{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste etik
  • #1   12. jan 2021 Selvom hesten måske måtte være veltrænet, ville jeg stadig ikke have god samvittighed med at sætte mig op på den, hvis jeg var den størrelse.

  • #2   12. jan 2021 mig bekendt er der ingen lov om vægtgrænse?
    Men jeg er selv samme str, som rytter på billedet og ville aldrig sætte mig op på en islænder eller ponyer eller spinkel hest
    rider af samme grund en bred varmblod


  • #3   12. jan 2021 Personligt ville jeg heller ikke ride en hest i den størrelse, da jeg selv høre til i den tunge ende. ( rider slet ikke )
    Dog mangler jeg fornuftige vægt forsøg, der tæller mere end 10-20 heste, der er redet med for lille sadel med vilje. De fleste overvægtige er selv opmærksomme på sadel passe hest og rytter.
    Når det så er sagt, så syntes jeg det er usmageligt, at hænge en overvægtig person ud, højest sandsynligt en, der ikke ved du har taget billedet.
    Håber dog jeg tager fejl.


  • #4   12. jan 2021 Det er taget ud af en youtube video, der er ikke for at hænge nogen ud, men det er da en utrolig vigtig debat, når nogen promovere at det som foregår på videoen her er i orden.

  • #5   12. jan 2021 Jeg vejer selv 95 kg(og på vej længere ned), og rider en fjordhest på 148 cm. Hun er meget bred, og rides ikke hårdt. Hun tjekkes regelmæssigt af behandler uden de store anmærkninger.
    Jeg ville aldrig sætte mig på mindre - og islænder er for mig helt udelukket.
    Jeg har det meget svært med folk der rider islændere, som er min størrelse eller endda større. For jeg nægter at tro, at de kan bære det smiley


  • #6   12. jan 2021 Hvis der var en lov, der kunne tages i brug, hvem skal så håndhæve den?
    Dyrlæge? Ridelære / underviser? Og hvis en hest er privat ejet og ejer ikke modtager undervisning, hvem skal så gøre ejer opmærksom på h#n overtræder en vægtlov?
    Det er en rigtig svær lov, at håndhæve.


  • #7   12. jan 2021 Sunshine, hvorfor mener du det ville være svært at overholde sådan en lov, hvis den blev lavet? smiley

  • #8   12. jan 2021 Nicoline Hjorth: Sunshine skriver ikke, at loven vil være svær at overholde. Hun skriver, at den vil være svær at håndhæve. Det er to forskellige ting. Og jeg er enig med hende mht. problematikken.

  • #9   12. jan 2021 Det på billedet er i hvert fald overhovedet ikke i orden! Gid der kunne gøres noget ved det. Der er godt nok for mange, der ikke burde ride, før de har været på løbebåndet smiley Forstår virkelig ikke, at nogle vil retfærdiggøre eller undskyld det. Det er sgu synd for hestene og dybt egoistisk at sådanne ryttere! Så kan de i det mindste finde noget langt større og stærkere - og samtidig arbejde på sig selv. Bliver sgu ked af at se sådan noget. Stakkels heste.

  • #10   12. jan 2021 Hvad mener jeg?
    Det er umulig at sige noget rigtig fornuftigt ud fra billedet.
    Det ligner umiddelbart et fornuftigt lag vintertøj, og i så fald ser de fleste ryttere ud som michelinmænd...
    Det er godt nok øv at blive fordømt, hvis man ifører sig fluffy og varmt vintertøj...

    Jeg er en kortbenet, mørk muchellinmand om vinteren, når jeg er ude... Gerne 1-2 lag bukser, to lag tynde bluser (fx en langærmet uld undertrøje og tshirt, en enkelt fleecejakke og så en almindelig vinterjakke yderst. Til gengæld kan jeg færdes i en snestorm uden at fryse. Jeg har lige gået halvanden time med hunden, i vintermørke, blæst og let snevejr og haft det fabelagtig komfortabelt...

    Bortset fra det - hvis nogen synes, at de har rigtig god viden om, hvor grænsen for vægt/højde går, så vedhæft gerne jeres kilder og original artikler.

    Indtil videre kan jeg ikke se, at vi har rigtig præcis viden?
    Hvis hesten er glad, veloplagt og ubesværet.
    Jeg bruger selv den tommelfingerregel, at sadlen skal passe hesten.
    Og rytteren skal passe i sadlen.
    Kan hest og rytter ikke passe samme sadel, så skal man nok genoverveje om man passer sammen.
    I 1930erne frem til 1960erne anbefalede man at se på hestens pibemål for at vurdere, hvad meget heste kunne holde til at bære - den ide havde man ikke fortalt araberheste, som i hundredevis af år har båret mænd i ørkenkrig, eller trakenere, som oprindelig er opdrættet til at være, jeg mener at det var Østrigs kavallerihest, med en del araberblod i for at få noget der kunne holde...

    Vi har ikke præcis, faktuel viden om hvad der afgør - men vintertøj er ikke det afgørende.


  • #12   13. jan 2021 Rosa.
    Man kan sagtens lave en lov, der er nem at bryde.
    Tænk fx fartgrænserne..

    Love har to formål.
    1) Besværliggøre det, som er dumt og uhensigtsmæssigt. Fx indkøb og brug af narkotika.
    2) Signalværdi. Er det man gør lovligt, er det sandsynligvis ok og ikke voldsomt dumt. Er det ulovligt, så er det jo noget, nogen har læst op på for dig, og bevæger man sig ud i det, som er ulovligt, så er vi derude, hvor det er dumt. 170 km/t på motorvejen er dumt, og kroppen holder ikke til at man kører galt med den fart.

    Man kunne sagtens lave lovgivning med eksakte grænser.
    Men, når reglerne laves sorthvide, så risikerer man, at nogen tænker "men dether er lovligt så det er fint" i stedet for at stoppe op, og tage ansvar for egne tanker.
    Eksempel.
    Man laver en regel om, at en hest må max bære 20% af egen vægt.
    En hesteglad person køber en hest, der er bygget til at trække (og derfor er tung), men hesten er også fed og har ikke været brugt i 5 år. Person på 150 kg sætter sig op på hest uden grundform og er helt overbevist om, at der er en fin ide "vi har jo en streng lovgivning for rideheste i DK og dether er lovligt!"


  • #13   13. jan 2021 Hvis nogen kan komme med link til forsøg, der tæller mere end 20 heste og hvor rytter rider i en, korrekt, tilpasset sadel, samt er en dygtig rytter og ikke en sæk nybegynder kartofler på hesten, så er jeg den glade læser af den.
    Der findes desv ikke den slags undersøgelser. Hvilket er beklageligt, da det er med til, at holde liv i en ulige debat, hvor det er ok, at hænge overvægtige ud.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   13. jan 2021 Jeg har det nok svære ved den evige udskamning af tykke mennesker, end at rytteren rider på hesten.

    Der er 1 ringe billede, der på ingen måde giver mulighed for hverken at se rytter eller hest bevæge sig - så man kan på ingen måde udtale sig.

    Man kan fornemme en størrelse på rytteren, men der er ingen der på nogen måde kan angive en vægt - som det vel egentligt er det hele emnet i bund og grund handler om.




  • #15   13. jan 2021 Jeg synes denne tråd er rigtig træls. Især pga. det billede som TS ligger ind. Ved du hvor mange lag tøj rytteren har på.
    Anyway, jeg mener selvfølgelig ikke at en meget overvægtig person skal sætte sig op på en pony eller hest som ikke kan bære dem. MEN hvis en kraftig rytter viser HENSYN til hesten, sidder godt og stille i sadlen ikke river hesten i munden, er dette meget bedre end de tynde ryttere der river hesten i munden, bumper rundt i sadlen og rider i flere timer uden at tage hensyn til hesten. Jeg er selv kraftig, men jeg rider kun min hest efter de er opvarmet, Det vil sige jeg trækker dem varme i 15 min. Derefter rider jeg 15-20 minutter og så trækker og træner jeg hesten af så den bøjes osv. Jeg har engang haft part på en islænder, hvor jeg var i den store ende til hesten. men intet alvorligt. Hesten blev så lånt ud til en meget mindre rytter end jeg. Denne rytter red på skovtur på min part tre dage i træk i 2-3 timer af gangen. Hesten var total stiv bagefter, og var umotiveret til ridningen. Rytteren havde siddet meget urolig i sadlen og hevet hesten i munden. Det er heller ikke okay! Der lærte jeg i hver fald hvad god ridning er.


  • #16   13. jan 2021 Jeg vil helst ikke kommentere på denne rytter specifikt, men det er desværre et generelt problem, at folk rider på alt for små ponyer. Især shetlændere eller andre racer og bruger undskyldningen "de kan bære dobbelt af deres egen vægt". Nej, ingen heste kan bære mere end andre racer - nogle er bygget til at trække mere, ja.
    Jeg bliver altid så ked af det, når alt for store (herunder både længde og vægtmæssigt) er for stor til deres heste. Jeg selv har fået mange kommentarer fra andre hestemennesker, at jeg er ond, dyremishandler og en idiot der fortjener at dø, fordi jeg har redet min pony Flower. Jeg er 160 og 50 kg, og hun er 131 cm. Jeg har valgt ikke at lytte til dem. Hvorfor? Fordi jeg har spurgt mine dyrlæger, flere forskellige topryttere, og de alle sammen mener det samme. Så længe hun ikke siger fra, så er der absolut intet problem, da min balance er god samt det er blot fordi jeg er for lang men ikke for tung. Jeg synes bestemt, at der burde være en mere håndhævet regel om 20%. Jeg ved dog ikke hvem der skulle håndhæve den, men jeg synes det er synd, når vores heste bliver udsat for et alt for stort pres.
    Billede af pony og mig.


    profilbillede
  • #18   13. jan 2021 Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor, man siger at man ikke må ride en hest hvis man vejer mere end 20% af dens kropsvægt, men alle størrelser kan ride på en islænder...? Hvad er forskellen? for det først er det ikke en hest, det er en pony! For det andet siger det mig intet at folk siger at det er en "stærk race". Det er ingen logik i det! men udover det er der i det hele taget rigtig mange forvirrende ting omring islænder sporten hvis i spørger mig... smiley
    Jeg vil dog ikke vudere noget ift. dit oplæg, da jeg skal bruge mere information end blot et billede... Jeg håber ikke personen finder dette oplæg på hestegalleri, men at du kontakter hende hvis du ikke føler det er i orden :0

    Jeg er selv 177 cm og vejer 77kg. Min hest 149 cm og vejer omkring 550kg. Han har aldrig sagt fra overfor mig, og jeg har aldrig fået nogle kommentarer på det ...


    profilbillede
  • #19   13. jan 2021 Jeg har mange meninger og fordomme om mangt og meget - det må jeg indrømme blankt! smiley
    Jeg kan ikke se grund til at man som velvoksen (på den ene eller anden måde) skal ride en pony, det må være muligt at finde en hest i rette størrelse til enhver som mener sig fit til at ride.
    Det er ikke udskamning i mit univers at have en holdning til det.
    Jeg er ikke fan af at man skal ytre sig bare fordi og jeg mener faktisk at man i de aller fleste tilfælde skal sige noget godt eller tie.
    Men dyrene kan ikke lave en metoo kampagne og så er det fint at nogle vil hjælpe dem.





  • #20   13. jan 2021 Det er i øvrigt sjovt med efterspørgsel på lige netop evidensbaseret forskning på dette område fra hestefolk - som ofte i høj grad tyr til alverdens alternativer som alt fra mærkelige tilskud, til telepati og underlige tryk her og der som der heller ikke findes ret meget evidens for.
    Ikke at jeg skal være hellig, men det er tankevækkende.



  • #21   13. jan 2021 https://www.horsetalk.co.nz/2018/03/09/heavy-horse-consequences-pilot-study/

    Hvis man skulle være interesseret i at læse


  • #22   14. jan 2021 #20.
    Jeg indrømmer da blankt, at I den perfekte verden læner mit dyrehold sig lige så meget op ad viden, som jeg gør på arbejdet..
    Og det er da påfaldende - ville du selv spise mystimagiske tilskud? Ville du selv kontakte en telepat, hvis chefen ikke forstår dig? Hvis du i resten af livet gerne vil gøre hvad der er klogt, hvorfor så ikke også med dine dyr.

    Men - når /hvis et fagområde læres fra mund til mund og praktisk oplæring - og vi lige har klippet en generation over - så er der jo et gigantisk videnstab.
    For 100-70 blev landbruget for alvor mekaniseret - men hestene røg ud af de fleste familiers hverdag. Og kom først igen som ride dyr og forvoksede kæledyr. Mine bedsteforældre var vant til heste, mine forældre har haft adgang til hest i hverdagen da de var børn.
    -... Men, hvis man ikke er vokset op så langt ud på landet, at dødelige konger ikke har adgang og elverkonger reagerer, så har der været 1-2 hesteløse generationer i mange familier.
    Det er min erfaring, at folk læner sig op ad alternativ medicin og mundtlige råd af ukendt oprindelse, når de ikke ved, hvad der er af viden om, hvad man kan gøre.

    Ift vægt - det ultimative var vel at kombinere et registerstudie over fx DKs registrerede heste med spørgeskema til ejerne.
    Spørgsmål til foder, fold og stald forhold, hvad de bruges til, helbred. Og så se på, hvor længe dyrene bliver ved med at være velfungerende i sporten, fx som ridehest.
    Det ville være super spændende.


  • #23   14. jan 2021 Julie T
    Den artikel har jeg læst og det er en af dem jeg ikke fæster lid til, da der kun er 6 heste og bevist for lille sadel til rytter. Det er en af den slags artikler, der ligner bestillings arbejde, for netop, at opnå et, bestemt, ønsket resultat. Det er klart hesten viser ubehag, når sadlen ikke passer rytteren.
    Jeg efterlyser, lødige, forsøg med mere end 20 heste. Hvor sadlen også passer rytter og hvor rytter samtidig også er i balance.


  • #24   14. jan 2021 #22
    Jeg forstår udemærket princippet med erfaring gennem generationer uden evidens og at man gør det der virker.
    Jeg agerer ud fra mange antagelser i det daglige (privatliv), uden at jeg efterspørger evidensbaseret viden om det (om det findes eller ej). Fordi jeg har lært det af andre og jeg stiller ikke spørgsmålstegn fordi det passer ret godt i mit verdensbillede smiley




  • #26   14. jan 2021 Uanset hvad den rytter der har på af tøj, så er det ikke svært at se, at hendes røv er bredere end ponyens. Jeg synes det er et mis-match, og mine øjne gør ondt.

    Hvor mange her har prøvet at lave et stykke arbejde med en rygsæk på, der vejer 20 % af sin vægt. Jeg har ikke. Men jeg ved, at det er nemmere at springe op på en bigballe uden gummestøvler på, end ned, og de vejer 1,5 % af min vægt.

    Jeg tror problemet er, at fedme er et tabu. Man må ikke sige til en person: "du er godt nok tyk, hvor meget vejer du?", det er fat-shaming. Modsat er det helt okay at gå hen til en høj person og sige: "hej, du er godt nok høj, hvor høj er du?" (jeg er 185 cm høj, så den har jeg hørt mange gange).
    Vi finder hellere på undskyldninger for at overvægtige mennesker kan ride på små ponyer, såsom at "islænderen er jo en robust race" (det er en ekstensiv race, som i mange tilfælde oversattes til robust, dvs. den er robust ift. vind og vejr, ikke robust overfor tunge ryttere) og "bare sadlen passer til hesten" og "bare hesten er i en god form"; i stedet for at tage fat om nældens rod og så sige "det dur ikke, du vejer simpelthen for meget til at ride på den hest".


  • #27   14. jan 2021 Ann C.
    Jeg håber ikke, at du tager mit første oplæg som en generel velsignelse til at ride på små ridedyr uanset hvor tung man er.
    Det er det ikke.

    Men det er svært at komme med informerede konklusioner ud fra det billede.
    Jeg har lige målt efter. Jeg er udenfor.
    Jeg har to tynde fleece jakker på. Tog bæltet af. Der mangler nok 10 cm før jeg kunne lukke bæltet - og det er UDEN min nye vinterjakke yderst.
    Jeg er nok 20 cm tykkere målt udenom alt mit vintertøj.
    Vi har ud fra et billede, som jo pr definition er et øjebliksbillede, kun sparsom anelse af situationen og kun sparsom indsigt i, hvad der siges.

    Selvfølgelig er der en grænse for, hvad både dyr og mennesker kan holde til - og en grænse for, hvad vi godt kan holde til, men det er bare ikke behageligt?
    Men, teknisk set har vi ikke så meget præcis, faktuel viden - og jeg kunne faktisk godt tænke mig, at vide?


  • #28   14. jan 2021 Ann C
    Jeg går skam heller ikke ind for, at overvægtige mennesker rider små ponyer. Jeg efterlyser lødige forsøg, der viser de forskellige ulemper for hesten ved, at bære rundt på en overvægtig / for stor og ikke kun forsøg, der er udført med et bestemt resultat for øje. De findes desv ikke endnu. Og så længe de ikke findes, kan man ikke nøjes med, at udskamme de overvægtige. Der skal beviser på borderet, så man kan bruge de rigtige argumenter til, at fortælle dem, at de er vejer for meget til den givne hest / pony. Det kan ikke være din og min mening, der skal afgøre det, eller flertallets. Beviser skal der til.

    Men det er ok i dine øjne, at TS har " lånt" et billede og på den måde hænger en, tilsyneladende, overvægtig person ud? Det er i øvrigt, når vi taler om love, forbudt, at hænge nogen ud på nettet, uden håndfaste beviser. Som Doktor WHO skriver, så vokser man enormt, når der kommer mange lag ekstra tøj på. Vi ved IKKE hvor meget personen på billedet vejer. Vi ved ikke hvor meget ekstra tøj personen har på. Hvem siger, at vinklen på billedet ikke skævvrider virkeligheden? Det er bare så nemt, at sparke nedad når man selv skeller sig ud i mængden.
    Som jeg har skrevet længere oppe i tråden: Hvem skal håndhæve en vægtlov, når / hvis den kommer? Vi kan desv ikke lovgive os ud af alt. Det er også forbudt, ved lov, at køre hurtigere end loven tillader, men vi gør det alle. Det er en holdnings ændring, der skal til og det kommer ikke over natten, bare fordi vi får en lov, der forbyder ## kg rider på ## højde X kg hest. Den lov kan eks ikke ta højde for om hesten er overvægtig eller muskelfattig. Den kan kun være en rettesnor.


  • #29   14. jan 2021 Udskamning, krænkelser og stødt på manchetterne... altså jeg ser ikke at nogen steder her at overvægtige udskammes (og jeg er faktisk også lidt træt af dette slidte udtryk).
    Jeg er normalvægtigt og det ville ikke være okay for mig at ride på en shetlandspony og det håber jeg dæleme at mange ville have en mening om, hvis jeg gjorde.
    Det handler ikke om overvægt men om hvad der er rimelig vægt for en hest at have på ryggen.
    Ja, jeg har også tilgode at se et større studie der redegør for vægtbelastning mv. hos rideheste.
    Jeg leder dog heller ikke efter det...


  • Hende Selv
    Hende Selv Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 9
  • #31   14. jan 2021 Trine W
    Det er alle sammen, samme studie, både dine og det andet link, der er sat ind i tråden. Læg mærke til sidste forsøgsperson på billedet i dit sidste link. Rytter passer ikke i sadlen og dermed er forsøget utroværdigt, da en for lille sadel vil påvirke resultatet negativt. Hvis et forsøg skal gi et videnskabeligt, troværdigt resultat, SKAL sadel passe både rytter og hest. Ellers forvrænger det billedet, da en forkert sadel gi hesten ubehag, uanset om rytter er overvægtig eller ej. En for smal sadel til hesten vil gi samme resultat hos en normalvægtig rytter.


  • Hende Selv
    Hende Selv Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 9
    #32   14. jan 2021 Sunshine jeg er godt klar over sadlen skal passe men den skal passe både hest og rytter. Tages der udgangspunkt i at sadlen passer hesten så må konklusionen være at rytteren skal vælge en anden hest. En hest bliver jo ikke halt pga sadlen.
    Jeg har intet negativt at sige dog synes jeg ikke en hest der viser tegn på ubehag pga en rytters vægt er i orden. Men derudover har jeg ikke rigtig en holdning til det da der jo er stor forskel på heste samt ryttere.
    Probersion kan dog syne virkelig dårligt.


  • #34   14. jan 2021 Så vidt jeg kan se på billede har rytteren, en tynd vindjakke. På de andre videoer hun har lagt op er det tydeligt at ingen tykke lag øger størrelsen på rytteren, jeg har læst mig frem til at ponyen er 140 cm.

  • #35   15. jan 2021 Hende Selv
    Selvf skal sadel og hest passe sammen før sadel og rytter. Vi er enige om, at hvis måsens ejer ikke passer i en 17" og heste ikke kan gå med en større sadel, så er det ikke hesten for måsens ejer. Dog vil jeg påstå, at de fleste overvægtige ryttere godt kan finde ud af, at vælge sadel efter deres mås.


  • #36   15. jan 2021 Doctor Who
    Nej, det gjorde jeg ingenlunde. Men jeg giver dig ret i, at påklædning kan være lidt af en fejlkilde for vores umiddelbare vurdering, ud fra et billede som det her.

    Det står os hver især frit for at lave en undersøgelse omkring vægtbelastning af hesten, og hvilke konsekvenser det har - det er bare at gå i gang. Der skal mere end en undersøgelse af 20 heste over en periode på to uger til, men med udgangspunkt i 20 heste af forskellig type over et par år kan sagtens give et datamateriale, der kan gøre os klogere.

    Kigger vi til Storbritannien, så håndhæver de jo strengt en vægtgrænse i konkurrencer, jeg kan ikke huske hvad den er, men de kontrolvejer ryttere og heste, og så bliver rytteren diskvalificeret i konkurrencen, hvis vedkommende er for tung. Det redder naturligvis ikke de heste, der ikke kommer til stævner, men som en anden skriver her i tråden, så får det måske flere til at overveje, om det de gør er ok, hvis der er en konsekvens ved at overtræde... Ligesom at køre for stærkt, for det er vi nogle der ikke gør, når vi synes vi har betalt nok fartbøder.

    Sunshine
    Der er ikke nogen, der bliver hængt ud i TSs opslag. Personer på billedet kan ikke identificeres og der er ingen personfølsomme oplysninger.

    Hvad vægt angår er det noget af det ved vores udseende vi selv kan være herre over. Ingen skal bilde mig ind, at det er svært at tabe sig, ellers kan man komme til mig og få en kost- og aktivitetsplan, der giver 100 % garanti for vægttab.

    Er man overvægtig, så har man taget en beslutning om, at ens eget helbred er ligegyldigt, men der er ingen grund til man også lader det gå ud over en hest/pony.


  • #37   15. jan 2021 Ann C
    Det kan da godt være personen på billedet ikke er let, at identificere, men ikke desto mindre er hun genstand for en negativ omtale. Så jo hun er hængt ud på nettet. Jeg tvivler på hun vil syntes om det, hvis hun viste det.
    Det er ellers noget af en påstand, at alle kan tabe sig ved at følge din kostplan. Har du iøvrigt taget højde for, at der er nogen, der har stofskifte problemer, fordi den bedste medicin mod det, ikke er til, at få i DK? At der findes medicin, bla antidepressive midler og binyrebarkhormon, der gør vægttab umuligt? Overvægt er en sygdom på lige fod med alle andre sygsomme. Ja nogen kan tabe sig, andre kan ikke, uanset hvor lidt de spiser og hvor meget motion de dyrker. Ja du tror det måske ikke, men det er ikke desto mindre et faktum. Du vil højest sandsynligt påstå de lyver for sig selv om hvor meget de spiser og de ikke motionere nok og du vil ikke være alene om det synspunkt. Mange læger er også uvidende om det faktum. De påstår ALLE kan tabe sig hvis man vil. Det passer bare ikke ind i virkeligheden.
    For ikke, at glemme dem, der ikke kan motionere pga sygdom og lidelser, der umuliggør motion.
    Så nej vægt er ikke noget man selv, nødvendigvis, er herre over. Lige så lidt som at man selv kan bestemme hvor lav / høj man bliver.
    Nå det var et sidespring fra tråden.


  • #38   15. jan 2021 Jeg så for noget tid siden en 18 årig pige der skrev hun havde beholdt sin barndoms pony fordi hun var så glad for den. Hun red den stadig. Pigen var over 180 cm og hendes pony 142 i stg. Der skrev alle hvor dejligt de var at se hun red pony og den bestemt ikke led overlast og hun var altså en god massiv pige. Men alle var enige om at hun gerne måtte ride hendes barndoms pony det var bare herligt. Men fordi hesten får plakaten islænder er det åbenbart dybt forkert voksne rider dem. Min ene islænder mangler 4 cm i at være hest. Men jeg må ikke ride hende eller hvad fordi hun er islænder. Nå men ser da også alt for store ryttere ride spinkle varmblodheste med feminin bygning er det okay bare fordi der er mere højde på. En spinkel hest vil altid kunne bære det samme som en mere kompakt bygget hest

  • #39   15. jan 2021 Altid=aldrig kunne

  • #40   15. jan 2021 Sunshine
    Hvis ikke man fejler noget klinisk eller modtager anden medicinsk behandling, er det vel kun ens indstilling, der potentielt står i vejen for et vægttab.

    Men det er, som du selv skriver, et sidespor. Ikke desto mindre er rytterens sundhed ligeså vigtig som hestens, og hvis man fejler noget der gør at man er overvægtig, skal man måske overveje, om man har fysikken til at varetage hestens tarv bedst muligt. Og alt andet end lige overveje hestens arbejdsbyrde.

    Da jeg for et halvt år siden vejede 85 kg, uden at være overvægtig, for jeg er 185 cm høj, da overvejede jeg da, om det var helt ok for mine to heste. Nu har jeg tabt mig over ti kilo, og har da stadig kvaler over det, idet jeg er så høj (vægtstangsprincip, balancepunkt).

    Man skal have respekt for dyrene og man skal have respekt for at ridning er en sport. Både for hesten og for en selv. Jeg synes det ville være helt fair at man satte en vægtgrænse, både for hesten og hestens holdbarhed, det har vi jo tidligere på ugen diskuteret i en tråd om galopsporten, og der kan alle blive enige om, at det er for tidligt at ride hestene til som 2-års. Men i en debat om overvægt hos rytter skal vi pludseligt se meget mere nuanceret på det.


  • #41   15. jan 2021 Ann C
    Godt, så er vi enige om, at man ikke bare kan tabe sig, hvis man vil. Vi er heller ikke uenige om, at overvægtige ikke skal ride små ponyer. Så langt så godt. Men så længe vægtloven ikke er der, skal vi ikke alle sammen fare rundt og være vægt politi, når vi ikke har noget bevis for, at det er usundt for hesten. Der er nødt til, at være håndfaste, videnskabelige beviser, da det ikke kan være din, min og alle andres mening, der dømmer en person for, for overvægtig til sin pony / hest. De beviser findes desv ikke ... endnu. Problemet er bare, hvem skal håndhæve den lov? Dyrlægen? Underviser? Eller en instans der tar rundt hos private, rideskoler og opstaldnings steder? Det kommer ikke til, at fungere i praksis nogen af delene. Men det kan være med til, at skabe en holdnings ændring og opmærksomhed på problemet.


  • #44   19. jan 2021 Der er altså ikke tale om ulovlig udhængning, når der er tale om et billede/video, som vedkommende selv har lagt på nettet.

    Og der er da ingen tvivl om, at der ikke er tale om et lille nips, der bare har vintertøj på.

    Min erfaring er så stil modsat hvad flere her skriver - folk med en stor mås er IKKE i stand til at se, om sadlen passer deres bagdel. Det er naturligvis en generalisering, men hold nu op hvor ser man mange store ryttere, hvor bagdelen altså fylder på eller over bagsvidslen - helt som det i øvrigt er tilfældet på billedet her.

    Jeg er i øvrigt mega ligeglad med om folk er tykke eller tynde, jeg ville bare ønske der var lidt selverkendelse inden de valgte hest.


  • #45   19. jan 2021 Sunshine - seriøst? Så så længe der ikke er gode studier skal vi bare lukke øjnene for alt for tunge ryttere på alt for små heste?
    For de lider ikke overlast, hvis ikke en forsker har sagt de gør det?
    Jeg ville da gerne overlade det til folks sunde fornuft, men sådan en er det åbenbart ikke alle, der er udstyret med.


  • #46   19. jan 2021 Micheller W
    Jeg syntes heller ikke små ponyer skal futte rundt med for store ryttere. Men hvis du ikke har videnskabelig dokumentation, så kan du/ vi ikke tillade os, at dømme, da vi ikke VED om det er skadeligt. Du og jeg kan godt blive enige og sikkert mange andre. Men fordi vi syntes det, er det jo ikke sikkert det er det. Føler du dig klædt på til, at lege vægt politi? Hvilke argumenter vil du bruge? 10%? 20? Og hvad vil du gøre hvis rytter er ligeglad, eller ber om bevis for din påstand? Beviserne finde ikke. Vil du så ringe til det rigtige Politi og klage? Dyrlægen? Dyrenes Beskyttelse? Fødevarestyrelsen, da heste jo er konsum dyr, før de er kæledyr? Eller hvem forslår du skal håndhæve det? Det vil være en opgave, der er umulig for nogen instans, at håndhæve, så længe en vægtlov ikke eksistere og selvom den gjorde, så er det jo umuligt, stadig, da der findes privat ryttere med hesten hjemme, der futter en tur ud af vejen. Skal Politiet / Fødevarestyrelsen osv så standse rytteren, hale dem og hesten op på en medbragt vægt?
    Med et ordenligt, videnskabeligt studie, kan vi skabe opmærksomhed på emnet og skabe en holdningsændring, så ingen er/ kan være i tvivl om det er skadeligt.



  • #47   20. jan 2021 Tak for alle de gode svar, rytteren ligger jævnligt billeder og videoer op, så tager man en god tur på youtube og facebook, så kan man nemt finde flere billeder der viser en alt for overvægtig rytter. Jeg har ikke brug for et studie for at se at det er synd for en en hest på 141 skal bære en rytter på plus 100 kg.

    Tak for alle de spændende svar.


  • #48   20. jan 2021 Sunshine - jeg så da også gerne sådanne studier. Men Ja, når der er helt åbenlyst misforhold mellem pony og rytter (det mener jeg er tilfældet her - hvis ikke gor andet, så fordi rytters mås ikkekan være i sadlen) og/eller ponyen viser tegn på overlast, så mener jeg godt man må blande sig. Gråzoner er en anden sag, og det er gråzonerne studier kunne hjælpe på. De åbenlyse tilfælde kræver det ikke studier for at kunne påtale.

  • #49   20. jan 2021 Michelle W
    Du svare ikke på hvordan du vil påtale det og med hvilken ret?


  • #50   20. jan 2021 Sunshine - hvordan jeg ville påtale det afhænger job af omstændighederne og personen.
    Med hvilken ret? Helt samme ret som hvis jeg ser en banke eller på anden vis forulempe sin pony.
    Igen - taler vi gråzoner og ponyen ser ok ud, så er sagen en anden. Men det hele er altså ikke gråzoner, bare fordi der ikke findes god forskning på området.


  • #51   21. jan 2021 Michelle W
    Mig bekendt, er en mistænkt, her i DK, uskyldig til det modsatte er bevist. Du er nødt til, at ha beviser på din påstand. Ellers kan du ikke dømme, bare fordi: Jeg siger det.
    Hvad vil du gøre hvis den overvægtige siger: Bevis det er skadeligt. Min hest har ikke ondt i ryggen. Den er ikke synligt besværet. Den er ikke halt eller snubler. Jeg rider med en sadel, der passer min mås. Hvordan kan det så skade min hest?
    Her er det du så, hvis ellers et videnskabeligt studie findes, kan trække det op af hatten og sige: Derfor er det skadeligt.
    Ikke kun på baggrund at din mening.
    Hvem skal, efter din mening, håndhæve en evt, kommende vægtlov?


  • #52   21. jan 2021 Jeg har ikke talt om en vægtlov, så den må du selv rode med.

    Igen: jeg har ikke brug for et studie for at gribe ind ved helt åbenlyse misforhold i størrelse. Gråzoner er en anden sag.
    Jeg har heller ikke brug for et studie for at vide, at jeg ikke skal flå min hest i munden - til gengæld kan et studie måske hjælpe med at fortælle mere præcist, hvor hårdt træk er for hårdt.

    De store etiske overskridelser er til at se, hvis man ejer lidt sund fornuft, og ser man voldsom forulempelse af et dyr, håber jeg da folk griber ind.

    Du mener så åbenbart kun man kan tale om forulempelse af hesten, hvis en forsker har sagt det er det. Det mener jeg ikke. Vi bliver næppe enige.


  • #54   21. jan 2021 Michelle W
    Hvis der er tale om mishandling har vi Dyreværns loven. Men vi har ingen lov, der handler om vægt lighed mellem hest og rytter og vi får det nok heller ikke, da det vil være umulig, at håndhæve.
    Men du vil forbeholde dig ret til, for at bruge dit eget ord, at "flå" en overvægtig rytter ned af sin hest?
    Men ja så må vi være enige om, fortsat, at være uenige smiley


  • #55   21. jan 2021 Michelle W hvordan ved du denne rytter vejer 100kg plus? Hvor kan du vurdere det fra?

  • #56   21. jan 2021 Sunshine - jeg har på inter tidspunkt sagt, at jeg ville flå nogen ned af hesten... Jeg er ret overbevist om, at man kommer længere med fornuftig samtale end ved at overfuse eller flå nogen ned af hesten smiley

    Jeg har derimod skrevet , at ved åbenlys forulempelse af hesten håber jeg folk skrider ind. Jeg sammenlignede med at flå hesten i munden... Jeg har intet sagt om at flå ryttere af heste.

    Ishesten - du må tænke på en anden, jeg har ikke gættet på denne rytters vægt.
    Jeg har kun skrevet, at jeg mener hun helt åbenbart er for stor til den pony - som minimum er det problematisk at hendes bagdel ikke kan være i sadlen.


  • #57   21. jan 2021 Kære alle.

    Er vi enige om, at man ikke med fuldt overlæg skal udsætte dyr for unødig ubehag?
    Ja!

    Men, jeg er faktisk lidt skræmt af den sort/hvide argumentation her.

    Jeg er fx 165 cm, vejer ca 78 kg.
    Ud fra BMI lægger jeg lige på grænsen mellem overvægtig og fed-så, Ja, kald mig bare småfed, det er jeg da!
    Men, selvom jeg er en voksen dame på 37 år har jeg faktisk ikke lyst til at uploade ridebilleder, når jeg ser denne tråd.
    Har jeg sommertøj på, kan man evt se mavedellefolden. Har jeg fuld vintertøj på, øges min omkreds med +20 cm , og guderne skal da vide, hvad folk kan konkluderes ud fra det ??

    Jeg aner intet om den anonyme rytter, men jeg ville se lige så fed ud. Eller, federe i fuldt vintertøj.

    ..
    Jeg vejer forresten under 15% af min hests idealvægt.
    Men, dether er ikke vidensdeling, men holdningsdeling - og jeg kender en blå flodhest, der ville føle sig stolt.
    Anyway- jeg trækker mig fra denne tråd.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #59   21. jan 2021 @Dr. Who - vender du ikke det oprindelige spørgsmål lidt på hovedet...?

    Det handler jo ikke om, hvorvidt en given rytter er overvægtig/fed - men om hvorvidt vedkommende er for tung til den valgte hest.
    Tunge ryttere har åbenlyst samme grad af berettigelse på nakken af en hest som de lettere - så længe de bare sørger for at vælge en hest af passende størrelse og styrke.

    Så ingen grund til at føle sig "ramt" - med mindre ens valgte hest altså er for lille.. smiley

    PS. Faktisk går den eneste sort/hvide argumentation, jeg er faldet over i indeværende tråd, på hvorvidt der eksisterer lovgrundlag for vurderingen.


  • #60   21. jan 2021 DW - du rider jo så heller ikke rundt på en lille pony eller i en sadel du ikke kan være i antager jeg?

    Jeg er ligeglad med om folk er tykke eller tynde - jeg er såmænd heller ikke et lille nips.
    Man skal jo blot vælge en hest der passer i størrelse - og som kan bære en sadel man kan være i.
    Jeg kender en del ryttere, både mænd og kvinder, der umiddelbart kunne se ud til at være i samme vægtklasse som rytteren vist her. Kunne aldrig drømme om at kommentere deres vægt ift ridning, for de rider netop ikke rundt på små ponyer, så der er jo ikke noget problem.


  • #61   21. jan 2021 Det, jeg prøver at sige er 2 ting.
    Selvfølgelig skal man ikke udsætte dyr for unødvendigt ubehag.

    Men, helt ærligt.
    Vi skal også huske, hvad vi fx ikke ved.
    Fx; Satte man mine 78 kg i vintertøj på en pony, kan det da sagtens ligne det billede i starten af tråden.
    Også selvom en stor pony, avlet og redet til at være ridedyr, burde kunne bære mig.

    ....
    Og - jeg ER faktisk glad for, at jeg ikke har billeder på min profil. Mit ridedyr er er forresten 152 cm, hvilket er lidt højere, end hvad jeg synes er perfekt.

    Jeg overvejer faktisk, at sætte min numse lige i klaskehøjde ved faktisk at uploade et hverdagsbillede af mig på min hest. Bare for at vise frem, hvordan man kan se ud i forskellige vægtklasser.
    Men, jeg har ikke helt lyst, for - hvorfor udfordre folks vægtvurdering? Jeg har ikke lyst til, at folk kommentere på noget, som på ingen måde er overgreb på dyret. Men, jeg tror sgu, at jeg vil se lige så fed ud, for mine 78 kg ser ikke slanke ud i vintertøj.
    Damn.


  • #63   21. jan 2021 Lisette.
    Hvis man slår hjernen fra, burde jeg ved "25% grænse" frit kunne ride 312 kg ridedyr og opefter.
    Ved “20% grænse" kunne jeg frit ride 390 kg og opefter.
    Så, en del ponyer vil i teorien være indenfor komfort zoonen.
    Men, udseendet vil i vintertøj være præcist som første bio, hvis jeg rider iført vintertøj.

    Det er en del af mit job at vurdere, dels hvad folk vejer, dels hvor mange kilo ødem (ekstra vand) folk har i kroppen. Og selv når folk kun har patienttøj på er det pivsvært...

    Måske, Lisette.
    Men - meget lavpraktisk - jeg har faktisk ikke vinterridebilleder på min tlf, så illustrationen må vente et par dage.


  • #64   22. jan 2021 DW, jeg er 157 og 20 år, og jeg syntes selv jeg er blevet lidt for rund. Jeg tog dette billede af mig selv i går. Jeg syntes selv at jeg ser tyk ud og når jeg rider, jeg vejer omkring 60 kg (nogen gange 61-62) det skifter meget. I og med jeg er så lav, kan jeg både ride 2'er 1'er og hest uden det ser latterligt dumt ud. Jeg er overbevist om at du ikke ser dummere/tykkere ud end jeg. Jeg har desuden flere veninder som er aktive på instagram som mini og alm influencers, der har lært mig om at det hele handler om vinkler og hvilken en du tager dit billede fra.

    Men anyway her kommer mit billede smiley


    profilbillede
  • #65   22. jan 2021 Jeg tror sgu, at jeg snart sætter tøven i klaskehøjde, og uploader nogle billeder.

    Men, kære Trådstarter.
    Hvis du er bevidst om, hvad man kan se / optiske bedrag, så ville du jo også have været på vagt overfor, at billeder snyder, hele tiden.
    Og jeg kan sagtens se lige så feeed ud ift min hest, i helt almindelig vintertøj.

    Og så er vi tilbage til starten - nope, jeg kan ikke konkludere det, du ønsker ud fra det billede tråden starter med...


  • #66   22. jan 2021 DW, tak - det var det jeg "bad" om smiley

    Jeg er enig med dig i, at billeder kan snyde. Men nr. 1 jeg mener ikke at der skal raket videnskab til at se at personen er aaalt for stor til hesten på billedet.

    Nr. 2 jeg kender til pågældende rytter og billedet snyder IKKE! Jeg har set personen i virkeligheden og det er lidt voldsomt.

    Jeg har fået de svar jeg søger, og jeg ville såmænd bare gerne vide om jeg var helt væk, ift om der var andre end mig der syntes det var synd for hesten.


  • #67   22. jan 2021 Nikoline - her er fejlen.
    Du kender rytteren I virkeligheden, og basere ud fra real life.
    Og hvis du ser - jeg digter - ude på en ridebane, en hest som er ved at vælte sidelæns pga rytters vægt og mangel på balance, og numse 3 cm over bagsvindsel, så er det det du ser på billedet.

    Du beder mig om at bekræfte den konklusion, som du ønsker, baseret på et billede - som - helt ærligt, er et teknisk dårligt billede.
    Jeg kan ikke vurdere hestens gang, om sadel passer eller noget som helst andet.

    Samme vinkel + vintertøj og jeg kan se lige så grel ud, på 152 cm vallak og 78 kg ryttervægt.

    Derfor er jeg ked af denne tråd.


  • #68   22. jan 2021 Kender og kender, jeg ved hun står i nærheden i mig, og jeg har set hende til stævne. Plus hun er aktiv på youtube og instargam smiley

    Ja og nej, jeg ønsker ikke blive bekræftet, men jeg ville gerne se om andre kunne se det samme som mig og det kunne en del, jeg er enig i at ikke alle ser det samme.



  • #69   22. jan 2021 Men Nikoline B Var det ikke bedre at tage den personligt med rytteren, hvis du kender hende end at ligge hende ud på HG? Hvordan tror du vedkommende vil have det hvis hun så dit opslag? Hvordan vil du selv føle, hvis der kom en kritisk opslag herinde om din ridning. Det er en hæslig følelse vil jeg gerne lige sige. Jeg er selv mor til tre dejlige børn, og det kan altså ses på min mor krop. Jeg ser f.eks større ud nogle steder på kroppen fordi jeg er blevet mor og min krop har forandret sig. Derved ser jeg f.eks. større ud omkring bryst og mave område. Derfor kan folk nemt tro jeg vejer mere end jeg gør. Nogen gange skal man gå til hovedet og spørge hvad sagen drejer sig om. Måske hun rent faktisk har en god grund til de valg hun tager. Eller du ville kunne få hende til at tænke anderledes om de valg hun tager

  • #70   22. jan 2021 Nikoline, jeg synes det er helt fint du sætter fokus på den disharmoniske ekvipage - uanset om det er omkring vægt eller anden proportion.
    Der er helt sikkert ryttere/hestefolk derude som mangler selvkritik - i mange henseender i forhold til optimal hestevelfærd.
    Jeg er garanteret en af dem!
    Jeg forstår ikke jer som føler I skal forklare hvordan I tager jer ud i vintertøj, men mormave mv.
    hvis I er godt tilpas med jer selv på jeres hest så er alt vel godt?
    Hvorfor bruge tid på at forklare hvorfor eller hvordan et eller andet billede af en dame på en pony kan se meget voldsommere ud end det i virkeligheden er?
    Hun er åbenbart aktiv på på stævnepladser og sociale medier - mon ikke hun kan stå på mål for det hun mener er rigtigt?
    Jeg synes ikke det ligner en harmonisk ekvipage på billedet og det synes jeg ikke uanset hvad hun har på, hvor mange børn hun har født eller om hun fejler et eller andet... jeg synes nemlig HESTEN virker for LILLE smiley


  • #72   22. jan 2021 Lisette.
    Jeg har det rigtig godt på min hest.

    Men, man kan sagtens lave billeder, hvor jeg også ser tykkere ud, end jeg er. Og, nåja, ligesom 1/3 af landet befolkning, så kan jeg da tåle at tabe 5-10 kg, så... Men min krop fungere som den er.

    Hvis Trådstarter med 60 kg selv føler sig tyk, så er der ingen håb for mig, eller...
    Pointen er, at hvis folk slår andre i hovedet og sig selv i hovedet pga indbildt overvægt, fordi vi fokusere på idealer, og skælder folk og os selv ud, i stedet for at tale med hinanden, eller tale med os selv.

    Ishesten siger det måske bedre end mig?

    Måske vi skulle tænke på Hella Joof "tal pænt om din krop, ellers bliver den ked af det."
    - Hvis hesten i aktuelle tråd viser tegn på overbelastning, så, ahh, for satan! Åben munden, men..
    Damn, folk kunne da tage billeder ud af kontekst og hvis jeg prøvered en islænder fx, kunne det lige så nemt være en almindelig rytter som mig, der blev hængt ud?


  • #74   25. jan 2021 Ishesten, jeg syntes det er en dårlig sammenligning, nu har jeg set rytteren med egne øjne. og kan hilse og sige hun før red en stor pinto, på 170-175 cm, kan ikke huske præcist. Det så meget mere harmonisk ud end på en stor 2'er, lille 1'er pony på 141!

    Men jeg tror ikke i du læser mit seneste svar, jeg kender IKKE rytteren personligt. Men hun bor i området, og bruger ridehuset starter stævner osv.

    2X Bonusinfo:

    1. Jeg kan sagtens ligge et bedre billede op herinde ift. vægt, højde og proportioner. Plus det kan sløres og gøre anonymt så ingen ved hvor jeg har det fra.

    2. For et par år siden skulle hun ride stævne og jeg skrev tilfældigvis for dommer den dag, selv dommeren måtte skrive en kommentar. omkring vægt.

    Også er det her jeg undre mig, hvis jeg fik af vide af en dommer jeg var for stor til min pony, så havde jeg godt nok fået dårlig samvittighed! Skyndt mig at hoppe af, smidt nogle kilo, eller fået fat i en anden hest pony!

    Jeg syntes der i stigende grad er en tendens til at overvægtige /også tit nervøse) ryttere vælger islændere, fjordheste, haflingere osv. Jeg syntes for det første det er synd at NOGEN!! Ikke dig DW, eller dig Ishesten, rider rundt på islændere som efter DRF mål er og jah nu siger jeg det... PONYER. Når rytteren tydeligvis er alt for stor/tung/langbenet.

    At man er langbenet til en hest er en ting, det giver bare nogle problemer ridemæssigt.

    Men det er godt nok tit jeg ser "damer" ride på for små hest/ponyer.

    Men desværre har man en kultur i DK der gør man ikke kan sige til nogen "øhhhh, har du set dig selv i ridehus-spejlet for nylig...?" Så mange af de tunge ryttere ser ikke selv problemet. Påtaler man det er man "dum, tavelig.. osv" Så derfor er 20% reglen bare ikke god nok. Fedt hvis man havde en lovgivning i DK ligesom i UK mht til stævner, det kunne nok få nogen til at tænke lidt mere over hvad vægten siger.

    Ligeledes, får i mig simpelthen ikke til at tro på at et tykt lag tøj kan få en til at se SÅ tyk ud man ikke harmonere med sin hest. ALLE kan jo godt se forskel på et godt lag tøj kontra fedme. Det samme med at langt de fleste overvægtige ryttere har perfekt tilpassede sadler. En mås der der buler ud over sadlen og knap dækker grippen/skindet på bukserne, er stadig en for stor mås. Tilpasset sadel eller ej. Så kan man selvfølgelig argumentere for at hesten er tjekket i hoved og mås. Men på den lange bane så tror jeg ikke på at det ikke slider på hesten at bære 100 måske flere kilo.


  • #75   25. jan 2021 Ishesten, jeg tror at mange af dem herinde ikke ville være enige i hvordan jeg rider, holdning omkring hesten osv. Så lige på den front, er jeg lidt græsk katolsk. Jeg ville ikke blive "ked af det" hvis nogen lavede opslag omkring mig, fordi jeg kender mine fejl, og har heldigvis en underviser der gør mig opmærksom på disse.

    Jeg er simpelthen af den holdning, at krænkelseskulturen efterhånden er så ude af kontrol, at det er ligegyldigt hvad man siger eller gør, så er der nogen der får ondt i måsen.

    BTW, kvinden på billedet er hverken gift eller har børn smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #76   25. jan 2021 Jeg er nok bare sart, men syntes det bliver grimmere og grimmere at læse hvordan der skrives om et andet menneske, og hvordan hun hænges ud - en ting er at skrive generelt om et specifikt emne - det kan altid bidrage med god viden og spændende debat.

    Men desideret at lave et emne om en specifik person, det er altså ikke særlig pænt i den forstand.

    Men det er måske bare mig


  • #77   25. jan 2021 Selv om billedet muligvis er sløret, så er jeg ret sikker på at vedkommende kan kende sig selv. Jeg ville blive meget ked af hvis jeg var rytteren og så dette. Man kan godt snakke om noget uden et billede

  • #78   25. jan 2021 Men ingen ved navnet på vedkommende udover mig, og desværre kan jeg ikke slette billedet fra tråden, uden at slette hele tråden.

    AMT, HVOR? Hvor bliver der skrevet grimt? Er det grimt at pointere hun er for stor? Men det er okay at en dommer gør det til stævne? Så vidt jeg kan se er der er ikke nogen der skriver grimme ting, der bliver blot pointeret at hest og rytter er uharmoniske.


  • #79   25. jan 2021 Billedet var også et eksempel, mit oprindelige spørgsmål var om det kunne forsvares, ift. vægtlov/grænse og sådan en har vi ikke i DK åbenbart. Hvilket lagde op til god debat.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #80   25. jan 2021 Nikoline: dommeren er jo til for at dømme ud fra nogle proportioner/kriterier.

    Men jeg kan da undre mig endnu mere, at man tydeligt udspecificere en helt specifik privat person, når emnet intet har med hende at gøre.

    Hvis emnet er generelt om tykke mennesker på små heste, hvorfor så være så detaljeret omkring hende?


  • #81   25. jan 2021 Emnet kan nemt blive om en person hvis der er et billede af en person. Jeg ville tage det personligt hvis det var et billede af mig hvor der blev skrevet om vægt. Hvis man vil snakke om det generalt så vedlægger man ikke et billede. Der er forskel om der er en dommer som er ansat til at bedømme ridning eller om der er en tråd hvor folk bedømmer ens vægt

  • #82   25. jan 2021 jeg skrev lidt ekstra info ind om en person der er aktiv på sociale medier, det er med vilje jeg ikke skriver navnet, men det er bare at gå ind på youtube, facebook osv også er det offentligt tilgængeligt. Ja jeg jeg brugte billedet som et eksempel. Men som en skriver tidligere tråden er der ingen der er blevet hængt ud.

    Du kan godt tage et billede af mig og ligge ud, jeg kunne godt bruge lidt konstruktiv kritik smiley


  • #83   25. jan 2021 Jeg tror vi lukker den her, har min egen teori om hvorfor de fleste af jer går totalt i forsvars position. Jeg lader dog tråden stå. God dag til alle, Tak for mange gode svar! smiley

  • #84   25. jan 2021 Det er måske okay med dig at andre deler billeder af dig, men det betyder ikke at det er okay med hende og at det er okay at gøre det. Jeg er tegner. For nogen er det okay at andre tager ens tegninger, men det er det ikke for de fleste

  • #85   25. jan 2021 Nicoline Jeg havde tydeligt set hvad du har skrevet. Men jeg synes ikke det er okay at ligge et billede herind af en rytter der er overvægtig eller på andre måder rider eller opføre sig forkert omkring heste. Da tråden kommer til at handle om denne rytter. Hvordan tror du ikke det rammer denne person hvis hun ser denne tråd. Tror du ikke hun kan kende ridehallen eller hesten. Jeg synes det er etisk forkert det du gør her, da du rammer en person i stedet for emnet som er for store ryttere til for små heste og ponyer. Når det er sagt, mener jeg godt du kan tage fat i rytteren nu du ved I er med til de samme stævner og hun står opstaldet nær dig. Desuden synes jeg da der er lagt mere fokus på om man er stor i dag end nogensinde og der er da masser af mennesker der peger fingre af at man vejer for meget ikke bare i heste verdenen. Så jeg synes da du er helt forkert på den der. Der bliver da ikke tiet noget væk i dag. Det meget bedre at hænge folk ud, og svine dem til end de er høfligt at sige at man ikke mener man passer sammen med hesten på trods af vægt.

    Jeg synes så at mange overvægtige personer ikke rider islænder/fjordheste/haflingere mere Da der er kommet en større viden på denne område. Jeg har redet de sidste 25 år og i de sidste 15 år på islændere. Jeg synes der er kommet en utrolig positiv fremgang med at rytterne tænker meget over deres vægt, hvilket udstyr og sadler de rider med. Der er sket meget inden for islænder ridningen bare inden for de sidste ti år. Førhen var det normalt at mange rytter på over 100kg red alle steder. På mange rideskoler for islændere samt tursteder er der en vægtgrænse på 75-80kg. Hvilke en islænder også kan bære hvis den er i den høje ende. Så jeg synes dine grundlag er helt forkert her. Desuden avles islænderen højre og højre. Der er sket rigtig meget inden for avlen i de sidste 15 år. Man ser ikke sådan de små tæt byggede heste mere, men højre og mere sportspony liggende heste.
    Men Nicoline tænker en kraftig rytter sig om, som jeg også skriver, skader deres ridning hestene mindre end ved de ryttere der flyver rundt i sadlerne og trækker deres heste i munden. Jeg tænker selv meget over min ridning, og passer meget på mine heste for at sikre de har det godt.


  • #87   25. jan 2021 Syntes tråden her skulle slettes hvis man ikke kan slette billeder, så kan man starte en ny op med en mere general diskussion, men der er blevet skrevet om det i andre tråde med en mere generelt synspunkt. Så bliver det ikke at pege fingre af nogen

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #88   25. jan 2021 Nikoline: hvad er din teori så ift. hvorfor at nogen af os går i "selvforsvar"?



  • #89   26. jan 2021 Jammen hvis der er flertal for at slette debatten her, og Starte den et i et anden tråd, er det fint med mig. Jeg kommer desværre ikke til at være enig i at jeg har hængt nogen ud. Da billedet, som flere skriver er lettere utydeligt.

    AMT

    Jeg syntes det er at gå forsvars position når man bliver så "offended" over et billede i en tråd af en person der IKKE kan identificeres, plus ikke har hestegalleri.

    Men som skrevet længere oppe, så lukker jeg debatten nu. God aften til alle. Tak for mange svar.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #90   26. jan 2021 Nikoline: jeg ser ingen der går i selvforsvar. Men heldigvis ser jeg brugere, der ikke syntes at det er ok at bruge en privat person som eksempel, og lave en debat der faktisk kun omhandler denne person.

    Hvis du ikke selv vil deltage i din egen debat, hvorfor så ikke slette emnet?

    Hvis emnet ikke omhandlede den specifikke person, så kan jeg simpelthen ikke forstå at du kommer med "bonus info". Det virker lidt mærkeligt.

    Men jo, jeg tror faktisk at alle mennesker ville blive påvirket negativt hvis de pludselig fandt et emne der specifikt omhandlede dem, med billeder - uanset om det så handlede om grimt hår, grimt tøj eller lignende. (Tror faktisk direkte at folk lyver hvis de siger at de ikke bliver påvirkede)


  • #91   26. jan 2021 Jeg synes det ville være ærgerligt at slette emnet nu.

    Personen på billedet kan ikke identificeres, og billedet er et udmærket eksempel på, hvordan det ser ud, når en rytter vejer for meget til en pony.

    Her kan jeg ikke forstå, at man lader sig forarge mere over at en person ingen af os kender, angiveligt bliver 'hængt ud', snarere end at forarge sig over, hvad det rent faktisk er, der foregår på billedet.

    Jeg er ligeglad med om en tyk pige bliver ked af, at vi griner af hendes røv, men jeg synes det er synd for ponyen.

    Så kan det godt være vi ikke har nogen lov der decideret siger noget om rytters vægt. Men i tilfælde af at nogle skulle være i tvivl, så har vi en husdyrlovgivning, der siger at ejeren er forpligtet til, at dyret ikke lider nogen last.


  • #92   26. jan 2021 Mange af os ved måske ikke hvem personen er, men personen selv ved hvem det er og dem som kender personen ved hvem det er. Uden vedkommendes samtykke til at billedet blevet delt her så er det forkert, så utydelig er det heller ikke. Som det er skrevet før så diskutere en person som rider en hest. Det er også forkert. Uden billedet kan man få en generelt diskussion uden at en person kommer her og bliver såret.

  • #93   26. jan 2021 Art by Fjord

    Sikke da noget pjat. Trådstarter har tidligere skrevet, at det er fra personens egen youtube-side, altså hun har selv uploaded billedet og accepteret at hun fraskriver sig sine rettigheder over indholdet.

    Så der er ingen her, der gør uret i at have denne diskussion.


  • #94   26. jan 2021 bare fordi det ligger på nettet betyder det ikke at det må tages. Jeg må ikke tegne de billeder jeg finder på google. De billeder jeg har lagt op må andre heller ikke tage

  • #95   26. jan 2021 Nej, du må ikke bruge dem kommercielt. Mange af de billeder du støder på i en google-søgning er omfattet af copyrights.

    Men når man accepterer betingelserne for at lægge indhold på youtube, så fraskriver man sig de rettigheder.


  • #96   26. jan 2021 Man må heller ikke tegne et billede og ligge det op uden tilladelse, du må ikke tage billede af en person uden tilladelse så det gælder nok også med at dele af en person uden tilladelse

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #97   26. jan 2021 Ann c: man har heldigvis forskellige syn på hvordan man er over for sine med mennesker.

    At du syntes det er fint at grine af et andet menneske, som -måske- døjer med problemer, syntes jeg da er dybt ynkeligt. Men det syntes du så ikke, og der er man uenig.

    Jeg tror i og for sig at alle er enige om at hest og rytter skal passe sammen, og at dyr på ingen måde skal lide overlast. At emnet så er oprettet på en måde der gør at det mere handler om en helt specifik person, og derfor er det folk fokusere på, tja. Det er sådan det er.


  • #98   26. jan 2021 Mit sidste svar her er jeg brugte billedet som et eksempel, som jeg fandt på youtube, jeg kender personens navn og hest. Det er det. Andet kender jeg ikke til hende. Jeg kan godt slette emnet som skrevet før, men jeg undlader at svare mere nu. God dag.

  • #99   26. jan 2021 Art - du må absolut tage et billede og lægge på nettet... ikke ind over naboens hæk på privat grund selvfølgelig, men hvis det er taget på offentligt areal uden specifikt fokus på EN person eller hvis det viser en situation/begivenhed som f.eks en fodboldkamp, et ridestævne e.l. er det skam helt lovligt...

    I det her tilfælde har en person lagt video/billede på nettet og så får det altså eget liv - det vil ikke være lovligt arbejde det kommercielt, men det må gerne deles, kommenteres, vises o rideklubben osv


  • #100   26. jan 2021 Hvis det er sådan man ser det så skal jeg til at slette billeder her på siden

  • #101   27. jan 2021 Jeg sletter emnet i aften, tak for mange gode svar og for en god debat. smiley

Kommentér på:
Heste etik

Annonce