{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
349 visninger | Oprettet:

Klikkertræning opstart - Hvordan ? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne lære min part noget mentaltræning, og tænkte på at klikkeren ville være super smart her, da han er noget af en tigge røv, når han ved man har noget ..

Men hvordan får man ham lært at klikkeren er en positiv ting ? Helt fra bunden, hverken hest eller mig har prøvet klikkeren før.

Hvordan vil i anbefale at man starter og med hvad ?
Det skal udvikle sig til noget mentaltræning.

Tak for hjælpen smiley
Sofie

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skrift af gulvvarme system og termostater 11.000 kr.
  • Skift af afløbsrør under vask 1.000 kr.
  • “Hænge en lampe op”, “ Montere en knagerække på væggen i gangen” 810 kr.
  • Dybdegående hovedrengøring badeværelse og køkken oven 1.875 kr.
  • Rengøring af Badeværelse 850 kr.
  • Reperation af Sage espressomaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klikkertræning opstart - Hvordan ?
  • #1   6. feb 2011 Man bruger jo godbider ved klikkertræning smiley Det er ikke nok bare at klikke

• #2   6. feb 2011 man kan vel også bruge en anden form for ros senere hen, ville nemlig bruge godbidder i starten indtil han fattede den. Men derfor ville jeg bruge anden form for ros.

Mulle, ville du bare springe direkte ud i tricks med klikkeren og på den måde lære hesten det. Eller ville du starte på en anden måde ?

• #3   6. feb 2011
    Klikket betyder at der er ros, at det er rigtigt hvad hesten har gjort.
    Dvs. ja man kan godt erstatte med fx. klap og nus eller bare "dygtig" - det er bare ikke alle heste der så stadig står på et ben for en, uden mad.

Træner selv lidt tricks, men uden klikker.

• #4   6. feb 2011 Krikken: Synes at pointe går af klikkeren hvis man ikke bruger godbid. Så kan man jo lige så godt bare sige "dygtig" i stedet.

Hele pointen med klikkeren er jo, at man tager hensyn til den tidsforsinkelse der kan være mellem at hesten gør det rigtige og man kan give den en godbid. Man ikke altid kan give godbid i det sekund hesten gør det rigtige hvis hesten fx står 2 meter væk. Derfor lærer man den af klik = det var rigtigt, du får mad om 2 sek.
    Men man har jo altid mulighed for bare at sige dygtig, når hesten gør noget rigtigt og så kan det jo være det samme om man har en klikke eller ej.

• #5   6. feb 2011 Jeg tænkte bare klikkeren var meget nemmere, men han skal jo lige lære det er ros smiley

Jeg er slet ikke i tvivl om at han vil gøre alt for mad, har hans fulde opmærksomhed bare når jeg har min taske på ryggen, fordi der er jo æbler i, hver gang syntes han smiley Så derfor fokusere han bare RIGTIG meget på godbidden.

Jeg snakker normalt til ham under træning, når jeg strigler, ja når jeg er sammen med ham, så det tror jeg bare han vil være ligeglad med.

at nusse, ved jeg nemlig ikke om han vil syntes er sjovt nok ..

Derfor jeg overvejede klikkeren smiley

• #6   6. feb 2011
    Altså - jeg er ret ligeglad hvad man gør, man kan gøre som passer bedst.

Mange der går meget op i "hms" gejl, jordtræning og hestens præmisser osv. de mener ikke at hesten skal gøre tingene pga. godbidder men fordi de selv gerne vil.
    At jeg så har part på et dyr der ret hurtigt finder ud af at godbiderne ikke gives mere også stopper med at gøre tingene, det er noget andet.
    Så her er godbidder en success!

Der er også nogle der har heste der er voldsomt madglade og bliver for madfikseret og agressive pga. godbidderne - der er klap jo en god løsning.

Så det er jo forskelligt hvordan man tænker, syntes og får det til at fungere.

• #7   6. feb 2011 Tror du han vil blive forvirret hvis man prøver de forskellige ting af, for at finde ud af hvad der er bedst ?

For hvis man ikke kan bevare hans opmærksomhed med godbidder, så er det jo ikke sjovt smiley

Men han skal jo også få lidt ud af det smiley

• #8   6. feb 2011 Krikken: Haha ja min hest vil sgu meget gerne, netop fordi han ved han får mad for det smiley Jeg gad sgu da heller ikke arbejde, hvis jeg ikke fik løn smiley

Så jeg er klar tilhænger af godbidder, også ved de heste hvor de første mange træningsgange går ud på at lære hesten at den kun får godbidder, når den har gjort noget rigtigt. Ingen heste tigger for evigt, hvis de bliver trænet til at tiggeri = nul mad.

• #9   6. feb 2011 Heheh .. Det er nok rigtigt smiley

Man skal bare kun give for rigtig opførsel.
    Men han får tit også bare et æble eller anden godbid når han er i boksen eller er ved at blive striglet ..

• #10   6. feb 2011 Sofie: Et godt tip er at bruge foder smiley Få fat i en godbidpose, de kan købes i hundebutikker. Så undgår man nemlig at hesten kan komme til at bide, da den skal samle foderet op med læberne og ikke bide, som den fx skal ved gulerødder.
    Så efter jeg er begyndt at klikkertræne 3 gange om ugen, har jeg skåret min hest ned i fuldfoder med 100 gram per dag, og det får han så i stedet, når vi træner.

• #11   6. feb 2011
    Tiggeri holder nogle heste ikke det ved - det bliver til at bide osv. Madagressivitet simpelthen - så kan jeg godt forstå godbiderne undlades.

Men jeps - slf skal den have noget for det den laver. Især når den er så klog ikke at bevæge sig hvis den ikke får nogle godbidder, smart hest!

• #12   6. feb 2011 Lige nu har vi, mig og ejeren, lidt svært ved at få ham til at tage på. Så derfor tror jeg ikke vi skal skære ned i mad, bare fordi jeg laver lidt mindgames/tricks osv med ham ..

Sådan en godbidpose har jeg et eller anden sted. Godt du sagde det smiley Har nemlig en til min hund og havde da slet ikke tænkt over at bruge den til hesten smiley

Jeg tror jeg prøver at træne med godbidder her i starten, de første par gange, også se om han kan koncentrer sig eller om han bliver madaggressiv, hvilket jeg ikke gider.

Har i prøvet disse mindgames ? (link fjernet)

• #13   6. feb 2011 Anyway, nu jeg er i gang, kan jeg jo lige så godt fortælle om hvad jeg startede med.

Normalt starter man med bare at klikke og give godbid i nogle dage, så hesten forstår at lyden = godbid.

Men jeg har en super kvik hest, så jeg sprang første skridt over og gik direkte til target træning.

Jeg købte en kastearm til hunde: (link fjernet) og den blev så mit target.

Så lærte jeg min hest at hver gang han rørte den røde kastearm med mulen klikkede jeg og gav godbid. Det tog ham 10 min. at fatte det og ca.4 træningsgange før han var eminemt god til det. Man kan evt starte med selv at tage target op til hestens mule, hvis den ikke rører ved den af sig selv (heste er som regel nysgerrige og snuser selv til nye ting).

Og i klikkertræning er timing alt, så for mig virker det bedste at have både target og klikker i højre hånd og tage foder med venstre hånd. Men du kan prøve dig lidt frem og se hvad der virker bedst for dig. Jeg skal bare have klikker i højre hånd, da jeg er for upræcis med venstre.

Når hesten så har lært target øvelsen, som er basis øvelsen, kan man begynde på hvad man ellers har lyst til. Ved mig blev det at lære min hest at stå stille uden at være bundet selvom jeg går væk fra ham. Men ja når først target øvelsen er lært, så er mulighederne uendelige smiley Så hvad man træner her efter er smag og behag.

• #14   6. feb 2011 Det har jeg også overvejet.

Skal det være en form for pind man bruger til target træning ?
    Jeg havde læst et sted hvor de brugte et låg fra en bøtte .. Men den havde jeg også overvejet at starte med.

Det er ikke nemt at finde ud af alt det smiley Der er så meget ..

• #15   6. feb 2011 Det er bedøvende ligemeget hvad man bruger, bare det ikke er noget hesten ser til hverdag. Jeg valgte en kastearm, da den ikke ligner noget andet jeg har i stalden.

Og det er faktisk ikke så svært smiley Til gengæld er det hamrende sjovt, da man får en super motiveret hest, som lærer enormt hurtigt.

• #16   6. feb 2011 Ejeren til min part fik det nemlig anbefalet at vi skulle begynde at lave noget mentaltræning.
    Så der tænkte jeg jo bare, det må jeg bare i gang med smiley

Men tror jeg starter ud med target også prøver jeg at lave lidt mindgames fra denne side (link fjernet) .

• #17   6. feb 2011 Ja de mindgames ser ret spændende ud. Andrea, som er den ene halvdel af liberamus equos har sin hest opstaldet ude hos mig. Kan være jeg skulle forhøre mig lidt nærmere om de mind games, for det ser sjovt ud.

• #18   7. feb 2011 Jah, det syntes jeg nemlig også de gør smiley

hahah .. Hvis du får noget spændende at vide, så sig endelig til smiley

Jeg tror ihvertfald jeg vil lege lidt med dem imorgen og se om vi kan finde ud af det eller om han kan finde ud af det og jeg ikke kan smiley

Kommentér på:
Klikkertræning opstart - Hvordan ?

Annonce