er tung), men hesten er også fed og har ikke været brugt i 5 år. Person på 150 kg sætter sig op på hest uden grundform og er helt overbevist om, at der er en fin ide "vi har jo en streng lovgivning for rideheste i DK og dether er lovligt!"

• #13   13. jan Hvis nogen kan komme med link til forsøg, der tæller mere end 20 heste og hvor rytter rider i en, korrekt, tilpasset sadel, samt er en dygtig rytter og ikke en sæk nybegynder kartofler på hesten, så er jeg den glade læser af den.
    Der findes desv ikke den slags undersøgelser. Hvilket er beklageligt, da det er med til, at holde liv i en ulige debat, hvor det er ok, at hænge overvægtige ud.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 129 Svar: 8.916
    #14   13. jan Jeg har det nok svære ved den evige udskamning af tykke mennesker, end at rytteren rider på hesten.

Der er 1 ringe billede, der på ingen måde giver mulighed for hverken at se rytter eller hest bevæge sig - så man kan på ingen måde udtale sig.

Man kan fornemme en størrelse på rytteren, men der er ingen der på nogen måde kan angive en vægt - som det vel egentligt er det hele emnet i bund og grund handler om.

• #15   13. jan Jeg synes denne tråd er rigtig træls. Især pga. det billede som TS ligger ind. Ved du hvor mange lag tøj rytteren har på.
    Anyway, jeg mener selvfølgelig ikke at en meget overvægtig person skal sætte sig op på en pony eller hest som ikke kan bære dem. MEN hvis en kraftig rytter viser HENSYN til hesten, sidder godt og stille i sadlen ikke river hesten i munden, er dette meget bedre end de tynde ryttere der river hesten i munden, bumper rundt i sadlen og rider i flere timer uden at tage hensyn til hesten. Jeg er selv kraftig, men jeg rider kun min hest efter de er opvarmet, Det vil sige jeg trækker dem varme i 15 min. Derefter rider jeg 15-20 minutter og så trækker og træner jeg hesten af så den bøjes osv. Jeg har engang haft part på en islænder, hvor jeg var i den store ende til hesten. men intet alvorligt. Hesten blev så lånt ud til en meget mindre rytter end jeg. Denne rytter red på skovtur på min part tre dage i træk i 2-3 timer af gangen. Hesten var total stiv bagefter, og var umotiveret til ridningen. Rytteren havde siddet meget urolig i sadlen og hevet hesten i munden. Det er heller ikke okay! Der lærte jeg i hver fald hvad god ridning er.

• #16   13. jan Jeg vil helst ikke kommentere på denne rytter specifikt, men det er desværre et generelt problem, at folk rider på alt for små ponyer. Især shetlændere eller andre racer og bruger undskyldningen "de kan bære dobbelt af deres egen vægt". Nej, ingen heste kan bære mere end andre racer - nogle er bygget til at trække mere, ja.
    Jeg bliver altid så ked af det, når alt for store (herunder både længde og vægtmæssigt) er for stor til deres heste. Jeg selv har fået mange kommentarer fra andre hestemennesker, at jeg er ond, dyremishandler og en idiot der fortjener at dø, fordi jeg har redet min pony Flower. Jeg er 160 og 50 kg, og hun er 131 cm. Jeg har valgt ikke at lytte til dem. Hvorfor? Fordi jeg har spurgt mine dyrlæger, flere forskellige topryttere, og de alle sammen mener det samme. Så længe hun ikke siger fra, så er der absolut intet problem, da min balance er god samt det er blot fordi jeg er for lang men ikke for tung. Jeg synes bestemt, at der burde være en mere håndhævet regel om 20%. Jeg ved dog ikke hvem der skulle håndhæve den, men jeg synes det er synd, når vores heste bliver udsat for et alt for stort pres.
    Billede af pony og mig.

profilbillede
  • #17   13. jan Doktor Who: Du har helt ret, og hvad du siger, er også hvor jeg ville hen af med mit indlæg. Fik bare formuleret det lidt diffust smiley Men ja, det største problem ville helt klart ikke være den manglende forskning på området, men at en vægtgrænse sat udfra procenter ikke ville tage højde for den enkelte hests muskel/fedtmasse og form. Man ville sikkert godt kunne lave nogle studier på området, hvis en lovgivning virkelig blev aktuel, men problemet med fedt vs. muskelvægt ville nok være der uanset hvad.

• #18   13. jan Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor, man siger at man ikke må ride en hest hvis man vejer mere end 20% af dens kropsvægt, men alle størrelser kan ride på en islænder...? Hvad er forskellen? for det først er det ikke en hest, det er en pony! For det andet siger det mig intet at folk siger at det er en "stærk race". Det er ingen logik i det! men udover det er der i det hele taget rigtig mange forvirrende ting omring islænder sporten hvis i spørger mig... smiley
    Jeg vil dog ikke vudere noget ift. dit oplæg, da jeg skal bruge mere information end blot et billede... Jeg håber ikke personen finder dette oplæg på hestegalleri, men at du kontakter hende hvis du ikke føler det er i orden :0

Jeg er selv 177 cm og vejer 77kg. Min hest 149 cm og vejer omkring 550kg. Han har aldrig sagt fra overfor mig, og jeg har aldrig fået nogle kommentarer på det ...

profilbillede
  • #19   13. jan Jeg har mange meninger og fordomme om mangt og meget - det må jeg indrømme blankt! smiley
    Jeg kan ikke se grund til at man som velvoksen (på den ene eller anden måde) skal ride en pony, det må være muligt at finde en hest i rette størrelse til enhver som mener sig fit til at ride.
    Det er ikke udskamning i mit univers at have en holdning til det.
    Jeg er ikke fan af at man skal ytre sig bare fordi og jeg mener faktisk at man i de aller fleste tilfælde skal sige noget godt eller tie.
    Men dyrene kan ikke lave en metoo kampagne og så er det fint at nogle vil hjælpe dem.

• #20   13. jan Det er i øvrigt sjovt med efterspørgsel på lige netop evidensbaseret forskning på dette område fra hestefolk - som ofte i høj grad tyr til alverdens alternativer som alt fra mærkelige tilskud, til telepati og underlige tryk her og der som der heller ikke findes ret meget evidens for.
    Ikke at jeg skal være hellig, men det er tankevækkende.

• #21   13. jan https://www.horsetalk.co.nz/2018/03/09/heavy-horse-consequences-pilot-study/

Hvis man skulle være interesseret i at læse

• #22   14. jan #20.
    Jeg indrømmer da blankt, at I den perfekte verden læner mit dyrehold sig lige så meget op ad viden, som jeg gør på arbejdet..
    Og det er da påfaldende - ville du selv spise mystimagiske tilskud? Ville du selv kontakte en telepat, hvis chefen ikke forstår dig? Hvis du i resten af livet gerne vil gøre hvad der er klogt, hvorfor så ikke også med dine dyr.

Men - når /hvis et fagområde læres fra mund til mund og praktisk oplæring - og vi lige har klippet en generation over - så er der jo et gigantisk videnstab.
    For 100-70 blev landbruget for alvor mekaniseret - men hestene røg ud af de fleste familiers hverdag. Og kom først igen som ride dyr og forvoksede kæledyr. Mine bedsteforældre var vant til heste, mine forældre har haft adgang til hest i hverdagen da de var børn.
    -... Men, hvis man ikke er vokset op så langt ud på landet, at dødelige konger ikke har adgang og elverkonger reagerer, så har der været 1-2 hesteløse generationer i mange familier.
    Det er min erfaring, at folk læner sig op ad alternativ medicin og mundtlige råd af ukendt oprindelse, når de ikke ved, hvad der er af viden om, hvad man kan gøre.

Ift vægt - det ultimative var vel at kombinere et registerstudie over fx DKs registrerede heste med spørgeskema til ejerne.
    Spørgsmål til foder, fold og stald forhold, hvad de bruges til, helbred. Og så se på, hvor længe dyrene bliver ved med at være velfungerende i sporten, fx som ridehest.
    Det ville være super spændende.

• #23   14. jan Julie T
    Den artikel har jeg læst og det er en af dem jeg ikke fæster lid til, da der kun er 6 heste og bevist for lille sadel til rytter. Det er en af den slags artikler, der ligner bestillings arbejde, for netop, at opnå et, bestemt, ønsket resultat. Det er klart hesten viser ubehag, når sadlen ikke passer rytteren.
    Jeg efterlyser, lødige, forsøg med mere end 20 heste. Hvor sadlen også passer rytter og hvor rytter samtidig også er i balance.

• #24   14. jan #22
    Jeg forstår udemærket princippet med erfaring gennem generationer uden evidens og at man gør det der virker.
    Jeg agerer ud fra mange antagelser i det daglige (privatliv), uden at jeg efterspørger evidensbaseret viden om det (om det findes eller ej). Fordi jeg har lært det af andre og jeg stiller ikke spørgsmålstegn fordi det passer ret godt i mit verdensbillede smiley

• #25   14. jan Jeg synes heller ikke udskamning er i orden, men alligevel mener jeg det er ret nemt at vurdere, at rytteren er for stor til ponyen på billedet. Ponyen ser jo lige frem spinkel og smal ud, i forhold til rytteren, selvom der sikkert er tale om en robust race. Uanset hvordan ponyen går, så er det bare lige i overkanten. I øvrigt er rytteren for stor til sadlen og vægtfordelingen vil blive derefter.

Lignende eksempler ses ofte på rideskoler og argumentet er tit, jamen de skal jo bare lære at ride og laver ikke noget hårdt, eller den (ponyen) er vant til at gå med alle mulige ryttere. Ja det er den sikkert, men det er vel også en af grundene til at rideskole heste er nogle af de mest slidte og fejlredne heste... Hvis man vil lære at ride er det da ekstra vigtigt at hest og rytter og udstyr passer sammen og at hesten fungerer godt, så rytteren kan lære noget.

Islænder, haflinger, koldblods i det hele taget, er ikke stærkere bare fordi de har kraftigere knogler og større muskler - de er ligeså sårbare for forkert ridning, som en spinkel araber.

• #26   14. jan Uanset hvad den rytter der har på af tøj, så er det ikke svært at se, at hendes røv er bredere end ponyens. Jeg synes det er et mis-match, og mine øjne gør ondt.

Hvor mange her har prøvet at lave et stykke arbejde med en rygsæk på, der vejer 20 % af sin vægt. Jeg har ikke. Men jeg ved, at det er nemmere at springe op på en bigballe uden gummestøvler på, end ned, og de vejer 1,5 % af min vægt.

Jeg tror problemet er, at fedme er et tabu. Man må ikke sige til en person: "du er godt nok tyk, hvor meget vejer du?", det er fat-shaming. Modsat er det helt okay at gå hen til en høj person og sige: "hej, du er godt nok høj, hvor høj er du?" (jeg er 185 cm høj, så den har jeg hørt mange gange).
    Vi finder hellere på undskyldninger for at overvægtige mennesker kan ride på små ponyer, såsom at "islænderen er jo en robust race" (det er en ekstensiv race, som i mange tilfælde oversattes til robust, dvs. den er robust ift. vind og vejr, ikke robust overfor tunge ryttere) og "bare sadlen passer til hesten" og "bare hesten er i en god form"; i stedet for at tage fat om nældens rod og så sige "det dur ikke, du vejer simpelthen for meget til at ride på den hest".

• #27   14. jan Ann C.
    Jeg håber ikke, at du tager mit første oplæg som en generel velsignelse til at ride på små ridedyr uanset hvor tung man er.
    Det er det ikke.

Men det er svært at komme med informerede konklusioner ud fra det billede.
    Jeg har lige målt efter. Jeg er udenfor.
    Jeg har to tynde fleece jakker på. Tog bæltet af. Der mangler nok 10 cm før jeg kunne lukke bæltet - og det er UDEN min nye vinterjakke yderst.
    Jeg er nok 20 cm tykkere målt udenom alt mit vintertøj.
    Vi har ud fra et billede, som jo pr definition er et øjebliksbillede, kun sparsom anelse af situationen og kun sparsom indsigt i, hvad der siges.

Selvfølgelig er der en grænse for, hvad både dyr og mennesker kan holde til - og en grænse for, hvad vi godt kan holde til, men det er bare ikke behageligt?
    Men, teknisk set har vi ikke så meget præcis, faktuel viden - og jeg kunne faktisk godt tænke mig, at vide?

• #28   14. jan Ann C
    Jeg går skam heller ikke ind for, at overvægtige mennesker rider små ponyer. Jeg efterlyser lødige forsøg, der viser de forskellige ulemper for hesten ved, at bære rundt på en overvægtig / for stor og ikke kun forsøg, der er udført med et bestemt resultat for øje. De findes desv ikke endnu. Og så længe de ikke findes, kan man ikke nøjes med, at udskamme de overvægtige. Der skal beviser på borderet, så man kan bruge de rigtige argumenter til, at fortælle dem, at de er vejer for meget til den givne hest / pony. Det kan ikke være din og min mening, der skal afgøre det, eller flertallets. Beviser skal der til.

Men det er ok i dine øjne, at TS har " lånt" et billede og på den måde hænger en, tilsyneladende, overvægtig person ud? Det er i øvrigt, når vi taler om love, forbudt, at hænge nogen ud på nettet, uden håndfaste beviser. Som Doktor WHO skriver, så vokser man enormt, når der kommer mange lag ekstra tøj på. Vi ved IKKE hvor meget personen på billedet vejer. Vi ved ikke hvor meget ekstra tøj personen har på. Hvem siger, at vinklen på billedet ikke skævvrider virkeligheden? Det er bare så nemt, at sparke nedad når man selv skeller sig ud i mængden.
    Som jeg har skrevet længere oppe i tråden: Hvem skal håndhæve en vægtlov, når / hvis den kommer? Vi kan desv ikke lovgive os ud af alt. Det er også forbudt, ved lov, at køre hurtigere end loven tillader, men vi gør det alle. Det er en holdnings ændring, der skal til og det kommer ikke over natten, bare fordi vi får en lov, der forbyder ## kg rider på ## højde X kg hest. Den lov kan eks ikke ta højde for om hesten er overvægtig eller muskelfattig. Den kan kun være en rettesnor.

• #29   14. jan Udskamning, krænkelser og stødt på manchetterne... altså jeg ser ikke at nogen steder her at overvægtige udskammes (og jeg er faktisk også lidt træt af dette slidte udtryk).
    Jeg er normalvægtigt og det ville ikke være okay for mig at ride på en shetlandspony og det håber jeg dæleme at mange ville have en mening om, hvis jeg gjorde.
    Det handler ikke om overvægt men om hvad der er rimelig vægt for en hest at have på ryggen.
    Ja, jeg har også tilgode at se et større studie der redegør for vægtbelastning mv. hos rideheste.
    Jeg leder dog heller ikke efter det...

• Hende Selv
    Hende Selv Tilmeldt:
    jun 2017

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 10
  • #31   14. jan Trine W
    Det er alle sammen, samme studie, både dine og det andet link, der er sat ind i tråden. Læg mærke til sidste forsøgsperson på billedet i dit sidste link. Rytter passer ikke i sadlen og dermed er forsøget utroværdigt, da en for lille sadel vil påvirke resultatet negativt. Hvis et forsøg skal gi et videnskabeligt, troværdigt resultat, SKAL sadel passe både rytter og hest. Ellers forvrænger det billedet, da en forkert sadel gi hesten ubehag, uanset om rytter er overvægtig eller ej. En for smal sadel til hesten vil gi samme resultat hos en normalvægtig rytter.

• Hende Selv
    Hende Selv Tilmeldt:
    jun 2017

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 10
    #32   14. jan Sunshine jeg er godt klar over sadlen skal passe men den skal passe både hest og rytter. Tages der udgangspunkt i at sadlen passer hesten så må konklusionen være at rytteren skal vælge en anden hest. En hest bliver jo ikke halt pga sadlen.
    Jeg har intet negativt at sige dog synes jeg ikke en hest der viser tegn på ubehag pga en rytters vægt er i orden. Men derudover har jeg ikke rigtig en holdning til det da der jo er stor forskel på heste samt ryttere.
    Probersion kan dog syne virkelig dårligt.

• #33   14. jan Hvorfor skal vi bruge studier til at vurdere alting, hvor er den sunde fornuft blevet af? Lige med vægt er det ret svært at lave et endegyldigt svar, udover ekstremerne selvfølgelig. Kig på hest og rytter, er de harmoniske, fungerer hesten under rytteren, har hesten svært ved at gå korrekt fordi den bærer for meget osv. Det er super individuelt.
    Rytteren på billedet er åbenlys for stor til ponyen, der kræves ikke en masse undersøgelser for at vurdere det.

• #34   14. jan Så vidt jeg kan se på billede har rytteren, en tynd vindjakke. På de andre videoer hun har lagt op er det tydeligt at ingen tykke lag øger størrelsen på rytteren, jeg har læst mig frem til at ponyen er 140 cm.

• #35   15. jan Hende Selv
    Selvf skal sadel og hest passe sammen før sadel og rytter. Vi er enige om, at hvis måsens ejer ikke passer i en 17" og heste ikke kan gå med en større sadel, så er det ikke hesten for måsens ejer. Dog vil jeg påstå, at de fleste overvægtige ryttere godt kan finde ud af, at vælge sadel efter deres mås.

• #36   15. jan Doctor Who
    Nej, det gjorde jeg ingenlunde. Men jeg giver dig ret i, at påklædning kan være lidt af en fejlkilde for vores umiddelbare vurdering, ud fra et billede som det her.

Det står os hver især frit for at lave en undersøgelse omkring vægtbelastning af hesten, og hvilke konsekvenser det har - det er bare at gå i gang. Der skal mere end en undersøgelse af 20 heste over en periode på to uger til, men med udgangspunkt i 20 heste af forskellig type over et par år kan sagtens give et datamateriale, der kan gøre os klogere.

Kigger vi til Storbritannien, så håndhæver de jo strengt en vægtgrænse i konkurrencer, jeg kan ikke huske hvad den er, men de kontrolvejer ryttere og heste, og så bliver rytteren diskvalificeret i konkurrencen, hvis vedkommende er for tung. Det redder naturligvis ikke de heste, der ikke kommer til stævner, men som en anden skriver her i tråden, så får det måske flere til at overveje, om det de gør er ok, hvis der er en konsekvens ved at overtræde... Ligesom at køre for stærkt, for det er vi nogle der ikke gør, når vi synes vi har betalt nok fartbøder.

Sunshine
    Der er ikke nogen, der bliver hængt ud i TSs opslag. Personer på billedet kan ikke identificeres og der er ingen personfølsomme oplysninger.

Hvad vægt angår er det noget af det ved vores udseende vi selv kan være herre over. Ingen skal bilde mig ind, at det er svært at tabe sig, ellers kan man komme til mig og få en kost- og aktivitetsplan, der giver 100 % garanti for vægttab.

Er man overvægtig, så har man taget en beslutning om, at ens eget helbred er ligegyldigt, men der er ingen grund til man også lader det gå ud over en hest/pony.

• #37   15. jan Ann C
    Det kan da godt være personen på billedet ikke er let, at identificere, men ikke desto mindre er hun genstand for en negativ omtale. Så jo hun er hængt ud på nettet. Jeg tvivler på hun vil syntes om det, hvis hun viste det.
    Det er ellers noget af en påstand, at alle kan tabe sig ved at følge din kostplan. Har du iøvrigt taget højde for, at der er nogen, der har stofskifte problemer, fordi den bedste medicin mod det, ikke er til, at få i DK? At der findes medicin, bla antidepressive midler og binyrebarkhormon, der gør vægttab umuligt? Overvægt er en sygdom på lige fod med alle andre sygsomme. Ja nogen kan tabe sig, andre kan ikke, uanset hvor lidt de spiser og hvor meget motion de dyrker. Ja du tror det måske ikke, men det er ikke desto mindre et faktum. Du vil højest sandsynligt påstå de lyver for sig selv om hvor meget de spiser og de ikke motionere nok og du vil ikke være alene om det synspunkt. Mange læger er også uvidende om det faktum. De påstår ALLE kan tabe sig hvis man vil. Det passer bare ikke ind i virkeligheden.
    For ikke, at glemme dem, der ikke kan motionere pga sygdom og lidelser, der umuliggør motion.
    Så nej vægt er ikke noget man selv, nødvendigvis, er herre over. Lige så lidt som at man selv kan bestemme hvor lav / høj man bliver.
    Nå det var et sidespring fra tråden.

• #38   15. jan Jeg så for noget tid siden en 18 årig pige der skrev hun havde beholdt sin barndoms pony fordi hun var så glad for den. Hun red den stadig. Pigen var over 180 cm og hendes pony 142 i stg. Der skrev alle hvor dejligt de var at se hun red pony og den bestemt ikke led overlast og hun var altså en god massiv pige. Men alle var enige om at hun gerne måtte ride hendes barndoms pony det var bare herligt. Men fordi hesten får plakaten islænder er det åbenbart dybt forkert voksne rider dem. Min ene islænder mangler 4 cm i at være hest. Men jeg må ikke ride hende eller hvad fordi hun er islænder. Nå men ser da også alt for store ryttere ride spinkle varmblodheste med feminin bygning er det okay bare fordi der er mere højde på. En spinkel hest vil altid kunne bære det samme som en mere kompakt bygget hest

• #39   15. jan Altid=aldrig kunne

• #40   15. jan Sunshine
    Hvis ikke man fejler noget klinisk eller modtager anden medicinsk behandling, er det vel kun ens indstilling, der potentielt står i vejen for et vægttab.

Men det er, som du selv skriver, et sidespor. Ikke desto mindre er rytterens sundhed ligeså vigtig som hestens, og hvis man fejler noget der gør at man er overvægtig, skal man måske overveje, om man har fysikken til at varetage hestens tarv bedst muligt. Og alt andet end lige overveje hestens arbejdsbyrde.

Da jeg for et halvt år siden vejede 85 kg, uden at være overvægtig, for jeg er 185 cm høj, da overvejede jeg da, om det var helt ok for mine to heste. Nu har jeg tabt mig over ti kilo, og har da stadig kvaler over det, idet jeg er så høj (vægtstangsprincip, balancepunkt).

Man skal have respekt for dyrene og man skal have respekt for at ridning er en sport. Både for hesten og for en selv. Jeg synes det ville være helt fair at man satte en vægtgrænse, både for hesten og hestens holdbarhed, det har vi jo tidligere på ugen diskuteret i en tråd om galopsporten, og der kan alle blive enige om, at det er for tidligt at ride hestene til som 2-års. Men i en debat om overvægt hos rytter skal vi pludseligt se meget mere nuanceret på det.

• #41   15. jan Ann C
    Godt, så er vi enige om, at man ikke bare kan tabe sig, hvis man vil. Vi er heller ikke uenige om, at overvægtige ikke skal ride små ponyer. Så langt så godt. Men så længe vægtloven ikke er der, skal vi ikke alle sammen fare rundt og være vægt politi, når vi ikke har noget bevis for, at det er usundt for hesten. Der er nødt til, at være håndfaste, videnskabelige beviser, da det ikke kan være din, min og alle andres mening, der dømmer en person for, for overvægtig til sin pony / hest. De beviser findes desv ikke ... endnu. Problemet er bare, hvem skal håndhæve den lov? Dyrlægen? Underviser? Eller en instans der tar rundt hos private, rideskoler og opstaldnings steder? Det kommer ikke til, at fungere i praksis nogen af delene. Men det kan være med til, at skabe en holdnings ændring og opmærksomhed på problemet.

• #43   i dag kl. 11:27 Hvorfor overhovedet begynde at vurdere på om andre folk er for dovne, dumme eller for syge til at tabe sig. Det kommer ingen ved. Der er prestige i at være høj, og 185 er bestemt ikke usædvanligt. Der er ikke prestige i at være fed, så derfor er der naturligvis forskel på, hvordan kommentarer om henholdsvis højde og fedme opfattes.

Jeg ville dog personligt hverken kommentere på højde eller fedme, men blot sige at vedkommende ikke passer til ponyen. Det behøver ikke være så kompliceret og vi har ikke ret til at blande os i hvorfor folk er overvægtige.

Kommentér på:
Heste etik

x