{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
614 visninger | Oprettet:

spænding i lænden - rytter {{forumTopicSubject}}

Hej hestefolk.

Jeg har nu i et helt år, haft en spænding i højre side af lænden..
Det gør at jeg sidder skævt på hesten, mine stigebøjler føles ulige, og jeg sidder mere på mit venstre sædeben.
Det er kommet fordi jeg har redet på en dyb bane, som min pony havde svært ved at gå i.

Er jeg den eneste der har oplevet dette?

--- Skal lige siges at jeg har gået til kiroprakter, men det hjælper ikke, så nu går jeg til fysioterapeut.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spænding i lænden - rytter
  • #1   6. jun 2021 Du er ikke den eneste.

    Ligesom dressur egentlig har til formål at træne hestens muskler symmetrisk, øge koordination osv - så gør yoga en del af det samme for mennesker.

    En anden mulighed er undervisning og masser af det, så du kan træne dig lige, uanset hvad du har af gamle spændinger.
    Både bedre opstilling og styrket krop via yoga, kan hjælpe dig.

    Fysioterapeut bør kunne gøre præcis det samme.

    Fortsat god arbejdslyst.


  • #3   7. jun 2021 Lisette S
    Det kom først efter jeg flyttede ud på en ny gård, med dårlig bane. Min pony havde meget svært ved at gå på den, fordi han sank ned... Jeg tror det er fordi jeg sad dårligt på ham dengang...


  • #4   7. jun 2021 Pas på, du ikke kommer til at sidde og læne dig fremover. Nu ved jeg ikke, hvad du laver til dagligt, eller om du kører meget bil. Men hvis du sidder meget, så er det vigtigt du sidder en lille smule tilbagelænet.

    Når du sidder foroverbøjet, så hænger du i dine muskler i lænden, omvendt hvis du sidder en smule tilbagelænet, så hænger du i dine muskler i maven. Mavemusklerne er altid stærkere end lænden.

    Så tænk på en vinkel på 90 grader eller mindre - det er ikke godt. Vinklen på dine ben og overkrop, skal være over 90 grader.

    Måske har en blød bane noget at sige, da en dårlig balance kan få dig til at kompensere ved at sidde foroverbøjet. Men det er som regel summen af flere forskellige ting, og måske den måde du generelt sidder på i hverdagen, når du ikke er til hest.


  • #6   8. jun 2021 Lisette S.
    Jeg har slet ikke ondt.. Jeg ved bare at jeg sidder skævt, og min kiroprakter sagde at jeg havde en lille spænding i lænden smiley


  • #7   8. jun 2021 Ann C.
    Tak for rådet, det vil jeg huske smiley


  • #9   8. jun 2021 Når jeg sidder i sadlen, kan jeg mærke at min højre hofte bliver trukket op så jeg sidde og læner mig til venstre, hvilke gør at jeg føler mit venstre ben er længere end mit højre..
    Jeg kan mærke det ligemeget hvor jeg sidder : /


  • #11   9. jun 2021 Nu du selv er i gang med at blive rettet op - er din hest så også?

  • #12   9. jun 2021 Lisette S.
    Takk for råd, det prøver jeg i morgen smiley


  • #13   9. jun 2021 Jannie G.
    Jeg har ikke hest mere, men da jeg havde fik jeg Lise Berg til at gå ham igennem, og hun fandt ikke noget smiley


  • #14   10. jun 2021 Jeg har lige været til fysioterapeut i dag, og hun sagde at der var længde-forskel på mine muskler i ryggen, så jeg lave en masse Yoga smiley smiley

    Tak fordi i tog jer tid til at svare smiley


Kommentér på:
spænding i lænden - rytter

Annonce