29. nov 2003 Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.381
Indledning på roman {{forumTopicSubject}}
Jeg er igang med at skrive på en bog og har lavet en indledning der ligesom skal forklare folk hvorfor tingene er som de er.. altså lidt baggrundsviden så man kan forstå historien.. og ville høre hvad i synes om indledningen.. er den den rette længde og giver det jer lyst til at læse videre ?
Engang for længe siden var Hazelden et rigt og frodigt land der emmede af magi, det var et fredeligt land hvor alle var velkomne, mennesker, dyr og magiske væsner. En del af indbyggerne blev født med specielle evner og disse mennesker blev set som noget særligt.
Men en dag var der nogle troldmænd fra nabolandet Currahgow, der mente at deres magiske kræfter gav dem ret til at bestemme over andre, så de slog sig sammen med en flok sørøvere og forsøgte at styrte den daværende konge fra tronen, så de kunne overtage magten.
De angreb landsbyer og rejsende uden nåde og lagde magiske fælder, til sidst levede folk i konstant frygt for angreb og folk beskyldte alle fremmede for at være i ledtog med angriberne. Til sidst lykkedes det kongens hær at finde frem til dem og udrydde dem i et blodigt slag.
Men oprørene havde været skyld i mange menneskers død og mange mente at det var magien der havde styret deres sind og gjort dem onde. Kongen havde aldrig brudt sig om magi, især fordi han ikke selv besad nogle evner, og han indførte meget strenge regler for brug af magi.
Magien døde langsomt ud, folk der blev født med magiske evner undertrykte og skjulte dem, af frygt for andres fordømmelse. Man frygtede og mistænkeliggjorde også andre magiske væsner, så disse med tiden forlod landet eller holdt sig godt skjult. I takt med at der blev brugt mindre og mindre magi, døde selve landets magi langsomt ud.
Forholdet til nabolandet Currahgow gik også i stykker, da de onde troldmænd jo havde stammet derfra, Hazelden var blevet et lukket land hvor man frygtede alle der var fremmede eller anderledes.
Siden dengang havde der været fred i Hazelden, men landet sygnede langsomt hen og blevet goldt, så mange af indbyggerne led under sult og fattigdom, nogle mente det var fordi magien var forsvundet at afgrøderne ikke længere ville gro.
Nogle steder var folk begyndt at hviske historie om dengang der var glæde og rigdom i landet og at det måske ville være bedst hvis magien kom tilbage, men de fleste frygtede stadig alt hvad der var anderledes og magisk.
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.381
nov 2003
Den nuværende konge Asmund III var kendt for at være stor modstander af magi og man regnede med at hans niece Cait der skulle overtage tronen efter ham ville følge i hans fodspor, så ingen regnede med at magien var på vej tilbage.
nov 2003
Cait stod på balkonen og så ud over hovedstaden Ard-aulinn, langt under hende myldrede folk rundt som myrer i en tue, hun forstod ikke helt at hun en dag skulle reagere over denne enorme by, ja af hele landet, faktisk havde hun ikke den store lyst til at blive dronning.
Byen var lurvet og beskidt at se på, folk var fattige, vrede og sultne, høsten havde igen i år været dårlig og hendes onkel fik flere og flere modstandere blandt folket, men alt tegn på opstand blev slået ned med hård hånd. Hun håbede meget at hun kunne ændre på det, så landet igen kunne blive rigt og lykkeligt.
Hun sukkede og gik tilbage på værelset. Her tog hun en mørk kappe om sig og slog hætten op over det lange røde hår, hun åbnede forsigtigt døren og spejdede om der var fri bane, før hun sneg sig lydløst ud fra sit kammer og gennem borgen.
Da hun nåede ned i kælderen, smuttede hun hurtigt ind af en lille dør i et mørk hjørne, heldigvis havde hun ikke mødt nogen på sin vej. Rummet var fuldt af mærkelige genstande, der snurrede, lyste og udsendte sær røg.
“Ardbrae har du fundet dem ?” Hun slog sin hætte tilbage og gik over mod en gammel krumbøjet mand der stod bøjet over en glaskugle i hjørnet.
Han vendte sig om og så på hende med et blik der var halvt bebrejdende, halvt beundrende. “Deres højhed, jeg har sagt det mange gange, det er ikke sikkert for dem at komme herned, nogle kunne se dem”.
Hun smilte og de grønne øjne glimtede, da hun svarede med myndig stemme. “Hvor mange gange skal jeg sige at jeg ikke vil kaldes deres højhed og slet ikke af dig Ardbrae. Mit navn er Cait og det foretrækker jeg at blive kaldt”.
“Og hvis nogle høre mig kalde dig det, så mister jeg mit hoved og det foretrækker jeg at beholde”. Svarede den gamle munk tilbage.
Hun så ned i kuglen, inde i den hvirvlede en masse grålig røg, men hun forstod ikke at tyde røgen, det krævede specielle synske evner at læse i krystal kugler, evner ikke ret mange mennesker besad mere og dem der gjorde holdt det hemmeligt.
“Har du set nyt i kuglen Ardbrae ? Har du fundet dem, de udvalgte ?” Hun så igen spændt på den gamle præst.
“Jeg skulle aldrig have fortalt deres majestæt om mine syner, det vil kun føre ulykke med sig og de risikere at komme til skade”. Han så bekymret på hende, han holdt af hende, som var hun hans egen datter og han ønskede hende intet ondt.
Hun sukkede dybt, præsten havde været hende lærer som barn og hun havde ved et tilfælde opdaget hans synske evner og krystalkuglen han læste fremtiden i, modsat hvad mange troede var hun ikke modstander af magi som hende onkel kongen, men fandt det derimod spændende og hun havde aldrig afsløret præstens hemmelighed.
For et halvt år siden havde han haft et forsyn, en evne han også besad og han havde fortalt hende om det, hvilket han havde fortrudt mange gange siden, synet havde handlet om hende og nu insisterede hun på at opfylde det han havde set.
“Jeg er nød til at opfylde min skæbne, også selv om jeg skulle komme til skade, hvis du ikke vil hjælpe, så må jeg klare mig alene”. Hun havde lagt armene over kors.
Han rystede opgivende på hoved, stædig var hun i hvert fald, han håbede at det ville vise sig at være en fordel for hende i fremtiden. “Jeg har fundet dem deres majestæt, dem alle”.
Vil meget gerne høre jeres mening
Indledning på roman