{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.350 visninger | Oprettet:

Matematik hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej. Sidder med noget matematik jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal lave. Det er "Omvendte kvadratsætninger". Som forklaring står der "Omskriv følgende udtryk ved hjælp af kvadratsætningerne. Sætningerne skal bruges omvendt, dvs. de skal læses fra højre mod venstre".
Det første stykke hedder: 4a^2 + 9b^2 - 12ab.
Jeg forstår ikke rigtig hvordan de skal laves. Nogle. som kan hjælpe?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Matematik hjælp
  • #1   13. sep 2009 Den sætning du skal bruge er kvadratet på en toleddet størrelse giver kvadratet på første led plus lvadratet på andet ed plus eller minus det dobbelt produkt.

Hvis du så ser på stykket adskilt og starter med 4a^2, så skal du overveje hvad hhv. 4 og a^2 kan svarer til kvadratet på. Det gør du ved at tage kvadratroden på de to faktorer, hvilket giver hhv. 2 og a, dvs første led der skal tages kvadratet på må være 2a.

Går du videre til næste led 9b^2 bruger du samme fremgangsmåde, dette vil give 3b(da 9 svarer til kvadratet på 3 og b^2 til kvadratet på b). Altså er andet led 3b

Ser vi nu på det sidste led(det der i kvadratsætningen kaldes det dobbelt produkt), bemærker vi at vi har et negativt fortegn, hvilket betyder at fortegnet på vores andet led i den toleddet størrelse.

Alt vi nu mangler at undersøger er om 12ab svarer til det dobbelt produkt af de to led. Vi får nu udtrykket 2a·3b+2a·3b=6ab+6ab=12ab

Altså skal du omskrive 4a^2 + 9b^2 - 12ab til (2a-3b)^2 for at kvadrat sætningen gælder den modsatte vej.

Håber det gav mening.

• #2   13. sep 2009 Ja den fes vidst nogenlunde ind. Men jeg kan bare ikke rigtig finde ud af at bruge sætningen i det næste stykke: x^2+1+2x. Der kan jeg ikke rigtig se hvordan jeg kan få det til at blive en kvadratsætning.

• #3   13. sep 2009 Bare tag de to første led hver for sig.

Først, hvad er kvadratroden af x^2 og derefter hvad er kvadratroden af 1

Det skulle så gerne give x og 1Ser vi på tredje led er der her et positivtfortegn.

Det betyder at udtrykket bliver som følger: (x+1)^2

• #4   13. sep 2009 Camilse: Tusind tak for hjælpen. Må se om jeg kan finde ud af det nu smiley

Kommentér på:
Matematik hjælp

Annonce