{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

mistede vores første kat i går., (laaaaangt) {{forumTopicSubject}}

Jaja jeg ved da godt man på en gård mister dyr og at det er en del af naturens gang og bla. bla. bla... men det er total røv når man står med sin kat i sine arme og skal til lægen og vælge om den skal i behandling eller have fred.
Jeg valgte at give hende fred da hun havde brækket ryg osv.

Vi bor tæt på en vej / mark på den ene side og på den anden side af vores gård er der mark og skov så hvorfor filan skal de katte over på marken hvor de skal krydse vejen ?

Nu har jeg bare lyst til at tage alle vores katte ind men det kan jeg jo ikke har jo også mus der skal fanges.

Men hvordan er jeres forhold til jeres katte og hvordan undgår i at knytte jer så meget? Jeg fik 4 katte der alle endte med at blive inde/stald katte men jeg skal jo bruge nogle stald katte.
De 4 katte jeg fik var alle inde-katte der skulle have nye hjem-måske je gskulle finde nogen der ville af med rigtige stald katte og ikke sofa løver!.


Kommentarer på:  mistede vores første kat i går., (laaaaangt)
  • #1   3. dec 2011 mit forhold til katte og dyr i det hele taget:
    vi har valgt at have dem omkring os, og derfor har vi pligt til at tage os af dem. Med alt hvad det indebærer. Og hellere aflivet hos dyrlægen med brækket ryg, end lade den lide ihjel.


  • #2   3. dec 2011 vi har også fået en aflivet da den blev skudt i hovedet af en eller anden idiot da den var ude og fange mus
    vi har stadig vores katte ude men vi holder meget øje men hvor de er nu...


  • #3   3. dec 2011 zwick samme holdning har jeg. men det gør ikke at jeg knytter mig mindre og jeg er ikke i tvivl om at jeg tog det rigtige valg da hun fik fred for hun var hårdt ramt af bilen da jeg fandt hende. Men jeg bliver nød til at lære at knytte mig forskelligt til dyr. (vi skal også på sigt have slagtedyr)
    Jeg har bare SÅ svært ved det.


  • #4   3. dec 2011
    Jeg holder øje med dem 3 gange om dagen men når en af dem springer et måltid over får jeg helt ondt i maven og er nervøs for at den ikke kommer hjem.

    Tænker at rigtige staldkatte måske har mere respekt for biler?


  • #5   3. dec 2011 Jeg har altid kun haft indekatte da jeg boede i lejlighed før og følte at nu kunne jeg rigtig give disse 4 katte fantastiske hjem frie til at være inde/ude fange mus osv. Men måske har katte der er født inde bare ikke samme respekt for biler.
    Er jeres inde katte i har lukket ud eller staldkatte i har lukket ind ?


  • #6   3. dec 2011 Men for mig er et voliere ikke en løsning. De elsker også deres frihed. Så det er i forhold til staldkatte jeg har brug for råd smiley
    VED vi har mus for kan høre dem til tider i stalden og der er en død mus næsten hver dag på gårdspladsen. Så udestaldkatte ER EN NØDVENDIGHED.


  • #7   3. dec 2011 En kat er en kat, de skal Ikke spærres inde, Men de kommer mærkelige steder når de bliver kørt over nå øv øv, få en ny eller lad værd.

  • #8   3. dec 2011 få jeres katte øremærkede.

  • #9   3. dec 2011 Mich kan ikke lige se hvad jeg kan bruge dit svar til



  • #10   3. dec 2011 zwick ? hvad skulle det hjælpe? - det holder dem da ikke fra biler? smiley

    ( mine er katte der er vac. som de skal, øremærket, steriliceret får godt mad og kommer til lægen ved behov, jo slet ikke det jeg spørger om råd til)


  • #11   3. dec 2011 det er jo sværet at holde dem væk fra biler men de fleste katte løber jo over veje og sådan
    så der er nok ikke så meget at gøre
    hvis man ikke er hjemme kan man jo lukke dem ind i stalden og når man så kommer hjem så lukke dem ud igen hvis man altså ikke er væk hele dagen:)


  • #12   3. dec 2011 Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre.. Selv de katte der har været ude hele deres liv vil have lige så stor chance for at blive kørt ned..

    Jeg har 2 flaskekilliger og de forbliver indekatte(de blev fundet efterladt i en stald) da vi desværre bor tæt på vej og på mange hunde.. Men hvis vi havde boet et andet sted ja så havde de også været udekatte..


  • #13   3. dec 2011 nej, men det viser at man er bare lidt int. i, hvad der sker med ens kat. og får besked om dens skæbne. hvis en dyrevenlig afleverer en såret kat hos evt. dyrlæge kan ejer findes.
    mange sparer på det basale, men kan godt bruge mange penge på unødvendigt udstyr til hesten,,,,


  • #14   3. dec 2011 Zwick okay men så er jeg ikke mange:)

    Jeg tænker om halsbånd med reflekser kunne være en mulighed?


  • #15   3. dec 2011 Jeg ville ikke give kattene halsbånd på da de kan hænge fast og blive kvalt..

    Det var i hvert fald det jeg fik at vide på kg


  • #16   3. dec 2011
    Mindre forældres indkørsel ligger lige ud til en befærdtet landevej, denne skal katte også over hvis de vil over på nabogården hvor de typisk ligger og sover på halmloftet eller i kornbygningen.

    Vores katte er da super søde, men har ikke knyttet mig så meget til dem.

    De har lært at vejen ikke er noget man bare lige render over og derfor har der været langt imellem at de er blevet kørt ned.

    De skal have lov til at være ude, lege i kornet, sole sig i perlestenene, kravle højt op i moraltræet, så og miauve uden for fordi de har fanget en mus kl. 2 om natten og vil vise den frem, lave en helvedes masse larm fordi de er i løbetid og der er hankatte i nærheden osv.
    De skal ikke spæres inde i huset - de ville de sku blive bims af.

    Når de er blevet kørt ned, så bliver de begravet i baghaven, de der er blevet aflivet ved dyrlægen, er ikke kommet med hjem.
    Den sidste der blev det var Pele, efter at han for 2 gang var blevet kørt ned, sidst brækkede han hoften men dette tog for hårdt på ham.

    De er øremærket, streliseret og får lopekur osv.
    Men ind, det kommer de ikke på fuld tid.


  • #17   3. dec 2011 Se ked af at høre det med katten:( men du valgte det rigtige vil jeg sige:) min kat er en doven inde kat om vinteren gider han ikke ud og så sover han bare hehe:-)

  • #18   3. dec 2011 Og om sommeren er han ude hele natten;-)

  • #19   3. dec 2011 okay ingen halsbånd. smiley

    Men er jeres katte indekatte I så har lavet om til udekatte? det er mine så tænkte om det også er dumt da de jo så ikke er vokset op med biler.?


  • #20   4. dec 2011 Jeg er virkelig katteperson med stort K og mine katte betyder verden for mig, derfor lader jeg dem ikke løbe frit. Havde jeg min egen gård ville jeg sågar hellere have mus i stalden end at lade kattene løbe frit. Loven siger faktisk at man har pligt til at holde ens dyr på egen matrikel også katte. Jeg ved der mange steder hersker en ligegyldighed til katte fordi de mange steder " jo bare er en staldkat"......mennesker med en sådan holdning har jeg absolut ingen respekt for.
    Folk med staldkatte burde for det første få kattene neutraliseret med det vuns, så de ikke formerer sig og for det andet tage det ansvar der følger med når dyret bliver sygt hvilket jeg efterhånden har set mange ikke gøre. Håber engang at alle de små staldkatte der er rundt omkring bliver lige så højt elskede som folk elsker deres heste/ dyre racekatte smiley
    Desuden kan de fleste katte lære at fungere i voliere/ indekat.... Det kan da godt være at det ikk er kattens natur, men det er da heller ikke hestens natur at stå i en boks op til 20 timer i døgnet....
    Syns du tog den rigtige beslutning, et brug i ryggen er ikke småting som så meget andet.:)


  • #21   4. dec 2011
    Vores har boet ude hele deres liv - eller, de må hjertens gerne komme ind og sove, men siger også selv til hvis de vil ud.
    Folk herude har ingen problemer med katte og vi har ingen problemer med andres katte, så længe de ikke løber ind, er der kun en der har turde.

    ..Stjerneponyerne . - Nej, det er ikke hestens natur at stå i en boks i 20 timer, derfor smides langt de fleste heste ud i 8-12timer på fold + striglning, opsadling, nusning og ridning. Og går ude hele døgnet om sommeren.


  • #22   4. dec 2011 Det virker bare som utrolig " god undskyldning" at sige at det ikke er kattens natur at være spærret inde, selvom man samtidig ikke har noget imod at spærre hesten inde selvom det også er imod dens natur. Så 20 timer i en boks, 5 timer i en boks eller indhegnet på begrænset område er stadigvæk også imod hestens natur smiley

  • #23   4. dec 2011
    Et begrænset område der ofte er ret så stort, så hesten har rig mulighed for at vandre rundt og løbe for fuld udblæsning = ikke så unaturligt igen.

    Jeg NYDER at se mine forældres katte uden for, der er intet som at se dem ( eller den der er tilbage ) hoppe rundt i kornet imens halen kun stikker på, sidde i moral træet og ligne en der er kravlet længere op, end den tør kravle ned igen samt ligge ude midt i solen og bare slappe af.

    http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=247347

    " Lille stinkt " er lige i hendes es her:
    (link fjernet)

    Det går så hurtigt, at det er umuligt at fange godt.

    Man føler sig også så dejligt værdsat når de vækker en, bare for at vise at de har fanget en mus - også selvom kl. er bæ om natten.
    Eller når de om sommeren slæber dem op, ved siden af sengen.


  • #24   4. dec 2011 nu er det altså det en kat synes er noget af det sjoveste i verden: at gå på opdagelse inaturen - fange mus...

    og den skal have lov til at gøre det for fuld udblæsning.
    dyr skal til en vis grad udleve deres instinkter, ellers er det ikke et værdigt dyreliv. har personligt ondt af 100% indekatte. de må mangle noget i deres liv.

    hestes instinkt er at æde og sove. smiley
    og det får de da også lov til i de 23 timer i døgnet. den sidste time går de til ridning. en hest der ikke kan gå på fold og tygge i halm, græs og hø efter forgodt befindende, slappe af i løsdrift eller boks, har ikke et ordentligt hesteliv.

    det gør mig ondt med din kat - men den har nydt sin frihed. Giv de andre et stort kram.
    hellere have dyr der lever livet - selvom det betyder at det ikke bliver nær så langt, end have dyr der ikke nyder det liv de har.



  • #25   4. dec 2011 Marie tak for dit svar. du har helt ret. og faktisk rart at høre det fra en anden.

    Dejligt så mange af jer lige tager jer tid til at svare for de fleste svar kan jeg rigtig godt bruge smiley



Kommentér på:
mistede vores første kat i går., (laaaaangt)

Annonce