{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.622 visninger | Oprettet:

Projekt uge: Dyrevelfærd og etik {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har projekt uge i uge 5, og jeg har valgt emnet dyrevelfærd og dyreetik.
Det er et meget spændene emne, og jeg håber på at kunne få skabt debat og at nogen får øjnene op for hvad vi udsætter "produktions dyr" for. Med produktions dyr mener jeg dyr i landbruget. Jeg skal vælge et eller 2 dyr jeg lægger vægt på. Jeg tror det bliver grise og/eller køer (har i andre forslag der ville være mere spændende?)

Det er vigtigt at opgaven ikke bare bliver indformation og fakta, men at jeg går i dybden og undersøger nået, og gerne nået med debat.

De spørgsmål som der skal være med i min problem formulering er indtil videre:

1. Hvordan er produktions dyrs forhold i landbruget?
2. Hvordan strider det imod dyrenes naturlige adfærd og forhold?
3. Hvordan påvirker det dyrene psykisk og fysisk?
4. Hvorfor er landbrugsdyrs forhold som de er?
5. Hvad kan man gøre ved det og hvilken konsekvens ville det have?
6. Er det etisk korrekt at producere dyr?

Jeg er ikke helt tilfreds med mine spørgsmål, har i flere eller forslag til andre spørgsmål?

Jeg ville også komme ind på dyretransport og økologi. Men jeg mangler kilder! Har i nogen gode hjemmesider, bøger, artikler mm. jeg kan bruge til hele opgaven?
Det ville være en stor hjælp!

Også skal jeg lave et produkt. Det kan være alt muligt, rollespil, kogebog, krybbespil, novelle, digt, plakat, reklame, billedeserie, en film osv. osv. Det eneste krav er at jeg selv har lavet det. Har i forslag?

Jeg glæde rmig til at høre fra jer! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Projekt uge: Dyrevelfærd og etik
  • #1   19. jan 2012 hestens værn.
    dyreværn
    de har noget om dyretransporter-


  • #2   19. jan 2012 Havde om kødproduktion i 9. klasse og vores produkt var ikke halvt så eksklusivt og famøst som alle de andre pigers - vi "snød os" vej ind på en gennemsnitlig svinegård og interviewede landmanden. Vi sagde at vi havde om svineavl og ikke kødproduktion for at det skulle lyde mindre negativt.
    Vi nedskrev hans udtalelser om dyrenes forhold - fx at de havde masser af halm, meget plads, de syge blev slået ihjel, osv. og bagefter fik vi selv lov til at gå rundt i staldene med vores kamera (selvfølgelig uden at nævne at vi snuste efter "beskidte" optagelser).
    Her optog vi så næsten alt hvad vi så og lavede det om til en video hvor landmandens udtalelser var sat op mod det, som vi egentlig fik filmet (hvilket bestemt ikke var kønt).

    Videoen endte med at blive ekstremt autentisk og provokerende og vi scorede et 12-talv.

    Min pointe er, at når du har om så følsomt et emne, som dyreetik i landbruget er, så er der MANGE der føler sig ramt, uanset hvor objektivt du forsøger at gøre det - så produktet skal gerne være noget meget autentisk og livagtigt :o)
    Og den yderligere fremlæggelse skal selvfølgelig have masser af faglig indhold for at gøre det troværdigt.


  • #3   19. jan 2012 Og et absolut MUST HAVE er selvfølgelig About Eating Animals, en bog skrevet af Jonathan Safran Foer. Bedre og mere velfokumenteret bog om dyreproduktionen findes IKKE! Desværre er alle hans fakta jo fra amerika..

    Der er en dansk bog, der har lidt samme stil som About Eating Animals og jo self handler om Danmark, som også er fremragende - den kan du helt sikkert bruge smiley Den hedder Viggieness og er skrevet af Oliver Hovmand.


  • #4   19. jan 2012 Høns!!



  • #5   19. jan 2012 *Veggieness

  • #6   19. jan 2012 der er lidt om transport af dyr her:
    http://www.forsoegsdyrenes-vaern.dk/text/heste.html
    http://www.handlewithcare.tv/dk/


Kommentér på:
Projekt uge: Dyrevelfærd og etik

Annonce