{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Præmien er en pony {{forumTopicSubject}}

En historie jeg selv har lavet. prøv at læs den. hva' sy's i?

______________________________

Sille Buck Münstrup på 8 år og hendes mor Monique, er på dyrskue. Sille elsker at være på dyrskue - hun elsker dyr. Og hun elsker især dyr, som heste og hunde. Men hendes far hader dyr. Og det kan være svært for Sille..

,,Mooar! Se lige de søde ponyer’’ Råbte jeg, og betragtede de søde Shetlandsponyer ,,Hvor er de søde. Kom med mig. Man kan vinde noget herovre.’’ Svarede mor og tog Sille i hånden. Tænk nu, hvis man kan vinde en kat .. eller en hund! Tænkte jeg og smilte for mig selv.
,,Træk et kort’’ Sagde mor, og pegede på en pose med kort i. Jeg tog et kort.. Der stod på kortet at jeg havde VUNDET!
,,Vi har fundet en vinder af Dyrskuets KÆMPE konkurrence .. Sille Buck Münstrup! Til lykke! Præmien er en pony!’’ Sagde de i højtaleren.
Jeg blev så glad, at jeg begyndte at få tåre i øjnene ,,JAA! JEG HAR VUNDET EN PONY! Det er meget bedre end en hund eller kat. ’’ Råbte jeg. ,,Det er da den bedste præmie nogensinde! Og vi får til gengæld også gratis foder det første år vi har ponyen!’’ Svarede mor glad. ,,Mor? Tænk lige på, hvad far siger’’ Sagde jeg nervøst. Tænk nu, hvis far ikke vil have, at jeg har en pony!
,,Åh, ja. Kom.‘’ Sukkede mor. ,,Vi tager ponyen med hjem og ser, hvad far siger.’’

,,Hej! Var det en god tur?’’ Spurgte far. ,,Øhh, ja. Rigtig god. Far, jeg vil faktisk lige spørge dig om noget.. Øhh..’’ Men før jeg nåede at sige noget, afbrød far. ,,Monique, hvad er det, i har bag bilen? Er det en trailer!?’’ Skændte far. ,,Undskyld, Peter. Jeg skulle have sagt det til dig først. Men vi har altså vundet en pony.. Bare rolig. Sille og jeg skal nok sørge for den. Sille er så glad, Peter. Det er hendes første dyr. Og vi får gratis foder det første år vi har ponyen.’’ Svarede mor. Jeg kiggede nervøst på far. Hvad ville han mon svare? ,,Hmm.. Så skidt da. Men jeg vil ikke have NOGET som helst med den krikke at gøre. Så er det sagt.’’ Sagde han. ,,Jaa! TAK! Far!’’ Sagde jeg, og krammede far. ,,Hvor skal ponyen stå, mor?’’ Spurgte jeg hende.
,,I stalden, selvfølgelig. Vi har jo også en fold hvor den kan stå om dagen. Og så er Amsøtt rideskole jo kun 10 minutter væk på pony. Men vi mangler én ting, en ven ponyen kan stå med.’’
,,Åhh, ja. Men hvem? Far vil jo ikke have vi har mere end ét dyr. Det er mere end rigeligt for ham.’’ Sagde jeg. Hvem kan mon have en pony opstaldet her? Eller bare en hest?

*

Næste dag striglede mor og jeg ponyen rigtig fin. Vi brugte shampoo, hovfedt og showshine så han blev ekstra fin. Alt strigle grej, pleje ting, sadel og det hele havde vi også vundet. Mor lærte mig, hvordan man rensede hove. Hun stoppede med at ride for ca. 2 år siden, men hun savner det stadig. Jeg har aldrig redet, men det vil jeg begynde på.
,,Hvad skal ponyen hedde, mor’’ spurgte jeg imens jeg rensede Shetlænderens hove. ,,Tjaa, det må du jo bestemme. Men jeg har 2 gode navne til Shetlændere, Jock og Toby.’’ Sagde mor og kiggede rundt i stalden. ,,Jeg kan godt lide navnet Jock. Det skal han hedde’’ Sagde jeg. ,,Jock, det er mit yndlings navn til en pony. Nå, kom, skat. Vi skal have aftensmad nu. Sætter du Jock ind?’’ Spurgte mor. ,,Øv, ja. Det gør jeg.’’ Sukkede jeg. Jeg ville blive længere tid hos ponyen. ,,Og husk nu foder og hø, og tjek hans vand, skat.’’ Råbte mor fra gårdspladsen. ,,Jaa, jaa.’’ Mumlede jeg for mig selv. ,,Nå, Jock. Du skal have en ½ skovl havre, en ½ skovl luserne og vitaminer. Så er det klaret. Og du har rigeligt med vand og hø.’’
,,Godt. Nå, søde Jock. Jeg skal desværre indenfor nu, vi ses i morgen’’ sagde jeg og kyssede Jock på mulen.
,,Hej Sille. Er din pony blevet fin?’’ Spurgte far og tog gryden på bordet. ,,Ja da! Vi har også klippet ham, så nu har vi taget Freys dækken på ham. Det passer næsten 100%, Frey er jo mors gamle hest, det var jo en meget lille Islænder, så Jock kan godt passe dækkenet.’’
,,Nå, det var da godt. Sæt dig ned, Sille. Du skal spise noget, så du bliver stor og stærk.’’ Sagde far og tog sig en bøf. ,,Hej Monique. Hvornår må Sille begynde at ride den der.. Pony?’’
,,Jamen det kan jo blive i morgen. Og ponyen er blevet kaldt Jock. Og så skal vi i hvert fald også lige i Phoenix Rideudstyr. Vi mangler et par ting til den lille rytter, ikke, Sille?’’ Sagde mor og smilede til mig. ,,Åhh, jo. Ihh, jeg glæder mig til i morgen’’ Sagde jeg og kiggede ud i sneen. Det var december, den 17 december. Jeg glæder mig til jul. Og så bliver den endda sammen med Jock. Jeg tror, det bliver verdens bedste jul.

*
,,Godmorgen skat. Du har sovet så længe! Vi skal nå i Phoenix Rideudstyr før det lukker, det er jo ferie. Så skynd dig op.’’
Hørte jeg mor sige til mig. Jeg var så træt, men jeg ville jo gerne ud og købe udstyr, så jeg skyndte mig op.
,,Det var godt skat. De lukker altså snart, så skynd dig lidt.’’ Sagde mor
,,Ja ja. Jeg er bare så træt! Jeg kunne slet ikke sove i nat fordi jeg hele tiden tænkte på MIN egen lille Jock .. ‘’ Sagde jeg søvnigt og gabte.
,,Det kan jeg da godt forstå! Jock er en super sød pony’’ Svarede mor højt på vej ned ad trapperne.

,,Goddag. Kan jeg hjælpe med noget?’’ Spurgte en sød ung dame os, da vi trådte ind i rideudstyrs forretningen.
,,Ja tak. Vi leder efter rimelig mange ting til en lille rytter, jeg har skrevet en liste:

Ridebukser str. Small
Ridejakke str. Small
Ridetrøje str. Small
Ridestøvler str. 32
Ridehandsker str. X-small
Ridehjelm
Sikkerhedsvest

,,Årh, ja. Jamen det kigger vi på’’ Sagde damen og smilte til mig.
Jeg fik prøvet en masse udstyr, det var lidt langtrækkene i slutningen. Men ellers var det sjovt. Nu skulle jeg bare ud til Jock og få redet! J

,,Hej Jock! Nu skal jeg ud at ride på dig. Min mor hjælper mig, og så skal du være sød, Jock.’’ Sagde jeg til Jock, kyssede ham på mulen og tog han ud på staldgangen og striglede.
,,Hvor er du sød med hovene i dag, Jock.’’ Sagde jeg og rensede hovene grundigt.
,,Moar! Kom lige og hjælp vi skal have sadel og trense på ham nu’’ Sagde jeg højt til mor som var i laden ved siden af.
,,Okay, skat. Jeg kommer nu’’ Svarede hun og hjalp mig med det.

,,Godt Sille! Det ser super godt ud. Nu har vi skridtet allerede et kvarter ca. så hvis du vil kan vi prøve at tage en lille trav tur. Jock er jo så sød.’’ Sagde mor og longerede Jock med mig på, ude på folden.
,,Det vil jeg rigtig gerne.’’ Sagde jeg og fik ham i stille og rolig trav. Det var svært at lave letridning, men mor pressede mig ret meget. Men jeg ville gøre det ligeså godt som mor ville have det! Jeg prøvede og prøvede, og det gik bedre og bedre hele tiden.
,,Super, Sille. Nu har du fundet takten! Er du klar på en galop hvis du er frisk på det? Han ser stille og rolig ud og har været super sød indtil videre’’ Sagde mor. ,, Åhhh! JA! Det vil jeg så gerne!’’ Svarede jeg med et bredt smil. ,,Godt. Det du skal gøre er, at lægge dit indvendige ben
(det ind mod mig) en lille smule frem, og det andet ben tilbage og klem.’’ Sagde mor. ,,Jeg hjælper selvfølgelig’’
Og .. Og nu galoperede Jock rent faktisk! Det var fantastisk!
Det hoppede en lille smule, men den var nu nemmere end traven at sidde i.
,, Så, Sille. Nu kan du sagtens ride alene, når du traver ham af og skridter ham af.. Hvis du vil selvfølgelig. Bare husk, at hav lange tøjler, både når du traver og skridter’’ Sagde mor og kiggede nysgerrigt på mig.
,,Mor altså! Selvfølgelig vil jeg da prøve at ride alene!’’ Fniste jeg og travede ham lige så stille af. Jock var så sød. Den sødeste Shetlænder i hele verden!

,,Fint. Så har du skridtet 15 min. Af. Bare sadl ham af nu. Jeg hjælper med sadel og trense, så går det hurtigere, vi skal snart over at besøge den rideskole du skal have undervisning på, en gang om ugen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Præmien er en pony
Kommentér på:
Præmien er en pony

Annonce