{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.109 visninger | Oprettet:

Hund med dårligt ben......aflivning ??? {{forumTopicSubject}}

Vi har en dejlig schæfer vuf på næsten 7 år, hun er møg-forkælet, super sød og totalt legesyg.
hun har det seneste år fået dårligt forben, hun halter på det når hun går, men i løb og spring kan man intet se, og hun kan komme haltende og ser hun en der smider en pind så fare hun straks afsted. hun er glad og altid parat til leg, selv om det er tydeligt at hun har ondt i benet.
dyrlæge kan intet se, siger det nok er begyndende gigt i benet.

hvad ville i gøre ??
aflive hunden ? eller lade den leve ?, den ser ud til at have det godt på trods af at den har ondt i sit ben.

vi har diskuteret det her på hjemmefronten, og er kommet til en enighed, nu vil jeg bare prøve at høre hvad andre mener og hvad de ville gøre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund med dårligt ben......aflivning ???
  • #1   6. apr 2012 Jeg har lige fået aflivet vores elskede fjordhest pga begyndende gigt i benene. Det var også "kun" om morgenen, at han var stiv og ikke ville gå. Når han havde gået på fold hele dagen, så var han fint gående.
    Vi ved jo godt, hvad fremtiden byder for et dyr med gigt, så selvom beslutningen var møjsvær, så valgte vi at give ham fred nu, mens han stadig havde det rimeligt godt og ikke havde så mange smerter endnu. Det var det mest værdige for hesten, og dyrlægen var fuldstændigt enig med os - heldigvis smiley

Hvad der er den rigtige beslutning for jer, må I jo selv finde ud af, men jeg ville ikke være i tvivl.........................

• #2   6. apr 2012 jeg ville se tiden lidt an.. Men jeg ville ikke begynde at give smertestillende medicin eller noget. Og så skal du være klar over at en hun som har ond hele tiden pludselig kan blive argassiv, og det er tegn på det er ved at være for meget, så hvis hun begynder at være argassiv, hvor hun ikke plejer at være det så, vil jeg sige hun straks skal aflives... Og jeg ville ikke lade hende lege med andre hunde, for det kan belaste det yderliger, og måske finde på nogle næse lege med hende i stedet for at kaste pind, skær det ned til max 3-4 kast om dagen

• #3   6. apr 2012 vil lige sige at hun aldrig leger med andre hunde, hun er enespænder, fordi de enten bider hende eller hun bider dem ved første øjekast.

hendes agrasivitet kommer af at hun blev overfaldet 3 gange som hvalp af andre hunde, samt hun blev mishandlet fra hun var 3 mdr til hun var ca 7 mdr hvor vi så fik hende.

hun blev faktisk bidt i det ene forben og måtte syes hos dyrlæge da hun var 4 mdr, men det er ikke det forben som er dårligt, iflg dem vi fik hende fra.

• #4   6. apr 2012 Den skal da hel klart aflives hvis den har ondt, alt andet er da helklart syndt.

Hunden er ikke hos dig for sin egen vilje. Den er der fordi den er blevet placeret der af dog, så det er DIT ansvar at sige stop, når hunden ikke kan mere. Of som man læser her er det tydeligt den har ondt

Du burde slet ikke have skrevet her inde, der burde ikke eksistere nongen tvivl over hovedet, for så er man simpelthen ikke voksen nok til at have dyr.

Hvor gør dit indlæg, mig så vred og ked af det på hundens vejne,

• #5   6. apr 2012 HMMM.... gad vist om morfar skal sendes til aflivning, for han har da tydeligvis også ondt, meget ondt endda.

du skal huske at vi selv er et dyr der har gjort os til Herre over andre dyr, hvad med at spørge hunden, vil du dø, har du så ondt at du ikke vil leve ?

utroligt mange mennesker (dyr) står op hver dag og har ondt, uden dog at ønske at skulle slåes ihjel for det, hvis det ene dyr (mennesket) kan leve med sine smerter, hvorfor skal en hund (igen et dyr) så ikke kunne.
    MVH Mogens. ( min mand)

*som i øvrigt blev meget vred over dit indslag, og spøger : hvor arrogant kan man overhovedet være ?

• #6   6. apr 2012 Har selv haft en hund med gigt i benene, Hun blev aflivet pga, kræft. Men hvad med at prøve nogen gigtpiller? Det fik vi til min og der efter var hun som en ung hund igen. (hun var 11) det lyder jo til den ellers er sund og rask og har det godt.
    Hvis hun løber og leger, så er det vel lidt begrænset hvor ondt hun kan have.
    efter min mening, så vil jeg først aflive hende når man kan se at det begynder at blive værre.

• #7   6. apr 2012 Mich og Fønne - Slap da lige af med sådan en udmelding!!!!

Hunden har jo været ved dyrlægen som ikke kan se der er noget galt og vurdere at det KAN være begyndende gigt...

Jeg ville altså heller ikke aflive min hund før jeg var sikker på hvad der var galt og at der ikke var nogle muligheder for at hjælpe den..

Jeg har hørt at ingefær er et mirakkelmiddel mod ledsmerter osv.. Min gamle praktikvejleder fortalte om en veninde hun havde som havde en hund som ikke rigtig kunne gå fordi den havde så ondt og de overvejde aflivning meget kraftigt.. Men de prøvede ingefær og det var virkelig godt hunden levede et langt og lykkeligt liv og blev rigtig gammel smiley

Jeg ville ikke opgive min hund uden at have forsøgt mig med det der kunne have en mulig virkning, selvfølgelig inden for rimelighedens grænse smiley

• #8   6. apr 2012 Mich & Fønne ;}<3 Aner en smule dobbelmorale... Du Siger hun skal aflive, hvis hunden har ondt... skulle du så ikke også havde aflivet Fønne da den fik det er krater til et sår i benet, det må da også have gjort ondt...

• #9   6. apr 2012 Mich & Fønne ;}<3
    DIT indlæg gør mig vred og ked af det.. også på hundens vegne.
    Når en hest bliver skadet, og den står skadet i et halvt år, skal man så lade være med at håbe på genoptræning?
    Nu læste jeg tilfældigvis dit indlæg om, at Phoenex var erklæret kronisk halt. Men før han blev det, vidste i vel heller ikke, hvad fremtiden ville bringe? I kunne vælge aflivning - men man er jo nødt til at tjekke, om det virkelig er så slemt, at en aflivning er nødvendig.
    Som Christine F skriver, så har dyrlægen sagt, at det KAN være begyndende gigt, men det er ikke sikkert.
    Når din egen hest ikke blev aflivet (og jeg kan se, at den er i bedring?), hvorfor vil du så ikke give denne skønne, livsglade hund en chance, så den også har muligheden for at komme i bedring? - da det som sagt kun MÅSKE kan være gigt.

Jeg synes lidt, at du er dobbeltmoralsk. Ja, det tyder måske på, at det kan være begyndende gigt, men hvorfor aflive en livsglad hund, hvis der er andre muligheder? som ved din egen hest?
    Nu er jeg heller ikke af den mening, at hunden virkelig skal lide, inden man vil aflive den, men jeg synes, at man skal give det en chance.

Uanset hvad, så tror jeg at **Stutteri Skovfogedstedet** tager den rette beslutning smiley

• #10   6. apr 2012 Vores gravhund fik konstateret gigt i hele ryggen da han var 6-7 år. Han var på smertestillende de dage det gjorde ondt, og de dage blev der længere og længere i mellem. I dag er han 12, og nyder stadig livet. Han får måske en pille 1-2 gange om året, men ellers fungere han helt som han skal smiley

Så jeg synes i skal give den en chance. Jeg går ikke id for at hunden skal medicineres konstant (men sommetider er det uden betydning). Måske snak med dyrlægen om, der skulle være noget smertestillende de dage den har mest ondt, og om hvad bivirkningerne ved disse kan være smiley

Håber i finder en løsning udover aflivning smiley

• #11   6. apr 2012 Jeg bliver faktisk en smule vred nu, så jeg bruger lige dit eget indlæg mod dig selv, jeg ved ikke om det bliver for meget:

"Den skal da hel klart aflives hvis den har ondt, alt andet er da helklart syndt.

Hunden er ikke hos dig for sin egen vilje. Den er der fordi den er blevet placeret der af dog, så det er DIT ansvar at sige stop, når hunden ikke kan mere. Of som man læser her er det tydeligt den har ondt

Du burde slet ikke have skrevet her inde, der burde ikke eksistere nongen tvivl over hovedet, for så er man simpelthen ikke voksen nok til at have dyr."
    -------------------------------------------------------------------------------
    "Den skal da hel klart aflives hvis den har ondt, alt andet er da helklart syndt.

HESTEN er ikke hos dig for sin egen vilje. Den er der fordi den er blevet placeret der af dig, så det er DIT ansvar at sige stop, når HESTEN ikke kan mere. Og som man læser her er det tydeligt den har ondt

Du burde slet ikke have skrevet her inde, der burde ikke eksistere nongen tvivl over hovedet, for så er man simpelthen ikke voksen nok til at have dyr."

Mener du, at man ikke er voksen nok til at have dyr, hvis man tvivler på, om ens elskede dyr (hest, hund, kat whatever) skal aflives, eller om man på nogen måde kan finde en løsning?
    Husk på, at hvad end grund der var til, at du ikke aflivede din egen hest - den mulighed skal hunden da også have. For din hest havde da også helt klart ondt.
    Spørgsmålet er bare, om det er begyndende gigt, for så ville hunden jo lide, og dét er en grund til aflivning smiley

• #12   6. apr 2012 › humanum est errare .: Der er mange hunde der lever godt på trods af gigt. Vi har en hund der får noget olie mod det og han har det godt. Man kan godt mærke at det er hårdt at komme op på kolde vinterdage når han vil ligge ude, men ellers er der intet at mærke efter han har kommet på olien. Synes det er forkert at sige at gigt er grund til aflivning.

Men til tråden: Jeg ville lade hunden leve, og prøve mig frem og se om ikke man kunne finde en løsning, før jeg ville overveje at aflive en hund der ellers lyder til at være en livsglad hund smiley

• #13   6. apr 2012 Jeg har en schæfer han som er 10 år. Han har samme problem, og har haft det i 4 år. Han er en glad hund som fungere ganske fint i sin hverdag. Han halter on/off på sit forben, men er som sagt glad og tilfreds, leger med sine bolde, spiser sin mad mm. En hund som har ondt, ændre adfærd, gider ikke spise og leje. I torsdags var vi hos dyrlægen med ham, et røngten billede viste at han havde skulder gigt (oversat til dansk) i den ene skulder. Det er altså IKKE aflivningsgrund. Han skal nu i 4 uger, 1 gang i ugen sprøjtes med noget (igen på dansk) som smører hans knogler, derefter hver 3 måned. Til daglig skal han så have vildlakseolie i hans mad, samt Stride Plus, der er for led og mobilitet. Det skulle afhjælpe hans knogler og formindske gigten. En glad hund afliver man ikke. Jeg har også gigt, men jeg lever og har det godt.
    Min anbefaling til dig, er at få taget et billede og se hvad der gemmer sig, det er klart at man forsøger alt, inden man tager en så drastisk beslutning. Det er så nemt bare at aflive, men hunden er kun 7 år, så den har mange godt år endnu. Så længe hun spiser sin mad og ikke bare ligger sig i et hjørne, har hun fortjent at blive ordentlig undersøgt..

• #14   6. apr 2012 Nana K
    Jeg troede faktisk slet ikke der var olie osv. mod det, ellers ville jeg ikke have sagt det var grund til aflivning, sorry..

• #15   6. apr 2012 › humanum est errare .: I orden. Men der er faktisk flere forskellige løsninger på gigt efter hånden smiley I hvert fald for hunde.

• #16   6. apr 2012 Nana K
    ja, det er dejligt smiley så ved man i hvert fald at der er forskellige muligheder, hvis ens egen hund får gigt..

• #17   6. apr 2012 Tak for de mange gode råd og indlæg smiley
    vi skal til dyrlægen i næste uge, hvor hun bla skal have røngten af ben og skulder. for at se om der gemmer sig noget grimt.
    hun har i mange vilde lege været tæt på at komme grueligt galt afsted, en forvridning kunne også komme på tale, eller lign. hun springer over hvad som helst kravler i træer, har hoppet ud af en vindue fra første sal, + div andre mærkelige ting som kun en krudtugle og ballademager kan finde på, med andre ord der er go i rumpen på hende og det er der stadig på trods af at hun har ondt.

helt sikkert vil vi så vidt mulig ungå at aflive, det er bare ikke noget der falder os for, hvis hun kan få et godt langt liv, selvføgelig uden at skulle døje med stærke smerter hverdag, så er det løsningen vi tager selv om det koster penge, man tager ikke sin *bedste ven * og kassere som en brugt sutsko.

• #18   6. apr 2012 --det godt på trods af at den har ondt i sit ben--
    nej så har den det ikke godt. er det begyndende gigt kan den få Remadyl som tyggetabletter hos dyrlægen.

• #19   6. apr 2012 Vi har super god erfaring med Canosan tabletter til vores Sankt Bernhard. Han havde længe gået og været "urengående". Men efter opstart (d. 29.3) kan der ses stor forskel.. En meget mere livlig, og gladere Kenzo <3!! Ja ja det er en sankt bernhard, men derfor er han ikke dosk ;-D

• #20   6. apr 2012 Vi havde en gamle hund, som da vi fik ikke gik godt, men fint nok. Hun var MEGET fed, helt firkantet, da vi fik hende.

Selv om hun havde ondt, og aflivening kom på tale mange gang, så livede hun op HVER gang. Hun var glad, og nød livet, legede ikke så meget til sidst, begyndte og nægte og spise, hun fik også en del af forskellige ting, som jeg ikke kan huske.

Hun fik fred sidste år, da hun nægtede og spise og begyndte og tabe sig voldsomt. I en alder af 11-12 år.

• #21   6. apr 2012
    glucosamin kan evt hjælpe

• #22   6. apr 2012 nej ikke når det er så slemt at den har smerter nu. det kan bruges som forebygende og i lettere grad af gigt.

• #23   6. apr 2012 Zwick: hvor er her mange grimt klippede heste.
    "det kan bruges som forebygende og i lettere grad af gigt" - det er MÅSKE også kun BEGYNDENDE gigt smiley

• #24   7. apr 2012 ja, og så noget ordentligt foder.

• #25   7. apr 2012 Tak smiley

I skrivende stud er situationen blevet lidt forværret, ikke af hvad der måtte være galt med det forben, men stakkels jackie er løbet ind i et eller andet, hvad ved vi ikke endnu, men hun har fået en 2 cm lang dyb flænge på benet samt en flænge mellem trædepuderne, og et mindre sår på det andet forben... ak den hund giver os snart en nervesammenbrud..:-(/

• #26   7. apr 2012 håber da den er i sygekasse.

• #27   7. apr 2012 sygekasse ??

Kommentér på:
Hund med dårligt ben......aflivning ???

Annonce