{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Negativt ved fodring med byg?! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er lige ved at undersøge lidt omkring fodring af en total afmagret hoppe.

Byg ved jeg federe godt, men har hørt at der er lidt ulemper ved det.

Selvfølgelig skal der fodres med måde, og er ved at lave en foder plan, men vil lige høre de negative ting ved brug af byg.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Negativt ved fodring med byg?!
  • #1   14. sep 2010 jeg ved hvertfald at byg kan give hævet ben, ligmeget mængden smiley

• #2   14. sep 2010 Har det nogen betydning? - for hun bliver ikke brugt eller noget. Går har med føl lige nu.

• #3   14. sep 2010 ømh. Jeg ved det ikke, men hævet ben er jo aldrig godt! ligemeget om de står stille eller ej..
    Hvad med at bruge majsflager istedet?

• #4   14. sep 2010 Ellers er der en slags foder der hedder Equi first som vi giver vores der har svært ved at holde vægen, hvis du leder efter et alternativ. Det er virkelig godt!

• #5   14. sep 2010 Sikke noget sludder. Jeg har fodret med byg alle dage og min gamle på 16 har aldrig haft et hævet ben i sit liv.
    De udnytter byg ganske fint og et par kilo om dagen gør ingen skade.
    Prøv at google heste/ valset byg så kommer der en del artikler frem om fodring med byg

• #6   14. sep 2010 Der er mange proteiner i byg. Måske er det det folk ikke mener er godt. Jeg fodrer med byg på mine og det funker fint. smiley Den ene har haft føl og den anden en vallak. De står begge stille og der er ingen problemer-

• #7   14. sep 2010 Dog skal det valses eller kværnes... Helt byg er ikke så godt, min hoppe får lidt kolik agtige smerter ved hele byg korn. Et byg korn er i sig selv tungt, og så vi det suge væske nede i tarmene af hende så hun danner en slags prop. Dt har jeg prøvet2 gange på min hoppe.

Så, lige sørg for at det bliver knækket på en måde. I hvert fald mit råd;)

• #10   14. sep 2010 Stald Bregnegaarden: Kunne ikke have skrevet det bedre selv!!! =)

• #11   14. sep 2010 Vi fodrer også med byg og havre+ wrap , vitaminer fra røde mølle, og gulerødder/æbler i sæsonen. Aldrig problemer, har fodret Nuser op på 2 måneder.
    mvh merete

• #12   15. sep 2010 Birgit OG Else - Ved ikke lige hvorfor det er noget pjat at det KAN give hævet ben? . For det kan det!
    Desuden har jeg skrevet: at Byg KAN give hævet ben, det er ikke ens betydning med alle får det, så læs dog hvad jeg skriver inden i begynder at fortælle at det er mig der er galt på den ;)!

• #13   15. sep 2010 Jaehhh man troede også i mange år at det var sundt at tage solarie pga varmen osv *Gg*
    Heldigvis bliver der forsket en del i heste, foder og udstyr... Ellers ville det aldrig ændre sig til det bedre..Og heldigvis kommer der flere og flere alternativer på markedet med minimalt korn indhold og sukker indhold =)

• #14   15. sep 2010 Else: Det er nu ikke så meget omkring det at de kan dø af byg.. Det er nok mere de forøgede chancer for vækstfortstyrrelser, kolik, mavedrejning, allergi, stress, mavesår, ocd osv osv der gør at de fleste kan se fornuften i at undgå stivelse og sukker i hestens mad... =)

Mange mennesker kan også leve et langt liv på junk food, men har ofte en del skavanker, måske ikke nogen man kan se på det ydre, men det indre og adfærd...Ligeledes er det med heste.. De fleste heste render rundt med mavesår har det jo vist sig, men da heste lider i stilhed, opdages dette sjældent, medmindre ejer er opmærksom på ændret adfærd, afvigende adfærd, såsom gjordkrampe, krybbebideri, sur ved opsadling, mat pels, dårlig pelssætning/skifte osv osv....

• #15   15. sep 2010 Else: Det er ikke bare en dille...Heldigvis!! Det har været kendt i mannnge år, men ikke blandt særlig mange, og dem der har udtalt dette, har fået banket i hovedet, at de var dumme at høre på og at hestene fint fungerer på 5 kg havre, halm og fold et par timer om dagen... Men nu er der forsket i dette i en del år efterhånden og er ikke længere en hemmelighed eller en ny dille, at hestens mave og hele krop, bare ikke fungerer optimalt på stivelse og sukker, med minimal adgang til fold og grovfoder... =)

• #16   15. sep 2010 Else B - hvorfor er du så snæversynet? Der bliver jo ik hakket ned på dig, der bliver blot fortalt andres erfaring!

• #17   15. sep 2010 Else: Jamen helt sikkert, jeg blev da også oplært dengang for 26 år siden, med at heste fint kunne leve af havre, halm og så var det det =)
    Det har så vist sig at være en rigtig dum ide, og det fandt jeg heldigvis ud af for en del år siden efterhånden... For aldrig har jeg haft heste som har været så sunde og raske som nu og blodprøver viser alt er som det skal være =)

Syntes man skylder sine heste at være åben for forandringer =)

Kommentér på:
Negativt ved fodring med byg?!

Annonce