{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Langsom til at lære ridning? {{forumTopicSubject}}

Hejj! Jeg er 14 og startede til ridning i august 2020. Jeg havde aldrig redet udover en kort skridt/travtur på min venindes pony.
I dag kom vi til at tale om hvornår folk lærte at galoppere og lave anspring. Jeg kom for første gang i galop i september 2020 og har først nu (næsten) fået styr på schenkel-placering og anspring. Er det sent? Og er jeg langsom til at lære? Jeg rider elevskole 1x om ugen.
Alle mine veninder kunne efter 1 måned eller nogle timer hvilket virkelig får mig til at føle mig dårlig:( er jeg det?

Tusind tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Langsom til at lære ridning?
  • #1   18. maj 2021 Alle lære forskelligt og over forskellig tid. Jeg gik til undervisning med en veninde der havde redet lige så lang tid som mig på elevhold, hun skridtede og travede kun mens jeg gjorde alt ?? alt ting tager sin tid, ingen er bedre end andre fordi de lære hurtigere end andre ??

• #2   19. maj 2021 Nu kan deres måde at definere lære /kunne være anderledes end dig.

Hvis de mener de kan sætte i galop ved at hesten løber 5 volter i mega hurtig trav før den så galopere, bare fordi de sætter benene korrekt er deres vi kan sætte i galop.

Vs du først mener du kan sætte i galop den dag du siger klik og har trykket 0.5 sekunder med benene.

Så har i jo helt forskellige forventninger.

• #3   19. maj 2021 Nej du er ikke dårligere end dine veninder. Ridning ER svært, at lære, det er ikke noget man er født til, at kunne. Rideskole er go til, at lære det basale, men hvis du gerne vil optimere din ridning, så køb dig til ene undervisning. I starten vil 30 minutter være rigeligt, da det er særdeles koncentreret. Måske du kan finde et fritidsjob, så du kan betale for det ekstra undervisning?

• #4   19. maj 2021 Nej, det er helt normalt. smiley

Det er vidt forskelligt, hvor hurtigt vi lærer og hvad vi lærer hurtigt og langsomt. Der kan være enormt mange ting, der spiller ind ift. hvor langt hun er i ridningen og hvor langt du er. Bare det, at I rider på to forskellige heste kan gøre en stor forskel (og dermed ikke sagt, at det nødvendigvis hjælper at bytte hest, for din veninde kan have "knækket koden" til lige den hest).

Derudover har i forskellige kroppe. Ridning er en sport, der involverer hele kroppen, fra de større muskler til det finmotoriske. For slet ikke at tale om vejrtrækning og balance. Og samtidig kræver det en hel del af øverste etage. Det er MEGET, der skal spille sammen på en gang og meget vi forlanger af os selv. Og det kan være en rigtig svær øvelse, især, hvis det er nyt for én at skulle koordinere sig selv og sin krop på den måde. For nogle kommer det lettere end for andre, og det er der ikke andet at gøre ved end at øve sig. Så skal det også nok komme. Det handler ikke så meget om at være langsom eller hurtig til at lære, men at vi har forskellige forudsætninger - forskellige kroppe, forskellige hoveder (og i vores sport ovenikøbet forskellige heste). smiley

• #5   19. maj 2021 Det er virkelig forskelligt, fra rytter til rytter, men også hvor god underviser/elev er sammen og hesten...

Første western ridning var på en hest, der havde vundet EM et par gange, senere part /undervisning ved en ven på hans hest, han selv vandt DM på..
    Versus min egen, som ikke er alderavarende udlært...
    Der er bare forskellige ting, det gør alverden til forskel.

.. Den, der kan håndtere en hest selvstændig på tur, trygt også når lastbiler kører forbi kan være bedre end mange andre.
    Bare det går fremad, hvad er problemet?

• #6   19. maj 2021 Nej det er det ikke. At ride en gang om ugen er jo egentlig heller ikke særlig meget - måske omkring 40 gange/timer at du har redet på en hest og haft undervisning. Rider dine veninder måske 2 gange om ugen, så er de jo nået ligeså langt som dig efter kun et halvt år

der er også mere til ridning end at sætte hesten i galop - måske din underviser har fokuseret mere på at du har et godt sæde og en god balance, så du bedre kan side i, og kontrollere hesten i en galop. de fleste mennesker kan nok godt sætte en hest i galop uden megen undervisning, men det er de færreste der gør det optimalt eller på korrekt vis og det er jo ikke helt fair for hesten. Det øger også chancerne for at det ikke går godt den første gang og at man mister balancen.

• #7   20. maj 2021 Prøv at tælle antal uger siden du er startet til ridning. Det er faktisk ikke særlig mange gange du har redet og efter den standard synes jeg det er fint smiley

Jeg selv havde nogle år hvor jeg ikke galopperede. Jeg var simpelthen bange for det, fordi jeg faldt af nogle gange i træk, da jeg skulle lære at galoppere (hest i galop, sadel gled frem, hest stoppede pludseligt og jeg fortsatte, tiden har ændret sig og sadler ligger bedre nu). Jeg får hurtigt en utryghed i kroppen den dag i dag. Ud fra den erfaring, så er det vigtigste at du er tryg og har gode oplevelser. Så skal rutine nok komme.

• #8   20. maj 2021 Jeg lærte ikke at ride 'korrekt' før jeg fik undervisning udover hold. Jeg er dog også en forsigtig rytter og brugte måske et år på at blive tryg ved galop og lære at ligge et anspring, så hesten ikke bare løb sig fra trav over i galop.
    Så synes faktisk du har lært det hurtigt og det lyder også som om det er på den rette måde :)??

• #9   22. maj 2021 Det er så individuelt hvor hurtigt man lærer at ride, og hvor længe det tager en.

Man kan som elevrytter sagtens gøre mere, for at gøre processen hurtigere. De fleste ryttere, der rider på et seriøst plan træner en del ved siden af, både udholdenhed og balance. Ligeledes er det super fint at ride på hold, især i din alder og med din erfaring.
    Jeg ville få mig et job, og få råd til at ride 2 x elevhold i ugen.

At få eneundervisning er dyrt, og jeg syntes det lyder som om du har brug for mere rutiner og træning, end du har brug for 30 minutter intens undervisning.

• #10   23. maj 2021 Lige en lille tilføjelse, til hvis du gerne vil speede dine ridefremskridt lidt op, men ikke har mulighed for flere timer i sadlen. smiley

Der er masser af andre ting, man kan lave, som også kan have (mere indirekte) positiv indvirkning på din ridning. F.eks. er jeg temmelig overbevist om, at sådan noget som yoga kan have gavnlig effekt: det styrker balancen, kropsfornemmelse og kontrol, hele kroppens muskulatur og ikke mindst vejtrækning og koncentration. smiley

• #11   23. maj 2021 Det er aldrig noget der er "for sent" at lære, når man har med heste at gøre. Der er så uendelig mange ting at lære, og du skal tage det i dit eget tempo. Jeg lærte først at galoppere efter jeg havde redet i 2 år! Lad vær med at samligne dig med andre, og tag det i dit tempo.

• #12   23. maj 2021 Desuden har du faktisk lært det rigtig hurtigt! Det tog min over et år med schenkel placering og galop!

Kommentér på:
Langsom til at lære ridning?

Annonce