{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.430 visninger | Oprettet:

Nogen med styr på lejeloven? *LANGT* {{forumTopicSubject}}

Ja, sagen er jo den, at vi har haft MANGE problemer med vores tidligere udlejer. Vi laver et flyttesyn og skriver under på, at der er en smule beskidt på badeværelset (maling i håndvasken og kalk i bunden af toilettet), at der er sprunget en pære i ventilationen over komfuret, at der er en revne i en teglsten i køkkenet, at toiletbrættet er i stykker og at vindueskarmene skal have olie.
Nu får vi så et brev hvor udlejer har taget 200 kr pr. time i ti timer, for at se på kalkfjerner virke på badeværelset, og desuden også for en revne i hoveddøren, der altid har eksisteret.

Lejeren der boede der før os flyttede op oven på, og jeg spurgte ham om ikke også det var rigtigt at den revne havde været der mens han også boede der. Rigtigt nok, det havde den!

Den revnede rude havde han taget 500 kr for.

Udlejeren henviser til en email han har sendt omkring denne her rude, som skulle have været indenfor 14 dage efter fraflytning, men han gør først opmærksom på det idet han sender fakturaerne, nogle måneder efter fraflytning.

Jeg ringer til hans mobil og fastnet telefon, og lægger en besked som de ikke svarer på. Sender derfor en email. Vil lige sætte denne udveksling ind:

Hej X, vi har forsøgt at kontakte dig pr telefon (både fastnet og mobil) og har ydemere lagt en besked som du ikke har svaret på. Vær venlig at ringe enten jeg eller Mads op. Vi er noget forargerede og kræver en forklaring.

Hilsen Sabina

Til det svarer vedkommende:

Jeg vil ikke bruge mere tid på Jer. Har hørt lidt af din besked. Det var, som sædvanligt, noget sludder.
I har efterladt en lejlighed med diverse fejl/mangler og et meget beskidt toilet/badeværelse. At det kun har kostet Jer cirka 3.000 kroner skal I være glade for. Hvis jeg havde brugt externe håndværkere ville prisen være meget højere.
Alt er gået efter reglerne, og der er vedlagt bilag til depositumopgørelsen. Se mail og synsrapport.

Svarer så igen (med åben mund og polypper):

Det er meget muligt at du ikke har lyst til at høre mere, men jeg vil stadig gerne se nogle paragraffer, der tillader dig at tage 200 kr i timen i 10 timer, og derudover også, at vi skal betale for det glas i fordøren. Jeg har tilfældigvis en email fra august sidste år, hvor der gøres opmærksom på, at der er den revne i glasset i hoveddøren, samt udtalelser fra T (tidligere lejer). Desuden står der i lejeloven, at det ikke er lovligt at bruge lejerens depositum, til forbedringer af lejligheden. Den skal afleveres i samme stand som givet, og den revne har altid været der. Vær venlig at sende den paragraf i lejeloven, der giver dig ret til, at tage den mængde penge i timen for at sidde og se på kalkfjerner virke.

Hvis du stadig ikke ønsker at tale må jeg samle alt hvad vi har udvekslet af emails og beskeder og tage til LLO sammen med T omkring denne her sag.
Send desuden også omtalte email omkring døren. Der er intet modtaget. Er sikker på at den må lægge under bakken "sendt" på din emailadresse. Det kunne jo være du havde tastet forkert.

Tager kontakt til T pr. telefon, da han flyttede samme tid som os, og han nikker genkendende til, at denne udlejer selv sætter mål for, hvad han kan tillade sig at tage penge for. Bl.a. har han taget penge for at se på skader i T's lejemål (altså udlejers egen lejlighedskompleks!!) og derudover også skrevet, at der vil blive opkrævet gebyrer for unødvendige opkald (EFTER at lejer er flyttet?!)

Vi tager ned til LLO på torsdag.
Men kunne være rart hvis der muligvis lige var en ekspert der kunne komme med en ide til, hvilke dokumenter der skal tages med til LLO, for at få pengene tilbage, om ikke andet så for den revne i døren?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogen med styr på lejeloven? *LANGT*
  • #1   22. nov 2011 Jeres lejekontrakt skal helt sikkert med, og også jeres liste på de ting der skulle ordnes i lejligheden... Revnen i døren har i vel påpeget for lejer om senest 14 dage efter i var flyttet ind, under "fejl og mangler listen"?

  • #2   22. nov 2011 Han har kun sendt kvitteringer på de 5 flasker 1500 ml kalkfjerner han har købt og et toiletbræt. Han siger jo ligefrem, at det havde været dyrere hvis han havde fået fagfolk til det, og tror IKKE han er uddannet murer.

  • #3   22. nov 2011 Team Gunnestrup: Glemte forresten at spørge om noget. Kan jeg kræve en kvittering på hans arbejde i lejligheden, hvis nu den er privatejet??

  • #4   22. nov 2011 næste gang du lejer noget så tag billeder af alt i lejligheden, og læg dagens avis ved siden af det du tager billede af.....
    avisen er din dokumentation for at skaden er der ved indflytning


  • #5   22. nov 2011 Nu med hensyn til kalk så skal der SLET ikke så meget kalfjerner til. Det lærte jeg da under udd. til rengørings ass.

    Man affedter før man bruger kalkfjerner da alt andet ellers ikke ville virke.

    Men kontakt LLO da private udlejer er griske


  • #6   22. nov 2011 Team Gunnestrup: hvor står det egentligt, at det er ham som udlejer, der står for at gøre opmærksom på fejlen i ruden? Hvorfor er en email ikke sufficient? Kan jeg kræve en kopi af emailen? En bekendt holder nemlig hårdt på, at det ikke er nødvendigt med brev, eller en rekommendation?

  • #7   22. nov 2011 Lyder til I har afleveret en noget misligholdt lejlighed tilbage. Jeres udlejer har vist bare været god ved jer, en alm. håndværker vil typisk tager over 400kr i timen. Udlejer må gerne selv lave det, når bare han oplyser det. Det med døren skulle i som lejere have gjort opmærksom på tideligere da i lige var flyttet ind evt. med billede.
    Tror ikke I får noget ud af at kontakte LLO , men koster jo ikke noget at prøve.


  • #8   22. nov 2011 Tja lyder godt nok som en mærkelig regning. Men 3000 lyder nu ikke i min verden som noget der kan gøres alverden ved. i kan sagtens prøve at køre sagen. Måske i får lidt ud af det, men syntes tit disse ting er en gråzone. Vi har selv udlejet en lejlighed. og ja skal man have håndværkere ud, for at ordne sådan en lejlighed, så kan jeg næsten garantere for at jeres regning havde kostet over det dobbelte. og udlejer kan reelt være ligeglad da det er jeres depositum. Han kan bestille en elektriker til at skifte den pære i emhætten! Og sende jer regningen. Kan godt følge jer, at det øv penge især hvis man ikke kan snuppe manden, men reelt kunne han have krævet mange flere penge.

    Ofte kræves der lejligheden er nymalet ved fraflytning, og det er bare den vildeste pengesluger smiley så heldigt i ikke har haft denne post med.

    Vil sige gør bare LLO men ellers er det en forholdsvis lille regning. i forhold til hvad jeg normalt har hørt og set, folk har kæmpet med.


  • #9   23. nov 2011 Jeg synes altså også at det er et meget lavt beløb for den manglende veligeholdelse som I har forsømt.
    Selvfølgelig må udlejer selv udbedre skaderne, og det skal han selvfølgelig have løn for og udgifterne skal selvfølgelig dækkes, her tænker jeg bla på pæren og rengøringsmidlerne. Disse regninger har du krav på at se.
    Mht. til hoveddøren skulle du have gjort udlejer opmærksom på skaden senest 14 dage efter indflytningen. Dette fremgår sikkert også af din kontrakt, det plejer det at gøre.
    Nogle at de ting som skulle udbedres, kunne du/i have haft gjort selv, det ville i have sparet en del på. Som feks at skifte en pærer og at gøre rent.

    Når du har kontaktet LLO er du så ikke sød at smide svaret her i tråden, det kunne da være sjovet at høre om hvem som har ret smiley


  • #10   23. nov 2011 Skal lige siges, at vi hver gang der har været en skade, at der er gjort opmærksomt på det. Han lavede så en aftale med en murer, der skulle komme og ordne det hele i alle lejlighederne, men vedkommende gik konkurs, og derfor er lejligheden sådan, da de fik det. Vi tilbød også at erstatte toiletbrættet, men den mente han, at han kunne reparere, og vi FIK lejligheden malet af en maler, for egen regning, så nej, det skal han jo ikke betale for.
    Ang. pæren, så vidste vi ikke at den var gået, fordi der en overgang var kommet vand ned gennem emhætten, så den turde vi ikke tænde smiley


  • #11   23. nov 2011 jeg mener du har en god sag ved llo... så syns helt sikkert du skal gøre noget... har selv alt for meget dårlig erfaring med private udlejere... og de er utrolig griske (mange af dem)... så helt sikkert kør på med llo... smiley håber det bedste og et godt råd: ALDRIG lej ved privat... det ender altid med at bide en i røven... tro mig jeg har haft advokater indblandet 2 gange... :S

    og det skal lige siges at en af de gange var med en tidligere ven.... så selvom man tror man kan stole på private når man kender, så ender det aldrig godt... :S men held og lykke... smiley


  • #12   23. nov 2011 Blackie:

    Hmm vi lejer hos en privat pt. og ved da fra tidligere udlejer at de er rigtig søde og hjælpsomme (hvilket vores opfattelse også har været indtil videre :)) men man skal sørge for at have en rigtig lejekontrakt, og gå lejligheden grundigt efter inden man flytter ind, og påpege fejl...


  • #13   23. nov 2011 Blackie har så den anden opfattels, da min bror nu ikke tør leje ud mere, efter at være blevet snydt ef lejere mere end en gang og har oplevet at møde op til et hus der var rippet for alt. og gulve osv ødelagt smiley Så muligt du har haft dårlig udlejere. Jeg kender så til dårlige lejere. Igen vores lejlighed vi ikke har kunne sælge har vi ikke haft problemer med. Da tidligere lejer flyttede, blev han trukket for de ting, han ikke havde fået ordnet. og der var ingen problemer.
    Nu har vi to nye lejere, og har pt. intet hør om problemer med dem, og de har boet der 1år nu.

    Så der kan være svinestreger på begge sider. Men ja vil gerne høre udfaldet herinde.
    For det kan være en jungel at finde rundt i.


  • #14   23. nov 2011 Jeg skal nok huske at skrive, når jeg har forhørt mig på torsdag smiley

  • #15   23. nov 2011 Jeg vil sige jeg ahr bare haft dårlig oplevelse med private nu bor jeg i fyns almnyttige boligforening og hvis der mangler noget eller noget så bliver det lavet med det samme.

    Ved private kan der GÅ lang tid før der sker noget.


Kommentér på:
Nogen med styr på lejeloven? *LANGT*

Annonce