{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
520 visninger | Oprettet:

Naturlig hest {{forumTopicSubject}}

Hej hg smiley

Jeg vil lige skrive lidt facts som min skønne og naturlige hest. Måske nogle kunne lade sig inspirere.

Jeg har haft hende i halvandet år. Hun havde lige fået sine travsko af da jeg købte hende og hun har ikke og får heller aldrig sko på.
Jeg har ikke haft smed til hende én eneste gang i den tid jeg har haft hende. Hendes hove har passet sig selv rigtig fint og er sunde og raske. Hvis de bliver for lange så går eller rider vi lige lidt på asfalt og så er de gode igen.

Hun har altid gået med dækken fra hun var lille og til jeg fik hende. I år går hun uden dækken for første gang og hun fryser overhovedet ikke. Jeg strigler hende kun når jeg skal ride (et par gange om måneden) og kun der hvor sadlen ligger. Alt det naturlige skidt og fedt der sidder i hendes pels hjælper rigtig godt på at holde varmen.

Jeg rider ikke med ben og tøjle. Jeg rider med stemmen. Kiara forstår rigtig mange kommandoer og nyder at blive redet, fordi hun véd at hun er dygtig og får ros når hun hører hvad jeg siger. Hun kan: Stå, kom trave, rolig, kom galop, kom frem og når jeg pejer til højre drejer hun til højre og omvendt.
På den måde bliver min hest aldrig kørt træt bare fordi jeg har lyst til at ride en tur smiley

Jeg har redet med bid det første år da jeg havde hende.
Hun har altid været vildt frisk, hendes gå tempo var det samme som de fleste andre hestes travtempo og jeg kunne aldrig nogensinde få hende ned og slappe af.
Men første gang med bidløs og hun gik som en drøm. Stille og rolig og lige til at stoppe. Hun trives meget bedre med bidløs og har altid ørene fremme nu. Bidet irriterede hende rigtig meget.
Jeg tror at bidløs kan gøre underværker for næsten alle heste i danmark. Ingen havde nogensinde regnet med at Kiara kunne blive så medgørlig som hun er nu.

Kiara kan spise utrolig varieret. Kan gå fra ikke at have spist så meget i flere dage til pludselig at få flere kilo foder. Jeg har altid sørget for at give hende rigtig meget forskelligt i hendes mad, flere forskellige hestemüsli, lucerne, urter, hvidløg, korn(Får hun ikke mere af nu), olie, appelsin, gulerod, pærer, æble, abrikos you name it.
Da jeg fik hende var hendes mave rimelig sart, men efter hun får så meget forskelligt hele tiden, og variedede portioner er hendes mave blevet så stærk at næsten ingen vil tro på det.

Heste er hvad man gør dem til. Gør man dem sarte så er de, gør man dem stærke så er de stærke.

Håber nogle har kunne finde lidt inspiration, hvis i altså har gidet at læse det hele smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Naturlig hest
  • #1   11. nov 2008 det er jo fantastisk da det er dit ønske at have sådan en hest.
    dog er det ikke alle der ønsker det, som mig selv fx.

• #2   11. nov 2008 Hvordan kan man ikke ønske at have sådan en hest? Hun lever jo som en hest bør leve.

• #3   11. nov 2008 altså jeg ikke kunne leve med at jeg gav min hest smed..

nu skriver du osse hun har fine hov og det kan osse se på billeder tror skam på dig..

• #4   11. nov 2008 Det er heller ikke lige hver dag hun får flere kilo foder når hun ikke har spist så meget i forvejen, men engang imellem sker det hvis jeg har lagt foder i hende kryppe, og min veninde kommer og fodre senere, så er det ikke altid hun har opdaget at hun havde fået mad og giver hende en ny portion.

• #5   11. nov 2008 Men i skriver at i ikke ønsker jer sådan en hest. Hvad er det helt præcist? Ønsker i ikke at slippe for at betale smedregninger i dyre domme? Forstår ikke hvordan man kan fornægte en hest at leve naturligt til fordel for ens egne premisser. Forklar forklar, for jeg forstår det simpelthen ikke:)

• #6   11. nov 2008 Simone, de vil garanteret vinde konkurrencer. Og det er også meget sødt dette indlæg- men lad dem være i fred, rid som du vil, nyd det, og lad de andre om at være dumme.

• #7   11. nov 2008 prøv at kig min profil så forstår du det nok bedre, hvis altså har lyst til at forstå mig.
    jeg er konkurrencerytter

• #8   11. nov 2008 det er jo aldrig naturligt
    hesten er i fangeskab

• #9   11. nov 2008 Selvfølgelig skal de have lov til det. Jeg vil bare så gerne lære at forstå hvordan man kan have hest på andre måder. Jeg kan sidde og blive så gal og frustreret når jeg læser nogle indlæg herinde som er skrevet at nogle konkurrencemennesker om bandager på benene, dækkener, sko og hård ridning. Hvis nogle kunne fortælle mig hvad det gør godt for kan jeg måske forstå det hele lidt bedre

• #10   11. nov 2008 Ja, hesten er i fangeskab, og derfor mener jeg at vi som mennesker har pligt til at give den et så naturligt liv som overhovedet muligt

• #11   11. nov 2008 Taz: Tak smiley Dine heste ser altså også heldige ud smiley

• #12   11. nov 2008 Hvor skønno!
    Bidløs og barfods er deejligt ;D

• #13   11. nov 2008 Øhh ja hesten får mug hvis den er vandt til at blive orndet altid men det er min ikke. De vilde heste klarer sig da fint selvom de ikke bliver striglet hver dag

• #14   11. nov 2008 hej

altså mange gør jo tinge på deres måde jeg sys osse kunne være fedt at have en hest som aldrig skulle have smed men en hest med sunde hov vil aldrig vorkse lige som vores negle..

sorry for stave fejl

• #15   11. nov 2008 Dejligt for dig & din hest. Nu er det bare sårn' at der er mange heste som har meget langsom hov-vækst & derfor bliver nød til at ha' sko på osv. Og igen er der mange som også gerne vil ride stævner, og der kan man da ikk' bare komme med en uplejet hest, som kun er striglet der hvor sadlen skal ligge!

• #16   11. nov 2008 team bid: Har kigget og har virkelig prøvet at forstå, men synes din hest ser død ud i blikket når den skal gå med bukket nakke og alt muligt spændt om hovedet. Du må gerne modargumentere mig, men jeg kan tydeligt se at den kunne have haft det sjovere

• #17   11. nov 2008 altså jeg jeg hygger og leger med min ung hest og vinder hans tidliger og sådan noget rider jeg altid bare i træk tov og grime ingen bid

• #18   11. nov 2008 Lotte: Ja det er også klart når man rider meget at hesten bliver nødt til at få tøj på. Og tusind tak for svaret

• #19   11. nov 2008 Simone T

vi har billeder fra lige da vi købte den og nu, og blikket er ikke det sammen.
    hvis en trailer bliver kørt frem og han ikke skal med står han og skriger og er meget urolig.
    når jeg kommer eller kalder vrinsker han, jeg er den eneste han stoler på og følger. bestem selv kærlighed eller had?
    så længe mine ponyer er glade og holder af at arbejde bliver der ikke ændret på noget

• #20   11. nov 2008 og vi klipper for at de ikke skal blive syge, og så skal de jo have dækkener på.
    de har sko på for at beskytte deres hove, min har ikke ret gode hove

• #21   11. nov 2008 team bid: Sagde heller ikke at du skulle ændre på noget, det kan jeg ikke blande mig i.

Men jeg har også billeder af min travpony, fra da han altid blev redet og til han er kommet hos mig og kun bliver trænet fra jorden. Kæmpe forskel på blikket! Se hans profil. De billeder med rytter ser han jo overhovedet ikke glad ud. Og de billeder uden rytter ser han super dejlig og glad ud

• #22   11. nov 2008 Lotte: Jamen jeg tror også at det er på tide at os herinde på hg lærer at forstå hinanden lidt bedre, jeg har da allerede fået lidt mere viden som jeg kan forholde mig til næste gang jeg læser et indlæg om en "ikke naturlig hest". For man kan diskutere og diskutere og bidløs og ikke bidløs, hver part har sine meninger de står ved og man kommer ingen vegne, andet end at man sidder og bliver gal

• #23   11. nov 2008 simone du skal lige vide at jeg sætter stor pris på den måde du ser vedenen på.

der er også forskel på en traver og en ridehest/pony de er avlet forskelligt

• #24   11. nov 2008 hvorfor har du så pelham og 3-ringsbid på s;?
    hvis du rider på denne skønne måde så vis det dog frem ..

• #25   11. nov 2008 Nå jeg vil smutte ud og lave noget aftensmad, vi ses om et par timer, og skriv endelig

• #26   11. nov 2008 Anita: Jeg har skrevet at jeg red med bid før. Jeg er kommet væk fra det grusomme bid, havde ikke forstand på det og fik at vide at det overhovedet ikke gjorde ondt men bare var godt for så kunne man standse hesten. Lamt.
    Har ikke mulighed for at få nye billeder lige forløbig, menjo jeg burde da vise min skønne dame med hackamore frem så i kan se hvor dygtig hun er smiley

• #27   11. nov 2008 Team Frejsen:
    misforståelse.
    Ingen heste har langsom hovvækst - hoven stopper bare næsten med at vokse når der bliver puttet sko på. Hvis en skoet hest skal blive barfods skal mange igennem flere år med boots ("hovstøvler") på, så hoven så mildt som muligt bliver vænnet til at blive brugt, og hovmekanismen skal i gang - og det er smertefuldt, men det betaler sig altså bagefter!
    www.naturhov.dk

• #28   11. nov 2008 ej, har lige læst alt det der stod nu...

og altså, ALLE tamheste har brug for smed- og især når den har haft sko på!!! Det lyder altså rimelig uansvarligt at den ikke engang får tjekket hovstilling??

det der med at lade være med at strigle hesten kan da være ligegyldigt... hvis hesten er kortpelset (FREMAVLET kortpelset) skal den gå med dækken når det bliver for koldt.

Lyder fedt det med at din hest reagerer godt på bidløs, men hvis du skal ride på en måde som er god ved din hest er det ikke ved at "lalle" rundt på banen, men at ride noget (ORDENTLIG) dressur, så din hest ikke slider sig selv op - især når det er en traver, med de høje knæløft.

• #29   11. nov 2008 Røsle (Luna Sif) dyre-foto : Jo, min gamle pony havde, og hun fik noget pulver af smeden, fordi at hun sled det meget hurtigt ned! Og det hjalp!

• #30   11. nov 2008 Jeg er også konkurrencerytter og har været det i 8 år!
    - min pony har bid i munden under træning, den går med sko, den bliver striglet hver dag, den er klippet, den går med dækken, den får samme portion mad hver dag, jeg rider med benene ..
    helt imod din hest.

Jeg kan sagtens ride ham i grime og tov, men når jeg er konkurrencerytter, er det ikke noget jeg gør til hverdag!?
    Det gør jeg måske 1 gang om måneden, og det er ikke en lang tur .. smiley
    Jeg kan godt fælge dig, men efter min mening skal den strigles & have lige meget mad hver dag (så må din veninde lige bøje hovedet ned for at se om du har været der med foderet)

• #31   11. nov 2008 Team Frejsen: hmmm, tror det der pulver er biotin, og at din hests hove ikke voksede hurtigt FORDI den havde sko på.

når hesten har sko på bliver hoven ikke brugt til noget som helst, og rådner. og jo, så vokser den meget langsommere.

• #32   11. nov 2008 Røsle: Det er altså ikke kun smeden der ved hvordan en hov skal se ud. Jeg ved godt hvordan en suund hov skal se ud og den dag det begynder at gå skævt med hendes hove så får hun også smed.

Hvor i alverden har du hentet den viden henne med at heste med kort pels skal have dækken på?

Jeg laller ikke rundt på en bane det vil jeg ikke byde min hest! Jeg rider tur et par gange om måneden og ellers er hun LØS på banen.

• #33   11. nov 2008 Heste kan godt overleve uden at ride hår eller ORDENLIG (røsle) dressur. Hvad fuck sker der for mennesker. Tag dig lige sammen. En travhest har sgu da ikke høje knæløft og jeg er sikker på at min hest bliver gammel uden smerter FORDI jeg netop ikke har redet noget hårdt på hende!

• #34   11. nov 2008 AAARRGH nu bliver jeg gal igen!!! Fucking ridemennesker. Ja undskyld de fleste har været gode nok men røsle pisser mig sgu lidt af lige nu!

• #35   11. nov 2008 Ej undskyld, men Røsle har altså ret.
    Hun snakker om at få din hest til at bære sig korrekt, og snakker ikke om at din hest skal ned med hovedet, eller at du skal ride hård dressur.

Men hvis du kun rider et par gange om måneden, kan det altså næsten være lige meget..

• #36   11. nov 2008 Simone, tror simpelthen ikke du forstår det..
    det skal ikke tage overhånd og blive fanatisk NOGET af det. og det lyder det altså til at du er?

tror ikke du ved nok om dressur til at du forstår det, ellers ville du ikke skrive at det er bedre at ride nogle ture om måneden???
    dressur er sgu andet end at hive i et bid og få hesten til at "bøje nakken".

• #37   11. nov 2008 har du da taget uddannelse eller mange kurser i hovpleje?
    jeg ved intet om travere, men ved at de bliver avlet til at kunne trave specielt?? en naturlig hestegangart skal der TRÆNES for at opnå hos en tamhest.

Kommentér på:
Naturlig hest

Annonce