{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.192 visninger | Oprettet:

avl, træning og naturlig hest? {{forumTopicSubject}}

ja har lige lidt ting jeg bliver lidt harm over og vil høre om det bare er mig???

1:
Shetlændere uden tavle der får føl år efter år udelukkende for at blive solgt???
hvorfor er det at dem der avler de små kære ponyer bliver ved?
Ja det virker nok dobbeltmoralsk, nu hvor jeg selv har en bette sag til salg, uden tavle... ham fik jeg i tidernes morgen og må erkende at han er en kende for modbydelig ved vores store ridehest... han kom med i "pakken" fordi jeg fik Magic, med ham ved siden... nu har han fået en masse ballast i bagagen og er klar på livet... han bliver dog også solgt med den mulighed for køber, at han kan leveres tilbage fordi han ikke skal ende på det efterhånden alt for overfyldte marked for shetlændere primært hingste, ingen vil have mere...

stop dog med at bedække jeres hopper når det er med henblik på sllag...! hvis jeg skulle avle ville det være fordi jeg skulle bruge ponyen på sigt...! der er ikke penge i den slags avl pt, så hvorfor ikke stoppe lidt igen? Dem der avler for at verden får det bedste at arbejde med, bør avle på bestilling istedet... ja det lyder nok lidt koldt og kynisk, men som markedet og verden er i dag bør man ikke avle hvis ikke det er til en selv eller til en allerede i forvejen fundet køber...

Finanskrise eller ej... stop nu... de små søde nuttede lillle guttenuttepussenusse føl bliver også store engang...!

2: travheste som dressurheste??? hvad var det lige vedkommende der kom på den ide havde drukket eller spist for meget af???
De er avlet til væddeløb ikke til dressurbanerne... kan til nøds se dem som mindre talentfulde springheste, da de i løb jo også skal bruge deres bagpart og derved har muligheden for et mere naturligt og godt afsæt og en rigtig fin ballance, men dressur, hvor de skal gå i holdning, stik mod det der er fremavlet gennem rigtig mange diskutioner???
JEg kan slet ikke se det flotte i at de går dressur, jeg synes det grænser til "tortur"... OK det var måske lige på kanten alligevel...

3: hva er der ved for hesten at have et liv hvor den står på en lille fold 1-2 timer om dagen , rides 1 og strigles ½-1 resten af tiden skal den stå i boksen... den skal så tilmed stå stille i boksen! ellers er den jo væver, boksvandrer, eller urolig...! Had skete der lige for menneskene der...

¤: Kæmpe klap på skulederen til dem der kæmper for bedre hesteliv over hele linien, det være sig dem der redder misrøgtede heste, dem der tager dem ind og giver dem en chance, dem der giver hesten fred og ikke kæmper videre mod hestens interesse fordi vi kan, dem der har en sød lille pony i baghaven og passer og plejer og elsker den.... og alle dem der bare vil og gør det bedste for dyrerne...!

bare lige lidt forskellligt fra mig...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  avl, træning og naturlig hest?
  • #1   10. okt 2012
    2 - søg i forum, har været diskuteret SÅ mange gange.


  • #2   10. okt 2012 husk nu i disse sparetider så er der stadig ting der er gratis... en hel håndfuld stavefejl... vær´s´go'

  • #3   10. okt 2012 jamen bøvs og tak for den mening.
    Jeg er da meget ked af at jeg som avler avler ponyer og heste på henblik til salg, men hvis du ser på statestikkerne kommer vi til at mangle ridehest om 5-6 år pga nedgang i avlen.
    Angående travhest kan de være lige så talentfulde som alle andre, en hest er en hest, og man kan hvad man vil hvis man tilrettelægger ridningen efter hestens præmisser


  • #4   10. okt 2012 Kunne ikke være mere enig med dig i alle punkter. smiley
    Det med hestene der ikke kommer ud, er jo tit i store salgs/konkurrence stalde hvor man ikke vil risikere at hestene kommer til skade på folden, og især ikke kundernes heste. (har selv arbejdet i sådan en stald)


  • #5   10. okt 2012 nej det er på de små lokale rideskoler at de stakkels heste ikke må komme ud fordi de kommer til skade... eller de fryser...! har været i to stalde i det midtjyske for nylig og der stod en hest totalt pakket ind fordi den frøs så meget... (den var klippet, hvilket jo slet ikke giver mening) i en anden stald var helt mørk, fordi hestene derinde helst skulle tro det var nat, klokken 4 om eftermiddagen... jeg rystede på hovedet og ytrede min absolutte uforbeholdende mening om den slags unaturlighed for de STAKKELS heste...

    selv på vores lokale rideskole er der heste der opholder sig i boksen op mod 22 timer i døgnet... og mange af dem er rideheste der ikke starter stævner eller lign...


  • #6   10. okt 2012 grunden til jeg siger mindre talentfulde er af deres talent er som væddeløbere... spring kan til nøds gå fordi det bl.a. ikke kræver en samling af heten som i dressur... det kræver ikke en forkortet holdning som i dressur og det giver hesten den plads fortil den er avlet til at have brug for...

  • #7   10. okt 2012 må sige vi da alle har forskellige meninger.. men hvad er det der for noget? hvorfor kan du ikke ride dressur på en traver? springer du måske ikke på en dansk varmblod, eller en oldenburg? det hele er efter smag og behag... bare fordi de bliver avlet til en mega god trav, det har ikke en skid med løb at gøre når de bliver født, de har bare en fantastisk stor trav... du træner hesten til løb, ikke avler dem!?

    hvad avler man så shetlænder til? udstilling? det samme med minireture (staves) hvad avles de til? nu du sætter alle heste i kasser i dressur, spring, løb og hvad du ellers gør? du kan ikke ride en shetlænder når du vejer 50 kg... men helt små piger kan sku da godt og så få en god ride pony ud af det...
    en hest er ikke avlet ind i en af dine kasser! bare fordi en traver bliver brugt til løb så kan du sku da godt tage et traver føl og træne op til dressuren!!! syntes du lige burde tænke lidt mere over hvordan du bedømmer hesten pgr af dens race eller forældre....

    se nu kender jeg jo så en hest der har spring afstamning, hele vejen igennem... men det er sku en fin dressur hest! den har ikke nogen vildt god spring teknik... ergo kan du ikke sætte den i spring kassen bare fordi dens forældre måske er der!


  • #8   10. okt 2012 men vil dog give dig ret at der ikke er fair at lukke dem ud 1 - 2 timer dagligt, ellers er det bare boks, mine går ude mindst 12 timer dagligt og bliver motioneret før jeg tager hjem for at sove...

  • #9   10. okt 2012 Men igen vil jeg påpege at der jo er rigtig mange der gør det eneste rigtige for hestene, giver dem tid og plads til at være heste...
    Herhjemme bliver de også tortureret med sadel bid rytter vogn og ja hva har vi, men 22 timer i døgnet går de og hygger sig med at være det de er, nemlig heste...! heldigvis har vi løsdrift, og hestene elsker det... da vi brugte bokse (inden min knæskade) kom hestene ud klokken 0500-05.30 og ind igen tidligst kl 20.00... de havde hø halm og wrap på folden og ved hårtd frost fik de vand tre gange om dagen, og salt i deres faste vandbaljer... alt sammen for at de kunne nyde livet ude i den friske luft... ingen af mine heste har eller har haft luftvejsproblemer, hævede ben, eller andre skavanker der kan henldedes til for meget indeliv...

    bare der jeg vil hen... der give ofte bagslag at holde dem indespærret så mange timer...!


  • #10   10. okt 2012 jeg siger ikke at de ikke kan jeg siger at det er forkasteligt at folk mener en travhest kan gå dressur fordi den bare lige skal trænes lidt mere...

    der er jo himmelvid forskel på en FREMAVLET væddeløbshest og en DV fx... traveren er avlet ud fra de forudsætninger at den kan bære sin primære vægt på afskubbet bagtil, og med hovedet højt løftet for at få mest muligt luft...
    hele den muskulatur skelet og hele den genetiske fortid er avlet ud fra fremstrakte forben, med meget bred og meget lang bagpartsfremføring (hvis man kan skrive det sådan...)
    den er fremavlet til at gå udenom forbenen med bagbenene for ikke at lave skade på sig selv... en ridehest er avlet ud fra hvilken hest der kan gå som den skal uden at skade sig selv altså med "benene på linie"
    håber det giver lidt mening...


    shettere ved jeg faktisk ikke hva der avles efter men de er jo at sammenligne med ridehesten i mine øjne... en fornuftig arbejdspony, der med sin lille robuste krop, kan rides køres eller bruges til (naturlige) tricks...

    JEg synes de er nogle rigtig fine små stædigheder i sig selv, og er da mega glad for dem vi har, men derfor bør der stadig sættes en stopper for alt det avlen på små shettere man ikke vil have alligevel...!

    Mangel på rideheste om 5-6 år har ikke meget at gøre med at der frostsat avles shettere uden hensynstagende til marked køber og ponyen selv (respekt for dem der avler for at bruge dem selv!)

    når der så mangler rideheste så kan avlen stille og fornuftigt optrappes igen, men lige pt er der intet salg i heste og ponyer hvorfor så blive ved at skide dem ud på samlebånd? igen alt det her er MIN mening...!


  • #11   10. okt 2012 Okay.. Hører I alle avlere, seriøse avlere?! STOP MED AT SÆLGE JERES HESTE!!!!!

    - Ej .... Fordi der er en del seriøse avlere, og så er der andre som har fine hopper og fundet en fin hingst som de kan få et meget fint føl ud af og så sælge. I min verden - tilladt.

    Heste uden stamtavle er jo også tilladt, men min grænse går der når hesten bliver avlet, bare fordi man synes det er sjovt at have en føllebølle og så vil man pludselig tjene penge. I min verden - IKKE okay.


  • #12   10. okt 2012 Er da noget sludder at sige at en travhest ikke kan gå dressur, man skal da nok bare ikke regne med at det bliver de høje klasser, jeg syntes det er fint at der er folk der kan og vil bruge dem, ellers bliver de aflivet .

    At der bliver mangel på rideheste tror jeg ikke på, det vælter simpelthen ind over grænsen med heste .


  • #13   10. okt 2012 håber da at folk kan se hvad jeg mener mht det at avle... ellers gul og gratis, tryke heste og sorter efter pris... de bliver jo foræret væk derinde... hvorfor så blive ved at avle...

    Seriøse avlere bliver vel heller ike vel at smide hingste på 10 hopper, hvis salget er stærkt dalende... uanset race... så trapper de vel også ned i en periode og giver hoppen følpause? ja jeg ved det ikke jeg gætter lidt her...
    men lad nu være med at avle bare fodi i lige har en hoppe og en hingst... det er ligesom der jeg vil hen...
    Mener lidt at dem der bliver stødt over dette indlæg, nok er dem jeg allermest "skyder" på :O)
    Men intet ondt ment, synes bare ikke det er fair overfor ponyer/hestene...


  • #14   10. okt 2012 3 - Min står på fold p.t fra 9 om morgen til 3-4 om eftermiddagen = 7 timer cirka. Så bliver hun redet i gennemsnit i 1 time også bliver hun selv strigler og nusset med.
    Men jeg VED at til vinter hvis det bliver de 15 - grader så kommer hun sgu ikke ud! Så må den stå i boksen i 22 timer, men vil self få wrap ind. Kan ikke se at det er syndt når det er en gammel hoppe på 18 år, som måske ikke lige med det samme kommer til wrappen på folden.

    Men folk som normalt har deres hest så lidt ude, ja det er syndt, men der kan være grunde til det. ( nej at de er konkurrance hest er ikke en grund smiley )


  • #15   10. okt 2012 Hvis jeg er en af dem du " skyder " på , vil jeg bare sige at jeg har avlet en del som jeg håbede på kunne blive den erstatning som jeg måtte sælge pga. han smed mig af så jeg brækkede ryggen . Men uanset hvilken hingst jeg valgte, blev føllerne for store til mig, trods en lille hoppe . Jeg har sat på den forkerte side af 100000 kr, til for at få min drøm opfyldt, uden held .


  • #16   10. okt 2012 jeg har da planer om at smide min hingst på så mange forskellige hopper som muligt, og har da ikke tænkt mig at beholdene føllene, men jeg bliver nødt til at se hvordan han avler og hvad han slår igennem med. Nej føllene bliver ikke bortgivet gratis, men deres pris bliver matched deres kvalitet, og hvis nogen af dem har så ringe værdi at de bliver bortgivet gratis, bliver han kastreret

  • #17   11. okt 2012 hyggerytteren... jamen så avler du jo også med øje for en hest til dig selv, og ja vi kan jko ikke selv vælge hva vi får fra mor og far, ... håber da at din drøm bliver opfyldt til sidst... så vi kan få en happy ending :O)

  • #18   11. okt 2012 http://www.hestegalleri.dk/galleri/190183-pinto_zafir

    Det er den ene af dem, dejligt at kunne følge nogle stykker herinde. Jeg opgav at avle mere og fandt heldigvis Tristan, som jeg er rigtig glad for smiley .


  • #19   11. okt 2012 årh det er dejligt at høre... og ja det er rigtig dejligt når man kan følge de kære fremover... jeg mistede jo kontakten til min to shettere jeg solgte, men fandt dem herinde igen, og ved nu at de lever ved en der virkelig forstår at passe dem så de har det som konger...!

Kommentér på:
avl, træning og naturlig hest?

Annonce