{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

Hyben - gør det selv {{forumTopicSubject}}

Hyben, når selv gjort er vel gjort…

Jeg giver min hest hyben som et boost og for at styrke hans immunforsvar, han får det året rundt.

Og selvfølgelig skal jeg da selv plukke dem.

Sådan har jeg gjort.

Jeg plukkede en stor portion, som jeg lagde til tørre, i nogle lave kasser, 5 cm høje, med avis i bunden, og så har jeg ellers bare gået og rodet i dem, når jeg kom forbi.

Nysgerrig som jeg er, havde jeg selvfølgelig en afvejet portion i den ene bakke.

1500g friske hyben var der til start, og til slut var der 706g tørre hyben …..

Det vil sige at der kun blev 47% tilbage eller
2,1g friske = 1g tørre

Ved tildeling af hybenpulver eller hele hyben, gives 5g pr. 100 kg hest, og min hest vejer ca. 600kg. Så jeg skal bruge ca. 11kg tørre hyben om året og skal derfor plukke ca 23kg friske hyben.

23kg!! smiley Det er godt nok mange kg at plukke og tørre, så jeg tænker at jeg fremover nok køber nogle der er klar til brug.

Jeg giver dagsportionen som godbider, og de glider fint ned. smiley

Hvad eller hvordan gør i ander som giver hyben?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hyben - gør det selv
  • #1   14. jan 2021 Jeg gir hyben som pulver, da min hest ikke gider hyben i hel udgave og jeg udfodre 2 måleskeer x 2 dagligt. Ifølge anvisningen burde 2 skeer være nok men jeg har sat dosis op her i den kolde tid, hvilket ser ud til, at virke bedre. Jeg køber 6 kg ad gangen til 620 kr plus fragt.

  • #2   14. jan 2021 Sunshine : Min han gider ikke pulver i sin mad smiley , så det er jo dejligt at han godt gider at spise dem hele smiley



  • #3   14. jan 2021 For et par år siden var jeg på stranden i Hundested for at samle hyben og Jeg endte med at have 2 poser helt fyldt op... Men selvfølgelig ville min hest ikke spise dem smiley

  • #4   14. jan 2021 Hyben fås også som tørrede, så måske han hellere vil ha dem? Jeg gir nu også alle tilskud i varm mash så alt glider ned. Hun får tørret brændenælde, virker godt på stofskiftet, hvidløgs granulat/ pulver som kur mod insekter om sommeren. Islandsk tang mod muk når hun fælder ( virker aldeles fremragende )så nu er foderborderet fyldt med urtespande smiley For 10 år siden ville jeg ha forsvoret, at blive pulverheks smiley


  • #5   14. jan 2021 Jeg har dem i fryseren og tager en dagsration op ad gangen, som jeg giver til hesten når de er tøet op smiley
    Det fylder en del i fryseren, men der var meget mindre arbejde ved det kontra at tørre dem i oven, som jeg afprøvede, hvor de overhovedet ikke tørrede nok ind selvom de havde været i oven meget længe:/


Kommentér på:
Hyben - gør det selv

Annonce