{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.202 visninger | Oprettet:

platons humanitiske menneskesyn -hjælp {{forumTopicSubject}}

kære kloge HG

Håber virkelig der er nogle mennesker derude som kan hjælpe mig lidt...

Vi ska på fredag fremlægge om en case hvor en dame i sine yngre år har været placeret på central ins. vi valgte a belyse casen med bl.a platons humanitiske menneskesyn, og den del skulle jeg så tage mig a.... jeg står så bare her, og synes ikke rigtig jeg kan finde noget på nettet andet end det jeg ligeson har hvilket er;

• alle mennesker er lige
• Mennesket er et subjekt, et jeg, som har frihed, ansvar og menneskeværdighed.

så mit spørgsmål er, er der nogle kloge HG'er som måske ved mere om internettet (ja google er blevet brugt flittigt!) eller måske har nogle super gode notater jeg måske kan låne lid fra??

håber i kan hjælpe smiley

ps det ska lige siges det er til et projekt på pædagog seminariet...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  platons humanitiske menneskesyn -hjælp
  • #1   23. mar 2011 Prøv at søge på Sokrates... Platon var jo Sokrates' elev så de deler mange basale tanker... Det var jo også Platon der skrev Sokrates forsvarstale...

• #2   23. mar 2011 cecilie>> tror sku bare det er farligt med sådan en opgave... vi bliver jo også bedømt på hvor vi har vores viden fra, og man kan ikk særlig godt aggumenter for sokrates når man vælger platon.. men tak for indputtet smiley

• #3   24. mar 2011 Det er rigtig nok hvad hun siger, at du skal søge påsokrates, der finder du mest om ham.. har læst en del af ham, men mest hans verdensopfattelse med Idé verdenen, hans politiske system osv, så ved ikke så meget om hans menneske syn. I state skriver han at alle mennesker har deres plads i systemet (formet somen krop, med ben (bønder) hænder (købmænd, håndværkere), bryst (mandsmod = soldater) og hoved (statsoverhovedet, som han mente skulle være filosof)... Så ud fra dette mener jeg at han mener at menneket er født ind til en bestemt plads i verden, så det med at alle er frie er jeg ikke sikker på at han mener, da man jo bliver landmand som sin far ovs...

Men led efter noget med sokrates, det meste af det som er skrevet om sokrates er nemlig lige præcis skrevet af platon, da sokrates ikke selv skrev noget ned, derfor skinner mange af platons holdninger igennem i tekster om sokrates....

Har selv en del noter (skrevet i hånden) men der er som sagt mere om verden opbygning og samfundslære, så tror ikke rigtig du kan bruge det til noget...

• #4   24. mar 2011 Har fundet lidt om ham er, men sys nu ikke lige det stemmer overens med det du skrev...

Platons syn på mennesker blev måske ikke mildere med årene, men hans dialektik taler for, at man gennem samtalen skal nå større sandhed. Dette vidner om en indstilling på, at mennesket er dyrebart. Det synes jo også klart, at Platon står som modvægt til den tendens, der lå i hans samtid; at man kunne være sig selv nok og søge sine egne lyster styret; de andres død, den enes brød.

Platons menneskesyn, sådan som det giver sig udtryk i dialogerne, er positivt for så vidt, det drejer sig om personer, der er villige til at høre på de budskaber, Sokrates står for (for eksempel i dialogerne Charmides og Faidros; men også Sofisten, selvom den ender med at diskvalificere sofisten som vismand, og Statsmanden, som begge omtales i afsnit IV), men han er også ganske uforsonlig over for dem, der ikke vil give sig, på trods af at deres argumenter er kommet til kort, hvilket kan ses i for eksempel Protagoras, Sokrates' Forsvarstale og Gorgias.

link: http://www.ketila.dk/rammer_platon_retorikkens_brand.html

Her er også noget andet om han dualistiske menneskesyn( du ved det med at sjæl og legme er 2 forskellige ting, og sjælen bliver fritaget fra sit fængel(kroppen) når mennesket dør.:
    Platon (428-328 f.Kr.):

Mennesket = spaltet i sjæl og legeme, svarende til skellet mellem ideer og fænomener.

Sjælen og ideerne er det vigtigste.

link: (link fjernet)

Undsklyd det bliver så langt, men her er en bud på hvad humanistisk menneskesyn er for noget, og synes bestemt ikke at det stemmer over ens med platon- men det kan være at det bare er mig. smiley

Humanistisk menneskesyn: Det humanistiske menneskesyn tager udgangspunkt i at mennesket er et subjekt - at frit handlende og ansvarligt væsen med en egenværdi. Grundsynet er at mennesket aldrig er et middel men altid et mål i sig selv. Endvidere er mennesket et socialt væsen, der indgår i mellem-menneskelig kommunikationer, hvor det- iflg. Løgstrup - holder andres skæbne i sine hænder.
    Humanismen er præget af såvel filosofiske som religiøse tanker, men med udgangspunkt i at det er mennesket der bestemmer værdierne. Humanismen kan således komme til at optræde som concensus - fællesnævner i et pluralistisk samfund.

(link fjernet)

• #5   2. dec 2011 Har du læst "Brug filosofien?? Der står noget tror jeg.

Kommentér på:
platons humanitiske menneskesyn -hjælp

Annonce