{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
434 visninger | Oprettet:

videregående uddannelser, nogle ideer? {{forumTopicSubject}}

Jeg går i 2.g og kan så småt begynde at se en ende på gymnasietiden - men så kommer det store spørgsmål:
Hvilken videregående uddannelse skal jeg så tage?

Jeg har både tænkt på medicin og økonomi, og begge uddannelser tiltaler mig meget.

Pt. har jeg en studieretning som hedder samf/mat, den virker jo umiddelbart perfekt til økonomiudd. hvilket den også er - jeg er bare også meget interesseret i menneskets anatomi og kroppens funktioner. Var meget interesseret i biologi, da vi havde dette.

Er der nogle af jer som har erfaringer med nogle af disse uddannelser eller har i en eller anden uddannelse som i selv synes er skide god?

Jeg ønsker at tage en universitetsuddannelse, så det er primært de uddannelser jeg ønsker at høre erfaringer og viden om.

Jeg er også vild med tanken om at studere og bagefter arbejde i udlandet - kender i nogle uddanneler som egner sig specielt godt til dette?

En masse spørgsmål herfra, og mange tak for jeres tid :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  videregående uddannelser, nogle ideer?
  • #1   25. maj 2010 økomomi - jeg har læst 2 semestres økonomi på A.U. Jeg var og er selv meget interesseret i samfund og økonimi/matematik. Jeg endte med at skifte til Statskundskab efter de 2 semestre, da økonomi på universitetet kun har noget med samfundet at gøre, når man når sin kandidat.
    Jeg er rigtig glad for statskundskab..

• #2   25. maj 2010 Heste Elsker 1
    jeg er ret interesseret i økonomiske forhold og ville efter endt udd. foretrække at arbejde i en privat virksomhed - tror du så økonomi ville passe til mig?

Er der tid til fritid og arbejde når man læser økonomi?

• #3   25. maj 2010 Jeg er også meget interesseret i økonomiske forhold - i samfundet.

Hvis du læser økonomi lærer du at analysere økonomi i matematiske formler og kompleks statistik. Hvis du læser statskundskab får du indblik ikke kun i økonomi, men i politiske teorier og lign.

Altså, hvis du læser økonomi på universitetet, arbejder du i matamatik og statistik og ikke i samfundet.. Der vil være mulighed for at sidde om controller, men nok mest som analytikker i virksomheder som PriceWaterhouseCoopers, Deloitte, Creats og COWI.

• #4   25. maj 2010 man skal elske matamatik og dælme våre hård til det (på A-niveau), for at klare sig på Økonomi uddannelsen. Vil man bløde det lidt op, så skal man vælge erhvervsøkonomi osv.

Det økonomi hold jeg startede å i sin tid, startede vi 35, der var kun 15 som afleverede deres bachelor på 3. år...

• #5   25. maj 2010 Har du eventuelt overvejet farmaceut? Jeg læser på 3. år nu og jeg er superglad for uddannelsen..

Jeg overvejede selv at læse medicin men begyndte at tænke over hvad det var der tiltalte mig og tja, kirurgi mv tiltalte mig bestemt ikke, synes derimod at lægemidler og deres virkning var det spændende, så jeg valgte farmaceut og jeg har bestemt ikke fortrudt det smiley

Som farmaceut er der desuden masser af muligheder for arbejde i udlandet samt masser af muligheder for at ende med mere administrative jobs, fx lægemiddelstyrelsen mv

• #6   25. maj 2010 våre=være

• #7   25. maj 2010 Heste Elsker 1
    Har selv mat på A og får gode karakterer i faget - umiddelbart lyder det som om økonomi passer bedre til mig end statskundskab, men jeg vil da helt sikkert have det med i overvejelserne fremover. Mange tak for hjælpen!

Patricia B
    Når du skriver det handler om lægemidler og dets virkning hvad betyder det så? Forsker I i de forskellige lægemidler eller hvordan skal det forstås?

• #8   25. maj 2010 Farmaci er læren om lægemidler. Vi lærer hvordan de forskellige lægemidler virker, hvilke receptorer de sætter i gang og hvordan det har betydning for andre organer mv. Det første år er dog rent grundviden, dvs kemi, matematik og statistik, derefter kommer de "sjovere fag" smiley Vi har også fag som lægemiddelfremstilling og lægemiddelformulering, hvor vi lærer at lave lægemidler, dvs, hvis du har et stof som er følsomt overfor mavesyre, hvad kan du så gøre for at undgå at det går i stykker og mister sin effekt når det kommer ned i maven.
    Vi har også haft fag som samfundsfarmaci - altså, samfundsfag men med fokus på lægemidler..

prøv eventuelt at se www.farma.ku.dk du kan også komme ud som "studerende for en dag" hvor du følger en studerende, kommer med til laboratorieøvelser mv smiley

• #9   25. maj 2010
    Patricia B
    Det lyder interessant, men jeg interesserer mig mere for menneskekroppen, især for hjernen og jeg har derfor en stor interesse i at uddanne mig til neurolog.

Men mange tak for hjælpen!

• #10   25. maj 2010 Så lyder det som om det er medicinuddannelsen du skal gå efter smiley Dog vil jeg påpege at hjernen også er et stort område inden for farmacien da den står for reguleringen af hormoner, signalstoffer mv, så design af lægemiddelstoffer der rammer de rigtige receptorer i hjernen er fx et stort område. Eksempler er behandling af alzheimers, parkinsons, epilepsi osv osv

• #11   25. maj 2010 Patricia B
    Okay, jamen så kan det jo godt være jeg skal kigge nærmere på uddannelsen en ekstra gang :o)

Kommentér på:
videregående uddannelser, nogle ideer?

Annonce