{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
862 visninger | Oprettet:

Magnesium vs Zink {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer smiley

Det har pludselig kommet mig for øre at man har begyndt at give zink tilskud til nervøse heste i stedet for magnesium..
Rocky synes pludselig verden er mere farlig, og det ligner bestemt ikke ham, så jeg tænker han er i underskud.. Jeg har jo altid købt magnesium til mine heste før (med blandet resultat) men nu blev jeg pludselig i tvivl om det er zink jeg skal have i stedet for..?? Hvad er der kommet ud af forskningsresultater på området som jeg ikke har fået med mig siden jeg pludselig hører noget om zink..? smiley
Håber I har noget spændende at komme med der kan være til hjælp for os smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Magnesium vs Zink
  • #1   1. apr 2021 Det kommer jo helt an på hvad hesten mangler smiley . Amadéo blev pludselig bange for alt muligt og vi prøvede os frem med magnesium med succes. Så sidst på 2020 begyndte det igen, bare på en lidt an måde (han reagerede anderledes) og så fik jeg taget en blodprøve, for ikke at købe 10 forskellige tilskud (der er åbenbart mange forskellige mangler der kan give nervøsitet) og det viste sig min mistanke om zink-mangel var korrekt. Så min erfaring siger det er smart med en blodprøve.
    Nu får han både zink og magnesium, fra Nordic Horse. Er ikke sikker på han mangler magnesium længere, men tør næsten ikke tage det fra ham.


  • #2   1. apr 2021 Jeg gider ikke at bruge tid og penge på en blodprøve når "problemet" ikke er større.. Jeg kan få både zink og magnesium til meget billigere penge end en blodprøve.. Hvis det ikke skulle hjælpe med en kur, så er sagen en anden.. smiley

    Mvh TT


  • #3   1. apr 2021 Altså med magnesium prøvede jeg også bare. Det var kun fordi der var så mange andre muligheder. Zink er jo også vandopløseligt, så det burde ikke give problemer. Jeg fik at vide man bør kunne se ændringer efter en måned

  • #4   3. apr 2021 Ja jeg har købt en magnesium kur, så prøver jeg det først, det skal være en virkning efter Ca 2 uger siger de, også tager jeg den derfra smiley

    Mvh TT


  • #5   3. apr 2021 Ja for Amadéo gik det også ret hurtigt at genoprette magnesium. Zink har taget den måned der smiley

  • #6   4. apr 2021 Jeg har prøvet mange forskellige produkter til min hest, men har kun haft succes med zink. Det har helt sikkert virket smiley
    Har også oplevet modsatte effekt med flere produkter, så jeg holder mig til kun at give min zink og ikke andet smiley


  • #7   7. apr 2021 Zink har heste før i tiden fået fra at græsse på fold - men da den danske jord er i underskud, så hives der ofte tilskud af zink (mig selv incl.) jeg giver zinkkur 2 gange om året af 3 måneders varighed (springer hver anden uge over)

    Magnesium får mange i deres foder, så tjek lige hvor meget der er i dit foder - måske er der slet ikke noget - men jeg giver ikke mere end der er i mit foder


  • #8   18. maj 2021 Beklager, at jeg nok svarer på et lidt gammelt emne.
    Men ja, zinkmangel kan give nervøsitet symptomer. Hvilket en generelt mangel på vit/min kan.
    De sidste to år, er zinkmangel, en realitet for rigtig mange heste. Dels fordi at græs og hø ikke bidrager med det helt store zinkindtag, og dels pga danske jordforhold generelt er lav på zink.
    Men også fordi, at mange fodrer efter princippet: less is more - of kan I mellemregningen glemme lidt om det reelle behov og tildelingen.

    Som udgangspunkt har heste et behov for zink der siger 350-500mg, i vedligehold. Der kommer dig lidt ekstra til, hvis hesten bruges, alder, osv.
    Jeg plejer, som udgangspunkt at anbefale at hesten får 200mg zink dagligt fra foder/vitamin/tilskud, og minimum 10kg hø.
    Så bliver den samlet set tildelt ca. 400mg.

    Så er der jo forholdet til andre mineraler, formen, og flere faktorer der kan spille en rolle i det samlede optag, men langt de fleste producenter har øje for det, når de laver et tilskud eller et vit/min produkt. Dog anbefaler jeg en gennemgang af den samlede daglige fodring alligevel - men det er ikke dét du efterspørger i tråden, så holder mig til dit emne ?? ??


  • #9   18. maj 2021 Jeg har tildelt zink i knap 2,5 uge, og begynder at mærke en lille forbedring smiley så tænker at det var den rigtige løsning smiley Jeg har også begyndt at tildele mash efter træning der indeholder ekstra vit/min i samråd med væterinær sygeplejersken/ foder forhandlen, så fremover vil han nok ikke være i underskud smiley

    Mvh TT


  • #10   20. maj 2021 Dejligt for jer TT.
    Beklager de manglende smileys i overstående smiley


Kommentér på:
Magnesium vs Zink

Annonce