Katte der tisser på mine ting! {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt det her er hestegalleri, men jeg har ikke en bruger på kattegalleri
Men det er forsøget værd!
Min kæreste ejer to katte, en han og en hun (søskende).
Hunkatten er begyndt at tisse på min dyne, mit tøj og i mine tasker.
Hun pisser rent ud sagt på stort set alle mine ting! Og nu er hankatten også begyndt på det.
Hvad skyldes det her? ER det Dominans, og hvordan F@ck får vi dem til at stoppe? De er ca 2 måneder. Og de har kattebakke og bruger den altid.
Ydermere har de en frygtelig vane med, at kaste deres kattegrus ud over det hele, som i hele stuen er fyldt med kattegrus.
Vi har brug for lidt hjælp, hvordan kan vi træne de her ting væk!? Jeg er 100% hundemenneske, så jeg ved ikke så meget om katte adfærd.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Vi fik vores han kat kasteret, en gang for 100 år siden vi havde kat.. Men en hun kat.. Tja..
Er også hundemenneske.. Så meget nemmere
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 65
maj 2006
Følger: 138 Følgere: 164 Heste: 3 Emner: 108 Svar: 1.004
Hvordan kommer de ned i kattebakken, hvis der er låg på :)?
maj 2006
Kattebakken renses hver dag op til flere gange.
Ja vinduet er altid åbent.
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 10
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 109
nov 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 72
Det kan skyls blærebetændelse.. Det havde vores..
Vi måtte desværre avlive katten efter kort tid..
Men dyrelægen vi snakke med de tit så det når katte havde blærebetændeelse
maj 2006
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 504
Og så håber jeg godt nok du har skrevet forkert medde 2 måneder (8 uger) jeg får helt ondt i maven af at tænke over om de små pus er taget fra deres mor inden de er 12 uger...
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 1.023
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
Det er desuden vigtigt at kattebakken altid er ren og at de er glade for at bruge gruset deri.. Alle de katte vi har haft har meget hellere villet gå i det fine lyse grus.. alle vores har været neutraliseret og vi har aldrig haft problemer med tisseri inde..
Men tror vist også måske at de kan have problemer med urinvejene hvis de går og tisser..
evt. læs her, og prøv måske at snakke med dyrlægen
http://www.virumdyreklinik.dk/tips/urenlige_katte.html
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 447
- Hvor mange kattebakke har du? min. en pr. kat, god tommefingerregel
maj 2006
Hvorfor formoder du det værste? Det er hittekillinger, min veninde fandt dem i et et kloarkrør, moderen var kørt over. Hvis vi ikke tog imod dem, ville Falk aflive dem.
okt 2008
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 102 Svar: 641
maj 2006
når de er gamle nok skal de helt klart neutraliseres...
okt 2008
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 102 Svar: 641
jun 2009
der stod jo ikke i din tekst at det er hitte killinger.
der er desværre mange som fjerner deres killlinger allerede som 8 ugers, simpelthen fordi så gider moderen dem jo ikke mere. jeg er bare glad for at se at i ikke har fjernet dem med vilje, men ville hjælpe dem!
men tumbs up fordi i redde de små puslinger.
desværre tror jeg at de problemer i oplever kommer som følge af at killingerne har mistet deres mor. måske det var en ide at finde en hunkat som kunne adoptere dem og lærer dem de sidste færdigheder så de er helt klar til et nyt liv i et nyt hjem? killinger som midster deres mor i så tidlig en alder og ikke får en erstatning/adoptiv mor, ender desværre ofte med problemer som urenlighed, sjovt/nervøst sind, ødelæggen ting osv.
håber du kan se at det ikke var en kritik af dig, men en bekymring for killingerne ve og vel
maj 2008
Følger: 141 Følgere: 119 Heste: 7 Emner: 74 Svar: 609
feb 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 10
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
Men prøv at købe nogen baldrian dråber de er mega gode da katte er vild med duften også dryp det inde i deres kattebakke da de så for en god oplevelse at gå på bakke + du kan os bruge det på deres legetøj og grasse træ så skal du bare se løjer de helt vilde med det
sep 2009
Følger: 15 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 679
Vi kunne desværre ikke beholde ham, da vi venter barn til januar, og da han bliver 10 uger -som de skal være, og ikke 12- imorgen, er han kommet hjem til en rigtig god fælles ven.
Alle katte er fra naturens side "programmeret" til at besørge steder de kan dække det til, i sand, grus el.l. Det er sådan de camouflerer deres duft for andre rovdyr. Det er ikke noget man behøver at lære dem, da det er naturligt for dem. Man skal blot vise dem hvor bakken står.
Og så længe de ikke er ældre, og dermed ikke kønsmodne, har det intet med dominans at gøre.
Jeg har haft katte HELE mit liv, så jeg ved hva jeg taler om. Det er hverken for at spille klog eller træde nogen over tæerne!
jun 2009
men at de har manglet deres mor kan komme til udtryk på mange måder. jeg har også haft katte hele mit liv og har oplevet det samme som TS med et kuld killinger der mistede deres mor. vi tog dem i pleje da vi have en hunkat med jævnaldrende killinger, og da de kom til os og moderen begyndte at tage sig af dem, forsvandt problemet!så jeg synes bestemt ikke at du bare kan negligere mine erafaringer! Killinger reagere forskelligt og man kan ikke bare lave en rette snor. men som du så måske også var så skarp sindig at se, kom jeg også med andre løsningsforslag!
og nu skriver du de skal være 10 uger for at komme fra moderen?! come nu on! men okay jeg kan da udemærket dokumentere at de pr lovkrav skal være 12 uger før de bliver taget fra deres mor!
her kan du læse en artikle der beskriver hvorfor kilinger ført må tages fra når de er 12 uger! : http://www.kattehandel.dk/
og her er da lige bekendtgørelsen i loven : (link fjernet)
jun 2009
kan så fortælle dig at du bryder loven ved at overdrage en killing der er 10 uger! selv om den ikke har sin mor er det strafbart at sælge killinger inden de er 12 uger!
jun 2009
det ikke er tilladt at flaske en killing op, uden at man er godkendt til det. Der er en lovgivning på området, og den er lavet for at beskytte killinger fra at få store adfærdsproblemer senere hen.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127877
Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger
I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:
§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.
Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.
§ 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.
§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.
Justitsministeriet, den 29. oktober 2009
Brian Mikkelsen
maj 2006
Dvs. vi har fundet ud af at vores hankat er meget dominant, og han har tisset rigtig mange steder, bag vores tv, bag sofaen osv. Han er den første der ligger sig i kattebakken når den er renset osv.
Vi vidste ikke det var klare tegn på dominans…
Så vi har købt noget der hedder: Wash and Get Off. Det er et rengøringsmiddel som hunde og katte ikke kan lide lugten af. Jeg syntes det dufter af citron. Vi fik at vide, at "Gå væk kat", ikke hjalp på alle katte, da nogen katte åbenbart godt kan lide lugten. Udover det, købte vi en til kattebakke, og ind til videre har vi ikke haft nogen uheld. Kun indtil i går, da mig og min kæreste blev lidt overmodige, vi lod soveværelse døren stå åben, og desværre vågnede vi begge med en våd dyne. Super ærgerligt.
jun 2009
sep 2009
Lige det med dominans var heller ikke rettet mod dig.
Alt hvad vi har foretaget os har dyrlægen været med inde over! Vi var til check med ham hver uge for at være sikre på, at han udviklede sig som han skulle. Det gjorde han, og faktisk bedre.
Hvis vi havde ladet ham ligge, var han med 99% sikkerhed død. Enten fordi moderen ikke passede ham, eller pga blodtab -han var fuldstændig dækket af lopper da vi fandt ham.
Vi ventede til næste dag for at se om ikke moderen kom og hentede den, da vi kendte den. Det gjorde hun ikke, og dens skrig efter mad blev svagere og var til sidst kun små piv. Jeg ved ikke med dig, men jeg kan ikke bare vende ryggen til sådan et lille kræ når man har muligheden for at hjælpe den. Så vi tog den.
Moderen høre til inde ved naboen og er halv vild, og naboen er en svamp, så det var slet ikke en mulighed at aflevere den derinde.
Så vi gik ned til dyrlægen i håb om at de ville tage ham. Det ville de ikke, da de ikke kan have så små killinger uden mor, og ingen af internaterne i miles omkreds kunne tage ham, så hvis ikke han skulle aflives var eneste mulighed at vi flaskede ham op!
Og jeg ved godt du ikke mener det ondt, det er absolut heller ikke rettet mod dig personligt(!!), men jeg vil ***** på de regler! Havde vi fulgt dem var han død!
Der hvor han er nu har de en anden, ældre kat som heldigvis har tager rigtig godt imod ham.
Selvfølgelig skal regler da overholdes, men når det gælder liv eller død for sårn et bette væsen, så følger jeg hellere hjertet end reglerne! Det er ikke første gang jeg har flasket en killing op, og og kommer der flere der har brug for hjælp og ikke kan få det ændre steder, er det absolut heller ikke sidste!
maj 2006
Så hvis vi er heldige vokser de fra det, når de ved hvilket plads de har i hierarkiet.
sep 2009
maj 2006
sep 2009
maj 2006
Og jeg skrev forkert vedr. deres alder. Dyrlægen siger de i hvertfald er 3 måneder :b
jun 2009
tror såmænd ikke der er nogen der ville melde dig for at redde et dyr, og tror egentlig lige det punkt er beskrevt lidt klodset. altså hvor mange sætter sig ned og skriver til justits ministeriet for at få en dispensation til at redde en killing ? så reagere man bare, der er vi helt enige.
men desværre er loven som den er og det må man forholde sig til. dvs at kan man på ingen måde finde en amme til killingen (som i ikke har kunnet) ja så skal du altså have lov af justitsministeriet før du gør noget om helst for at redde det lille dyr... og man kan da forestille sig at det godt kunne være omstændigt... og så ville killingen jo nok være død i mellem tiden....
Sara Maria L : hvor er det dejligt at i fandt ud af hvad der helt præcist gjorde at den lille tissede alle steder
jun 2009
sep 2009
Og grunden til han kom derhen er som sagt der er en kat, som han kommer rigtig godt ud af det med, og jeg synes han havde bedre af at være sammen med en anden kat.
Det er hos min eks, hvor jeg stadig har den ene af mine heste stående, så jeg ser ham stadig hver dag. Det er bare dejligt!
Mht. til dem på kattegalleri, er jeg sikker på at mange år dem ville bruge deres sunde fornuft og gøre det samme. Det håber jeg ihvertfald!!
Ellers rager deres mening mig en papand!
Det er jo i bund og grund en rigtig god regel, for man ser rigtig mange små stakler i avisen, på nettet og somme tider på markeder, hvor de bliver solgt når de kun er 8 uger! Det er ulækkert! Og de mennesker gør det ihvertfald IKKE for at hjælpe dem!
Katte der tisser på mine ting!